Letná škola moderného marxizmu 2

K „letným školám“, ktorých je dnes neúrekom, ponúkame Letnú školu moderného marxizmu Ľuboša Blahu. Pravda, na rozdiel od iných letných škôl sa netreba nikam presúvať. Možno ju absolvovať na dve čítania na stránke Slova, pravdaže, môžu to zvládnuť len tí, čo nie sú zarytí nepriatelia myslenia či hľadania alternatív k dnešnému „šťastnejšiemu zajtrajšku“.
Počet zobrazení: 2652
karl-marx-hip.jpg

Prvú časť nájdete tu:


Althusser: nie falošné vedomie, ale falošný život

Význam ideológie zdôrazňujú aj marxistickí štrukturalisti, predovšetkým Louis Althusser. Ten tvrdí, že podmienkou reprodukcie kapitalistického systému je produkcia atomizovaných jednotlivcov, ktorí potom môžu hladko fungovať ako pracovné sily v procesu kapitalistickej akumulácie. Produkcia takýchto subjektov nemôže byť vykonávaná ekonomickým systémom samotným, ani „represívnym aparátom štátu“ - t.j. vládou, administráciou, armádou, políciou, súdmi, väzeniami atď., - ale tým, čo Althusser nazýva „ideologické aparáty štátu“. K nim radí cirkvi, rodinu, výchovné a vzdelávacie inštitúcie, parlamentný demokratický systém s jeho stranami a hnutiami, odbory, umenie, šport a média. Ako dodáva Nicos Poulantzas, medzi komunikačné médiá možno zaradiť sieť oficiálnych informácií, rádio, televíziu a kultúrny aparát. V stredoveku bola dominantným ideologickým aparátom katolícka cirkev, no v rozvinutej kapitalistickej formácii je pár „Cirkev-Rodina“ podľa Althussera nahradený párom „Škola-Rodina“. Althusser si všíma predovšetkým školu, význam manipulatívnej ideológie v rámci rodiny zaujal predovšetkým výskum feministických autoriek.

Pozoruhodný na Althusserovej teórii ideológie je predpoklad, že ideológia nemá primárne deskriptívnu, ale naopak expresívnu funkciu. To znamená, že nie je nesprávnym, resp. falošným popisom reality, ale výrazom istého hodnotiaceho postoja k realite: „nepopisuje realitu, ale vyjadruje vôľu (konzervatívnu, konformistickú, reformistickú či revolučnú), nádej či nostalgiu.“ Ideológia teda nie je falošnou predstavou, ale falošným životom. Ideológia sa do hláv ľudí nedostáva vedomou rozvahou, ale participáciou na sociálnych praktikách, ktoré formujú ich životy spôsobom, ktorý uniká ich vedomým rozvahám a intenciám. Podľa Althussera ľudia „žijú“ svoje ideológie ako svoj „svet“ samotný. Ideológia je záležitosťou prežívaného vzťahu medzi človekom a jeho svetom. Tento vzťah, ktorý sa iba javí ako oblasť „vedomia“, je v skutočnosti oblasťou „nevedomia“. Manipuláciu preto nikdy nemožno uchopiť ako čisto inštrumentálny vzťah, rozvíjaný vo vedomom záujme určitých skupín udržať systém nadvlády. Ideológia ako súčasť životných prejavov systému pohlcuje všetky subjekty svojej nadvlády.
 


Kulturálne štúdie: trh rozleptáva kultúru robotníckej triedy

Analýze konkrétnych foriem ideologickej manipulácie sa najpriamejšie venovala škola tzv. britských kulturálnych štúdií, ktorej vznik bol silne ovplyvnený práve marxizmom. Prví predstavitelia tohto prúdu (Richard Hoggart, Raymond Williams, E. P. Thompson) sa snažili uchrániť kultúru robotníckej triedy pred náporom komerčnej kultúry. V ich dielach dominuje kritika amerikanizmu a komercionalizmu.

Druhá vlna kultúrnych štúdií sa spája predovšetkým z Birminghamskou univerzitou, na ktorej pôsobil britský teoretik jamajského pôvodu Stuart Hall. Ten vo svojej analýze dokazoval, že masová konzumná kultúra zohrala významnú úlohu pri integrácii robotníckej triedy do kapitalizmu. Vo vzťahu k masovej kultúre však Hall nezastával také kritické stanoviská ako frankfurtskí teoretici a všímal si aj pozitívne prejavy masovej kultúry (vznik rôznych subkultúr a pod.). V tom ho nasledovali aj ďalší predstavitelia kultúrnych štúdií, o ktorých už môžeme hovoriť ako o postmarxistoch.


Poulantzas, Miliband, O´Connor: neverte štátu!

Ďalšou významnou témou, ktorá dominovala marxistickej teórii najmä v 70. rokoch 20. storočia, bola otázka štátu. Do polemiky sa dostali najmä spomínaný Poulantzas s Ralphom Milibandom (Ralph bol otec súčasných známych labouristických politikov toho istého priezviska). Poulantzas sa pridržiaval štrukturalistického modelu, tvrdiac, že štátny aparát musí budiť zdanie autonómie, avšak táto okázalá autonómia je len relatívna, pretože požiadavky kapitalizmu ako ekonomického systému vždy zvíťazia. Naopak, Miliband obhajoval inštrumentálny model, v ktorého centre stála myšlienka „relatívnej autonómie“ štátu. Iba tak sa Milibandovi darilo vysvetliť, že ani zvolenie sociálne demokratických strán do vlád nezmenilo základný kapitalistický charakter liberálne demokratického štátu. Podľa Milibanda sú kapitalisti, štátni byrokrati a politickí vodcovia spojení v jedinú súdržnú skupinu svojím rovnakým spoločenským pôvodom, podobným životným štýlom, hodnotami a existenciou častých sietí a fór, v ktorých sa vypracovávajú koordinované stratégie štátnej politiky. V štátnom aparáte sa teda v drvivej väčšine prípadov nachádzajú ľudia zo spoločenských vrstiev, u ktorých je možné spoľahlivo očakávať, že zaujmú prokapitalistické názory v otázkach ekonomiky a priemyslu. Parlamentné metódy sú teda len nezmyslené vitríny určené na udržanie ideologickej ilúzie, že existuje účinná ľudová kontrola tvorby štátnej politiky.

