Slovensko potrebuje viac robotníkov, menej vysokoškolákov (1)

„Trendom je nárast stavov na stredných školách s maturitou na úkor učilíšť. Lenže ak raz niekto zmaturoval, predstavuje si, že bude pracovať po sediačky, bude mať kravatu a nebude chodiť na šichty. Ľudia, ktorí obstarávajú pracovníkov do rastových sektorov, pritom zdôrazňujú, že najdôležitejšia spôsobilosť je pracovať postojačky,“ varuje Juraj Vantuch z Pedagogickej fakulty UK.
Počet zobrazení: 3535
titulna.JPG

Keď padol návrh, aby sa podujatie volalo Apokalypsa odborného vzdelávania, docent Vantuch sa prejavil ako optimista a prihovoril sa za názov Kam smeruje odborné školstvo na Slovensku. Napriek tomu, že hosť KNS neprezentuje veselé skutočnosti, ponúka totiž aj návrhy, ako by sa súčasná situácia mohla riešiť.


Ako by ste charakterizovali súčasný stav odborného vzdelávania?

Skúsim to načrtnúť podľa typických vyjadrení. Podniková sféra sa každodenne sťažuje na školstvo. Argumentuje, že nemôže použiť absolventov. Napríklad združenie automobilového priemyslu spravilo asi pred piatimi rokmi prieskum, na základe ktorého zistilo, že len 20 percent automechanikov zo stredných odborných učilíšť (SOU) malo kompetencie, uspokojujúce pre výkon tejto práce.
 


Druhým dôležitým hráčom je ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny, ktoré zdôrazňuje, že u nás panuje abnormálna situácia – máme vysokú nezamestnanosť absolventov a ono to musí naprávať. Korigovať disproporciu medzi profilom absolventov a dopytom na trhu práce. Opäť nasleduje útok na školstvo, že si neplní svoju základnú funkciu.

Ministerstvo obvykle zdôrazňuje, že všetko je v rukách riaditeľov škôl. Máme decentralizáciu, školy si môžu vytvárať aplikované programy podľa vlastných predstáv a je na nich, aby sa dokázali prispôsobiť dopytu. Školy zasa zvyknú hovoriť, že robia to, čo vedia, že sú obeťou pomerov.


Prečo je taká obrovská disproporcia medzi ponukou a dopytom rôznych kvalifikácií?

V roku 1989 sme prijali do učilíšť vyše 50-tisíc žiakov, na stredné odborné školy vyše 20-tisíc a do gymnázií menej ako 15-tisíc. V roku 2006 už to bolo iba niečo cez 35-tisíc na učilištiach, do 30-tisíc na stredných odborných školách a na gymnáziách vyše 20-tisíc. Vidíme obrovský odliv študentov z učilíšť a nárast stavov na stredných odborných školách a na gymnáziách. Netreba byť veľkým znalcom školstva, aby sme vysvetlili, prečo je to tak: Každý rodič aj dieťa uvažuje, že je výhodné získať maturitu, a potom  sa uvidí, čo s tým ďalej. Ísť rovno do učebného pomeru, aj keď vďaka nemu získate výučný list, je po skúsenostiach z turbulentných 90. rokov riskantná stratégia. V období reštrukturalizácie bolo veľké množstvo vysokokvalifikovaných robotníkov prepustených. Zažili sme veľkú nestabilitu na trhu práce. Tento signál sa prenášal aj na deti robotníkov, ktoré by možno za iných okolností nasledovali zamestnanie rodičov. Teraz si však myslia, že je lepšie a bezpečnejšie je získať maturitu, ktorá je možno cestou k výkonu práce v kancelárii a možno poskytne nejakú stabilnejšiu pracovnú pozíciu. Ak raz niekto zmaturoval, predstavuje si, že bude pracovať po sediačky, bude mať kravatu a nebude chodiť na šichty. Maturita dáva študentom šancu „vyhrať v lotérii“.

Výsledkom je, že máme strašne malé množstvo absolventov učebných odborov. Kým v roku 1988 – 89, teda v poslednom roku bývalého režimu, ich bolo 34 a pol tisíc, v roku 2008 – 2009 sotva čosi vyše 11-tisíc, čiže tretina. Ako keby sa v ročnej „produkcii“ absolventov strácalo okolo 20-tisíc robotníkov.

Predstavme si teraz, ako vyzerá profil našej ekonomiky. Aké pracovné pozície sú v nárastovej trajektórii? No presne tie robotnícke. Keď sa porozprávate s ľuďmi, ktorí obstarávajú pracovníkov do rastových sektorov, povedia vám rovno, že najdôležitejšia spôsobilosť je pracovať postojačky. Slovensko potrebuje obrovský objem absolventov toho, čo sa volalo učňovské školy. Raz sme montovňa...

