Návštevník v Bratislave - otravný príbuzný

Keby bolo Bratislavské kultúrne a informačné stredisko výlučne kultúrnym, zaslúžilo by si mestského Oskara. „Čiernym bodom“ v názve však ostáva písmenko I, informačné. Ako je možné, že cez víkend, keď je v meste najviac turistov, zatvára informačná kancelária o tretej? A návštevníci sa za týždeň dostanú mimo centra mesta iba raz, lebo nemôžu zistiť, kto organizuje výlety?
Počet zobrazení: 1629
Bratislava-hrad-Dunaj-BKIS prtsc.png

K vytvoreniu dvojdomej organizácie prišlo v roku 2004, kedy sa primátor Ďurkovský rozhodol, že spojiť kultúru a cestovný ruch bude úsporný a efektívny model. Nápad veľa vypovedá o váhe, akú magistrát prikladal cestovnému ruchu, alebo o absolútnej neznalosti jeho potrieb. Vytvorením jednej príspevkovej organizácie oznámil magistrát občanom svoj pohľad, čím pre neho cestovný ruch je: príveskom kultúry.  Iste, máloktorú profesijnú skupinu by ste asi našli v opere či múzeách tak často ako vlastivedných sprievodcov. To, že sú milovníkmi kultúry však ešte neznamená, že by ju vedeli robiť. A to isté platí aj opačne – to, že kultúra je dôležitou súčasťou života a atraktivity mesta, ešte neznamená, že ten kto rozumie kultúre aktívne rozumie aj potrebám cestovného ruchu.


Ťahák, o ktorom nikto nevie

Mestské divadlo, ktoré nemá vlastný súbor, ale pozýva na hosťovanie rôzne umelecké súbory, ktoré prinášajú do Bratislavy svetovú kvalitu, poteší hlavne domácich. Naopak, festival Viva Musica! je lákadlom aj pre turistov. Veď kde inde si môžete na otvorenom priestranstve trebárs pozrieť nemý film sprevádzaný živou hubou či vypočuť neštandardné prevedenie operných árií? Žiaľ, zvyčajne sa to podarí len tým, ktorí sa zhodou okolností ocitnú v Bratislave práve v čase ich konania..

Pozícia informačnej časti BKIS miestami pripomína otravnú tetu, ktorá síce lezie na nervy, ale predsa len, vyhodiť ju nemožno, veď je to rodina. Propagácia podujatí v zahraničí by mala byť v prvom rade úlohou Slovenskej agentúry pre cestovný ruch (SACR). Keď však informačná agentúra nezabezpečí ani len propagáciu vlastných podujatí, je to smutné. Pritom práve každoročný festival Viva Musica! by mohol byť letným ťahákom, ktorý presvedčí našich susedov, aby sa prišli pozrieť do Bratislavy. To by sa však o ňom museli dozvedieť.

Pravidelné frflanie a sklamané komentáre, ktoré si možno vypočuť od turistov, svedčia o tom, že veľa pracovníkov jednoducho nechápe alebo nechce chápať, čo turista očakáva. Ba niekedy sa zdá, ako keby bol turista bratislavskej BKIS na obtiaž. Ako inak sa dá vysvetliť, že návštevníci mesta pravidelne končia v (nemenovanom) ošarpanom hoteli z čias minulého režimu aj napriek tomu, že sa vyslovene pýtali na pekné a útulné ubytovanie, nie na cenovo najvýhodnejšie?


Služba turistom: zatvorené cez víkend

A tak nič netušiaci turista, ktorý zvyčajne dá na radu informačnej kancelárie, skončí niekde úplne inde ako chcel. Navyše s pocitom, že ho podviedli. Pekné hotely totiž zvyčajne objaví už pri prvej prechádzke centrom. Svoj dojem z Bratislavy si nevylepší zrejme, ani keď chce absolvovať prehliadku mesta. Keďže BKIS v symbolickej miere ponúka aj vlastné produkty, jeho prvoradou snahou je, logicky, „pretláčať“ najmä tie. Žiaľ, je ich ako šafránu: čo do množstva i do pestrosti.

Horšie je, ak sa sprievodca od návštevníkov, ktorí strávili v Bratislave týždeň, v posledný deň ich dovolenky počas výletu na Devín dozvie, že je to ich prvý výlet mimo centra mesta. A oni si tak veľmi chceli pozrieť aj Červený Kameň, jaskyne Driny, či Trnavu! V informačnej kancelárii im však nevedeli povedať, kto takéto výlety organizuje. A tak len smutne skonštatujú, že možno nabudúce, ak sa sem náhodou ešte niekedy vrátia. Nuž, po takejto skúsenosti sa vrátia asi sotva.

Nie je to situácia ojedinelá. O podobných zážitkoch rozpráva až príliš často väčšina sprievodcov. Možno by to bola ešte bežnejšia skúsenosť návštevníkov našej metropoly, ale veľa ich je vďaka „lukratívnym“ otváracím hodinám jednotlivých kancelárií o kontakt so zamestnancami BKIS „ochudobnená“. A tak ostane len pri nadávaní, ako je možné, že cez víkend, keď je v meste najviac turistov, zatvára informačná kancelária o tretej.


Akoby spojili letisko a železnice

Hlavnou činnosťou BKIS by podľa jeho názvu malo byť poskytovanie informácií. Informačných letákov však v BKIS nájdete menej ako v bežnom hoteli. Väčšina súkromných podnikateľov by pritom veľmi rada dodala svoje informačné materiály, ak by ich k tomu niekto vyzval. A samozrejme, ak by vedeli, že budú vystavené turistom na očiach a nezapadnú prachom niekde pod pultom.

BKIS získala od Slovenskej spoločnosti sprievodcov cestovného ruchu v septembri cenu CAP (cena za antipočin v cestovnom ruchu). Možno by vhodnejším nominantom bol ten, kto podobné zlúčenie vymyslel. Organizácia kultúrnych podujatí a poskytovanie profesionálnych služieb pre turistov sú dve úplne odlišné veci. Len ťažko možno predpokladať, že ich dokáže rovnomerne zabezpečovať jedna organizácia bez toho, aby jedna oblasť pokrivkávala na úkor druhej. Je to asi ako spojiť letisko a železnice do jednej firmy. Veď obe predsa patria pod dopravu, nie?

Ak chcel primátor Ďurkovský tak veľmi ušetriť na kultúre, možno by bolo bývalo rozumnejšie nepredať PKO a následne si neprenajímať sálu od súkromného investora za ťažké tisíce eur.

Ilustračné foto: BKIS prtsc

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984