Mosty slovenskej pamäte v Bratislave

Počet zobrazení: 5099

Najstaršie premostenie Dunaja v Bratislave nesie v súčasnosti netradičné a neopakovateľné pomenovanie „Starý most“. Pôvodnému Mostu (cisára pána) Františka Jozefa, za našej (slovanskej) prvej republiky známemu ako Štefánikov most ukončili jeho preklenovaciu funkciu nemecké fašistické vojská v roku 1945 násilne. Vyhodením do vzduchu a následným potopením do Dunaja. Sovietska armáda ho v krátkom čase obnovila a do roku 1990 niesol názov Červenej armády. V čase zmeny našej pamäte, na prelome rokov 1989/1990 premosťovali Dunaj tri mosty. Z toho dva mosty vybudované v časoch socializmu: Most SNP a Most hrdinov Dukly. Štvrtý – pracovne pomenovaný Most mládeže sa staval. Čo s takými nevhodnými menami?! Premenovať!

stary_most_demontaz.jpg
Demontáž Starého mosta, v pozadí oblúk Mosta Apollo.

Z Mosta Červenej armády sa stal Starý most, z Mosta SNP – Nový most. Z Mosta hrdinov Dukly (všimnite si onen jazykový paškvil, správne malo byť „duklianskych hrdinov“, ale vtedy sme brali jazykový ohľad na susedov vo federácii, česky jazykovo korektne by to musel byť Most Dukelských hrdinov) sme urobili Prístavný most. A dobudovávanému (mládežníckemu) mostu pri Botanickej záhrade sme dali skutočne objavné meno – Most Lafranconi. Kto to bol?  Isto významná postava slovenskej histórie? Postava určite..., ale aj jej meno sme skomolili. Podľa Wikipédie v skutočnosti Lafranconi je/bol Enea Grazioso Lanfranconi (1850 – 1895), taliansky inžinier a vynálezca, narodený v Lombardsku. V roku 1870 sa jeho otec Antonio Lanfranconi usadil v Bratislave. Náš menovateľ napísal niekoľko vedeckých prác o regulácii Dunaja a povodiach. Známy bol aj ako archeológ, snažil sa nájsť Arpádov hrob. V rukopise ostal 300-stranový taliansko-francúzsko-španielsko-rumunsko-anglicko-nemecko-maďarsko-srbsko-slovenský slovník. S Bratislavou a Dunajom ho spájala regulácia jeho brehov kameňom z jeho lomov, jeho vilka pri ústi Vydrice (padla za obeť výstavbe „jeho“ mosta) a jeho palác na Štúrovom námestí, kde dnes sídli ministerstvo životného prostredia SR. Nuž, neviem prečo nezostalo pri pomenovaní podľa mládeže...

stary_most_1a.jpg
Pohľad na Starý most, kedy vlastne nebol, august 2014.

Názvy vtedajších bratislavských mostov (okrem podnikateľa s lomovým kameňom) môžu niesť mosty hocikde vo svete. Stali sme sa predvojom svetovosti a bezbrehej tolerancie voči všetkému a každému. Len miera reflexie čokoľvek slovenského je nepatrná...

V dvadsiatom prvom storočí prišiel pre bratislavské mosty zlatý vek slovenskej pamäte. Pre most s pracovným názvom „Košická“ presadil vtedajší primátor obdivuhodné pomenovanie. Most Apollo. Aby nám bolo všetkým jasné, nejde o nejaký globalizačný až nadpozemský úlet našich konšelov a ich adlátusov. Všetko to má obyčajné prízemné, prešporské vysvetlenie. Most je pomenovaný po rafinérii (opakujem petrochemickej továrni) Apollo, ktorá neďaleko sídlila a priestor po jej zbombardovaní našimi anglo-americkými spojencami v roku 1944 doteraz predstavuje významnú enviromentálnu záťaž v centre Bratislavy. Aká to úcta k priemyslovej histórii nášho hlavného mesta! Čím si to zaslúžila? Asi aj 15 rokov po páde socializmu sme chceli zvýrazniť významný zástoj robotníckej triedy. V každom prípade toto pomenovanie je skutočne jedinečné a nemá obdobu.

stary_most_4.jpg
Novobudovaná estakáda na most na petržalskej strane.

