Vojna proti Líbyi: katastrofa bez víťazstva

Vládny predstaviteľ povedal, že /„po takmer troch mesiacoch leteckých útokov už Británia a jej spojenci z NATO neveria, že to bude stačiť na odstránenie Kaddáfiho“/. /„Nikto už nepočíta s možnosťou vojenského víťazstva,“/ vyhlásil armádny predstaviteľ. Namiesto slobody a demokracie priniesla vojna Líbyjčanom utrpenie, neslobodu, slzy, krv a mŕtvych. Ponesú zodpovednosť tí, ktorí to obhajovali?
Počet zobrazení: 3372
Tomahawk-USS-vojenska lod-strela-Libya-vojna-Charles McCain.jpg

Na tomto mieste treba ešte raz zdôrazniť: ani kritici leteckých útokov NATO sa nestavali na Kaddáfiho stranu. Ukazuje sa, že jeho autoritársky (možno až diktátorský) režim vymenil sociálno-ekonomický paternalizmus štátu za demokratické slobody, ako ich chápeme v Európe. Z toho určite rezultovali obete, či už symbolické alebo skutočné. A nesúhlas časti Líbyjčanov s týmto režimom bol legitímny. Lenže vojnový konflikt, v ktorom sa NATO postavilo na jednu zo zúčastnených strán a veľmi skoro prekročilo mandát rezolúcie Bezpečnostnej rady OSN, nemal „šancu“ priniesť to, po čom slobodumilovní Líbyjčania túžili.

Vplyvný mienkotvorný denník The Guardian predvčerom s odvolaním sa na vysokopostaveného vládneho predstaviteľa napísal, že „po takmer troch mesiacoch leteckých útokov už Británia a jej spojenci z NATO neverí, že to bude stačiť na odstránenie Mummmara Kaddáfiho“. Naopak, spojenci stále viac dúfajú, že Kaddáfiho čo najskôr opustia všetci dôležití spolupracovníci, alebo sa sám rozhodne opustiť krajinu. Sú totiž presvedčení, že to je jediná reálna cesta k odchodu líbyjského vodcu.
 


Povstalci podozrievajú NATO

„Nikto už nepočíta s možnosťou vojenského víťazstva,“ vyhlásil pre britský denník vysoko postavený armádny predstaviteľ, ktorý tak reagoval na slová šéfa britského vojenského loďstva admirála Marka Stanhopa. Ten na stretnutí s vybranými novinármi povedal, že bombardovanie už nemôže pokračovať dlhšie ako do konca leta. Podľa britských médií Stanhope len verejne vyjadril, čo si armádni velitelia hovoria súkromne už dlho. Pritom poriadne nahneval premiéra J. Camerona, ktorý na M. Stanhopa včera reagoval dokonca v parlamente. Upozornil, že Stanhopove komentáre môžu nevhodne spochybňovať spojenecké záväzky Británie v rámci tejto akcie NATO. A, pochopiteľne, ubezpečil, že to nie je oficiálny postoj Londýna.

Vojna proti Líbyi spôsobuje najnovšie vážne domáce problémy aj prezidentovi USA Barackovi Obamovi. Skupina kongresmanov naňho podala žalobu, lebo podľa nich poslal vojakov do tohto konfliktu v rozpore so zákonom. Biely dom sa včera zo všetkých síl usiloval legálnosť účasti americkej armády na útokoch obhájiť a vysvetliť. Pritom samotný Obama pomerne rýchlo znížil angažovanosť USA vo vojne, za čo ho západoeurópski spojenci opatrne kritizovali už pred takmer dvoma mesiacmi. The Guardian napr. predvčerom pripomenul, že USA odmietli nasadiť nízkoletiace útočné lietadlá A10 a bojové vrtuľníky, zatiaľ čo Británia nasadila 4 vrtuľníky Apache a Francúzi 12 bojových helikoptér. NATO má síce v rámci spoločného velenia k dispozícii ďalších 150 takýchto strojov, ale všetky patria k americkému námorníctvu.

Takéto nezhody a celkový vývoj vojny sa negatívne odráža aj na povstalcoch, ktorí sa opäť neúspešne pokúsili svoje ozbrojené jednotky sformovať do spoločne operujúcej armády. Chýbajú im skúsenosti i ťažké zbrane. Demoralizuje ich aj prístup spojencov. Napr. minulý piatok zaútočili britské Apache na Kaddáfiho vojská obkľučujúce Misurátu v noci. Tie útok opätovali cez deň rozsiahlym ostreľovaním pozícií povstalcov, ale za denného svetla sa už britské letecké stroje neukázali. Povstalci stratili 31 mužov, 120 ďalších bolo zranených. Niektorí velitelia povstalcov nahlas pochybujú, či spojenci vôbec majú záujem na koordinácií leteckých útokov s rebelmi na zemi. Nikto to nepovie nahlas, ale potichu tvrdia, že spojenci by boli radšej, keby Kaddáfiho porazilo povstanie v Tripolise, pričom kalkulujú s dopadmi takejto situácie na následný mocenský vývoj v krajine (po Kaddáfiho páde).


