V pohodlí kolóny

Poznáte to. Ranná zápcha, autá sa vlečú pomalšie než krokom, cestovný čas sa predlžuje takmer do nekonečna, priemerná rýchlosť sa štverá k hodnote 10 km/h. Od čias, kedy ľudia chodili konskými povozmi, sme veľmi nezrýchlili. Akurát, že kôň a koč boli výrazne lacnejšie ako tých niekoľko desiatok oplechovaných koní pod kapotou v 21. storočí.
Počet zobrazení: 2986
traffic_jam.jpg

Nepomáha ani spŕška nadávok, nervozita či netrpezlivé poškuľovanie na hodinky. Zápcha, to sme totiž my. Každé jedno auto v kolóne. Daň za akožeflexibilitu a pohodlie štvorkolesového miláčika, cestovanie ktorým je ale pomalé a drahé. Čím však nahradiť auto? Prepchatou električkou plnou aromatizovaných pasažierov? Bicyklom, ktorý sa musí predierať pomedzi autá parkujúce na chodníkoch? Vraj kým nebude kvalitná MHD a vybudované cyklotrasy, z auta vás nikto nedostane? A čo takto zhodiť automobilizmus z neohrozeného trónu? Dať trochu peňazí aj na alternatívu? Že nie? Máte pravdu, v kolónach je bezpečnejšie.

Text vyšiel aj v denníku Pravda.



Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Komentáre

Obrázok používateľa Anonymný
#1
(neuvedené)
08. jún 2011, 10:11
mno, dalsie hodnotenie z brucha vytiahnute. ci bol kon a koc lacnejsi ako dnes auto.. trosku odvazne tvrdenie autora, z brucha vytiahnute. viem ze mat dakedy kona na dedine bola pre gazdu velka vec, nehovoriac o koci, ked koc bola vzacnost, furt sa len na rebriniaku vozilo. hadam by sa aj moj dedo v hrobe zo trikrat obratil a nieco rucne strucne vysvetlil dnesnemu autorovi. myslim si ze autor kym nieco lan tak flasne by aspon mohol chvilu postat v tichej dumke, ze ako dlho asi tak musel gazda robit na kona a koc a ako dlho musi dnes robit clovek na auto, najcastajsie na fabiu HTP. a kolko rokov vedel kon tahat a kolko rokov vie auto tahat. ale ekonomicke dumky neboli silnou strankou tychtotu clankov
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
08. jún 2011, 15:48
lenze ten kon akurat zje trosku sena a nemusi do seba hustit benzin. Pre tuto zemegulu je tak to 100x lacnejsie :-o
Obrázok používateľa Anonymný
#2
(neuvedené)
08. jún 2011, 22:48
Ale ale páni, to by bolo posledné dejstvo civilizácie, to si nechajme na ten súmrak civilizácie.

Prečo si nevšimneme, ako bezva funguje mestská hromadná preprava v európskych metropoliach a ešte viac v menších sídelných zoskupeniach, ktoré dnešní európania volajú "municipality"? Dokonca ešte i v rozvojových krajinách sa investuje do hromadnej prepravy viac ako u nás, na civilizačne vyspelom Slovensku.

A o verejnej hromadnej preprave celoštátnej (vlaky, autobusy) ani nehovoriac. Príčinou je, že sme si verejné služby dali vytrhnúť v revolučnom nadšenectve z rúk a vopchali sme verejnú prepravu do rúk súkromným, často zahraničným investorom. Tí nemajú záujem prepravovať vo verejnom záujme a lobujú na ministerstvách a rušia posrupne trate autobusov i železníc pod pláštikom "neefektívnosti". Iste, pre nich, ziskuchtivých investorov, je to preprava neefektívna, pre starostov dotknutých obcí a miest je to životne dôležitá preprava. A tak sa tlačíme v kolónach(my majetnejší, nezabúdajme, že sú celé okresy, kde tých áut až toľká hromada nie je - a to sú prevažne tie prestarlé vozy) a nadávame, že cestári málo pracujú a načo že platíme cestnú daň.

