Štátny podnik zrejme plytvá financiami

V poslednom čase sa rozprúdila diskusia o zvyšovaní cien plynu, keďže Slovenský plynárenský priemysel (SPP) je vraj stratový. Ešte donedávna bol štátnym, dnes sa však po transformácii na akciovú spoločnosť pripravuje na privatizáciu.
Počet zobrazení: 995

V poslednom čase sa rozprúdila diskusia o zvyšovaní cien plynu, keďže Slovenský plynárenský priemysel (SPP) je vraj stratový. Ešte donedávna bol štátnym, dnes sa však po transformácii na akciovú spoločnosť pripravuje na privatizáciu.

Zvyšovanie cien plynu viacerí členovia vlády odôvodňujú tým, že rozdiel medzi aktuálnou predajnou cenou zemného plynu a tou, ktorá by zohľadňovala náklady, respektíve primeraný zisk, je približne 65 percent. Vlani strata z distribúcie plynu presiahla 17,2 miliardy korún, v tomto roku sa odhaduje až na 20 miliárd. Ale zdá sa, že ani tento fakt bývalé vedenie podniku neodradil od priveľkej "rozhadzovačnosti". Veď s cudzími, teda štátnymi peniazmi sa dobre hospodári.

Informáciechtiví fanúšikovia

Podľa našich informácií, SPP odoberá okrem spravodajského servisu štátnej tlačovej agentúry TASR (treba zdôrazniť, že v prípade SPP ide taktiež o štátny podnik, takže peniaze by zostali takpovediac doma) aj služby komerčnej agentúry SITA. Pravdaže, nie je to nič neobyčajné. Zrejme aj plynári chcú informácie z viacerých zdrojov. Ale o to prekvapujúcejší je rozdiel v mesačnej platbe obom subjektom.

Zatiaľ čo SPP platí do kasy TASR mesačne za domáci, medzinárodný a ekonomický servis "len" 46 tisíc korún, SITE ide z pokladne štátneho podniku oveľa viac. Plynári totiž tejto súkromnej tlačovej agentúre mesačne platia za tie isté služby až 147 600 Sk! Teda o vyše stotisíc viac ako štátnej agentúre. I keď SPP od SITY vraj berie aj športový servis. No na čo sú plynárom športové informácie? Sú pre nich výsledky športových stretnutí až také dôležité? A na čo ich využívajú? Tieto otázky určite prídu na um každému racionálne važujúcemu občanovi. Ale nenapadli bývalému riaditeľovi Slovenského plynárenského priemyslu (SPP) Pavlovi Kinčešovi pri podpisovaní zmluvy s agentúrou SITA?

Naše informácie nám potvrdila aj tlačová hovorkyňa SPP. Pritom dodala, že plynári síce od agentúry SITA odoberajú aj športové spravodajstvo, to však nie je predmetom spomínanej zmluvy. Zároveň spomenula, že nové vedenie SPP prehodnocuje aj tieto kontrakty, ktoré podpisovali ešte bývalí šéfovia podniku.

Lojálnosť štátnych podnikov

Pozoruhodná je aj ďalšia skutočnosť. Ako sme už spomenuli, SPP odoberá od agentúry SITA aj medzinárodný servis. Ibaže, SITA má len Euroservis a NATO info. Pritom na prevádzkovanie NATO servisu získala od Ministerstva zahraničných vecí SR niekoľko miliónov. Mesačne stojí štát jeho prevádzkovanie súkromnou agentúrou okolo 300 tisíc korún. Keď sme sa nedávno pri našom rozhovore pýtali generálneho riaditeľa TASR Ivana Čeredejeva, prečo aj oni nemali záujem o prevádzkovanie tohto servisu, odpovedal, že o ničom nevedeli, Kukanov úrad nevypísal výberové konanie. Logicky sa natíska otázka, prečo ministerstvo zahraničných vecí neponúklo túto zákazku štátnej tlačovej agentúre.

Okrem toho, od 3. novembra 2000 do 25. februára 2001 figuroval v obchodnom registri ako člen Predstavenstva SITY Róbert Király. Ten istý človek však od 13. novembra 2000 do 9. júla 2001 pôsobil aj v štatutárnom orgáne štátneho podniku Stredoslovenské energetické závody (SSE). Podľa našich informácií vraj aj tento podnik odoberal servis spomínanej agentúry SITA. K číslam sme sa však už nedostali.

Rovnaké podmienky?

Pôvodne chcela vláda vyčleniť pre TASR z rozpočtu na budúci rok iba 27 miliónov korún. Riaditeľ SITY Pavol Múdry vtedy v rozhovore pre SLOVO uviedol: "Služby, ktoré robí TASR zo zákona, sme schopní urobiť lacnejšie." Zároveň dodal: "Keď chce byť zodpovedný štátny pracovník informovaný, tak z viacerých zdrojov." V tomto prípade nás však informovanosť zodpovedných plynárov stojí akosi priveľa.

Žiaden odborník na médiá dnes určite nepochybuje o tom, že slovenské, najmä tlačené médiá sú podkapitalizované. Povedané jasnou rečou: nemajú peniaze nazvyš. Väčšine z nich však odoberá servisy oboch slovenských tlačových agentúr. Ale ani jedna z nich určite za ne neplatí vyše sto tisíc mesačne. Prečo teda SPP? Veď predsa k nemu idú rovnaké informácie ako do médií. Ibaže, za vyššiu cenu.

P. Múdry v spomínanom rozhovore pre náš týždenník ešte uviedol, že mu ide o rovnaké podmienky na trhu pre obe agentúry. V prípade SPP to však tak nevyzerá. Ide aj tu o rovnaké podmienky pre oba subjekty? Stačí sa pozrieť na čísla. Na horeuvedené otázky sa natíska len jedna odpoveď: Buď má SITA taký výborný, alebo SPP taký biedny marketing. Alebo… Veď sám Múdry uviedol, že využívajú lobing u štátnych činiteľov.

 

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984