Výsledok: utrpenie, nesloboda, krv a mŕtvi

Gestám Kaddáfiho režimu veriť nemožno, ale už by aj najväčší „jastrabi“ mali dať priestor výlučne mierovým nástrojom. Cestu ukázal špeciálny ruský splnomocnenec, po rokovaní s ktorým Kaddáfiho syn včera pre taliansky denník Corriere della Sera vyhlásil, že jeho otec je pripravený na urýchlené všeobecné voľby pod medzinárodným dohľadom. Útočiace západné mocnosti sa, pochopiteľne, iba ťažko budú zmierovať s čímkoľvek, čo bude chápané ako priznanie vlastného zlyhania. Navyše opakovaného, lebo – presne ako na to kritici varovne upozorňovali – z Líbye sa stal druhý Irak: nestabilná krajina zmietaná vojnou, s obrovským množstvom utečencov, zruinovanými mestami (najmä hospodárskymi centrami) a rastúcou silou (islamských) radikálov.

Vojnový konflikt treba čo najskôr ukončiť aj podľa západných pozorovateľov. Tí majú obavy, že predlžovanie vojny zvyšuje riziko veľkých ľudských obetí. Medzinárodný inštitút pre strategické štúdie (IISS) v najnovších Strategických komentároch upozorňuje, že s predlžovaním konfliktu „sa zvyšuje riziko vojnových zločinov, pretože tak vládni vojaci, ako aj povstalci sa budú radikalizovať“. IISS sa dokonca obáva, že pridlhý konflikt môže preskočiť do susedného Tuniska. Vážnym problém sú tiež utečenci, ktorých počet už spôsobil vážnu humanitárnu krízu – z Líbye utieklo asi milión ľudí. Nehovoriac o tom, že letecké útoky stáli len britských daňovníkov doteraz vyše 80 miliónov libier.

Okrem špekulácií, nakoľko ponesie  Muammar Kaddáfi zodpovednosť za svoje zločiny sa po zisteniach denníka The Guardian vynára otázka, akú zodpovednosť za terajšiu tragédiu ponesú tí, ktorí vojnu NATO proti Líbyi schvaľovali a vysvetľovali rezolúciu BR OSN tak, že na ňu dáva mandát. Analytici, publicisti, novinári, politici – aj to i slovenskí. Napokon aj v úvode citované slová vysokého britského predstaviteľa dokazujú, že útočníkom od samého začiatku nešlo o ochranu civilistov (na čo výlučne mali mandát OSN), ale o odstránenie líbyjského vodcu. Ani len to sa nepodarilo, nieto ešte priniesť do krajiny väčšiu slobodu, či dokonca demokraciu. Namiesto toho sú všetci „jastrabi“ viac či menej zodpovední za ešte väčšie utrpenie, neslobodu, slzy, krv a mŕtvych, než pred vojnou.

Pre budúcnosť by bolo dobrým znamením, keby aspoň v tejto chvíli ustúpili cudzie ropné záujmy základnej potrebe všetkých Líbyjčanov, bez ohľadu na to, na ktorej strane konfliktu sú: skončiť s vojnou a žiť v mieri.

