Oteplilo sa a je to dobré

Dúhový PRIDE na druhý pokus vyšiel – organizátorom a všetkým neheterosexuálom, ale hlavne Bratislave, polícii a tejto spoločnosti. „Tento rok bude teplé leto, aj zima bude teplá,“ znelo nad našimi hlavami. Na zapeklitú hríbovskú otázku, či je to dobré alebo zlé, odpovedám, že je to dobré. Už len počkať, kedy sa v závese za pochodom za práva LGBT menšiny „došmotkajú“ aj tie práva. Dámy a páni z SaS, čo takto ďalšie referendum – pre zmenu aj o vážnej otázke?
Počet zobrazení: 2749
DP 2011 001.JPG

Policajti tento rok spravili svoju robotu a niekoľko zamračených „ochrancov tradičnej rodiny“ videla väčšina demonštrantov až v televíznych novinách. Okrem tých, čo boli pod Novým mostom na konci pochodu a predsa len zočili trochu akcie – jednu dymovnicu a bleskové zatýkanie holohlavcov. Dúhový PRIDE na druhý pokus vyšiel – organizátorom a všetkým neheterosexuálom, ale hlavne Bratislave, polícii a tejto spoločnosti.
 


Keby sa prepadlo Hviezdoslavovo námestie

V krajinách, kde už majú neheterosexuálni ľudia všetky práva na papieri, sa zvyknú „prajdy“ usporiadať ako dúhová pouličná oslava, poriadny hlučný a farebný karneval. Slovenské podmienky si stále pýtajú skôr politickú demonštráciu. Dúhový pride bol aj jedno, aj druhé. Homosexuáli, lesby, bisexuáli, transsexuáli aj ľudia s väčšinovou orientáciou, ktorým záleží rovnosti (na ľudských právach pre všetkých), vyšli do boja s heslom „poď von“. (Narážka na anglický výraz coming out – verejné vyhlásenie svojej „inakšej“ sexuálnej orientácie.)

Von vyšlo takmer dvetisíc ľudí. Keby sa v sobotu poobede bolo bratislavské Hviezdoslavovo námestie prepadlo do zeme, na Slovensku by neostalo veľa ľudskoprávnych aktivistov. Európsky parlament by prišiel o niekoľko poslankýň, susedné štáty o vedúce postavy LGBT hnutí, svet o úžasnú Claire Dimyon, ktorá si v Bratislave prvý raz pripla na tričko čerstvý Rád Britského impéria za zásluhy o práva lesieb a gejov v strednej a východnej Európe, a napokon aj o pár slovenských politikov. O večne telefonujúceho Richarda Sulíka a zopár ďalších zo „sľubotechny“ SaS, ktorí sa svojou účasťou asi prišli poďakovať za gejské a lesbické volebné hlasy – keďže ničím iným túto vďačnosť zatiaľ neprejavili, o primátora Bratislavy Milana Ftáčnika a o europoslankyňu Moniku Beňovú s manželom Fedorom Flašíkom. (Je sympatické vidieť túto sociálnodemokratickú političku aj inde ako v Smotánke.) Akurát premiérka Iveta Radičová, ktorú sme tak trochu (ale zato márne) očakávali na tribúne, by ostala živá a zdravá.


„Som teplý Maďar“

Europoslankyne Ulrike Lunacek a Marije Cornelissen z parlamentnej skupiny pre práva LGBT.
Príslušníci sexuálnych menšín a ich „fanúšikovia“, ktorí ináč provokujú už svojou existenciou, si mohli za plotom a za dôkladnou policajnou kordónou konečne zaprovokovať bezpečne a do sýtosti. Naplno to využil aktivista od južných susedov, ktorý svoj príhovor uviedol stručne – som teplý Maďar. Publikom vzápätí prebehla vlna uvoľnenia a spolupatričnosti: Možno raz bude u nás aj bez ochrany policajných ťažkoodencov bezpečné povedať, že je človek Maďar, a dokonca teplý (alebo naopak). Možno raz dobrí synovia a dcéry slovenskej hrudy (a svojich rodičov!) budú môcť byť zároveň gejovia a lesby.

Lebo hoci bolo dobre, že sa o našu bezpečnosť staralo množstvo príslušníkov, je zároveň škoda, že to tak muselo byť. Minútku predtým, než sa chlapci v čiernom a v spotených kanadách (bolo asi štyridsať stupňov – chudáci...) odvážili hodiť svoju dymovnicu, znelo z megafónu: „Tento rok bude teplé leto, aj zima bude teplá.“ Na zapeklitú hríbovskú otázku, či je to dobré alebo zlé, odpovedám, že je to dobré. Už len počkať, kedy sa závese za pochodom za práva LGBT menšiny „došmotkajú“ aj samotné práva. Dámy a páni z SaS, čo takto ďalšie referendum – pre zmenu aj o vážnej otázke?


