Čo hýbe celým Slovenskom

Nereprezentatívna vzorka notorických nespokojencov, ktorá svojho času kládla súčasnému premiérovi otázku, či naozaj treba z peňazí všetkých daňovníkov postaviť nákladné Národné tenisové centrum, keď nám chýba na kultúru, školstvo a zdravotníctvo, sa po dlhom čakaní dočkala.
Počet zobrazení: 1031

Nereprezentatívna vzorka notorických nespokojencov, ktorá svojho času kládla súčasnému premiérovi otázku, či naozaj treba z peňazí všetkých daňovníkov postaviť nákladné Národné tenisové centrum, keď nám chýba na kultúru, školstvo a zdravotníctvo, sa po dlhom čakaní dočkala. Ako soľ sme potrebovali to, čo dnes slúži ako estrádna hala na usporiadanie veľkolepých, televíziou prenášaných šou s technikou, akú ešte táto krajina nevidela. Odohrá sa tu zopár finálových večerov súťaže o superhviezdu, ktorá halu vypredá pri akejkoľvej cene vstupenky. A aby tenisové centrum neškodovalo, v medzičase (9. februára) sa v ňom uskutoční ďalšia popkultúrna šou, piaty ročník galaprogramu k vyhláseniu ankety o najpopulárnejšiu Osobnosť televíznej obrazovky za rok 2004. Konkurenčná vojna medzi televíziami načas ustúpi spoločnému záujmu: vytvárať klamné zdanie komunikácie medzi televíziou a divákom, ktoré prezrádza aj naivný slogan „televízia, ktorá sa na vás pozerá “. O nijaké pozeranie sa na hlasujúcich, na ich vkus, alebo záujmy vonkoncom nejde, pretože Osobnosť televíznej obrazovky sa vyberá zo zoznamu, ktorý vytvorili samotné televízie a ponúkli ho obecenstvu. Cieľom hry je legitimizovanie televízie v tej podobe, akú sama uzná za vhodnú. Otázkou potom je, či televízia ponúka spomenuté megašou preto, že ich publikum žiada, alebo ich publikum chce, lebo sa mu ponúkajú. Veľkovýroba verejnej mienky a ňou vygenerovaných celebrít sa začína už od útleho veku: konkurenčný súboj sa v zákulisí idylicky jednotného postupu v ankete o Osobnosť televíznej obrazovky zostruje. Markíza sa v ňom pokúša tromfovať u detského diváka. Jej výzva „Staň sa kakaostar“ adresovaná šesť až desaťočným malákom, v skutočnosti ich ambicióznym rodičom, nesľubuje žiadne výhry. Naopak, upozorňuje, že ide o hru, a že päť najúspešnejších „kakaostars“ – spevákov, tanečníkov či recitátorov použijú vo veľkej galašou. Ale kastingy budú ako naozaj – v ôsmich mestách po celom Slovensku. Nepočuť, že by sa niekto v parlamente spytoval, čo za metamorfózu to absolvuje Národné tenisové centrum. V konzumnej spoločnosti je to tak – nech sa ľudia bavia, budú menej chcieť od politikov. V televíznej Smotánke uvidíme vedľa privatizérov za korunu a iných smokingových džentlmenov, ktorým by to možno lepšie pristalo v pásikavej rovnošate, blahosklonne sa baviť s víťazmi OTO, superhviezdami a miliónovými dievčatkami, vyrobenými na želanie.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984