Autor je členom Výboru NR SR pre európske záležitosti

Foto: Charles McCain a Thierry Ehrmann

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Komentáre

Obrázok používateľa Anonymný
#1
(neuvedené)
20. jún 2011, 09:44
"A nesúhlas časti Líbyjčanov s týmto režimom bol legitímny. Lenže vojnový konflikt, v ktorom sa NATO postavilo na jednu zo zúčastnených strán a veľmi skoro prekročilo mandát rezolúcie Bezpečnostnej rady OSN, nemal ?šancu? priniesť to, po čom slobodumilovní Líbyjčania túžili."************* Braňo (môj vek a to, že som žena ma oprávňujú ti tykať) v čom je nesúhlas vzbúrenej buržoázie v Lýbií legitímny? Veľmi rada by som to pochopila? V tom, že sa majú dať ložiska ropy drancovať západným imperialistom, ktorým to dovolia bábky ako Dzurinda, Radičová a Mikloš u nás? Aby sa začala kmeňová vojna, lebo ich (prozápadne bábky) nebude nikto rešpektovať ako Kadáfiho? V tom aby si po ich dosadení bábkového buržoázneho prozápadneho režimu už viac za minimálne prijateľnú cenu nekúpili chudobnejší v Lýbií benzín, naftu a aby zavládol v púšťou vysušenej Lýbyií v rámci dosiahnutia anglosaskej pseudo "demokracie" (hegemónie veľkoburžoázie) hladomor pre najchudobnejší ľud? Tak ako sa drancujú naše strategické podniky rozpredané za bagateľ Dzurindom, Miklošom a spol. na úkor pracujúcich, keď sa neustále zvyšujú ceny pohonných hmôt, elektriny, plynu a následne potravín!!! V Lýbií v žiadnom prípade nejde o demokraciu (vládu ľudu) a následné zlepšenie postavenia a životnej úrovne pracujúcich Lýbijcov, ale o ovládnutie ich národného strategického hospodástva!!! Podobná kritické situácia je aj v ďalších krajinach napr. v Sýrií, ale tam západných imperialistov združených v NATO ani nenapdne viesť intervenčú vojnu. Asi prečo? Lebo Sýria nemá ropu a zemný plyn ako Lýbia !*** RESUME : Pán Ondruš, skôr ako napíšeš ďalší článok o NIČOM, tak si prečítaj nadčasový článok Karla Čapka z r. 1924 Prečo nie som komunistom? A čitajte ho s poroumením dovtedy, kým ho úplne jasne nepochopíte! Nájdete ho tu: http://capek.misto.cz/komunista.html Slovo "komunistom" nahraďte smeráckym sociálnym demokratom, aby ste sa lepšie stotožnili a vedel "empatický" v cítiť , lebo medzi vami a komunistami nie je žiaden podstatný rozdiel v snahe zneužiť pracujúci ľud na dosiahnutie moci v štáte a vlastný blahobyt na úkor pracujúcich!!! *** Uvediem krátky citát: "Žil bych v domnění, že přispívám co nejřízněji k nápravě světa; domníval bych se, že stojím na straně chudých proti bohatým, na straně hladových proti žokům peněz; věděl bych, jak o čem smýšlet, co nenávidět, čeho nedbat. Místo toho jsem jako nahý v trní: s holýma rukama, nekryt žádnou doktrínou, cítě svou bezmoc pomoci světu a nevěda často jak chránit své svědomí. Je-li mé srdce na straně chudých, proč u všech všudy nejsem komunistou? Protože mé srdce je na straně chudých. Buržoazie, která zde nedovede nebo nechce pomoci, je mi cizí; ale stejně cizí je mi komunismus, který místo pomoci přináší prapor revoluce. Poslední slovo komunismu je vládnout a nikoli zachraňovat; jeho velikým heslem je moc a nikoli pomoc. Chudoba, hlad, nezaměstnanost nejsou mu nesnesitelnou bolestí a hanbou, nýbrž rezervou temných sil, kvasící hromadou zuřivosti a odporu. "Tím je vinen společenský řád."" *** Alebo nekomunista a nesociálny demokrat Hašek bol idiot a nevidel zvrhlosť hegemonistického spoločenského poriadku rovnako ako ja? Som zvedavá či budeš mať ešte obhajovať intervenčnú neokoloniálnu vojnu v Lýbií "proti Kadáfimu" de facto proti lýbijskému ľudu, ktorí mesiace bombardujú ako si to robil v prechádzajúcich obdobných článkoch? Pracujúci v Lýbií sa nemôžu skryť do betónových bunkrov desiatky metrov pod zemou, ale na to bombardovanie doplácajú tým najcenejším!!! Dúfam, že to pochopíš.
Obrázok používateľa Anonymný
#2
(neuvedené)
20. jún 2011, 10:17
by sa malo robit bez vynimky. lenze kto kedy odsudil politicke vedenie NATO za tzv. "humanitarne" bombardovanie Srbska? kto odsudi neokolonialne vojenske zasahovanie v Lybii za tisice civilnych obeti?
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
20. jún 2011, 10:21
SMER Lybiu nebombarduje, takze by ste mali obratit svoj spravodlivy hnev inym "smerom"...
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
20. jún 2011, 10:48