Bude strieľať motyka?

Postoj „čím horiše, tým lepšie“ je v prípade ľudských práv perverzný. Takže ponechajme bokom, že slovenskí politici, ktorí sú ináč vraj ľavicoví, nechávajú agendu modernej západnej ľavice – napríklad zrovnoprávnenie LGBT občanov – ležať na chodníku, nech si ju zdvihne, kto prvý pôjde okolo. Kašlime na to, že na Dúhový PRIDE oficiálne nepodporila naša sociálna demokracia – veď to až tak neprekvapuje, zato hlava v piesku novších, menších a vraj progresívnejších subjektov už áno. A čakajme, čo spraví SaS, lebo občas predsa len motyka vystrelí a z politických kalkulácií (hocijako priehľadných a tragikomicko-nechutných) majú osoh aj občania.

Hrdá a hlasná britská lesbická aktivistka Claire Dimyon.
Májový prieskum volebných preferencií divže Slobode a solidarite neukazuje, kde v parlamente nechal tesár dieru. Lysá hlava, v ktorej pred voľbami skrslo stodvadsať nápadov, si obratom spomenula na marihuanu pre ťažko chorých. (Načasovanie bude asi len zhoda okolností.) Účasť na Dúhovom PRIDE by mohla signalizovať, že sa onedlho rozpomenie aj na registrované partnerstvá. Aby kriesenie predvolebných sľubov, nepriechodných cez koaličných partnerov a prinajlepšom časť opozície, nebolo len rečnícke gesto, mohli by sa liberáli, keď už takto spomínajú na svoje predvolebné idealistické začiatky, obzrieť aj na svoj obľúbený orgán priamej demokracie. Proti výsledkom platného referenda by sa mohli konzervatívci aj hodiť o zem, keď máme vraj tú vládu ľudu, hm? Lebo keď už sme vedeli v čase kulminácie hospodárskej krízy hlasovať z iniciatívy SaS o cenách poslaneckých limuzín, otázka spoločenskej relevancie alebo financií je vopred zodpovedaná ťažko prekonateľným precedensom.

Mimochodom, keď už je reč o referende, iniciatíva vôbec nemusí ísť iba „zhora“. Čo my na to, občania? Nechceli by sme takto o rok-dva v peknú teplú sobotu na Dúhovom PRIDE blahoželať lesbickým a gejským registorvaným partnerom a partnerkám? (Ak už nie rovno novomanželom a novomanželkám?)

Foto: Eva Blažeková

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Komentáre

Obrázok používateľa Anonymný
#2
(neuvedené)
06. jún 2011, 15:20
Nebláznite, článok je tak akurát typicky uhorkovsky letný, bulvárne zaujímavý, ale čo vlastne chcete počuť?

To ticho okolo problému "inakosti" si inakí spôsobujú predovšetkým sami. Príliš sa zviditeľňujú a trochu príliš emotívne berú reakcie ľudí okolo seba na ich "inakosť".

Aby bolo jasné, nevadia mi, ale ani ich "nemusím". Ak ide okolo mňa párik zamilovaných mladých, doprajem im to, pokiaľ sa priamo predo mnou nezačnú olizovať a pchať si navzájom ruky tam, kam si normálne človek nesiaha.

AHA! už sa čertíte, inakší. A ja pritom hovorím o mladom chlapcovi a mladej dievčine, ktorí stoja na zastávke emhádé a ich "jazýčkovú" je počuť. Jednoducho mi napadnú slová môjho triedneho profesora z gympla, ktorí hovoril, že intímnosti sa majú diať intímne a nie pred celým svetom.

A v tom vidím problém inakosti: Príliš provokatívne vystavuje svoju inakosť na verejnosti, nenormálne nie je to, že sa ľúdia dvaja či dve rovnakého pohlavia, ale to, že to okato dávajú najavo a okato to nechajú pocítiť všetkým naokolo.

Je to ako problém s pijanmi: Kým sa opíjajú ticho a v ústraní, je to ich vec, ak to robia verejne, budia tým pohoršenie.

