Stretnutie deviatich majstrov

Len nedávno zverejnil Gallup Organization - USA seriózny prieskum o tom, kam najradšej chodia v susednom Česku Pražania za kultúrou. Vyplynulo z neho, že „najobľúbenejšou komerčnou galériou je Galéria MIRO“. (MF Dnes 27. 6. 2001)
Počet zobrazení: 1105

Len nedávno zverejnil Gallup Organization - USA seriózny prieskum o tom, kam najradšej chodia v susednom Česku Pražania za kultúrou. Vyplynulo z neho, že „najobľúbenejšou komerčnou galériou je Galéria MIRO“. (MF Dnes 27. 6. 2001)

Najnovšia expozícia v kostole sv. Rocha na Strahovskom nádvorí len potvrdzuje, že tento súkromný kultúrny stánok si svoju prestíž udržiava a zvyšuje. V letných mesiacoch pripravil pre milovníkov výtvarného umenia jedinečnú prehliadku Majstri klasickej moderny v spolupráci s dlhoročným obchodným partnerom - Galériou Michael Haas. Už pred niekoľkými rokmi prekvapili tieto dve galérie uvedením Picassových litografií v Prahe a v Bratislave.

Kytica za takmer poldruha milióna dolárov

Deväť maliarov, z ktorých len dvaja sa narodili po roku 1900 (Dubuffet a Tăpies, jediný žijúci) predstavuje výber z tvorby zakladateľských osobností dnes už klasickej moderny. Jean Fautrier svojou Kyticou bez názvu (Untitled Bouquet) uvádza celú expozíciu. Nie je to kytica v tradičnom poňatí, ale abstrahovaná kompozícia. Veľký Katalánec Joan Miró je v tomto zoskupení zastúpený najpočetnejšie. Kedysi o ňom Giacometti povedal, že neurobil ani bodku tak, aby nedopadla na pravé miesto. Konfrontovať tieto slová so skutočnosťou núka jedinečná možnosť farebných a čiernobielych leptov v rozmedzí rokov 1959-81, ale i osobitá bronzová plastika hlavy (1968), ktorá dominuje vo výstavnom priestore. Iný Katalánec - Antoni Tăpies akoby symbolizoval nadväznosť na predchádzajúce generácie dvomi leptami zo 60. rokov a monotypiou zo 70. rokov predstavuje "klasickú modernu" až do našich čias. Marc Chagall nie je v tejto galérii nováčikom. Vari pred dvomi rokmi tu predstavili takmer tridsať olejov z jeho pozostalosti, ktoré verejnosť poznala len z jednej výstavy vo Švajčiarsku. Chagall je v tejto kolekcii zastúpený Vázou s pivonkami (Vase of red peonies) z roku 1929, ktoré sa výrazne odlišujú od obrazov s jeho typickými rukopisnými ťahmi a motívmi. Tie predstavujú napríklad L´ange peintre (cca 1980) alebo La Benediction (1966). Pivonky však pútajú pozornosť nielen ako nádherná kytica, ale aj cenou - jeden a štvrť milióna dolárov plus DPH. Je to zrejme jeden z najdrahších obrazov majstrov 20. storočia, aký sa v súčasnosti v Česku predáva. Fernanda Légera reprezentujú dva rozmernejšie oleje na plátne, ktoré vznikli dva roky pred jeho smrťou. Predstavujú čistú abstrakciu, vyvážené kompozície dekoratívneho charakteru, odlišné od typických obrazov, aké poznáme z jeho skoršej tvorby. Obidve nástenné kompozície farebne oživujú celú expozíciu klasikov. Dielo Jeana Dubuffeta približujú dve koláže - "náznaková" Hlava a myšlienkovo nabité Memoration VI.

Španielsky génius najčastejším hosťom

Pablo Picasso býva v Galérii MIRO najčastejším "hosťom". Práve jeho litografiami odštartovala pred časom svoju éru klasikov 20. storočia. Tentoraz španielskeho génia reprezentuje päť obrazov, kresieb, jedna z nich s motívom obľúbenej koridy, ale aj portrétne kresby - napríklad Hlava mušketiera (1967) alebo tuš Tri hlavy (1971). Klasika kubizmu Georgea Braquea zastupujú jeho neodmysliteľní vtáci vo viacerých variáciách na farebnom pozadí, ale aj gitara, motívy, ktorými sa nezmazateľne zapísal do dejín výtvarného umenia. "Najstarší z klasikov" - Georges Rouault gvašom Nous sommes fous (po roku 1930) symbolicky pripomína motív, ktorý v priebehu rokov zaujal viacerých - klauni a šašovia poskytovali maliarom vďačné námety a aj ich prostredníctvom sa vyjadrovali o živote. Majstrov klasickej moderny predstavuje spolu 55 obrazov a výstava potrvá do 2. septembra. Od vernisáže sa teší veľkej pozornosti Pražanov i zahraničných návštevníkov.

Autor (1949) je básnik

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984