Tiež sa menej hľadí na to, že značná časť študentov, ktorí skončia strednú školu a nevedia sa zamestnať, sú dievčatá. Bývalý režim ich „naháňal“ do robotníckych profesií. Bolo bežné, že dievčatá šli za stavbárky či strojárky. No dnes to už nechcú a berú skôr typické „ženské“ profesie. Kaderníčok je však strašne veľa a priestor uplatnenia profesií, ktoré dievčatá preferujú, je veľmi limitovaný.


Školy sú obviňované, že sa nesprávajú trhovo kompatibilne, lebo produkujú absolventov, ktorí sa nezamestnajú. Je za tým naozaj netrhové správanie?

Foto: Juraj Vantuch
Autor foto: Eva Blažeková

Podstatné je, že správanie škôl sa výrazne zmenilo pod vplyvom finančných nástrojov, ktoré boli zavedené v roku 2003. Financujú sa „na hlavu“, teda s každým študentom prichádza balík peňazí. No ak jeden žiak znamená jeden balík peňazí, nepozeráme sa na to, kto je ten človek. Keby som bol riaditeľ gymnázia, vezmem naň hocikoho a zároveň chcem presvedčiť svojho zriaďovateľa, aby mi umožnil čo najväčšie výkony. Teda, otvoriť čo najviac tried. A keďže rodičia chcú, aby ich deti chodili na na renomované gymnázium, zriaďovateľ nemá dôvod nevyhovieť.

Školstvu sa vyčíta, že je na vine nízkej produkcii remeselníkov, ktorých by trh potreboval. Lenže riaditeľovi školy nikto nezaplatí za to, aby vyprodukoval toho kominára či inštalatéra – musel by najprv presviedčať rodiča, ktorý to nechce. Financovaním škôl „na hlavu“ sa vytvoril trh na vstupe. Riaditelia škôl sa začal správať trhovo tak, že absorbujú čo najväčšie množstvo záujemcov. A ako to vyzerá na výstupe? Na tom predsa nikomu nezáleží. Ak riaditeľ gymnázia vyprodukuje „poloblbých“ maturantov, nie je za to nijako sankcionovaný. Ba čo viac, my ich veľmi vďačne prijmeme na Pedagogickú fakultu Univerzity Komenského! Pretože takisto potrebujeme, aby nám každá hlava priniesla balík peňazí. Už teraz máme bakalárov, ktorí by rozhodne nemali mať ani maturitu... No ak by sme ich vyhodili, ohrozili by sme vlastnú existenciu tým, že si obmedzíme prísun prostriedkov.

Nastavenie financovania deformuje systém tak, aby sa zaoberal výlučne trhom na vstupe a ignoroval trh na výstupe. Toto, samozrejme, nie je dlhodobo udržateľné.


Ako sa to dá riešiť?

Ministerstvo školstva a čiastočne aj podniková sféra si prestavovali, že sa to nadekrétuje. Podnikatelia sa vyjadrili, že pracovníci takých profilov, akých oni potrebujú, nie sú preto, lebo máme príliš veľa gymnazistov a na vysokých školách príliš veľa spoločenskovedne orientovaných študentov. Lenže prikážte niekomu, že sa má stať kominárom a nemá ísť na gymnázium. Musia byť na to buď veľmi sofistikované techniky, ktoré presvedčia rodičov, že ich dieťa bude profitovať, alebo iný inštrument. A síce, že ten, kto má zisk z pracovnej sily, bude spolufinancovať jej prípravu.

Tu nastáva vážny problém. Máme nízku 19-percentnú jednotnú daň bez výnimiek. To znamená, že podnikateľom zostáva veľa peňazí. Nech ich teda investujú! Lenže každý podnikateľ v EÚ je naučený, že ak investuje do prípravy pracovnej sily, má z toho nejaký fiškálny benefit. Napríklad daňovú úľavu. A to je presne ten problém, ktorý Slovensko nevie vyriešiť. Na jednej strane je tu silné presvedčenie, že podnikateľ má investovať zo zisku, lebo dane sú nízke. Na druhej strane podnikatelia (hlavne zo západnej Európy) vedia, že je zvykom mať daňové nástroje, ktoré ich odmenia, ak sa správajú korporatívne zodpovedne a dbajú napríklad o prípravu učňov. Pozrime sa napríklad na nemecký duálny model: podnikatelia platia učňom kompletnú praktickú prípravu, štát zabezpečuje len teoretickú.


Máme to vlastne dobre vymyslené – štát zabezpečí teoretickú aj praktickú prípravu. V čom je problém?