Aby ma inakí neukrižovali: Mali sme v Bratislave známeho, dávno to bolo za socializmu, keď to naozaj bolo vybočujúce z rovnakosti a neželané. Bol veselý a spoločenský a dodnes si pamätám, že v okruhu rodiny i známych s tým problém nemal. Mám tohto známeho rád a považujem ho za príbuzného, som mu kedykoľvek ochotný pomôcť a kdekoľvek sa stretnúť. Nikdy však predo mnou nedával svoju orientáciu do pozornosti a nikdy sa tým nevystatoval a "neobťažoval" okolie. Toto dnešní inakší akosi nepovažujú za potrebné. Je to dobou, ani milenci sa už neskrývajú do intimity, nuž ale potom nech vedia, že problémom sú si sami svojou vystatovačnosťou a nie tým, že by boli inakší.

Nakoniec, naša spoločnosť trpí oveľa hlbšími spoločenskými problémami a občania toto riešiť nemusia. Aj môj známy je dnes predovšetkým bez práce, nezamestnaný hlavne kvôli veku, je chudobný a chorý a nemá peniaze na to, aby mohol žiť zdravo, trápi ho pokles životnej úrovne, ktorý utrpel za ostatných 20 rokov a nie to, že by mu boli upierané akési menšinové práva.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
06. jún 2011, 15:47
toto tu prehrmí ako letná búrka. V Bratislave máte postarané o divadlo, ale práve o tomto je každé väčšie mesto lebo anonymita čosi stojí. USA si svoje zažila v 60 rokoch a trvalo to pár rokov až sa začali diať veci s čím nik z "inakších" nerátal. ich vlastné potomstvo z prvého kolena odmietalo žiť voľne ako vták a odvrátili svoju tvár sami od svojich rodičov. nechceli žiť po maringotkách s kvietkami ani húliť maryšku. videli a prežili niečo čo poznačilo celé generácie. nie je to nič zvláštne len treba mať trpezlivosť, lebo neviem, prečo akurát ľavičiari nevedia, že ako nám majú "osladiť" život. ale nič netrvá večne - každá trampota má svoju hranicu. Priniesla to doba, ktorá sa vyvíja. Príroda vie počítať aj si poradí - ako som povedala -nikdy ich nebude viac ako tie povestné 4%.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
06. jún 2011, 15:49
,ze z toho tepla Slovo uz plapola.Neuskodila by studeny sprcha v podobe: nezamestnanost, zdrazovanie ,poplatky v zdravotnictve,zdieranie dochodcov...To daleko viac trapi teplych. I tych medzi teplymi a studenymi.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
06. jún 2011, 15:53
Chalkov studených už netrápi nič - tým je dobre už voňajú fialky odspodu. teda poniektorých zas spálili v krematóriu ale inak už si nemajú na čo sťažovať.
Obrázok používateľa Anonymný
#3
(neuvedené)
06. jún 2011, 16:09
Kto Vam ju plati? Preco? Toto mi nepride ako spontalna demonstracia/zhromazdenie ludi. Na Slovensku urcite nie. Tu sa ledva protestuje aj ked idu ludia skapat od hladu. To sa mi na tom nepaci. Pride mi to ako napr "madarska karta", alebo vyuzivanie ciganskeho problemu na odvadzanie pozornosti od podstatnych veci. Aby sme si napr. nevsimli aky dopad budu mat pre bezneho obcana "skvele reformy" neoliberalistov.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
06. jún 2011, 17:07
Pani Viera Grajciarová uvedomujete si, že 4% z 5,4 milióna je 216 tisíc. Koľkože sa ich zišlo v Bratislave, aby bojovali za svoje aberačné nároky? Nebolo ich viac ako 2000 a pritom značná časť sex. aberantov bola zo zahraničia. Uvedomujete si, že účasť 2000 z 216 000 je menej ako 1%! Tak sa pýtam kde bolo zašitých tých 99% nonkonformných neheterosexuálov?
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
06. jún 2011, 17:29