"SMER Lybiu nebombarduje, takze by ste mali obratit svoj spravodlivy hnev inym "smerom"... ******* Len to by Slovesku chýbalo! Len mimochodom má Slovesko čím bombardovať??? 25-30 ročnými skorodovanými Migmi? Ale teraz k veci: Protestovali poslanci Smeru proti bombardovaniu v našom, alebo EP? Pokiaľ viem tak sa ozývajú hlasy do čerta s Kadáfim a podporujú nečinnosťou ako člen NATO bombardovanie civilistov vo veľkých mestách. Protestoval Smer aspoň vo frakcií PES? Postavil sa Smer na stranu civilistov v Tripolise okamžitým zastavením bombardovania? NIE!!! Podporuje intervenciu do zvrchovaného štátu ako člen NATO. Pohrozil Smer, že Slovensko vystúpi z NATO ak neskonči táto imperialistická vojna mimo hraníc členských krajín NATO: Alebo neplatí, že NATO je obraný pakt ako SCO (Číny a SNŠ), ale NATO je útočný pakt na presadzovanie veľkoburžoázných imperialistických zámerov kdekoľvek na svete! PS: SOM ZVEDAVÁ, ČI ONDRUŠ BUDE MAŤ ODVAHU REAGOVAŤ A OBHAJOVAŤ IMPERIALISTICKÚ POLITIKU SLOVESKA A NATO?
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
20. jún 2011, 10:50
Ktorého Haška myslíte? Toho čo napísal Švejka?ak áno, tak by ste mali vedieť aj toto...Hašek bol v prvom rade alkoholik a mal iba šťatie, že si zobral veľmi dobre situovanú židovku. Jej rodina ho držala nad vodou, lebo by nebol schopný ani len dopísať svojho vojaka Švejka. neustále bol v krčme a ničil svoju ženu svojím opileckým delíriom. nakoniec sa upil k smrti. Od svojich krčmových kumpánov čerpal námety. a od alkoholika sa nedá ani čakať, žeby ho niekedy vôbec zaujímala demokracia či vláda ludu. Proletariát ho zaujímal iba vtedy ked mu platili v krčme. a okrem toho v Prahe ani proletariát nemal žiadne miesto za života Haška. bola tam sústredená inteligencia, ministerstvá a novinári. aj Hašek bol novinár ale celé jeho pôsobenie v novinách nestálo za nič - on určite neurobil nič pre takzvaný lud. jedine poukázal na nezmysel vojny. opísal prvú svetovú vojnu akoby ani ludia v nej nezomierali. nesnažil sa ukázať ani to, že obyčajný "civil" zomieral vo veľkom na následky chemických zbraní. vôbec sa o takéto ohavnosti vojny ani nezaujímal - jemu bolo jedno či sa používajú biologické zbrane. nenapísal o biologických zbraniach, lebo už vtedy sa vyvíjala atómová bomba. na účely vojny a tiež za začal vyvíjať obchod s liekmi. žiaľ, tí čo mali osoh z vojny tak tí si potrebovali ľahko a účinne zistiť -čo sa stane v prípade biologickej epidémie. a jediné čo chcel Hašek povedať je, že nenávidel kresťanov a najmä katolíkov. to bolo celé o čo mu išlo - chcel aby ľudia videli - aký nezmyslel je držať kňazov v armáde. Hašek kritizoval kresťanstvo, ale nikdy nie židovstvo. ani nechcel - kedže ho živili a starali sa mu o jeho bohémy bezstarostný život.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
20. jún 2011, 10:54
odsudzovanie zlocinov a zlocincov by sa malo robit bez vynimky. lenze kto kedy odsudil politicke vedenie NATO za tzv. "humanitarne" bombardovanie Srbska? kto odsudi neokolonialne vojenske zasahovanie v Lybii za tisice civilnych obeti? ********* NIKTO, rozhodne nie buržoázne submisívne Slovensko, ak mám byť slušná! Ak sa deje takáto druhá do neba volajúca nespravodlivosť zo strany NATO, prečo Slovesko nevystúpi z NATO??? Ak nás napadne Maďarsko tak to dopadne úplne rovnako ako keď Turesko napdlo Grécko - NATO sa vykašle na nás!!! Čo sme zabudli na Mníchovský diktát, na Malú vojnu, keď Maďari okupovali Slovesko a prišli sme o Krajinu Podkarpatskú, nedeliteľnú súčasť 1.ČSR!!!
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
20. jún 2011, 10:57
Nájdete ho tu: http://capek.misto.cz/komunista.html Slovo "komunistom" nahraďte smeráckym sociálnym demokratom, aby ste sa lepšie stotožnili a vedel "empatický" v cítiť , lebo medzi vami(smerákmi) a komunistami nie je žiaden podstatný rozdiel v snahe zneužiť pracujúci ľud na dosiahnutie moci v štáte a vlastný blahobyt na úkor pracujúcich!!!
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
20. jún 2011, 11:05
Bolo by treba pozrieť na OSN, s akým mandátom ich tam poslali. A OSN by nám mohlo aj povedať, aké sú prípustné, plánované straty na životoch civilného obyvateľstva.Alebo toto nie je súčasťou mandátu, straty môžu plánovať len vojaci? A čo civilisti-mierotvorcovia vo svetových organizáciach, všetko sa pripíše na triko Muamara a svedomie bude čisté ako po vypratí Vizírom?
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
20. jún 2011, 11:35
