Zákaz burkín je obranou sekularizmu

Počet zobrazení: 7222


V Európe sa rozpútala vášnivá debata o tom, či je správne, ak Francúzi zakazujú moslimským ženám chodiť sa kúpať v burkinách, čo sú pohodlnejšie háby, ktoré im zahaľujú celé telo rovnako ako burky, ale je možné v nich komfortnejšie plávať. Mnohí liberáli sa postavili na stranu moslimov. Ja sa ako socialista staviam na stranu sekularizmu.

Rovnosť je viac ako náboženstvo
 

Marx učil, že náboženstvo je ópium ľudstva. Nepamätám si, že by zo svojho postoja voči náboženstvám vydeľoval islam. Ak niekto z progresívnych pozícií kritizuje tradičné rituály kresťanstva, netuším, prečo rovnaký meter nepoužíva na islam. Francúzsko je veľmi tvrdo sekulárny štát. To znamená, že náboženstvo nemá vstupovať do verejného priestoru a ohýbať jeho hodnoty. Mimochodom, sekularizmus je veľkým víťazstvo ľavice, ktorá kedysi v mene ideálov pokroku atakovala konzervatívne predstavy katolíckej cirkvi.

burkina_fr._2.jpg

Ale vráťme sa k aktuálnej situácii, ktorá sa tentoraz týka iného náboženstva, islamu: z pohľadu sekulárnej spoločnosti je ponižujúce, aby ženy chodili celé zahalené na pláž, či už v nepohodlných burkách alebo pohodlnejších burkinách, kým pre mužov takéto náboženské pravidlo neplatí. Je to ponižujúce a prieči sa to rovnosti mužov a žien. V sekulárnej spoločnosti by princíp rovnosti (ženské práva) mal byť nadradený náboženskej slobode (týrať a ponižovať ženy).

Dovolíme ľudožrútom konzumovať ľudí?
 

Iste, z pohľadu ortodoxných moslimských veriacich je samotná existencia burkín niečím progresívnym, pretože umožňuje aj ortodoxne veriacim ženám kúpať sa v mori v relatívnom komforte. Má to však dva háčiky.

Po prvé, v našej sekulárnej spoločnosti nesmieme tolerovať rôzne „časové“ kritériá pri posudzovaní progresívnosti, pretože potom by sme museli tolerovať aj nejakých animistov z Oceánie, ktorí by sa presťahovali do Paríža a, dajme tomu, v rámci svojich náboženských predstáv by konzumovali časti ľudského tela, ale ako umiernení kanibali by, dajme tomu, konzumovali iba mužov, nie ženy. Predpokladajme, že obete by proces vlastnej konzumácie v mene svojej viery podstupovali dobrovoľne, aby nám niekto neotrieskal o hlavu liberálny princíp, že sloboda platí dovtedy, kým nikomu inému proti jeho vôli neubližujeme. Ide o analogickú situáciu ako s moslimskými burkinami: z pohľadu dejín daného kmeňa by išlo v prípade umierneného kanibalizmu o progresívny prejav, no z pohľadu našej kultúry by išlo napriek tomu o niečo neakceptovateľné.  S burkinami je to podobné.  Európa nemôže znásilňovať svoje vlastné princípy (rovnosť mužov a žien) iba preto, že dúfame že niektoré náboženstvá na tie isté egalitárne princípy, aké vyznávame my,  možno raz  sami postupne dôjdu. Burkiny ponižujú ženy z iracionálnych, náboženských dôvodov. Ako socialista nevidím dôvod tento iracionalizmus podporovať, bodka.

Prečo podporovať reakčné formy islamu?
 

Druhý problém je v tom, či vôbec existenciu burkín vnímať ako progresívny prejav v rámci moslimskej kultúry. Nezabúdajme, že moslimovia ešte pred polstoročím  v krajinách ako Irak, Irán či Afganistan žili moderným životom, mladé ženy sa nezahaľovali, v sekulárnych režimoch došlo k výraznému pokroku. To sa zmenilo až po nástupe radikálnejších islamistov k moci. Čo je dôležité, k islamu nevyhnutne nepatrí ponižovanie žien. Iba ortodoxné a reakčné čítanie islamu niečo takéto vyžaduje. Nevidím však dôvod práve túto reakčnú formu islamu podporovať v európskej sekulárnej spoločnosti.

Naopak, multikulturálne spoločnosti, akou je tá francúzska, by mali skôr podporovať tie formy islamu, ktoré umožnia ženám moderný spôsob života. Samozrejme, vždy sa dá povedať, že takúto možnosť ženy, ktoré chodia v burkách, očividne nemajú a výsledkom bude len to, že sa nebudú môcť kúpať vôbec. Lenže pozor, ony sú vo väčšine prípadov presvedčené o tom, že ich vlastné ponižovanie je správne, pretože je to v súlade s ich vierou. Ak im umožníme komfortnejší spôsob utrpenia napríklad nosením burkín, iba tým de facto betónujeme ich utláčanie. Nikdy sa nevzbúria, akurát si budú užívať komfortnejšie formy útlaku. Je preto otázkou, či takéto ústupky z našich vlastných pravidiel sú v konečnom dôsledku užitočné aj z hľadiska vývoja v samotnom islame.

Žiaden útok na islam, ale obrana žien
 

Ako sekularista mám problém s burkinami, hoci nie som žiaden islamofób a moslimov si vážim. Som zároveň tolerantný človek a je mi jedno, v čom ľudia chodia oblečení na pláž. Vždy som však kritizoval, ak verejný priestor niekto zneužíval na prezentáciu svojich náboženských predstáv a narúšal tým naše sekulárne hodnoty. A moslimské ženy svoj odev nenosia ako prejav bizarnej módy, ale ako náboženský rituál, ktorý má v sebe hlboko zakódovaný ponižujúci vzťah k ženám. Toto teda nie!

Pritom, ak by nešlo o ponižovanie žien (z hľadiska našich európskych kritérií, áno!), bol by som oveľa otvorenejší. Napríklad, zoberme si sporné právo indických sikhov nenosiť prilbu pri jazde na motorke. Sikhovia si z náboženských dôvodov nikdy nestrihajú vlasy, nosia špeciálne turbany a prilbu by si bez porušenia svojej viery nedokázali nasadiť. Toto by som ešte dokázal tolerovať, hoci je to na hrane, pretože právo by malo platiť rovnako pre všetkých. Ale sikhovia svojím nenosením heliem nijako nezasahujú do práv žien či iných ľudí, čiže o tomto ústupku sa možno baviť. Ale burkiny sú iný prípad, pretože ponižujú ženy,  a to bez ohľadu na to, že si mnohé tieto veriace ženy z iracionálnych dôvodov želajú byť ponižované.

Som v tomto konzistentný – celý život kritizujem za to isté aj katolícku cirkev. Keď písala nenávistné pastierske listy proti ženám, ozval som sa. A ozývam sa aj dnes. Som sekulárny socialista a rovnosť mužov a žien je pre mňa dôležitejšia ako náboženská sloboda. Ak pokrok, tak pokrok. Podľa našich sekulárnych kritérií. Islam nevynímajúc. Chápem francúzskeho socialistického premiéra Manuela Vallsa, ktorý sa postavil za hodnoty sekularizmu a podporil zákaz nosenia burkín. Nie je to útok na islam. Je to útok proti ponižovaniu žien.

Fotozdroj: https://www.youtube.com/watch?v=jSXwUxi0JDQ

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984