Inga keby som vo svojom živote nestretávala práve ťažko chorých ludí možno by som pozerala na svet tak ako vy a možno omnoho aj prísnejšie ako vy. je našou povinnosťou pomáhať im. a nie sa na nich pozerať s otvorenými ústami. my máme možno viac šťastia a možno raz bude stáť pri nás niekto kto bude orientovaný do teplých farieb. svet nie je čiernobiely ako je jin a jan alebo hádam len kvôli tomu nezačnem byť budhistka? to oni neustále husia do svojich prívržencov tento obmedzený pohľad na svet a potom to vyzerá, že kresťania sú tiež čiernobieli - obmedzenci čo sú nechápaví a čo pozerajú na svet ako farboslepé psi. ako nejaké teliatka čo iba slepo dôverujú akoby sme boli nechápaví a málo tolerantní. a to vôbec nie je pravda a vy to dobre viete.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
07. jún 2011, 23:57
aha, takze neobtazoval okolie, aby sa so svojim partnerov "pretrcal" na verejnosti, aleho do drzal za ruku, alebo ho nebodaj pobozkal. ake mile od neho. neobtazoval. proste na verejnosti ako keby bol single. no aki sme my tolerantni, ked ocakavame od inych taketo konanie, ak nahodou maju partnera rovnakeho pohlavia. ak niekto pride do divadla so zenou, drzi ju za ruku a da jej bozk, to nas, milych a srdecnych a skalopevne presvedcenych o vlastnej tolerancii, neobtazuje. rozmyslam do akej miery ma obtazuju laviciari, ked sa na verejnosti pretrcaju so svojou politickou orientaciou. a ci by nebolo od nich mile nas s tym na verejnosti neobtazovat, ved si tam dobre s nimi mozno pokecat o futbale a gulasi.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
07. jún 2011, 23:59
ano spontanne byvaju len demonstracie s tym spravnym nadychom. ostatne su platene..apropo, nie je Soros teply?
Obrázok používateľa Anonymný
#4
(neuvedené)
09. jún 2011, 15:54
Tá okatosť je problém. Je neprirodzená, takže nech sa homosexuáli nečudujú negatívnym reakciám. Hm, inak nie celkom chápem, čo nám chce Evka týmito reportážami povedať. Bol by som zvedavý, aký má vzťah k neoliberálno-kapitalistickej ekonomickej politike? Žeby Slovo bolo prívržencom tejto ekonomickej politiky? Pretože toto je len iný druh buržoázneho neoliberalizmu, dotýka sa inej stránky kapitalizmu, ale má veľa spoločného s ekonomickým neoliberalizmom a aj jeho dôsledky sú podobné.
Obrázok používateľa Anonymný
#5
(neuvedené)
09. jún 2011, 23:08
Tak toto by som si rád dal vysvetliť, čo sa myslí pod modernou západnou ľavicou? Preboha, to musíme preberať každú propagandistickú blbosť, bez toho, aby sme o tom uvažovali? Veď už dávno sa konštatovalo, že západná tzv. demokratická a tzv. moderná ľavica, teda sociálna demokracia, je ideovo a programovo vyčerpaná, nemá vlastne čo ponúknuť. Však o tom svedčí aj aktuálny vývoj na západe, postupujúci evidentný rozklad. Hoci aj v takom Nemecku, o ktorom sme mali vždy predstavu usporiadanosti, perfektnosti - a tu bác, ich potraviny za posledné roky sa stali priam nebezpečné. Najprv dioxínové vajcia a sliepky, teraz ďalšia epidémia, ktorej pôvodcu sa už mesiac nedarí odhaliť. Ak sa vidí tzv. moderná ľavica v homosexuáloch,to len svedčí o jej vyprázdenosti. Ale bolo by dobré používať vecné pojmy, v tomto prípade napr. sociálna demokracia, lebo takáto ideologizácia zbytočne irituje a doslova uráža.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
10. jún 2011, 12:24
V tom máte pravdu, Milan. Niekedy sa mi zdá, že "internetovská" západná ľavica sa uberá scestnými trendami, pričom spočiatku je to len nevinné uplatňovanie napríklad práva o rovnosti občanov. Z toho vzniklo to zahrnutie práv homosexuálov do agendy ľavice a kedže sa ľavica neuplatnila v politike EU, túto agendu napríklad na Slovensku prevzalo pravicové SaS. A "inakší" sú rovnako sklamaní ako keď ich chcela do agendy zahrnúť v tom čase vo vláde pôsobiaca SDĽ.