V tom, že praktická príprava je nesmierne finančne náročná. Nielen že v celej OECD dávame na školstvo najmenej peňazí okrem Mexika, navyše máme aj finančne veľmi náročný model školstva. Máme totiž veľký podiel odborného vzdelávania, ktoré je oveľa drahšie ako všeobecné. Odborné školy sú technologicky nerozvinuté, majú obrovský modernizačný dlh, a teda nemôžu naplniť očakávania podnikov. Aby podnik ak dostal skutočne kvalitného automechanika, ten sa nemôže učiť na starej škodovke, ale musí mať k dispozícii nové automobily. Z čoho ich má učilište zaplatiť?              

Teraz to riešime tým, že sa otvárajú centrá odborného vzdelávania a prípravy, kde automobilový priemysel investoval do vybavenosti. Lenže spravil to zo zisku. Čo ostatné segmenty? Spraví to isté aj textilný či obuvnícky priemysel, ktorý nevie, či dozajtra prežije v konkurencií s Áziou? Nemal by tu byť nejaký impulz, ktorý by hovoril podnikateľovi, hoci aj malému – ak investuješ do toho, aby sa ti niekde vycvičila šička, oceníme to, trebárs ako daňovo uznateľnú položku?

Dikcia zákona, na ktorý je ministerstvo veľmi hrdé, znie: Len vtedy je investícia podnikateľa daňovo uznateľná, keď nejde o duplicitu. To znamená že podnikateľ musí zaplatiť škole niečo navyše, lebo ináč by to mal zaplatiť štát. Tým pádom sa zatvára priestor pre akýkoľvek rozvoj. A čo viac! Ministerstvo financií likviduje jedinú dobrú vec, čo sme vymysleli, a síce dvojpercentný daňový asignát.

Tie „hlúpe“ školy, ktoré sú tak kritizované, že sa nevedia trhovo správať, si všetky zakladali afiliované neziskové organizácie. Chodili a fundraisovali peniaze. Podnikatelia im tie dve percentá dávali, lebo si v niektorých prípadoch uvedomovali, že sa im to oplatí. A my ideme daňový asignát okresať v nádeji, že bude narastať komplement, ktorý bude dávať podnikateľ zo zisku. Povedzte mi, ktorý podnikateľ na Slovensku to spraví! Malí podnikatelia, ktorí tvoria väčšinu, asi ťažko. Bude to vlastne znamenať, že školy strácajú možnosť získať dodatočné príjmy. A čo je hlavné, ako sa dostať do konkrétnej spolupráce s podnikovou sférou. Tým, že podnik dá škole peniaze, sa totiž zároveň začína zaujímať o to, ako sa použili a či smerujú k niekomu, čo je preň potrebné.


Čo radíte?

Foto: Juraj Vantuch (vľavo) a Jozef Lysý
Autor foto: Eva Blažeková

Neviem si predstaviť model, ktorý bude kompenzovať negatíva financovania na hlavu, ak to nebude model, ktorý bude stimulovať podnikovú sféru, aby mohla na školstvo prispievať buď cestou daňových asignátov, alebo prostredníctvom daňovo uznateľných položiek. Predstava, že podnikatelia budú dostávať pracovnú silu v plnej kvalifikovanosti od štátu zadarmo, je neudržateľná.

Jednou možnosťou je teda zlikvidovať odborné školstvo a prejsť na model, ktorý bude lacný – za peniaze daňových poplatníkov sa budeme starať len o všeobecné vzdelávanie ďalší rozvoj profesií necháme na podnikateľov. Mohlo by sa tým dosiahnuť, že všeobecné vzdelávanie bude kvalitné. Ak chceme zachovať tradíciu, ktorú máme, musíme zmeniť model financovania. Ten súčasný vedie k atypickým situáciám, ktoré som opísal.


Ako by teda Slovensko mohlo dostať od podnikateľov peniaze na odborné školstvo?

Zákon o odbornom vzdelávaní vymyslel Fond odborného vzdelávania. Je to bežný nástroj v Maďarsku alebo vo Francúzsku. Istý objem odvodov sa odkloní a podnikatelia majú dve možnosti; buď ho investujú do vzdelávania, alebo ho dajú štátu do verejného fondu. Je to veľmi dobrý princíp, pretože núti podnikateľov dávať peniaze adresnejšie. U nás to však má podnikateľ spraviť zo zisku. Náš unikátny fond je založený na dobrovoľnom princípe. Teraz mi povedzte, kto by dal peniaze do fondu, aby ich rozdelil niekto iný!

Sporíme sa o odvodovej reforme, ale nikto neuvažuje o tom, že keď už idú istému segmentu zvyšovať odvody, možno by niekto radšej dal peniaze radšej na školstvo, než ich nechal vyplytvať napríklad na stimuly pre zahraničné podniky, ktoré sem prinesú ďalšiu montovňu a dostanú ťažké milióny za to, že zamestnajú päťdesiat ľudí.


Prečo sme teda neprevzali model kofinancovania odborného školstva z odvodov, ktorý je bežný v zahraničí?