Do diskusie o úlohe štátu v kapitalistickej ekonomike prispel výrazne aj James O´Connor, ktorý v súlade s funkcionalistickými východiskami prišiel s tézou dualistického štátu. Podľa nej existujú tri funkcie štátu v kapitalizme, a tie sú odvodené od základných požiadaviek výrobného spôsobu, a to udržanie poriadku, podporu akumulácie kapitálu, a vytváranie legitimity kapitalizmu. Ak kapitalistický štát rozvíja sociálne programy, robí to iba preto, aby efektívnejšie naplnil svoje tri funkcie. Koncept sociálneho štátu teda nevedie k oslabovaniu kapitalizmu, ale naopak, k jeho posilneniu. O´Connor v tejto súvislosti dokonca o sociálnych výdavkoch kapitalistického sociálneho štátu hovorí ako o modernom ekvivalente represie, pretože majú zničujúce dopady na triedne vedomie robotníckej triedy. Sociálna politika štátu vytvára priestor pre udržiavanie sociálnej stability, ktorá je predpokladom monopolného kapitalizmu. Sociálne zákonodarstvo teda nie je produktom sociálneho cítenia, ale skôr pragmatickou odozvou na možnú spoločenskú nestabilitu.


Analytický marxizmus: koketovanie s liberalizmom

Koncom 70. rokov sa do popredia záujmu marxistických teoretikov, najmä v anglosaskom diskurze, dostala problematika sociálnej spravodlivosti ako odozva na prelomové dielo amerického sociálno-liberálneho filozofa Johna Rawlsa Teória spravodlivosti (1971). Americkí a britskí marxisti, patriaci k škole tzv. analytického marxizmu, sa začali plne venovať morálnemu analytickému diskurzu a začali využívať liberálny slovník. Ukázali, že marxizmus nemusí byť nevyhnutne chápaný ako popretie liberalizmu. V ich prípade ide skôr o tvorivé rozvíjanie osvietenských hodnôt, z ktorých spoločne vychádza tak liberalizmus ako aj marxizmus. Odklon neomarxistov od liberálnych konceptov pritom nie je ani zďaleka taký veľký, ako by sa dalo predpokladať. Jeden z najznámejších predstaviteľov analytického marxizmu John Roemer dokonca tvrdí, že rozdiel medzi analytickým marxizmom a egalitárnym liberalizmom v podobe teórií Johna Rawlsa, Amartyu Sena či Ronalda Dworkina je v mnohých momentoch takmer nepostrehnuteľný. R. G. Peffer vymedzuje dva základné rozdiely medzi egalitárnymi liberálmi a marxistami, ktoré spočívajú v otázke vlastníckych práv jednotlivcov (právo na súkromné vlastníctvo výrobných prostriedkov) a v otázke socialistickej revolúcie (oprávnenosť, resp. neoprávnenosť revolučnej zmeny). Ako však dopĺňa, ide skôr o praktický než teoretický rozdiel, pretože mnohí liberáli (napríklad J. Rawls či J. S. Mill) v rámci svojich teórií pripustili, že socializmus môže byť morálne prijateľnejší koncept ako kapitalizmus.

Medzi najznámejších analytických marxistov patrí Gerard Cohen a Jon Elster. V diskusiách o sociálnej spravodlivosti však figurovali predovšetkým autori ako Peffer, Kai Nielsen, Richard Miller, Allen Wood, Robert Tucker či Ziyad Husami. Jednou zo základných otázok, ktorá rozdeľuje analytických marxistov, je práve otázka, či je teória spravodlivosti kompatibilná s Marxovým dielom. Vzhľadom na túto otázku možno rozdeliť neomarxistov na dve skupiny. V prípade prvej skupiny možno hovoriť o tzv. humanistických neomarxistoch, ktorí neakceptujú Marxov anti-moralizmus a cieľavedome pracujú s konceptmi sociálnej spravodlivosti a ľudských práv (napr. Peffer). Druhú skupinu, o ktorých môžeme hovoriť ako o ortodoxných neomarxistoch, reprezentujú autori, ktorí veľmi dôsledne rozvíjajú Marxov anti-moralizmus, a preto odmietajú tak koncept sociálnej spravodlivosti, ako aj celý kategoriálny aparát liberálneho egalitarizmu (napr. Wood). V tomto prípade ide o ortodoxné čítanie Marxových spisov, pričom dôraz je kladený predovšetkým na neskoršie Marxove diela, v ktorých badať odklon od humanistickej filozofie a príklon k ekonomickým témam a k tézam historického materializmu. Podľa tohto ortodoxného pohľadu je morálna a politická filozofia čistou ideológiou.