Ako to vyzerá vo svete? Zastavme sa v blízkom okolí, v hlavnom meste našej voľakedajšej tisícročnej domoviny a dnes stolici Maďarska, v Budapešti. Tam mosty nesú trochu iné mená (idem po prúde Dunaja): najsevernejší a najčerstvejší je výnimkou, zatiaľ má meno podľa lokality na pravom brehu Dunaja, nepochybujem, že sa to v dohľadnom čase zmení. Po železničnom moste je to Arpádov most (vodca kočovných kmeňov, ktoré na konci 9. storočia zavítali do našich krajov a usídlili sa tu). Nasleduje Margitin most – pustovníčka, kráľovská sestra z Arpádovského rodu, ktorá rehoľnila na dnešnom rovnomennom ostrove. Predtým sa volal Zajačí ostrov. Ďalší v poradí Sečéniho most nesie meno najväčšieho Maďara, okrem iného zakladateľa maďarskej akadémie vied. Bol však postavený ako prvý most (podľa nás „starý“) a má preto aj prívlastok – reťazový. V úplnom centre mesta je Alžbetin most (známej to Sisi). Už viac ako sto rokov sa nesie v ošiali neutíchajúcej „sisimánie“. Meno si ponechal aj po jeho znovuvybudovaní v ľudovom Maďarsku. Jediným mostom bez osobného mena je Most slobody, jeho pomenovanie je všeplatné a večné. Poniže most so slovenskými stopami Petöfiho most. Šaňko bol skutočne veľký básnik a revolucionár, väčšinu svojho života sa volal Alexander Petrovič. Južnejšie sú už novšie postavené mosty. Rákociho (knieža poznáme ako Jánošíkovho „spolubojovníka“). Na južnom obchvate metropoly je to Deákov most. Pokiaľ neviete, bol to politik, strojca roku 1867, vyrovnania sa medzi pánmi z Rakúska a maďarskými pánmi z Uhorska. Čo meno, to skutočne uznávaná maďarská osobnosť! Obdobne zvyknú pomenovávať mosty aj v iných hlavných mestách v našom okolí. Napríklad v Prahe majú aj Štefánikov most.

stary_most_2.jpg
Dnešný takmer dokončený Starý most...

Blíži sa koniec roka 2015. Blíži sa dokončenie rekonštrukcie Starého mosta. Bude najnovší most naďalej Starým mostom?  Pred dvomi rokmi sa podarilo vrátiť pôvodný názov Novému mostu. Slovenské národné povstanie je slávna kapitolka slovenských dejín. Nič kontroverzného, akoby si želali neprajníci slovenského národa. Most SNP je dôstojným a správnym pomenovaním. Vrátime aj Starému mostu niektorý z predchádzajúcich názvov? Alebo vymyslíme úplne nový? Chýba mi akákoľvek diskusia. Bojím sa, že to dopadne ako s Bratislavskou integrovanou dopravou. Jej pravidlá oznámili tri dni pred jej spustením a tak občania nad 70 rokov sa nestačili ani začudovať, nieto protestovať, že za bezplatnú dopravu budú platiť najmenej 5 eur a to ešte netušia, na aké obdobie. V našom mostnom prípade s nedostatočnou diskusiou to už neplatí. Práve pri tvorbe tohto článku som narazil na iniciatívu Matice slovenskej premenovať Starý most na Most Ľudovíta Štúra. Len neviem, neviem, či Štúr je významnejší ako Lanfranconi...? V čase redakčnej prípravy článku ma editor upozornil, že diskusia o mostoch sa rozbieha. S iniciatívou prišla aj strana Most (maďarsky Híd). Žeby nomen omen? Do rozhodovania verejnosti predložili všetky jeho štyri doterajšie názvy.

Vítam rozpravu o novom pomenovaní novopostaveného „Starého“ mosta. Želám si aby dobre dopadla, aby sme vybrali dôstojné meno. Dúfam, že neskĺzneme do prehnaného útlocitu voči hocičomu a hocikomu. Vyberme...! S výberom neskončime pri tomto moste! Je čas vrátiť pôvodné meno aj Mostu Duklianskych hrdinov. Prekonajme nevhodné, ideovo podfarbené nutkanie nazývať ich obeťami Dukly, ktoré dokonca prešlo aj medzi pamätné dni. Boli to hrdinovia! Najbližší 6. október vytvára dostatočný časový priestor pre administratívu.

Štvrtý v poradí bol most talianskeho inžiniera. Nenájde sa v zásobníku pomenovaní nejaký domáci technik, napríklad Murgaš či Mikovíni?

A čo s mostom rafinérie Apollo?

Foto: Autor a Emil Polák (1)

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984