Ako to mám povedať slušným spôsobom... Ministersvo financií je podľa mňa paternalistická inštitúcia. Chce všetky peniaze, aby ich potom rozdelilo. Správa sa ako účtovník. Chápem, že sa snaží nezadlžiť krajinu, no nie je schopné uvažovať o tom, či jeho finančné nástroje majú nejaký pozitívny dopad alebo nie.

V zahraničí vymysleli duálny systém, ktorý my však nemôžeme zaviesť, lebo u nás nemá históriu. Na Západe sa odvíja ešte od tradície cechov. A neviem si predstaviť, že by naši podnikatelia začali zrazu dávať na školstvo zo zisku. Druhá možnosť sú odvodové fondy. Priznám sa, že ani tie nemám rád, lebo sa mi nepáči myšlienka, že to niekto rozdeľuje. Páči sa mi daňový nástroj. Trebárs, prečo by nemohlo to isté fungovať aj pre obyvateľstvo? Prečo štát nepovie: Vy ste si skutočne zaplatili kurz  počítačovej gramotnosti? Tak ja vám z toho aspoň časť preplatím... Toto je bežný nástroj trebárs v Estónsku. 

Naše ministerstvo financií má rado jednoduché modely. Lenže štát sa nedá dobre riadiť jednoducho.


Rovná daň bez výnimiek, ktorá nenecháva priestor pre žiadne úľavy, je všeobecne adorovaná. Ani ľavicová vláda sa voči tomu nedokázala postaviť. Ak ekonómovia nie sú schopní poskytnúť argumenty proti rovnej dani, dokáže to zrejme práve analýza dôsledkov, ktoré má v jednotlivých sektoroch...

Či je rovná daň dobrá alebo zlá, nech predsa len riešia ekonómovia. Ale že je bez výnimky, to v mojom ponímaní znamená „nechce sa mi robiť“. Pre ministerstvo financií a pre daňovákov je to jednoduché, no zbavujú sa tým možností ovplyvňovania behu vecí. Súvisí to asi s presvedčením, že  trh všetko vyrieši najlepšie. Ale tak to nie je. Kvalitní ekonómovia tomu neveria, ani tí pravicoví. Je to len akási karpatská úchylka.

Kultúra ministerstva financií je rovnaká, či ľavá alebo pravá. Problém je v ekonomickom videní sveta. U Ivana Mikloša je napríklad ponechanie daňového asignátu nepriechodné a nie je to vecou argumentov, ale doktríny: Všetko, čo je komplikované, je od čerta.

Dokončenie článku nájdete tu.

Foto: Juraj Vantuch (vľavo) a Jozef Lysý
Autor foto: Eva Blažeková

 