Nové vízie: Schweickart, Žižek, Negri a ďalší

S nástupom globalizácie sa pozornosť marxistických a iných ľavicových teoretikov pochopiteľne sústredila aj na kritiku neoliberalizmu (napr. Susan Georgeová) a, prirodzene, predovšetkým na analýzu globálneho kapitalizmu (napr. William Robinson, Immanuel Wallerstein, Antonio Negri, Michael Hardt). Po páde sovietskeho bloku sa mnohí marxisti zamerali aj na hľadanie nových ľavicových alternatív, napríklad v podobe ekonomickej demokracie (David Schweickart) či participatívnej ekonomiky (Michael Albert), prípadne iné formy trhového (Alec Nove) či plánovacieho socializmu (Paul Cockshott, Allin Cottrell). Pozornosť (post)marxistov sa obrátila aj na inšpirácie z oblasti psychológie (Slavoj Žižek), feministickej teórie (Judith Butlerová) či postštrukturalistickej filozofie (Ernest Laclau, Chantal Mouffe). Vplyv si naďalej udržiavala aj marxistická historiografia (Eric Hobsbawm, Perry Anderson) či teória kultúry (Fredric Jameson, Raymond Williams).

Bez ambície zaznamenať všetky odtiene marxistického myslenia súčasnosti možno tieto významné postavy a prúdy moderného myslenia, ktoré som v krátkom súhrne neomarxistického myslenia spomenul, považovať za dostatočný dôkaz toho, že Marxove myšlienky sú naďalej živé a inšpirujú humanitné vedy dodnes. Celkom určite to platí pre západné myslenie. A ak to náhodou naďalej neplatí pre slovenské humanitné vedy, nesvedčí to o ich kvalite, ale skôr o ich priam ukážkovej degenerácii. 

