Zákony šité horúcou ihlou

Rýchle schvaľovanie zákonov znamená často ich nekvalitu. Občan Slovenskej republiky sa o tom presviedča dennodenne. Tak, ako je u nás zvykom, väčšina zákonných noriem je šitá horúcou ihlou.
Počet zobrazení: 1220

Rýchle schvaľovanie zákonov znamená často ich nekvalitu. Občan Slovenskej republiky sa o tom presviedča dennodenne. Tak, ako je u nás zvykom, väčšina zákonných noriem je šitá horúcou ihlou.

Témou týchto dní sa stal zákon o povinnom zmluvnom poistení, zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla, ktorý nadobudol účinnosť 1. októbra a má sa v podstate podľa neho postupovať od nového roka. V situácii, keď Úrad pre finančný trh má do troch mesiacoch vydať oprávnenie právnickej osobe (poisťovni) na výkon tohto poistenia, nie je čo dodať. Prečo nešlo zákon schváliť k 1. januáru s tým, že na jeho aplikáciu v praxi by bol priestor minimálne jeden rok? Zatiaľ je ticho, ale dajú sa očakávať veľké problémy koncom roka, keď všetci motoristi budú musieť uzatvoriť predmetné zmluvy a zaplatiť povinné poistné, inak im hrozí päťtisícová pokuta.

Rekapitulujme...

Schválením spomínaného zákona sa od 1. januára budúceho roka ruší monopol Slovenskej poisťovne (SP), a. s., Bratislava v oblasti poskytovania zákonného poistenia motorových vozidiel a nahradí ho systém povinného zmluvného poistenia na báze dobrovoľného výberu poisťovateľa. K úplnej deregulácii sadzieb zmluvného poistenia by malo dôjsť po troch rokoch od účinnosti tejto právnej normy. Zákon zároveň stanovuje princípy vykonávania zmluvného poistenia a podmienky získania licencie na poskytovanie takéhoto poistného produktu. V rámci spomenutej štruktúry vznikne do 1. januára 2002 Slovenská kancelária poisťovateľov, ktorá bude spravovať Garančný fond a zabezpečovať koordináciu činností poisťovateľov.

Evidenciu majiteľov vozidiel súvisiacu so zaplatením povinného zmluvného poistenia, bude viesť Register motorových vozidiel, z ktorého bude príslušné informácie čerpať aj Kancelária poisťovateľov. Cieľom tejto legislatívnej úpravy je postupne deregulovať výšku poistného. Malo by sa tak stať po troch rokoch od fungovania systému voľného výberu poisťovateľov. Dovtedy je minimálna cena poistného stanovená na úrovni súčasných sadzieb zákonného poistenia, pričom zákon umožňuje poisťovateľom zvýšiť sadzby počas tohto trojročného obdobia o 30 percent nad úroveň sadzieb platných v roku 2001.

Zabudnime na nižšie poistky

Na prelome rokov 2001/2002 zánikom monopolu na zákonné poistenie motorových vozidiel teda zmizne posledný veľký pozostatok plánovaného hospodárstva v slovenskom poisťovníctve. Prakticky súčasne sa uskutoční aj privatizácia poisťovne, ktorá je s veľkým náskokom najväčšou v krajine a tento monopol jej ešte prináleží. SP si zachováva dominantné postavenie i v iných oblastiach sektora a aj bez monopolu zostane ešte dlhé roky jednotkou na poisťovacom trhu Slovenska, patrí jej 48,21 percenta jeho celkového obratu. Strata jej monopolu na zákonné poistenie motorových vozidiel paradoxne majiteľom automobilov neprinesie nižšie poistky. Naopak, podstatné zvýšenie. Všetci budúci konkurenti SP totiž jednotne kritizujú, že pri dnešnom pomere výšky poistky a ich plnenia by nemohla prežiť ani jedna poisťovňa.