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Komentáre

Obrázok používateľa Anonymný
#1
(neuvedené)
27. apríl 2011, 15:33
Slovensko má robotníkov VŠ vzdelaných a hlavne máme kaplánov čo sú asi tiež VŠ vzdelaní. a berú si do rúk každý deň Bibiu v tej si listujú a hľadajú pravdu božiu, ale kto platí kaplánov? (to je jedno v akej cirkvi v tomto štáte) a kaplánov máme aj v armáde SR, ale čo tam robia kieho frasa? Nemajú žiadnu činnosť okrem kázania na kanci a dokážu profitovať zo štátneho rozpočtu. a veriaci sa im poskladajú na nové auto napracú chladničku do prasknutia. a ešte majú kuchárky, gazdiné, práčky. a potom na staré kolená majú postarané, lebo sa o nich starajú mníšky(dobré víly, samaritánky, mušky svetlušky a pod.) a majú domovy dôchodcov postavené na najvyššom kopci v SR, aby mali lepší výhľad do údolia svojich verných ovečiek. organizujú zájazdy do svätej zemi a nevadí im to, že pri každom zastavení v krčme sa dotelia pod obraz boží. a ešte všade, kde je púť, tam sú aj stánky s gýčovinami. panenky Márie naplnené svätenou vodou. najprv rozpustia trochu kuchynskej soli vo vode z vodovodu a už majú svätenú vodu. a potom sa môžu venovať exzorcizmu to vynáša pekné prachy, ktoré nezdaňujú lebo nemusia. a pozemky si po revolúcii privlastnili všetky cirkvi. aj tie, čo im nikdy nepatrili, aj tie, na ktoré majú osobný zálusk.aj na poľovačky chodia medzi smotánku. a nemajú výčitky svedomia, lebo Boh to vraj takto chce. a Ježiš Kristus im dal oprávnenie podnikať vo všetkom. Vraj pred 2000 rokmi im to navrhol on sám. teda kaplánom a iným stále živým svätcom s gloriolou na hlave natisnutou ich rukou na ich vzdelanú hlavu pomazanú. to nevadí, ved aj Napoleon sa sám korunoval a pápež sa iba pozeral. tak zato sa kaplánom dobre kydá na komunistov, lebo už nemajú načo iné kydať. lebo kapitalizmus im dáva voľné ruky - môžu smilniť, klamať, spovedať, požehnávať aj preklínať a veriaci sú im ukradnutí. majú miništrantov a tí im slúžia ako služobníci a takto sa to točí ako guľa. pravdaže im vyhovuje kapitalizmus a hlavne majetok im ešte chýba najmä ten im žerie nervy. inak nemajú problém odmietnuť pochovať toho čo nechodil do kostola. a neštítia sa žiadnych milodarov - môžu byť aj od antikrista, len nech oni majú plné bruchá na prasknutie. (česť výnimkám a tých je veľmi málo - bohužiaľ, dali by sa lupou hľadať.)tak preto tu je málo robotníkov, lebo každý ide radšej za kaplána to je robota. ešte katolíci by mali umožniť kázať kázne ženám, aby mohli aj feministi kázať na kanci.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
29. apríl 2011, 09:53
Z Vás má Noveslovo radosť. Pôvodný članok určite nečítate a hneď píšete. Nebolo by lepšie, ak by ste to hneď uverejňovali na smer.sk? Róbertko bude jačať blahom.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
29. apríl 2011, 11:32
Dano a ty si kto? ujo - báči si asi dosť sprostý lump, fašista a fanatik bin ládina. Partizánka ja nemôžem byť z jednoduchého dôvodu, lebo moja starká bohužiaľ cez druhú svetovú vojnu chovala nemeckých vojakov. a môj starý apa ten mal dobrý flek, lebo robil osobného šoféra nemeckému podnikateľovi slovenského pôvodu a vozil sa na mercedese. ked prišli Rusi tak ho ešte bol odviesť na letisko a mercedes si mohol nechať na pamiatku, ale tí pľuhaví Rusi ho nechali z mercedesu ešte vystúpiť a potom mu ho pred očami vyhodili do luftu a musel ísť peši domov celých 70 km. starký nadával celé roky, že ako mu Rusi auto znivočili. moja stará jedináčik (bola adoptovaná od jednej sestry k druhej sestre.) mala biologických bratov.jeden ten bol učiteľ a musel prekladať z nemčiny do ruštiny všetko čo povedali partizáni. a druhý jej biologický brat bol v zajatí na talianskom forte a tam sa dal vraj ku komunistom a naučil sa dokonale hovoriť po taliansky aj nás čosi naučil povedať iba sa to sem nepatrí napísať. ked bolo vyúčtovanie za druhú svetovú vojnu tak musel komunista zachraňovať- život svojho brata učiteľa - inak by skončil na šibenici za napomáhanie fašistom. Chvalabohu, že je to už za nami.
Obrázok používateľa Anonymný
#2
(neuvedené)
01. máj 2011, 19:06