Úvodné foto: marj021.blogspot.com

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Komentáre

Obrázok používateľa Anonymný
#4
(neuvedené)
23. august 2011, 12:20
keď prišiel s tézou dualistického štátu. Podľa nej existujú tri funkcie štátu v kapitalizme, a tie sú odvodené od základných požiadaviek výrobného spôsobu, a to udržanie poriadku, podporu akumulácie kapitálu, a vytváranie legitimity kapitalizmu. Ak kapitalistický štát rozvíja sociálne programy, robí to iba O´Connor mal hlbokú pravdu, ak napísal:"...preto, aby efektívnejšie naplnil svoje tri funkcie. Koncept sociálneho štátu teda nevedie k oslabovaniu kapitalizmu, ale naopak, k jeho posilneniu. O´Connor v tejto súvislosti dokonca o sociálnych výdavkoch kapitalistického sociálneho štátu hovorí ako o modernom ekvivalente represie, pretože majú zničujúce dopady na triedne vedomie robotníckej triedy. Sociálna politika štátu vytvára priestor pre udržiavanie sociálnej stability, ktorá je predpokladom monopolného kapitalizmu. Sociálne zákonodarstvo teda nie je produktom sociálneho cítenia, ale skôr pragmatickou odozvou na možnú spoločenskú nestabilitu." ************ Tento fakt by si mali uvedomiť všetci ľavičiari bez výnimky a postarať sa o to, aby už pred prevzatí moci mali dostatočný počet ideologický, intelektuálne a profesne zdatných ľudí! Tak, aby vedeli v relatívne krátkom čase (napr. behom 1-2 mesiacov) vymeniť úradníkov v štátnom aparáte a všetký bezpečnostné zložky štátu (nielen policajných riaditeľov). Taká strana by musela mať viac ako 200.000 členov na požadovanej úrovní. Nie ako centristický Smer s cca 17.000 členmi prevažne pozostávajúcich z ideologický neuvedomelých SZČO a živnostníkov s prevažne učňovským vzdelaním bez, alebo s "učňovskou nadstvbovou" maturitou.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
25. august 2011, 10:41
200 tisíc členov strany si Inga môžeš realizovať v utópii. nikdy som v žiadnej strane nebola už z princípu. nedohnali ma k komu komunisti a to bolo iné kafe v bývalom režime. a nedoženie ma k tomu ani nejaká ideovo dezorientovaná Inga. tí čo chcú robiť politiku majú možnosť ju robiť. a preto majú volebný program stany - majú svoje kádre a svojich ludí čo program tej ktorej stany dokážu deklarovať širokej verejnosti. strana čo má bárs aj 1 milión straníkov a nemá priestor v mediách alebo nemá žiadnu myšlienku - pre osoh svojich voličov. to znamená, že je utopistická a nereálna - nie je nanič súca a nemá žiadnych voličov... má len straníkov a ich rodinných príslušníkov, ktorí ich volia a tým stráca aj ich legitimitu pred občanmi. nikto ich neberie vážne a nikto im ani neverí, žeby títo straníci niečo mysleli vážne respektíve či niečo reálne aj chceli vyriešiť v prospech voličov teda daňových poplatníkov. lebo aj nezamestnaní platia dane cez DPH cez potraviny, lieky služby atd. iba drogoví díleri a prostitútky sa vyhýbajú plateniu daní, ale niečo musia jesť aj oni -takže platia daň cez DPH. iba ak by jedli ukradnuté potraviny to je jediná "výnimka" kedy ludia neplatia dane v našom štáte a v našom systéme. okrem toho platenie DPH vzniklo už Brazílii v 80 rokoch 20 storočia - a odtiaľ sa tento systém preniesol do Európy. to nebol výmysle žiadnej strany či ministra financií v SR. Jediné čo vedia robiť politické strany, že... tu sa môžu dohodnúť stany a staničky, ktoré majú svoje záujmy ako ošklbať a zdierať svojich vlastných obyvateľov celkom legálne cez našu legislatívu štátnej správy. a pritom tváriť či hrať na "veľkých" pravičiarov. ( pravičiari tí už z princípu znižujú dane a znižujú aj všetky odvody pre štáty) - takýto pravičiari a teda - tí čo klamú, že sú pravičiari - nemajú právo rozhodovať ani o tom koľko budú ludia platiť dane. pretože už z princípu o platení dane je jasné, že daň platíme 2x. cez DPH ju platíme všetci bez rozdielu príjmu a rozdielu vo vzdelaní. žiaden inžinier či doktor neplatí viac cez DPH je rovnaká -iba ak by chodili na nákup do iného štátu - vtedy môže byť rozdiel aj v DPH. A Inga už sa konečne pozri na realitu dňa a to je, že... celá EU je v pravicových rukách a to znamená, že všetky ekonomiky štátov sa celkom jasne vyjadrili - teda ministri financií tej ktorej vlády, že nejdú cestou zvýšenej spotreby, ale vkladajú nádej na oživenie ekonomiky do investícii. a to znamená, že bude naďalej podpora v tom, že zahraniční investori budú oslobodení od platení dane do štátnej kasy. a u nás v SR je to až na 10 rokov a potom môžu zdrhnúť inam. a preto chýbajú peniaze v štátnej kase, nie preto, že ludia sú leniví či hlúpi ani nie preto, že dôchodcovia pracujú a berú mladým prácu - neraz tú špinavú a málo platenú to je úplne vedľajšie. iba Česi si presadili, že úľavy pre investorov chcú znížiť oslobodenie od dane pre štát na 5 rokov. zrušilo sa CLO na tovar atd... to sú tiež peniaze, ktoré unikli zo "spoločnej kasy". je voľný pohyb tovaru a ludí po celom svete aj tu unikajú peniaze. atd... Pravica ide po novom tak, že spotreba je už dávno nepodstatná pre štátnu kasu, lebo je tu burza - a tá určuje tá kupuje a zhodnocuje( je PC riadená a program je urobení v prospech pravice( od roku 2000) a súkromných investorov, ale len tých veľkých korporácií. malí ľudkovia sa môžu len pozerať respektíve ešte ísť do kasína a tam môžu staviť svoje peniaze na ruletu. to je jediná šanca ešte ako získať imanie alebo aj stratiť. inak na burzu sa od roku 2000 už nedostanete. a voľný obchod už dávno stráca svoju úlohu v štáte. preto štát - nemá prečo udržiavať nerentabilné odvetvia. a už vôbec nie nejakého malého živnostníka. (Inga zaspala si dobu to nedoženieš lebo rok 2000 už bol. a prešlo 11 rokov a nik si to ešte nevšimol, že celý svet je naklonený doprava a prospech pravice. ľavičiari potom nevedia čo sa deje zvlášť anachoľavičiari)) to je len ilúzia pre naivných voličov a ešte pre mladých a naivných. lebo kým im dôjde o čo ide - tak tí skutoční veľkí hráči a žraloci budú dávno za vodou.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
25. august 2011, 12:43
"pre Ingu 200 tisíc členov strany si Inga môžeš realizovať v utópii. nikdy som v žiadnej strane nebola už z princípu." ******* Keď Gotwald s komunistami vo februári 1948 preberal moc, tak KSČ mala viac ako milión členov. Za krátky čas bolo v Československu komunistov 2,5 milióna. Tak o akej útopií píšete? Všetko je o aktivite základných organizácií, agitácií a programe strany.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
25. august 2011, 13:29
Nie len že nechápeš čo tu bolo do roku 89 ale nemáš ani šajnu čo je komunizmus či socializmus a oháňanie sa Marxom nestačí. jeho myšlienky sú ti vzdialené a nemáš vôbec predstavu o čom Marx hovoril ako žil ako tvoril. Marx dal teóriu na papier a odôvodnil ju logicky. a vedel osloviť masy ludí najmä vtedajšiu inteligenciu. ale už sme niekdy inde a bud to pochopíš a nadviažeš na tieto jeho myšlienky ideológii. alebo budeš zaostávať ako to bolo v 50 rokoch 20 storočia v bývalom Československu. a okrem toho dosť často tu používať názory Čarnogurského a kádehákov respektíve názory bývalých disidentov paradoxne huskových privilegovaných politických väzňov. títo nič nerobili( toto boli buržuji o ktorých neustále omieľaš) ale platil ich za nič nerobenie západ. mnohí nadobudli také politické styky s kadejakými pofidernými "finančníkmi", že škoda reči. to znamená, že nevieš nič o našom socializme ani o bývalých komunistických papalášoch. bud si jedna z nich alebo ťa niekto platí za somariny čo píšeš.... toto čo ty prezentuješ ako - svoje ľavicové - sú čisto pravicové fašistické názory bývalých štb alebo gardistov. to tí neustále dirigovali a vždy boli dvojitý agenti - vždy slúžili zlu a vždy ničili svojich vlastných teda svoju rodinu, priateľov, kamarátov, kolegov nezastavilo ich nič.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
25. august 2011, 22:24
Dobrá poznámka! Súhlasím. (VG - asi netreba komentovať, stráca sa v košatosti svojich hypertrofovaných textov...)
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
25. august 2011, 23:23
Inga!!! Už nebuď krava.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
26. august 2011, 11:01
Súhlasím s tak triezvym názorom, ktorý tu nick "Inga" prezentuje a týka sa pripravenosti v prípade krachu kapitalizmu prevziať zodpovednosť za spoločenský a ekonomický vývoj, povedzme i tu u naás, na Slovensku.