Dobrý postoj. Dnes to jasne povedalo Rusko, že nepodporí rezolúciu proti Sýrií, lebo by NATO rovnako flagrantne porušovalo mandát aj V Syrií. Navyše Sýria je vo sfére vplyvu Šanghajského paktu (SCO), tak tam imperialisti z NATO nepochodia! 2,"A čo civilisti-mierotvorcovia vo svetových organizáciach, všetko sa pripíše na triko Muamara a svedomie bude čisté ako po vypratí Vizírom?" Zoberte si len takých našich "mierových pacifistov" akým je napr. Edo Chmelár! V SR opakovane hovoril to čo počujem od Smerákov "Do čerta s Kadáfim!" Tak aký sú to mieroví aktivisti ak sa miešajú do politiky a zastávajú hegemóniu jednej (proimperialistickej)strany na úkor civilistov.
Obrázok používateľa filip.zvedelik@gmail.com
#3
Filip Alexej Maximilián Zvědělík
20. jún 2011, 13:07
Som presvedčený, že väčšina Líbyjčanov stojí sa strane jediného legitímneho predstaviteľa (nie vládcu!) krajiny, ktorým je Muammar al-Kaddáfí. A je nutné na tomto mieste pripomenúť, že vo Veľkej líbyjskej arabskej ľudovej socialistickej džamahírijií nevládne jej najvyšší predstaviteľ, ktorý má funkciu, ak by sme to porovnali s európskymi reáliami, ako konštitučný monarcha, resp. prezident v štáte hlásiacom sa k parlamentnej demokracii. V Líbyií však nevládne akýsi parlament, ktorý by bol tvorený zástupcami ľudu, a ktorého existenciu považuje Muammar al-Kaddáfí za prejav falošnej demokracie (podľa Muammara al-Kaddáfího demokracia je vláda ľudu a nie vláda volených zástupcov ľudu), ale krajina je riadená výbormi, v ktorých pôsobia samotní občania Líbye a prostredníctvom výborov tak riadia Líbyu samotní Líbyjčania. Ide tak o prejav priamej, t. j. skutočnej demokracie. Muammar al-Kaddáfí pôsobí v Líbyií ako autorita a ako jednotiaci prvok etnicky rôznorodej krajiny. Ak nebude hlavným predstaviteľom Líbye Muammar al-Kaddáfí, Líbya sa teritoriálne roztriešti. Ak niekto tvrdí, že Muammar al-Kaddáfí je zločinec, účelovo zavádza a klame. Zločinci však v tzv. "líbyjskej operácii na oslobodenie líbyjského ľudu" existujú. Sú nimi teroristi z Benghází a teroristi z NATO. Áno, NATO je teroristickou organizáciou a štáty, ktoré sú súčasťou NATO, sú štátmi teroristickými. Ak niekto tvrdí, že tomu tak nie je, nech sa pozrie do Afganistanu, do Iraku a teraz do Líbye (v minulosti napríklad do Vietnamu). Skutočne v týchto krajinách "demokratický" Západ vyvíja humanitárnu činnosť? Alebo skôr protihumánnym spôsobom rozširuje medzi tamojšími obyvateľmi strach a teror? A pokiaľ Barack Obama tvrdí, že vojenská agresia proti Líbyií nie je aktom nepriateľstva proti Líbyií, je svetovým teroristom č. 1. V Líbyií je skutočná moderná "vojna", a to bez rozdielu od toho, čo vyhlási na margo tejto "humanitárnej operácie" Barack Obama, nositeľ Nobelovej ceny mieru. A mimochodom, kedy bude udelená Nobelová cena mieru Usamovi bin Ládinovi?
Obrázok používateľa filip.zvedelik@gmail.com
Filip Alexej Maximilián Zvědělík
20. jún 2011, 13:27
Pred trestným tribunálom by sa mal ocitnúť aj Dzurinda, pretože to bol on, kto zatiahol Slovensko do krvavej vojny proti Srbsku a proti srbskému národu, keď vláda na jeho návrh povolila, a to bez mandátu NR SR, ktorému je vládny orgán podriadený, americkému letectvu využívať slovenský vzdušný priestor za účelom bombardovania srbských miest a vraždenia srbských ľudí. A i za to, keď vyhlásil, že "humanitárne bombardovanie" Srbska bolo správne a prinieslo Srbsku i srbskému národu oslobodenie. A čo sa týka Srbska, dnes je v Srbsku vláda, ktorá prostredníctvom policajných zložiek prikazuje biť Srbov, ktorí sú odporcami NATO. To je nehorázne. Terajšia srbská vláda je vazalom západných inštitúcii, ktoré sa podieľali na zločinoch proti Srbsku a srbskému národu. A ktoré násilným spôsobom teritoriálne oklieštili Srbsko a znížili životný priestor srbského národa na minimum. Srbsku bol dokonca ukradnutý i prístup k moru, Srbsku bolo ukradnuté historické teritórium Kosovo, kde je dnes srbská menšina vystavovaná genocídnej politike zo strany Prištiny. Pevne verím, že už čoskoro kolaborantská "srbská" vláda skončí. Srbsko si zaslúži srbskú a sociálnu vládu. Vládu, ktorá sa nebude báť prijímať odvážne rozhodnutia a hájiť tak najvyššie národno-štátne záujmy Srbska.
Obrázok používateľa filip.zvedelik@gmail.com
Filip Alexej Maximilián Zvědělík
20. jún 2011, 13:41