Predbehnem pani Vierku, nuž len tak okrajovo, nedá mi...
Aby som si nespomenul na roky sedemdesiate, keď k nám na AIESEC na letné výmenné praxe pribudli študenti z vyspelého kapitalistického sveta. Pobrázdili krížom krážom Československo, o všeličom sme mohli polemizovať, ale jeden obdiv všetkých patril doprave: za pár študentských korún mohli autobusmi a železnicou i mestskou dopravou precestovať celú republiku, všade sa dostali. Pamätám sa, že jeden si urobil železnicou okružnú jazdu po ČSSR a obával sa, že keď to "doma" povie, budú ho obviňovať z propadandy socializmu. Tak hustú sieť prepravy mnohí videli po prvý raz v živote, keď videli sieť spojení, neverili, že do každej obce sa dostanú aj viackrát za deň. Iste, niektoré autobusy i železnica boli pre nich nízky štandard, ale "very good". Tak toto sme si dokázali celkom efektívne zničiť za ostatných dvadsať rokov, páni...
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
08. jún 2011, 22:56
zemegula si kona nekupuje ani sa onho nestara. gazda ano. sedel si niekedy na koni? dotkol si sa dakedy ziveho kona? vies co to je starat sa o kona? a co to pre gazdu v 19. storoci znamenalo mat par koni a starat sa o ne?
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
09. jún 2011, 07:45
Verejná doprava v BA je dobrá - tu na juhu je to na zaplakanie. ja mám zážitkov práve z BA. Aj som sa odviezla nechtiac na čierno, lebo kým som našla kde a ako tak som prebrázdila krížom -krážom za pár minút veľký kus Bratislavy. (Jedna rada pre tých čo nepoznajú BA - na cestu sa opýtajte radšej chlapov lebo majú dobré logické vysvetlenie - nepýtajte sa na cestu žien tie dopletú aj navigačný systém) a moja krstná mama tá si nevedela vynachváliť MHD v BA, že ked si ako dôchodkyňa kúpila celodenný lístok tak nemohla uveriť tomu komfortu. potom si vybavila preukážku a pochválila, že vraj ako je len dobre ludom v BA. ani domov sa jej veľmi nechcelo, že tu vraj zdochol pes a nevieme ani čo je to život. a čím to je, že tak zaostávame? no odrezali nás od sveta už počas 2 dzurindovej vlády a nikto nám nepomôže zmeniť toto zaostávanie. tu ak človek nemá auto tak sa môže dať rovno zastreliť. lebo ak tu ide niekto k lekárovi musí ísť bud do 30 km vzdialeného LC alebo do 70 km BB a to nepremáva žiadna linka MHD. Bud sa tlačíte s malými detmi a na dôvažok cesta z LC trvá neuveriteľných 1,5 - 2 hodiny - aj to ešte stojíte na jednej nohe. bud sebe samému alebo niekomu. A pamätám si slová mojej babky, ktorá bývala v TT, že sem sa nedá vôbec prísť, a že vôbec nechápe ako sa dá žiť v tak zaostalom kraji. to už bolo po revolúcii 89. bohužiaľ, musíme sa len hanbiť a za každou výčitkou si skloniť hlavu, že je to tu naozaj ešte horšie ako zlé. A kebyže nie sú české spoje tak to už naozaj neviem že ako by sme zaostávali.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
09. jún 2011, 11:24
nema tolko fosilnych paliv, aby sme sa mohli tvarit, ze je vsetko ok. Ja tu nechcem obhajovat napr. davne Ceaucesove plany nahrady traktorov konmi, no faktom je, ze tie kone by si Zem az tak nevsimla. Mozno nieco na sposob autovlakov, viac cyklotras atd. ci dokonca aj povozov na vidieku by dnes nebolo od veci, zvlast v casoch, ked chcer mat kazdy svoje auticko a pustat vlastne emisie do vzduchu. Auzickarstvo byva neraz brane ako jeden zo symbolov indiferentneho individualizmu dnesnej spoloocnosti. Chapem, ze niekto nemusi zniest zapach spolucestujucich, no v dnesnych autiakoch budeme kazdy prilievat svojou trochou do toho hrnca pomalej skazy argumentujuc, ze jeden clovek vela neznamena (co tam po par emsiiach, spalenych fosil.palivach). Ak tej dostupnosti komodit-to je aj vec systemu. Kedysi vela veci nebolo samozrejmostou a dnes je. A to aj vdaka super "kapitalizmu", ktori mnohi ospevuju, zabudajcu na fakt, ze mnohe pozitiva tej tzv. industrialnej doby boli skor vedlajsim efektom toho "chaosystemu". Vid lacnejsie maso, odevy atd.
Obrázok používateľa Anonymný
#3
(neuvedené)
09. jún 2011, 12:48