Akosi sme pozabudli na históriu, že obrat k socializmu nenastal "pučom" 25.februára 1948, ako sa nám snaží nahovoriť antikomunistická ideológia, ale že to bolo vyvrcholenie dlhotrvajúceho zápasu státisícov ľudí, od konca 19.storočia ešte z čias c-k monarchie, cez fronty 1.svetovej vojny a legionárske skúsenosti až po vytvorenie republiky a prvé dva roky, keď sa odohrával zápas o smerovanie prvej RČS. A potom krízové roky, okupácia a boj v ilegalite, vojnové roky, neuveriteľná skúsenosť v Slovenskom Národnom Povstaní ( teraz vyzdvinem skôr budovanie verejných správnych štruktúr Národných Výborov na povstaleckom území, kde sa tvoril základ ľudovo-demokratickej oriebtácie, potom roky povojnovej obnovy.
Február, to bolo až vyvrcholenie celého procesu a je mi ľúto pravicových antikomunistických historikov, ak si ústavnú krízu a demokratický proces posunu moci k socialistickým a ľavicovým politickým silám mýlia s "pučom" ako ho poznáme z Chile proti socialistovi Allendemu, alebo proti povedzme gréckym, špabielskym a ďalším pokrokovým smerovaniam, ktoré boli vojensky utopené v krvi vojenskými chuntami.

Celé to uvádzam iba preto, aby sme si uvedomili, že posledných 23 rokov vývoja na Slovensku je síce zložitých, ale vôbec tu nie je vidno, že by sa ľavica a socialistické politické sily namáhali robiť osvetu, vychovávať a vzdelávať svojich zástancov, v tom má nick "Inga" obrovskú pravdu. Zanikli noviny, chýbajú masmédiá elektronické, chvalabohu za internet, neuskutočňujú sa takmer žiadne vzdelávacie programy, tu vidím prvú lastovičku v tej Akádémii sociálnej demokracie. Zostala iba ľudová tradícia, kde si odovzdávajú rodičia skúsenosti a pravdu ústne deťom ( ak sú deti ochotné ich vôbec dnes počúvať).