Robert Fico "vojnu" (nejde o vojnu, ale o masaker) v Líbyií pomenoval tými správnymi slovami. Západu ide opäť iba o ropu a o zemný plyn. Použil aj veľmi dobrý príklad. V Rwande, kde sa odohrala veľká genocída, Západ nezasiahol. V Líbyií, kde sa neodohralo takmer nič, kde proti legitímnej vláde v Tripolise protestovalo iba niekoľko banditov z Bengházi (i keď financovaných a vyzbrojených Západom), Západ zasiahol okamžite. Rwanda a jej masakrovaní obyvatelia mali jediný nedostatok, ktorý im nakoniec privodil to, že boli i naďalej masakrovaní a nakoniec i zmasakrovaní, a to bez akéhokoľvek vážneho povšimnutia zo strany "spravodlivého", "demokratického", "slobodného" a "civilizovaného" Západu na čele s USA, NATO, EÚ a OSN. Jednoducho nemali ropu a zemný plyn. A kto nemá zásoby ropy a zemného plynu, ten nestojí Západu ani za vyschnutú slivku. A to isté sa týka napríklad aj Somálska. Čo je Západu po trpiacich ľuďoch? Západu vždy išlo iba o prístup k nerastnému bohatstvu danej krajiny. Som presvedčený, že Západ sa už pripravuje na vojenský útok proti Rusku. Západu nikdy nebolo možné veriť, pretože ide o spoločenstvo krajne vierolomných štátov, ktoré dokážu prežiť iba na základe koloniálnej expanzie.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
20. jún 2011, 16:16
nemylite si ich nahodou so skorodovanymi kastrolmi? plast migov je totiz zo specialnych zliatin hlinika, horcika, titanu a vzacnych kovov ktore maju vynikajucu odolnost voci poveternosti. neviem ako u vas v izraeli, ale na slovensku migy NEKORODUJU. co sa tyka otazok okolo letectva, som mal o vas vyssiu mienku. co sa tyka protipravneho bombardovania Ĺybie zakryteho figovym listom uznesenia BR OSN 1973, tak by ste sa mali obratit na svojho maleho fuzateho nacelnika, ktory robi ministra zahranicnych veci (byvaly kadehak). len sa obavam, ze neurobi vobec nic pretoze je to tajtrlik a nie politik. v kazdom pripade nadavat na stranu SMER veci vobec nepomoze, to si uz radsej dajte deci borovicky...
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
20. jún 2011, 17:44
"co sa tyka protipravneho bombardovania Ĺybie zakryteho figovym listom uznesenia BR OSN 1973" Rusko sa dnes vyjadrilo jasne, že sa jedná o konanie mimo rámca znesenia OSN! NATO sa jednoznačne postavilo na stranu vzbúrencov a teroristov z islamských krajín!!! NATO bombarduje hlavné mesto a bojuje spolu so vzburencami proti legitímnej vláde!!! Rovnaké svinstvo ako v Juhoslávií!!! Tak o čom to mätiete? PS: Tákéto morálne zastaralé "skorodované" migy napr. mig 29 majú aj Lýbijci. Neviem v čom vy varíte, ale ja mám antikorózny riad z nehrdzavejúcej ocele s termoakumulačnou vložkou. Zrejme vaše hrnce sú na takej morálnej a technickej úrovní ako 30 ročné sovietské migy z čias studenej vojny!
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
20. jún 2011, 18:13
"Zločinci však v tzv. "líbyjskej operácii na oslobodenie líbyjského ľudu" existujú. Sú nimi teroristi z Benghází a teroristi z NATO. Áno, NATO je teroristickou organizáciou a štáty, ktoré sú súčasťou NATO, sú štátmi teroristickými."******** Príspevok Filipa Alexeja Maximiliána Zvědělíka by si mal prečítať Ondruš,možno by sa apoň trošku zorientoval. Lebo sa v názoroch potáca ako list vo vetre, alebo ako Fico práve chce! Mimochodom "po čom Fico túži" pán Ondruš?" *** Ale teraz k veci: Kadáfi si jasne uvedomuje, že ak by sa vzdal moci a pristúpil na podmienky NATO, tak skončí rovnako ako Srbskí vlastenci = vojnoví zločinci v Hágu na buržoázno-imperialistickom súde. Taká je imperialistická spravodlivosť!!! Okrem ropy je druhým hlavným cieľom zvrhnúť socializmus v Lýbií! Takže zločinecká organizácia NATO je zameraná na buržoázne politické prevraty vojnovou silou! Napr. Korea, Vietnam, Chile, Panama, Granada, Srbsko,..., a teraz Lýbia. Veľmi rýchlo to pochopili nielen Rusi, ale aj Číňania,Kazchstan, Bielorusko a ďalšie post sovietské krajiny, že ak sa nezjednostia do Šanghajského paktu (SCO), tak buržoázna banda zlločincov eufemistický nazývana NATO zaútočí v Tibete, alebo v ktorej koľvek republike kde bude vládnuť aspoň z časti prolatariát a nie buržoázia!!! Lenže pri Sýrií Americké frajeriny skončili. Rusi a Čína povedali nie akejkoľvek rezolúcií proti Syrií. Keď vypadnú američania z Afganistanu, tak vstúpi do SCO, aby si ochránili vlastné uzemie a zvrchovanú vládu do budúcnosti! Len do kedy budú Slováci robiť vojnovým zločincom sluhov v NATO? To sa už vôbec necítime, alebo sme natoľko zaslepení?
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
20. jún 2011, 18:39