Plánovaná demonopolizácia povinného zákonného poistenia motorových vozidiel v januári 2002 môže viesť k podvodom a možno aj krachom poisťovní, ak súčasne nedôjde k zvýšeniu výšky poistného, upozorňujú analytici. Podľa zahraničných expertov je výška poistného na motorové vozidlá u nás prinízka: nejestvujú dostatočné rezervy a chýbajú spoľahlivé štatistiky. Hoci budúci rok budú môcť poskytovať zákonné poistenie motorových vozidiel aj iné poisťovne, jeho výška by mala tri roky zostať na doterajšej úrovni, respektíve by sa mohla zvýšiť maximálne o 30 percent. To však nebude dosť na to, aby sa straty udržali v rozumných medziach. Takýmto opatrením by sa Slovensko mohlo podľa názoru viacerých analytikov dostať do ťažkostí aj pri vstupe do EÚ. V Maďarsku, Česku a Poľsku tento trh riadne deregulovali. Fungovanie povinne zmluvného poistenia najneskôr do januára 2002 je podmienkou OECD a EÚ. Slovensko je poslednou krajinou v regióne, kde zákonné poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla vykonáva len jedna poisťovňa.

Nevyhnutné prepoistenie

Platnosť zákona o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorových vozidiel predstavuje pre majiteľov vozidiel významnú zmenu pri uzatváraní a platení tzv. zákonnej poistky. Od 1. októbra si totiž vlastník vozidla bude môcť vybrať poisťovňu, ktorá v prípade nehody uhradí škodu, spôsobenú jeho vozidlom na majetku alebo zdraví tretích osôb. Uzatvorenie zmluvného poistenia, tak ako v prípade doteraz platného zákonného poistenia, však zostáva pre každého držiteľa motorového vozidla povinné. Zmluvné poistenie s platnosťou od budúceho roka majitelia budú musieť uzatvoriť v nimi vybranej poisťovni do konca tohto roka, na rozdiel od zákonnej poistky, ktorú bez obnovovania nejakej zmluvy automaticky platili vždy vo februári príslušného roka.

Do 31. decembra budú musieť byť prepoistené všetky vozidlá, a to aj tie, ktorých majitelia by sa rozhodli zostať klientmi SP. Pokiaľ nebudete mať poistenie dohodnuté, nesmiete vozidlo prevádzkovať. Ak by sa tak stalo, dopustili by ste sa priestupku, za ktorý môžete dostať pokutu až 15 000 korún. Ďalší postih stihne toho, kto zodpovedá za škodu, spôsobenú nepoisteným vozidlom. Tento postih môže dosiahnuť ešte vyššie čiastky.

Zatiaľ asi desať poisťovní

Zatiaľ čo v doteraz platnom zákone bola výška škody, ktorú bola SP povinná kryť, neobmedzená, podľa novej právnej normy si poisťovne, poskytujúce zmluvné poistenie, túto výšku stanovia sami. Zákon však udáva dva minimálne limity poistného plnenia, a to 19 miliónov korún na každého poškodeného pre prípad škody na zdraví a päť miliónov pre všetkých poškodených pre prípad ostatných druhov škôd (na veciach). Poisťovne však už dnes varujú budúcich klientov, že tieto limity sú nedostatočné vzhľadom na to, že reálne škody pri vážnejšej autonehode sú vyššie. Odporúčajú preto uzatvoriť zmluvu na vyššie limity krytia.

Reálne uzatvárať zmluvné poistenie budú môcť motoristi až vtedy, keď poisťovne, ktoré majú záujem ho poskytovať, dostanú od Úradu pre finančný trh príslušnú licenciu. V súčasnosti deklarovalo záujem o poskytovanie zmluvného poistenia asi desať poisťovní. Predpokladá sa, že ÚFT vzhľadom na časovú tieseň nevyužije plnú 90-dňovú lehotu na rozhodnutie a prvé licencie by mohol začať vydávať v druhej polovici októbra. Keďže ide o náročný produkt, znalci poistného trhu upozorňujú majiteľov vozidiel, aby pri výbere poisťovne dbali nielen na jej marketingové aktivity a nízke ceny (poistné), ale predovšetkým na silu poisťovne a kvalitu produktu.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984