No a teraz - ako chcete uskutočňovať široké spoločenské a ekonomické zmeny? Profesionálnymi žoldniermi, profesionálnymi politikmi? To je potom sakra málo!!!
Obrázok používateľa Anonymný
#1
(neuvedené)
26. august 2011, 11:05
...a práve preto si vážim takéto články aké má Bláha z "letných škôl" a bodaj by toho bolo viac a viac.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
26. august 2011, 14:12
Tak ako píšete aj ako píše Inga. Keď príde na lámanie chleba tak zistíme, že "nejsou lidi" a obávam sa, že nie sú pripravené ani "scenáre" či postupy a asi už vôbec nie je definované niečo ako "cieľový stav" alebo dlhodobá vízia...
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
26. august 2011, 18:14
"neuskutočňujú sa takmer žiadne vzdelávacie programy, tu vidím prvú lastovičku v tej Akádémii sociálnej demokracie." ********* V prvej časti máte hlbokú pravdu, ale v druhej sa pravdepodobne mýlite, lebo ide o akciu PES (v tej Akádémii sociálnej demokracie) zameranú na otázky kultúrnej identity! Je toto vzdelávanie zamerané na sociálna spravodlivosť z rodového hľadiska, ekologický a protirasistický,... Ani náznak záujmu o práva pracujúcich, o práva pacientov, študentov, nezamestnach, matiek s deťmi na materských, invalidov, dôchodcov, ... . Medzi riadkami v náznakoch cítim boj za záujmy homosexuálov a iných ..., ktorí im prinesú viac hlasov v najbližších voľbách. Pokiaľ centristické a liberálno-ľavicové strany združené v PES sa nevzdajú definitívne zhubnej ideológie tzv. "kultúrnej identity", tak námezdní pracujúci a ekonomickí neaktívni občania sa žiadnej reálne pomoci nikdy nedočkajú od týchto pseudo ľavičiarov!
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
26. august 2011, 19:29
Obrázok používateľa Anonymný
#2
(neuvedené)
27. august 2011, 11:42
"V stredoveku bola dominantným ideologickým aparátom katolícka cirkev, no v rozvinutej kapitalistickej formácii je pár "Cirkev-Rodina" podľa Althussera nahradený párom "Škola-Rodina". ******* Althusser si zrejme neuvedomuje, že prevrat v 1989 vo východnej Európe zorganizoval Vatikán s vtedajším pápežom žiaľ slovanského pôvodu Karlom Wojtilom za výdatnej finančnej pomoci prezidenta Ronalda Regana.*** Jedine Rímsko Katolícka Cirkev (RKC) vedela za pseudosocializmu dostať na námestia statisíce ľudí. Začalo to sviečkovou demonštráciou a skončilo "zamatovým klerikálno-katolíckym " prevratom v 17. novembra 1989. Komunisti mali do r. 1989 plne v rukách školstvo a paradoxne učitelia po zmene režimu (až na disidentské výnimky) vôbec netúžili. Práve cez RKC boli zneužití študenti na podporu demonštrácií učasťou podmienenou katolíckou propagandou. *** Nikto po 1989 si nedovolil otvorene kritizovať RKC, najmä jej klérus za hrubé zasahovanie do politického boja v prospech buržoázie. Nikto si nedovolil siahnúť na privilégia klérusa a to aj napriek tomu, že prebehli dve rozsiahlé reštitúcie cirkevného majetku. Nikto si nedovolil povedať, že pôdu v držbe RKC treba dať do vlastníctva poľnohospodárov ako družených súkromných vlastníkov v poľnohospodárskych kooperatívach, alebo družstvách na spôsob izraekských kibucov!**** Paradoxne štát ukrajuje z našich daní v prepočte cca 1 mld Sk ročne na blahobyt klérusu! Miliárda by sa dala využiť efektívnejšie napr. na zdravotníctvo (napr. vyššie platby za poistencov štátu), alebo poddimenzované krachujúce školstvo. Nikto si nedovolí hovoriť o totálnej odluke cirkví od štátu vzhľadom k tomu, že prebehli reštitúcie cirkevného majetku v r. 1995-6 a 2005-6. Na ďalších reštitúciach "logický" klerus už netrvá, ale trvá na miliárdovej dotácií na ich blahobyt! Útopia spočívajúca v tom, že katolícki mnísi začnú obhospodarovať cirkevnú pôdu a z výnosou budú podporovať cirkevné investície a vlastnú réžiu cirkevných zariadení sa ani náhodou nekonal. Práve naopak nový vlastník (klérus) prenajímal pôdu ľudu družstevníkom a najnovšie (po r. 2008) Ficovou zásluhou aj solárnoenergetickým veľko buržujom!***** Takže nový pár podľa Althussera "Škola-Rodina" má pramalý vplyv na mládež. Skôr mládež (študentov) ovplvňujú bulvárne masové média propagujúce pseudohodnoty na podporu odbytu na trhu. Škola na na rodinu nevplýva, pretože zamestnaný námezdní rodičia nemajú čas na detí, ale ich vychovávajú masové média a ulica! Práve naopak vplyv spojenectvo cirkevný klérus- buržoázia.**** Práve formácia Klerus-Štát po 1989 mal vplyv na krach poľnohospodárstva (za vlády Jána Čarnogurského) namiesto transformácie zo štátnych poľnohospodárskych družstiev na na poľnohospodárske kooperatívy s roľníkmi ako skutočnými vlastníkmi pôdy na ktorej pracovali!
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
27. august 2011, 16:10
keby to tak bolo ako píšeš Inga tak prvý kto sa fotil s pápežom bol Havel. vo Vatikáne bol Mečiar a po ňom Dzurinda. Fico nikdy vo Vatikáne nebol. a okrem toho kalvinisti maďarského pôvodu získali majetok na území SR a ich kňazi sa začali prihlasovať k madarskej národnosti. a celkom otvorene začali podporovať madarskú stranu Fidesz a Viktora Orbána. To oni požehnávali zbrane pre národné gardy Maďarska a jobiku. preto sa robia na území SR veľké mosty, ktoré sú tak honosné a veľkolepé a dotované cez eurofondy. neslúžia nikomu iba ak pripravujú cestu pre vojská MR. a provokujú ich kňazi tým, že žiadna cirkev na slovensku nemá také honosné sídla postavené ako majú madarské kresťanské a pozemky... hory, lesy a lúky si ohradili plotom. majú poľovné revíry a jedine maďarčinu tam počuť. okrem toho títo maďari oslavujú len sv. Štefana. a sv. Štefan bol len obyčajný bratovrah - vraždil a zabíjal každého kto sa mu vzoprel. a okrem toho Inga to že si spomenula pápeža JP II, že bol podľa teba žiaľ Slovan. to znamená, že si len madarka (platená šorošom a Izraelom) -čo tu chodí provokovať a jedine madarka takto píše ani - čihi ani hota. vždy dvojako zavádzaš a vždy provokuješ - to robia len naši madari. teda smotánka madarská čo sa hrá na šľachtu - to ich tak veľmi obdivuješ. tak isto - Ako jedna naša "veľká" historička( meno iste poznáš) madarka a nenávidí RCK viac - ako je zdravé - na jednu vzdelanú ženu. aj tá učí a píše svoje názory do médií a prenáša nenávisť - seje svoju madarskú žlč kde môže. a preto tak nenávidíš RCK. (máš veľa spoločného aj z E. Chmelárom - učiteľom a pedagógom, čo tiež nenávidí všetko slovenské a nielen on) a tak neviem, prečo sa hlásiš k slovenskej príslušnosti. iba ak tu máš prácu a madari sú tí čo ťa platia. preto toľko propaguješ Orbána a jeho politika ti je viac ako blízka srdcu. nemáš záujem o proletariát. začínaš sa podobať svojou nenávisťou na bratou Mašínovcov čo vraždili už ako 15 a 13 roční chlapci....