Samozrejme, že predstava, že podnikatelia budú dostávať pracovnú silu v plnej kvalifikovanosti od štátu zadarmo, je neudržateľná. Súhlasím s návrhom, že jednou možnosťou je prejsť na model, ktorý bude lacný ? za peniaze daňových poplatníkov sa budeme starať len o všeobecné vzdelávanie ďalší rozvoj profesií necháme na podnikateľov. U automobilového priemyslu takáto predstava zvlášť zaráža, keďže v ňom pracujú tisíce ľudí. Malo by byť prirodzené, že prevádzkuje vlastné odborné školy, na ktorých si vychová pracovníkov profilovaných pre prácu v jeho prevádzkach. Očakávať, že školy budú vychovávať pracovníkov presne na mieru podnikov, je tak trochu aj naivná. Školy nemôžu mať snahu zamerať sa smerom k nejakej podnikateľskej aktivite, pretože takáto preorientácia trvá najmenej 10 ? 15 rokov. Jednak je to záležitosť prípravy samotných pedagógov, ktorých príprava pre daný odbor trvá nejaké roky, aj z hľadiska teoretickej prípravy i odbornej. Nehovoriac o tom, že musia mať k dispozícii moderné učebne a modernú techniku. Jednak aspoň 4 roky bude trvať vypustenie prvých absolventov. Vie však Peugeot či Volkswagen zaručiť, nehovoriac o stovkách ďalších firiem, že o 10 ? 15 rokov ešte budú fungovať na Slovensku? Bol by to hazard z hľadiska školy jednostranne sa zamerať konkrétnym smerom ? a po mnohoročnom dovŕšení úsilia by s údivom zistila, že firma zbalila kufre. Preto by mala zodpovednosť za výchovu konkrétne odborne zameraných pracovníkov ležať na firmách a nie školách či štáte.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
01. máj 2011, 19:07
až paraziticky. Na jednej strane zdôrazňuje prednosť individuálnych práv človeka pred spoločenskými, i individuálnu zodpovednosť človeka za svoj život. Na druhej strane v rovine vzdelávania požaduje, aby mladí ľudia podriadili svoje individuálne záujmy verejným ? slovenskej ekonomike. Keby išlo aspoň o verejné záujmy a slovenskú ekonomiku, tu ide len o súkromné záujmy korporácií a podnikateľov, ktoré s verejnými záujmami majú málo spoločného.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
01. máj 2011, 19:13
Určite, za to, že sa mladí ľudia orientujú viac na maturitné vzdelanie a vysoké školy, môže aj nastavený systém financovania. Lenže sú tu aj objektívne príčiny. 1. Štatistiky dlhodobo ukazujú, že ľudia bez vzdelania patria k príjmovo a sociálne znevýhodneným. Je preto aj spoločenským záujmom, aby čo najviac ľudí dosiahlo plnohodnotné stredoškolské a vysokoškolské vzdelanie. V tejto súvislosti treba zdôrazniť aj kontraproduktívnosť starého buržoázneho triedneho hodnotového systému, delenia spoločnosti na elitu, smotánku a plebs, úspešných a neúspešných. Medzi ktorých sa samozrejme budú rátať aj montážnici. Tak prečo by mali mladí ľudia v záujme kohosi sa cieľavedome zaradiť medzi týchto akože neúspešných, vie to niekto zdôvodniť? 2. Hovorí sa potrebe utvárať vedomostnú spoločnosť a ekonomiku. A tá môže byť založená len na vzdelaných ľuďoch, nie na robotoch pri pásoch. 3. Prejavuje sa tu ešte jeden efekt. Socializmus bol vývojovo vyšším systémom ako kapitalizmus. V r. 1989 ľudia nakoniec aj očakávali pozitívne rozvinutie, prekonanie socializmu smerom ku kvalitatívne vyššej spoločnosti, nie návrat do starého kapitalizmu. Slovenský ľudský potenciál je teda vyšší, ako dokáže využiť kapitalizmus. Ten dokáže z mladých ľudí narobiť len montážnych robotov za pásmi, ich očakávania a nároky sú však vyššej kvality, ako im ponúka kapitalizmus.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
02. máj 2011, 10:00
Milan, súhlasím s tým čo píšete, ani som sa pridávať nemusel.
Je pravdou, že nadnárodné spoločnosti tlačia na každú vládu, aby zabezpečila pre ňu kvalifikovanú pracovnú silu, iba preto prídu investovať k nám, to je pre nich rozkľúčenie toho pojmu "lacná pracovná sila", teda zamestnanci vyvzdelaní na náklady danej krajiny ( eventuálne plus navyše dotovanie každého pracovného miesta na pár rokov dopredu).
V inej diskusii na inej konferencii zaznelo jasne, že dnes sa každá krajina pod chimérou rastu snaží prilákať takýmto spôsobom globálny kapitál a ten si vyberá ako pyšná princezná.