Na strane politickej ľavice by bolo v poriadku, že berie do úvahy aj práva inak orientovaných ľudí, avšak mala by mať na zreteli, že jej prioritou je presadzovanie práv ľudí diskriminovaných v sociálnej a ekonomickej oblasti predovšetkým na báze zamestnancov a v majetkovej i právnej oblasti.Práva v oblasti rovnosti pohlaví a inak orientovaných sú až na druhom mieste. Na tom, že takto sa to neuplatnilo v politickej praxi, nakoniec "zhoreli" i mladí aktivisti z SDĽ, keď príliš presadzovali zrovnoprávnenia "inakosti" ako prioritnú agendu ľavicovej strany. Písali sa roky 2002-2003.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
11. jún 2011, 08:15
Osobne nevidím dnes na scéne nejakú modernú ľavicu. To, čo dnes existuje, sú ľavicové subjekty už dejinne prekonaných systémov, či kapitalizmu alebo socializmu (klasického). Preto sa prejavuje ich ideová vyprázdnenosť a hľadanie zmyslu svojej existencie. A na prvé miesta sa preto dostávajú aj témy, ktoré pre väčšinu ľudí majú podradný význam...... Ale som radšej, ak sa nepoužíva slovko moderná ľavica, pretože tým autor akoby hovoril inak zameraným ľavičiarom, že sú nemoderní. Pritom teoreticky takýto postoj sa nedá nijako obhájiť, to je čisto akýsi empirický predpoklad, odrážajúci javovú stránku spoločenského vývoja. Podporovaný silne západnou propagandou, pretože to malo veľké ekonomické dopady v privatizácii a ovládnutí východných ekonomík západnými monopolmi.
Obrázok používateľa Anonymný
#6
(neuvedené)
11. jún 2011, 09:02
ak by mohol mat homosexualny par vzajomne, aspon jeden, jediny raz v zivote, dieta, ( nie adoptovane, ale vlastne) co myslite, chceli by, aby malo to ich vlastne dieta homosexualnu orientaciu, alebo heterosexalnu orientaciu?
Obrázok používateľa Anonymný
#7
(neuvedené)
11. jún 2011, 10:08
Je to deviácia spoločnosti, keby sa neproducírovali, ani o nich nevieme. Ak to takto pôjde ďalej, o 20-30 rokov sa budeme povinne zúčastňovať v pride-sprievodoch, mno aj homosexualita bude povinná.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
11. jún 2011, 10:41
Ako som už napísal, tolerancia je jedna stránka veci - a nemám dojem, žeby s tým mali Slováci nejaký veľký problém, skôr je to vždy problém zopár jedincov, ako všadiaľ vo svete..... Úplne inou rovinou je vynucovanie si podpory, najmä politickej, aj v podobe zákonov. A dospieva to tak ďaleko, že politici, ako aj na tomto podujatí, sa "skoro povinne" tam ukazujú, aby nedajbože neboli obvinení z netolerancie. Pýtam sa však politikov, či tak ochotne sa zúčastnia aj akcií iných menšín, napr. ateistov, Rusíncov, bezdomovcov, cyklistov v Bratislave, ochrancov prírody, atď. atď. Napr. cyklistická organizácia Bicyba pred nejakým časom dostala pokutu od mesta, mestských politikov, za manifestáciu cyklistov v Bratislave za lepšie podmienky pre cyklodopravu. Pritom ide o každodenný prvoradý záujem vyriešenia dopravy. Na takejto manifestácii som politikov nevidel. Takže ľudské práva zrejme len pre tých drzejších.
Obrázok používateľa Anonymný
#8
(neuvedené)
11. jún 2011, 12:51
Tam, kde menšiny majú príliš veľa práv, idú na úkor väčšiny. Tolerancia ... dá sa všetko tolerovať? Vidíme, kam viedla tolerancia voči maďarskej menšine - nútia Slovákov na zmiešanom území, aby ovládali maďarčinu, tolerancia voči Rómom - považujú za samozrejmosť, že sa priživujú na ostatných a všetko dostanú zadarmo, tolerancia voči moslimom - ak niekto kritizuje ich spôsob života a zvrátenú vieru, nemilosrdne ho zlikvidujú, viď Teo van Gog pred pár rokmi, ak v Európe nezastavia ich rozpínavosť, naše vnučky budú chodiť v burke.
Obrázok používateľa filip.zvedelik@gmail.com
#1
Filip Alexej Maximilián Zvědělík
18. jún 2011, 19:21
Je zaujímavé, že organizácia týchto ľudí je proti všetkému slovenskému a národnému. Keď fanatickí liberáli z organizácie UM!, ktorí rozhodne nemajú ďaleko od omamných a psychotropných látok, provokatívnym spôsobom protestovali proti soche kráľa Svätopluka I. umiestnenej na Bratislavskom hrade, tak práve organizácia homosexuálov a lesieb túto protislovenskú iniciatívu podporila. Z toho dôvodu, okrem mnohého iného, nemám dôvod podporovať požiadavky týchto ľudí. Čo sú to za Slováci, ktorí špinia vlastnú slovenskú históriu?

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984