- a títo vrahovia sú dnes oslavovaní samotným českým premiérom Nečasom a pochovali jedného z nich v USA - za peniaze daňových poplatníkov ČR. a to len preto, aby jeho rakva bola zakrytá US zástavou. druhý z nich žije kdesi v rakúsku. pričom paradoxne ich mama bola aktívna členka KSČ - tak neviem čo za schizofrenikov a vrahov to vychovala. chod sa pozrieť na juh slovenska - čo za most sa stavia na mieste, kde niet ani dedina, ani mesto jednoducho je tam len planina nemá žiaden strategický význam pre SR, ani prácu, či nejaké iný osoh z tejto cesty čo spája úplne holú pláň z jednej a druhej stany. je to smerom na LC a VK. inak tam v blízkosti bývajú len romovia čo hovoria iba madarsky alebo romsky. ten most je tak honosný ako by ho staval samotný sv. Štefan. naši madari sú tu tak zmagorení, že - v živote som väčších schizofrenikov nevidela. na jednej strane uznávajú Kráľa Štefana madara a vraha. a paradoxne mnohí naši madari sa verejne hlásia k nášmu pápežovi, ale neuznávajú sv. Cyrila a Metoda. títo schyzofenici madarskí - majú tu panenky Márie na každej križovatke a kríže z Ježišom Kristom sú na každom metri.... ale že nemajú žiadnu prácu vo svojich mačičkých obciach zbytočných lebo sú tak malé počtom obyvateľov, že tu len samostráva vyjde viac ako v meste na počet obyvateľov. platíme tíchto starostov ale madari im pchajú aj cez nostnú dierku, ale peniaze im so štátnej kasy SR nesmrdia. vedia len huckať kydať na štát a rozoštvávať proti nám. - to majú čo charakter a morálku?. žiadne dane oni neplatia do štátneho rozpočtu, lebo je tu toľko nezamestnaných - oni do obecnej kasy nedávajú nič -iba čo ťažia ich starostovia - to by si mala riešiť. - to nik nevidí ani nechce. podporujú ich darmožráčov z MR a stačí, že chodia do kostola. a tým zaostalým madarom stačí, že sa modlia v madrčine. počúvajú propagandu od farárov a nikto to nevidí ani to že Horta fašistu v tichosti uznávajú a možno už sa chystajú vyhlásiť ho za svätého. kým ty Inga hrdo hlásiš, že si kresťanka( podľa mňa by si nás Slovákov bez mihnutia oka dala aj k múru a postrieľala) - to môže byť celom aj, že si kalvinistka a možno aj ich madarská odnož. títo kresťania sa vždy hlásili k fašizmu. len sa opýtaj Čechov židovského náboženstva čo sa narodili pred druhov svetovou vojnou. - tu na juhu slovenska napríklad v okolí LC. a príď sa pozrieť ako im zničili synagógu aká bola krásna a jedinečná kultúrna pamiatka. tak nádherná stavba skončila v takých rukách ako si ty Inga. v madarských kresťanských a možno aj s koreňmi fašistických gardistov. tých ludí čo po roku 1948 vraveli že vraj sú komunisti - čo hrali na dve strany. aj cez vojnu gardisti - po vojne boli odrazu komunisti... a po 89 sú zas čistá rasa. teda tá madarská pliaga čo to ťahala s Hitlerom. chod sa pozrieť na farnosti, kde slúžia madarký farári a potom budeš mať sánku dole. chod niekedy do poľovného revíru... a zistíš, že medzi poľovníkmi sú len lekári, právnici (sudcovia), lekárnici a kňazi teda takzvaná stredná vrstva.... títo to robili aj v komunizme. a dnes je tento koníček ten najdrahší. a už v komunizme sa správali tak, že lesy SR sú ich majetkom. a títo lekári a pod. začali ako prví súkromníčiť po roku 89 a s lekárnikmi sa vrece roztrhlo. a zaujímavé je, že ty nemáš vôbec žiaden prehľad - lebo tvoja politika nie je slovenská ale maďarská... ak obdivuješ diktátora Orbána( aj docent Chmelár ho obdivuje ako veľkého štátnika) to znamená že si pravičiarka - a nie žiadna ľavičiarka. iba to je smiešne, že ty hovoríš, že štát je zlý vlastník, ale prečo si takúto somarinu nemyslí Orbán?
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
27. august 2011, 23:03
Téma je Althusserov filozofický názor : "V stredoveku bola dominantným ideologickým aparátom katolícka cirkev, no v rozvinutej kapitalistickej formácii je pár "Cirkev-Rodina" podľa Althussera nahradený párom "Škola-Rodina". Tak sa prosím vyjadrujte k téme, ktorá vyplýva z článku Ľ.Blahu. Ďakujem.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
27. august 2011, 23:12
Súhlas! No a VG treba filtrovať - to je nejaký robot typu perpetum debile - nemá význam reagovať...
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
28. august 2011, 10:41
EO - debil je ten čo ťa ráno obúva. a Inga na teba sa neoplatí vôbec už reagovať - neuznávaš ludí a proletariát je pre vás hračka na hranie. a kedže som už filtrovaná práve tu na ľavicovom webe to znamená, že ľavičiari sú ešte horší ako by som kedy myslela. už sa ani nečudujem, že nás riadia sulíkovci a Mikloš s Dzurnidom. Miháľ a Miškov. zaslúžili sme si takúto vládu akú máme. a dúfam, že EO je prvý čo dokáže odfiltrovať aj precediť cez sito. ludí považuje za stoje a robotov. preto sú z nás otroci pre takých ludí - čo nikdy nepoužijú svoje meno, aby sa podpísali. A prajem vám takého ministra zdravotníctva akého máme. Uhliarik je ten najlepší aký mohol prísť ten prefiltruje každého. EO pevne verím, že tebe osobne nebude mať kto ani vodu podať. ked príde tvoj čas budeš ešte prosiť Boha, aby tvoje utrpenie skončilo. ale verím,že ani robot bude jediný čo ti ešte podá pomoc. nepotrvá dlho a tvoj čas bolesti bude veľmi dlhý a veľmi bolestný.... - nebudeš mať pokoja a tvoj spánok - bude nikdy nekončiaca nočná mora. nebudeš spávať ani cez deň ani v noci... a nech sú roboti a stroje - tvojimi jedinými priateľmi. robot bude ten - čo ti bude dávkovať kyslík na tvoje dýchanie... a robot bude ten čo ti bude dávkovať liek na utíšenie bolesti,... ale vedz nebude žiadnej ľudskej bytosti - čo ti utrie pot z tváre. nebude človeka čo ťa pohladí, ani človeka čo ťa bude milovať. nebudeš mať nikoho čo ťa poľutuje. robot bude ten - koho uvidíš skôr ako skonáš. nebudú to tvoji najbližší - ani tvoji milovaní - nebudú to tvoji priatelia ani kamaráti. zostaneš sám ako kôl v plote. a ked budeš najviac potrebovať cit a pochopenie prefiltruj si robota.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