Lenže zdravý rozum tých, čo majú riadiť našu spoločnosť, by mal rozoznávať, čo je dobré pre nás a našu spoločnosť a čo je dobré pre globálnu ekonomiku.
Globálna ekonomika nám zanesený komín, ani spadnutú strechu po víchrici neopraví. Od toho tu budú vždy lokálne remeselnícke služby a ak nebudú, ak remeselnícke povolania vymrú, bude to vyzerať ako v okolí Fukušimy, vláda môže síce zabezpečiť odhrnutie odpadkov, ale miestna samosprva by mala mať profesijné kapacity k obnove statkov.
A to je ten problém - ak odídu automotive firmy, autoremeselníkov budeme mať sto na každom rohu ulice, ale domy budú padať bez údržby ostatných remeseiel. A to dnešné remeslá nie sú iba o manuálnej práci, mnohí pracujú s počitačovo či mechanicky vybavenými súpravami nástrojov.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
02. máj 2011, 10:05
Socializmus bude vyšším systémom ako kapitalizmus. To čo bolo u nás bola slepá cesta vývoja a potvrdila to 40ročná skúsenosť, lebo nestačí názov, ale realita. Aj my sme už boli skoro v komunizme, ako ten židov kôň, ktorého učil nežrať a bolo by sa mu to podarilo, keby nezdochol. Aj socializmus sovietskeho typu zdochol. A my sa musíme trápiť s kapitalizmom, ktorý sa však mení a našou úlohou je mladým pomôcť sa zorientovať, naučiť to čo má zmysel a nie trepať hlúposti a veriť, že Róberko to za nás vybaví.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
02. máj 2011, 20:38
To, čo si napísal, je úroveň prvotného utopického myslenia. A tak trochu anarchizmu. Akoby bolo možné systém hocikedy utvoriť, keď si to náš Dano zmyslí. V našom vesmíre sú materiálne, energetické a informačné toky prísne usporiadané, čo zaručuje efektívnosť týchto tokov a teda aj konkurencieschopnosť systémov. Preto aj dejiny sú usporiadaným sledom systémov, ktoré odrážajú dosiahnutú sociálnu kvantitu. A systém socialistických vzťahov zodpovedal obdobiu rokov 1928 - 1998. Socializmus do budúcnosti bude mať síce rozvinutú, liberálnu podobu, ale pôjde už len o vedľajšiu, slepú vývojovú líniu. Teda podoba od r. 1928 bola klasickou podobou socializmu. Presne tak to bolo aj u kapitalizmu. Máloktorý pravičiar by sa asi hlásil ku klasickej podobe kapitalizmu medzi rokmi 1688 - 1848, tak ako Ty sa nechceš prihlásiť ku klasickej podobe socializmu. Lenže dnešná podoba kapitalizmu má už máločo spoločné s jeho klasickou podobou......... A odkiaľ máš, že 40 rokov socializmu potvrdilo Tvoje slová. To sú len subjektívne domýšľania, žiadna vedecká teória to nepotvrdila.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
03. máj 2011, 16:26
Nie je mojim zvykom rozvírovať prázdnu polemiku, ale tvoja argumentácia v poslednom príspevku ma až šokovala. Obdivuhodné chápanie vesmíru a dejín, nehovoriac o klasickej podobe socializmu. A teraz teoreticky. Ak platí Zákon súladu rozvoja výrobných síl a výrobných vzťahov vo vývoji spoločenských formácií, nebol potom rozpad klasického socializmu koncom 20 stor. len naplnením tohto zákona, lebo vývoj výrobných vzťahov v zákonoch a v uzneseniach zjazdov komunistických strán bol už v komunizme a výrobné sily nedosahovali úroveň a vo vývoji zaostávali za vtedajšími kapitalistickými? A tak sme sa vrátili tam kde sme patrili.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
03. máj 2011, 18:13
keď Ti všeobecné vývojové princípy nič nehovoria. Zákon súladu VV a VS napr. nedovoľuje, aby sa niekto dnes pokúšal zaviesť klasický feudalizmus, mal vymedzené svoje obdobie. Dnes tu síce máme pozostatky feudalizmu, napr. v arabských krajinách, ale to už nie je klasický feudalizmus, ale len jeho vývojová nadstavba a feudalizmus už nedokáže byť vedúcou vývojovou líniou. Podobne je to s kapitalizmom, s pokusmi zavádzať klasický kapitalizmus, ktorý mal vymedzenú dobu 1368-1928 (klasické štádium 1688-1848). A preto aj uvažovanie o socializme musí rešpektovať tieto vývojové princípy........ Čo sa týka Tvojej tézy o zaostávaní VS socializmu za kapitalizmom, to je len Tvoj subjektívny dojem, Danko. Kapitalizmus si za 5 storočí kolonializmu nahromadil veľké zdroje, ktoré mu umožnili hladko prejsť po r. 1928 do štádia vývojovej nadstavby kapitalizmu. Ale práve táto úroveň VS si vyžadovala nové, socialistické VV, až očividné to bolo v Nemecku. Práve preto, že sa nemecká revolúcia nepodarilo a nedošlo k zosúladeniu VS a VV, nemecký kapitalizmus musel tento nesúlad riešiť fašizmom a drancovaním sveta.......... Samotné bohatstvo nemá nič spoločné s tým, či je systém vyšší alebo nižší. Úroveň Germánov (Frankov), ktorý zavádzali feudalizmus, 400 rokov zaostávala za úrovňou otrokárskej Rímskej ríše. Ešte výrečnejší je príklad Číny po r. 1368. V Európe po r. 1368 sa formuje kapitalizmus. V Číne s nástupom dynastie Ming r. 1368 sa utvára rozvinutá vývojová nadstavba feudalizmu (nechám teraz bokom odlišnosti od európskeho feudalizmu), ktorá niekoľko storočí bola oveľa bohatšia, vyspelejšia ako európsky kapitalizmus. Napriek svojmu bohatstvu však išlo o vývojovo nižší typ systému ako bol európsky kapitalizmus, čo sa nakoniec prejavilo v 19. st. A niečo podobné sa deje dnes. Čína sa presadzuje preto, že jej systém je o epochu modernejší ako západný, napriek bohatstvu. A podobne sú východoeurópske krajiny sa presadiť proti západným vyššou dynamikou, pretože sme mali vyšší typ spoločnosti. Dano, príliš dávaš na javovú stránku, a nie na podstatu.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