Inga a tieto vojenské informácie ti predoslal Galko? lebo všetky tvoje príspevky sú od teba výnimočné už len tým, že sakra rýchlo sa vyznáš vo vojenskej technike. na ženu až prirýchlo. a okrem toho žiadna žena v Armáde SR ani v bývalom ČSSR nebola tak vysoko vo svojej funkcii aby vedela toľko o stratégii vojsk NATO či bývalého ZSSR. Rusi sú dosť háklivý na takéto citlivé údaje a pochybujem, že práve tebe by zakvačili na nos čo majú v pláne. to už majú vyriešené len sa príliš neangažuj do Ruských vosk. a okrem toho ty máš síce hrnce z antikoru, ale bud si istá, že sú dva druhy antikoru a vojenský antikor vyrobený u nás mal iné parametre ako sú uvedené na etikete výrobku toto nech ťa nemýli pri pohľade na zbrane. naši socialistický vojaci neboli žiadni žabykáči a vedz aj to, že naši "chemici" - vedeli ako namiešať zmes na vojenskú techniku. preto sa v Libyi teroristom mália peniaze od EU a od OSN - lebo Kadáfi má naše socialistické zbrane. Kadáfi dobre vedel, že aké kvalitné zbrane vyrábame my.
Obrázok používateľa Anonymný
#5
(neuvedené)
20. jún 2011, 22:09
Ja som sa síce vyjadril, že mi môže byť Kaddáfí ukradnutý (v tom zmysle, že ja nechcem žiť takým spôsobom života), ale na druhej strane som jasne povedal, že zároveň je nutné tento režim rešpektovať. Pokladám za zločin, ak chceme na Líbyu nazerať európskymi očami. Hovorím to tak preto, aby sme si rozobrali východiská, odkiaľ vlastne pramenia zdroje takýchto intervencií. Okrem ropy, ktorá im dodáva ekoonomický zmysel, je to práve tento nedemokratický duch európskeho myslenia, ktoré si namýšľa, že má právo celý svet premeniť na svoj obraz. Jednak je to popretie ľudských práv, slobody a demokracie. Po druhé, európska civilizácia zaostáva dnes za moderným vývojom 4 historické epochy, je úsmevné, ak si namýšľa, že je na vrchole. A jednak je to hlboké nepochopenie dnešnej doby. A nepochopenie, kam budú smerovať arabské revolúcie. Už som to zopárkrát napísal, že z vývojových tendencií ľudstva dnes vyplýva nabiehanie na sociodiverzitu (pluralitu spoločenských systémov, spôsobov života, kultúr). Primitívny európsky buržoázny postoj je teda v zásadnom rozpore s touto tendenciou a preto je jasným zločinom v tomto prípade na líbyjskom ľude. Líbyjský ľud má právo si vybrať svoj systém, aj keď bude v zásadnom nesúlade s našim nazeraním na svet. A je prirodzené, že bude v nesúlade s týmto nazeraním, keďže ide v podstate o kmeňovú spoločnosť. To sú fakt európske a svetové elity takí zadubenci, že im unikajú takéto dnes už zrejmé súvislosti? .......... Hlboká spoločeskovedná poznatková zaostalosť buržoáznych elít sa prejavuje aj v nepochopení toho, že ak chceli zachovať svet podľa svojich predstáv, mali do neho čo najmenej šťúrať, pretože každý väčší pohyb nakoniec uvoľní driemajúce spoločenské sily, ktoré dovedú danú krajinu k prirodzenej tendencii. A vo väčšine arabských krajín v rámci sociodiverzity to budú islamské režimy. Niektoré liberálnejšie, iné konzervatívnejšie. Presne tak, ako to bolo v prípade pokusu kapitalizmu v rámci druhej svetovej vojny zúčtovať cez Nemecko s nastupujúcim socializmom v ZSSR. Výskledkom nebolo zničenie ZSSR, ale utvorenie množstva ďalších socialistíckých krajín. A cestu k tomu utvoril práve pokus zničiť socializmus, čím sa dali masy do pohybu a zlikvidovali bariéry prirodzenému vývoju.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
21. jún 2011, 09:41
"Inga a tieto vojenské informácie ti predoslal Galko? lebo všetky tvoje príspevky sú od teba výnimočné už len tým, že sakra rýchlo sa vyznáš vo vojenskej technike. na ženu až prirýchlo." ***** Ak človen nemá IQ dreveneho vláčika (ako hovorí Fico), neštudoval modeling, alebo divčenskú školu a nie je lenivý ako voš, tak si informácie nájde cez google. Potom stači ovládať niekoľko jazykov, aby všetko nemusel prekladať cez google prekladač. Taktiež odporúčam pozrieť si dokumentárne programy ako Spectrum,S, Discovery (rôzne), Viasat History, History chanel, a nečumieť stupidné telenovely na programoch Doma, Joj+, Prima love a na iné rôzne "Romantiky". Takže vám predvediem rýchloškolenie pre priblblé blondýnky: Do prehliadača si napíšte: http://www.google.sk,,potom do okienka napr. známu rusku firmu na výrobu lietadiel : Suchoj a potvrdite. Potom už máte prehľad o tom čo potrebujete, napr. http://www.google.sk/search?hl=sk&source=hp&q=suchoj+t-50&meta=&aq=2&aqi=g10&aql=&oq=Suchoj. Ak nie ste blondýnka, tak viete, že najnovší model (ale nie šiat) je Suchoj T-50 a na wikipedií (internetová encyklopédia) máte aj technické parametre: http://www.google.sk/search?hl=sk&source=hp&q=suchoj+t-50&meta=&aq=2&aqi=g10&aql=&oq=Suchoj. Taktiež tam máte sveovú konkurenciu: Z NATO: americké F-22 Raptor, YF-23 Black Widow II, F-35 Lightning II; Z konkurenčného Šnaghajského paktu (SCO) sú zrovnatelné stealth (radaru neviditeľné) lietadlami čínsky Chengdu J-20, ruský Mikojan LMFS, a wikopedia zabudla priadať Suchoj Su 47, ktorý sa vyvíjal ako ruská odpoveď na F22. Ale na wikipedií skutočne je tu: http://cs.wikipedia.org/wiki/Suchoj_Su-47.**** PS: Lenže to vám na Markíze, TA3, alebo Joj nepovedia. Tí len tlačia kaleráby do hlavy, že USA je jediná superveľmoc a podobné drísty! Takže ak chcete vedieť ako žena viac, tak menej času venujte telenovelám.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