Ja sa všadial prepravujem na bicykli, mimo áut,iba kde tu sa s nimi križujem, takže sú mi kolóny plechových krabíc a ľudkov s tučnými zadkami v nich napchatých ukradnuté:-). Ale vážne, auto v meste je najneefektívnejší, najdrahší, najneekologickejší dopravný prostriedok. Preto treba jeho používanie v mestách patrične zdražiť, aby boli zarátane všetky nepriame náklady a externality, ktoré prináša. A z takto získaných príjmov financovať MHD, aj nosný dopravný systém. A tiež budovanie cyklociest.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
09. jún 2011, 12:54
Určite, majú vyriešený nosný dopravný systém. Ale žiadne veľké mesto na svete nemá vyriešený problém dopravy. Paríž a Londýn sa tento problém pokúsili riešiť aj zavedením 10 000 bicyklov, ktoré je možné si v meste požičať na čipovú kartu. Starý kapitalizmus však tento problém už nemá v popise schopností, keďže so starými hodnotamí a zastaralým triednym myslením ľudí bude vždy stavať len na individuálnej automobilovej doprave. Je to predsa v záujme koncernov, takže na efektívne riešenie v kapitalizme možno zabudnúť.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
09. jún 2011, 13:43
v Londýne funguje všetko, kým ste tam mladí a úspešní. napríklad moja dcéra, ked chodí na rôzne konfekcie zo Swindonu do Londýna tak cestuje vlakom, lebo jej cestu prepláca zamestnávateľ a platia vždy prvú triedu (ako prestíž firmy). Do práce z domu ju vozí kolegyňa, lebo za verejnú dopravu by minula viac ako by zarobila. okrem toho na bicykli tam jazdia ale vždy tam aj prší a to je dosť nepríjemné a podľa mňa aj dosť nebezpečné. povedala, že prvýkrát, ked sa viezla vlakom do Londýna mala pocit, že tí čo cestujú v UK prvou triedou sú akoby nadludia. je tam všetko pohodlie a luxus. ale vraj vždy, ked sa pozrela do druhej triedy tam boli ludia akoby nejaký odpad spoločnosti. a všetko vyzerá tak, že si to ani neuvedomujú. pretože cestovné je tam veľmi drahé a parkovanie auta stojí veľa. ale zato majú v Londýne zdarma vstupy do rôznych múzeí, záhrad a pod. a ked si dobre naplánuje trasu tak nie je miesto v Londýne, aby ste nemali čo pozerať a ešte k tomu zdarma. len musíte chodiť peši, vtedy sa to dá celkom dobre zvládnuť. a dodám ešte príhodu na ktorú v živote nezabudnem z dopravy Londýna. najmä z roku 2005, ked moslimskí šialenci v mene boha vyhodili do luftu poschodové autobusy. to som si myslela, že hádam zbláznim od strachu o svoje dieťa. a potom po niekoľkých hodinách, ked konečne sa dalo telefonovať. tak som cez teflon počula húkanie sanitiek krik, plač, zúfalstvo a paniku cestujúcich. a všetko som sledovala v TV to bola hrôza. a dodnes mi to rezonuje ako čosi veľmi zlé na zemi. čo pripisujem aj politikom ako je napríklad Dzurinda a Bush ml. to sa nedá zabudnúť. a každý by mal vedieť, že vojna, ktorá sa vo svete vedie ako boj za demokraciu prináša nešťastie pre obyčajných ludí. nik to nechce vidieť, kým nezažije strach o svoje dieťa.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
10. jún 2011, 02:20
Pam P.Z.V. o com tu tocite, aki zahranicni vlastnici - Zeleznice su (stale) STATNE (copozname na podiely DANI, ktore musi stat kazdorocne "napumpovat" do nesutale vacsiu startu vyrabajuceho subjektu.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
10. jún 2011, 02:27
Kon bol kedysi symbolom MAJETKU (mnohi gazdovia museli orat nie konmi, ale casto nemali ani na voly a museli sa trapit s kravkou. Dnes si auto dovoli kazdy (obrazne) "paholok". To ze je pre regionalnych politikov nepriechodne, ze by svojim VOLICOM vystavili UCET za REALNE naklady (teda napriklad v Bratislave naklady na staticku dopravu) s tym zial nic nenarobite. BTW: pozrite sa na vozovy park politikov strany, ktora zjednotila sily na lavici slovenskeho politickeho spektra ;-)
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
10. jún 2011, 09:48
Pre j.: "točím tu o tom", že hromadná preprava osôb má trend integrovať sa a prepájať navzájom svoje trasy v prospech verejného záujmu, teda podľa požiadaviek municipalít, ktoré spolufinancujú zo svojich verejných rozpočtov túto prepravu.