28. august 2011, 11:56
"pre EO EO - debil je ten čo ťa ráno obúva. a Inga na teba sa neoplatí vôbec už reagovať -" Bude dobre ak nebudete reagovať na mňa, ale na tému a vonkoncom nie nepriateľský na diskutujúcich. Porazte mňa, alebo ostatných (napr. EO) ergumentami a nie invektívami! Držte sa témy článku. O zdravotníctve sa diskutuje v inom threade (diskusnom vlákne)!
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
28. august 2011, 12:23
"obdivuješ diktátora Orbána( aj docent Chmelár ho obdivuje ako veľkého štátnika) to znamená že si pravičiarka - a nie žiadna ľavičiarka. iba to je smiešne, že ty hovoríš, že štát je zlý vlastník, ale prečo si takúto somarinu nemyslí Orbán?" *************** Obdivujem Viktora Orbána (ako Chmelár), lebo sa stará o svoj ľud doma aj v zahraničí! Zoštátnil napr. dôchodkové spoločnosti, čo považujem za viac než správne. Z verejných zdrojov sa predsa nemôžu nabaľovať zdravotné poisťovne ani DSS! Prečo Fico ako "ľavičiar", keď mal drvivú váčšinu vo vláde nazoštátnil DSS, alebo zdravotné poisťovne? Odpoveď je jednoduchá, pretože sú jeho spojenci a volebný sponzori! Prečo bol vrcholový kšeftár zo zdravotnej poisťovne Valentovič ministrom zdravotníctva, alebo posledne verejne vyhlásená tieňová ministerka PSVaR Zvolenská je tiež vrcholová managerka zdravotnej poisťovne, ak by to nebola pravda? Za podporu Smeru dostávajú ministerské posty! Prečo Fico nešiel zastupovať štát na Ústavný súd proti zdravotným poisťovňam, keď to mohol vyhrať, lebo podľa rozsudku ES pre ľudské práva nie je možné vytvárať zisk z verejných zdrojov??? Pretože by konal proti záujmom vlastných členov a sponzorov. Prečo nepodal sťažnosť na ES do Štrasburgu vo veci neoprávnenosti tvorenia zisku z verejných zdrojov poisťovňami, keď je presvedčený o úspechu z dôvodu predcedensu? 2, Štát je rovnako zlým vlastníkom ako autoritatívny súkromný sektor (kapitalisti), pretože nenáležitá výhoda na naklonenie partnera z inej organizácie v svoj prospech sa v štátnom sektore nazýva ÚPLATOK! To isré konanie v súkromnom kapitalistickom sektore sa nazýva eufemistický PROVÍZIA = ÚPLATOK. Takže je v tom istom "svinstvo" rozdiel len sémantický, ale podstata deliktu (hriechu) sa nemení!*** Takže ja nehovorím o tom, že buržuj je charakternejší, alebo lepší vlastník ako štátny zapredaný úradník. Obaja sú zhruba rovnako zlý, tak neviem o čom tu metiete, alebo z čoho toto nezmyselné tvrdenie dedukujete?
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
28. august 2011, 14:28
Inga, teba nemám prečo porážať. poráža sa prasa v chliebe na klobásy a mäso. okrem toho s anarchoľavičiarmi sa nebojuje tí bojujú večne - sami so sebou. a ženské zápasy sa mi hnusia. tak tiež kohútie zápasy. nestojíš mi už ani za tie invektívy, len tak ešte ti dať po papuli, že ťa vlastná mater nespozná..., ale máš šťastie, že si len salóna intelektuálka chránená pseudoľavičiarmi z BA. Ved aj na festivale Pohoda sa pár z vás intelektuálov najmä VŠ profesorov, historikov a iných sociológov ponevierali a ... respektíve čiže poniektorí vraj veľký ľavičiari sa cmukali s Radičovou po vypití niečoho tvrdého. takže trhni si nohou - ty veľká ľavičiarka. si hlúpa a zaostalá ešte by si chcela mať 2,5 milióna straníkov a založiť stranu ako bola KSČ?, ty hlupaňa, ved ani len komunisti KSS -by k vám nevstúpili. ... a tí už majú aspoň niečo - čomu sa hovorí ľavica. ty klameš ludí a rozprávaš im rozprávky o rovnosti a proletariáte- pričom ty sama sa len potrebuješ živiť nejakou politikov, ktorá už neosloví ani starých ani mladých.... si lenivá ako hus a nedbala by si, aby ťa neustále niekto štopal ako hus na perie a mäso. ale s teba ani len takýto osoh nie je. preto sa ešte oháňaš bohom a kresťanstvom. ale moja - ty čo iba robíš kázne a moralizuš - to je pre také ženy sprosté - ako si ty samotná - čo sa im nikdy robiť nechcelo. tie vedia toľko z náboženstva a citujú bibliu od buka - do buka. čiže tvoje logo je sekta... ktorá je platená Izraelom a vaša webová stránka je pod ich vlajkou. aj ked sa hrajú, že vraj Ježiš sem a Ježiš tam... potom vytiahneš zas - starý zákon - potom čosi od jehovistov. a ešte, ked ja už začnem požívať invektívy tak to si za klobúk nedáš moja zlatá. ani si nepraj, aby som sa snažila použiť invektívy.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
29. august 2011, 07:27
Ja sa nechcem zastavat RKC, ovsem Vy jej ulohu, silu a vplyv mohutne nadcenujete. Wojtlyla by bez Gorbacova nic nezmohol. Cirkev ma obrovske vnutorne problemy, napriklad povinny celibat a zakaz svatenia zien neumoznuje stavat na veduce miesta skutocne kvalitnych ludi, uroven knazstva klesa a to su vlastne take tykadla RKC. Na prazskej teologickej fakulte je pocet studentov, co sa pripravuju ku knazstvu asi 10%: klesa zaujem o knazstvo, klesa zaujem o RKC... Rodina ma vzdy vplyv ci uz kladny ci zaporny, ziadna cirkev ci bulvar ju nemoze nahradit ani vytlacit, ak sa pravda vytlacit neda. Takze aj ked su mi Vase uvahy velmi sympaticke, s tou cirkvou kreslite strasidlo, ktore uz sotva zije.

Stránky

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984