21. jún 2011, 10:05
"Okrem ropy, ktorá im dodáva ekoonomický zmysel, je to práve tento nedemokratický duch európskeho myslenia, ktoré si namýšľa, že má právo celý svet premeniť na svoj obraz." ******* VAČŠIU HOVADINU SOM UŽ VEĽMI DÁVNO NEČÍTALA!!!!! Raz a navždy si uvedomte, že kapitalizmus eufemistický nazývaný ako západná "demokracia" je najzvrhlaší spoločenský bordel (ultra eufemizmom by bolo slovo poriadok)k akému sa ľudstvo znížilo!!! Pod rúško šírenia "demokracie" sa jedná o neokoloniálnu politiku USA, ktorej autorom bol Zbigníew Brzezinský. Iránsky spisovateľ Hamid Golpira mal hovoriť na tému: "Podľa teórie (Zbigniewa Brzezinského), kontrola euroázijskej pevniny je kľúčom ku globálnej nadvláde a kontrole Strednej Ázia a je kľúčom k ovládaniu euroázijskej pevniny. Rusko a Čína venovali pozornosť teóriu Brzezinského, pretože oni vytvorili Šanghajskú organizáciu pre spoluprácu v roku 2001. Založenie SCO bolo prezentované údajne na potlačenie extrémizmu v regióne a so zámerom zvýšiť bezpečnosť na hraniciach. Oveľa pravdepodobnejším skutočným cieľom bolo vytvorenie protiváha činnosti Spojených štátov a NATO v Strednej Ázii. [57] Na summite v roku 2005 v Kazachstane SCI vydal vyhlásenie hláv členských štátov Šanghajskej organizácie pre spoluprácu, ktorý riešil svoje "obavy" a obsahovala vypracovanie organizácie princípy. To zahŕňalo: "Hlavy členských štátov poukazuje na to, že na pozadí rozporuplné procese globalizácie, mnohostrannej spolupráce, ktorá je založená na zásadách rovnakého práva a vzájomnom rešpekte, nezasahovania do vnútorných vecí suverénnych štátov, non-konfrontačný spôsob myslenia a následného pohybu smerom k demokratizácii medzinárodných vzťahov, prispieva k celkovej mier a bezpečnosť, a vyzval medzinárodné spoločenstvo, bez ohľadu na rozdiely v ideológii a sociálnej štruktúry, vytvoriť novú koncepciu bezpečnosti založenej na vzájomnej dôvere , vzájomnom prospechu, rovnosti a vzájomné ovplyvňovanie. V novembri 2005 ruský minister zahraničia Sergej Lavrov zopakoval, že "Šanghajská organizácia pre spoluprácu (SCO) pracuje na vytvorení racionálneho a spravodlivého svetového poriadoku. Šanghajská organizácia pre spoluprácu nám poskytuje jedinečnú príležitosť podieľať sa na procese formovania zásadne nového modelu geopolitických integrácie." Čína vyjadrila záležitosť v týchto termínoch: "Deklarácia uvádza, že SCO členské krajiny majú schopnosť a zodpovednosť za zaistenie bezpečnosti regiónu strednej Ázie, a vyzýva západné krajiny odísť Strednej Ázie. To je najviac nápadný signál daný summite k svetu. Ako boli zverejnené na: StopNATO.org, že "štandardizovaný model" politického, hospodárskeho, sociálneho, kultúrneho a etické rozvoja a postupov by mohol byť vnútený až 88% ľudstva, ktoré žije mimo euro-atlantickej svet. Jedná sa o pochybný parlamentný systém, ktorý vymysleli na Britských ostrovoch pred stáročiami a tiež aj vnútenie konzumnej kultúry a pseudo-civilizácie navrhnutej na Madison Avenue a v Hollywoode. ********* RESUME: Ak si cowboys z USA a lokaji v Európe mysleli, že skolonizujú aj euroáziu, tak im Číňania, India, SNŠ a ďalšie azijské krajiny povedali jasné NIE!!!
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
21. jún 2011, 10:32
Inga na mna už nereaguj lebo bez google si úplne vymetená salóna prízemná vojnová štváčka a izraelitka. Si sorošova infantilná zakomplexovaná husička. Nič nemáš z vlastnej hlavy si fanatička a začala som ťa považovať za teroristu ako bol bin ladin. od neho čerpáš ako využívať PC na tvoje naparovanie sa z cudzích myšlienok. Telenovely nepozerám, ale ani nemusím - stačí ked si prečítam tie tvoje sprostosti čo si odkopíruješ ako svoje vlastné myšlienky. iba kopíruješ čo iní napíšu.

Stránky

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984