To znamená, že tam, kde sú natiahnuté koľaje, prevažne štát sa stará o celkovú koľajovú prevádzku a často samotnú prepravu zabezpečujú súkromné dopravné spoločnosti, pričom štát a verejná správa dozerá na účinnosť prepravy nielen osôb, ale aj nákladnej prepravy. Viď Švajčiarsko, viď Kanada, viď severské európske krajiny atď.

U nás v rámci divokej privatizácie došlo k niečomu, čo sme nemali dopustiť.Autobusová doprava bola privatizovaná bez ohľadu na verejbý záujem, teda obece a mestá následne s prosíkom chodili na ministerstvo dopravy ke´d sa hromadne začali rušiť pre súkromné firmy neefektívne trasy, teda také, ktoré im nevynášali zisk. Nakoniec to vlády riešili tým, že dotujú súkromné spoločnosti obstarávajúce autobusovú prepravu pod titulom prepravy vo verejnom záujme. DOTUJÚ ZAHRANIČNÝCH INVESTOROV, ktorí sa pôvodne kasali, že budú lepší ako dovtedajšie štátne ČSAD.
Železnice zostali štátne, to máš pravdu. Zatiaľ hovorím "chvalabohu". Za to, že sú neefektívne, môžu predovšetkým štátni manažéri železníc a ich nadriadení z vlády, predstavte si, počas dlhých období to predsa boli pravicoví ministri a svojim konaním dokazovali, že pod ich vedením je skutočne štát zlým vlastníkom - jednoducho to nevedeli.

A nakoniec, kto sa stará o cesty, dopravnú infraštruktúru, ktorú využívajú súkromní autobusoví prepravcovia? Kto udržuje a stavia cesty, aby VEOLIA a ďalšie zahraničné spoločnosti mohli u nás dosahovať zisky? Alebo tieto spoločnosti u nás zisky nedosahujú? Rozmýšľaj, j.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
14. jún 2011, 12:04
Rozdiel je len v tom, ze medzi polozdochnutym konom povoznika a rychlym tatosom nejakeho rytiera nie je az taky velky rozdiel nez medzi malym skromnym autickom na jednej strane a Audinou ci jeepom nejakej starsej tiendzerky zo zbohatlickej rodiny, ktora jej tak kupila obrneny voz na strane druhej.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
20. jún 2011, 21:37
môže byť dnes len pre staré štruktúry zo starého sveta, so starým myslením a hodnotami. V podstate platí, že čím väčšie auto, tým menší mozog.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984