03. máj 2011, 22:30
Ja by som len k tomu fašizmu dodal, že sa toho (ako pojmu) netreba štítiť, fašizmus je jednoducho (definitoricky, podľa jeho tvorcu a hlavného mysliteľa Benita Mussoliniho) štátny korporatívny kapitalizmus, ktorý bol vymyslený a zriadený práve preto, aby kapitalizmus zachránil pred jeho úpadkovou fázou, tzv. superkapitalizmom [viďte jeho delenie kapitalizmu (čerpajúce z prác ekonóma a sociológa Wernera Sombarta) na dynamický, statický a úpadkový, čiže superkapitalizmus]. Myslím si však, že to nebolo tak jednoduché, ako to vykladáš ty. Fašizmus vznikol práveže ako akési z celkového pohľadu menej násilné zriadenie v porovnaní s kolonializmom (=koloniálnym kapitalizmom), a to v období, keď už musela byť spoločnosť akosi sebestačná a nemohla sa rozpínať, lebo všetky kolónie už boli prerozdelené a obsadené. Koloniálne veľmoci tak nikdy nemuseli siahnuť po fašizme; avšak je otázne, či vlády, ktoré po ňom siahli, to urobili predovšetkým preto, aby si nejaké kolónie získali. Myslím, že obsadiť kolónie tak bola až podružná vec, hoci v tej dobe aj nesmierne dôležitá aspoň z hľadiska "národnej hrdosti" (či skôr šovinizmu). V každom prípade boli zločiny kolonializmu nepomerne horšie než zločiny fašizmu (viďte napr. Slobodný konžský štát).
Obrázok používateľa Anonymný
#3
(neuvedené)
03. máj 2011, 22:49
Nuž, aby som to čo najstručnejšie zhrnul, tak základnou myślienkou i cieľom pravicových ekonomických reforiem je nahradenie zložitého adresného systému jednoduchým neadresným.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
03. máj 2011, 23:12
Celý fašismus je hlavne o prerozdelení kolónií a ich zdrojov, má hlavne hospodárske pozadie. Nemecko zažívalo na prelome storočí búrlivý rozvoj, nemecká spoločnosť sa stávala hospodársky, ale aj duchovne veľmi vyspelou krajinou. Práve preto sa objavujú otázniky nad tým, ako to, že národ duchovných, filozofických, umeleckých velikánov konal tak barbarsky, spájal operetné večery s vojenským barbarstvom. Vysvetlenie je práve v tom obrovskom nesúlade rozvinutej materiálno-energetickej základne a zaostalými kapitalistickými vzťahmi. Nemci to mohli riešiť dvomi spôsobmi: 1. Prechodom do vyššej kvality, socializmu, čím by sa VS a VV zosúladili. Ako vieme, soc. revolúcia sa nepodarila, keby bola vyšla, svet sa mohol uberať oveľa pozitívnejšou cestou, s menej napätými a zradikalizovanými vzťahmi a systémami. 2. Cestou vývojového nadstavenia (nadstavby) klasického kapitalizmu. K tomu však potrebovali dodatočné zdroje na prestavbu systému. Presne tak, ako ich potreboval aj Gorbačov na prestavbu klasického socializmu na rozvinutejší. Zdroje im však odčerpávali reparácie, Nemci sa preto pokúsili vojnou o prerozdelenie koloniálneho delenia vo svoj prospech. A západné koloniálne mocnosti Anglicko a Francúzsko im prstom ukazovali, že majú otvorenú cestu na východ. Tak to ustanovila aj Locarnská konferencia v r. 1925, ktorá pevne určila západné hranice Nemecka, ale východné nechala otvorené........... Podobný problém nesúladu VV a VS sa dnes inak dotýka aj Izraela. Keďže často zaznievajú otázniku, ako to, že ľudia, ktorí prežili holokaust, sa správajú podobne barbarsky voči iným ľuďom a krajinám. Pritom ide o vyspelú kultúru. Problém je práve v tom obrovskom nesúlade rozvinutej materiálno-energetickej základe a zastaraných kapitalistických väzieb, z ktorého výplýva aj tento barbarizmus. Izrael si musí na tejto zastaranej základni riešiť problém zdrojov, a preto sa správa barbarsky. Keby bol prešiel kvalitatívnou premenou smerom k socializmu, dal by sa predpokladať úplne iný prístup.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
06. máj 2011, 10:46
Pokračovanie v diskuzii je veľký odklon od pôvodného článku a asi je to nevhodné. Máš blog? Ale neviem si odpustiť reakciu na vyhlásenie o epochálne modernejšom systéme v Číne. To určite sranduješ, alebo to máš vedecky podložené? Zdôzarňujem vedecky. A tiež si celkom dobre pamätám na náš východoeurópsky vyšší typ spoločnosti. Ešte teraz sa my chce vracať, keď si spomeniem na súdruhov Husáka a Biľaka.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
06. máj 2011, 15:56
Môžeš si byť istý, že ak vyslovím takúto tézu, že ju mám podloženú. Teda aj iné tézy. Ak niečo len predpokladám, ale nemám to vedecky podložené, tak to jasne poviem, že je to len predpoklad.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984