Vlákna života slovenskej krajiny alebo Zachovať nám železničné spoje ráč, pán minister

Ako vzniklo slovné označenie vlak pre "koľajový dopravný prostriedok na hromadnú dopravu osôb alebo tovaru"? Páči sa mi (moje) vysvetlenie, že je odvodené od slova vlákno.
Počet zobrazení: 2666
uvod_vlaky.JPG

Na začiatku mája 2012 sme si mohli prečítať aj túto „šetriacu“ správu: „Súbežné vlakové a autobusové spoje v regiónoch treba podľa ministra dopravy Jána Počiatka (Smer-SD) zrušiť. Aj z grafikonu železničnej dopravy sa tak vyškrtajú niektoré lokálne vlaky. Aby sa nestávalo, že v tú istú hodinu premáva na rovnakej trase aj autobus, aj vlak a následne napríklad dve hodiny nie je v danom úseku dostupné žiadne spojenie.“ Následne celý máj i jún sa dozvedáme predovšetkým z úst hovorcu ministra, že sa budú rušiť nielen niektoré spoje, ale na niektorých tratiach chcú kompletne zastaviť (po slovensky zrušiť) osobnú železničnú prepravu.

Prečo? Nie som bohvieaký odborník v dopravnej politike, ale aj moje všeobecné vedomosti a dostupné informácie ma vedú k záveru, že ak treba „riešiť“ súbežnosť, tak vždy len a iba v prospech železničnej prepravy. Viem, že železničné spoje sú v kompetencii ministerstva dopravy a autobusovým velia VÚCky, ale nie je náhodou minister vyšším a tým pádom zodpovednejším a najmä právomocnejším činiteľom na presadenie správneho riešenia?

Predpokladám, že stále platí koncepčný postup dopravného ministerstva pod názvom „Rozvoj verejnej osobnej dopravy pred dopravou individuálnou, ktorý vychádza z uznesenia vlády SR č. 660/2006 k Programovému vyhláseniu vlády SR, v ktorom za oblasť verejnej dopravy vláda SR prijala nasledovné zámery:

v oblasti osobnej dopravy vláda podporí rozvoj verejnej osobnej dopravy pred dopravou individuálnou;

vláda bude pokračovať v procese prenosu zodpovednosti štátu za dopravnú obslužnosť na samosprávne kraje, s cieľom efektívnejšieho vynakladania verejných financií a zabezpečenia optimalizácie, harmonizácie a integrácie verejnej osobnej dopravy (VOD);

vláda vytvorí podmienky na rozvoj a rozširovanie železničnej a kombinovanej dopravy s cieľom udržania podielu železničnej dopravy na dopravnom trhu, zvýšenia ochrany životného prostredia a zvýšenia bezpečnosti prepravy.

Verejná osobná doprava podporuje dosahovanie viacerých sociálno-ekonomických cieľov. Jej prednosti možno definovať z niekoľkých hľadísk:

ekologického – produkuje výrazne menej emisií ako individuálna (ale aj verejná dodávam ja) automobilová doprava (IAD). Pre dobrú ekologickú bilanciu v jednotlivých dopravných službách potrebuje však dostatočné prepravné prúdy;

sociálneho – umožňuje občanom sa dostať do zamestnania, škôl, zdravotných zariadení, úradov a podobne za prijateľnú cenu;

regionálneho – zabezpečením dostupnosti významne prispieva k rovnomernému regionálnemu rozvoju, aby sa zabránilo vysídľovaniu vidieckych oblastí;

priestorového – je menej náročná na zaistenie priestoru (parkoviská) v porovnaní s IAD, najmä v centrách miest je parkovanie osobných áut priestorovo obmedzené;

bezpečnostného – zaznamenáva výrazne menšiu nehodovosť ako IAD, pričom najbezpečnejší druh dopravy je koľajová doprava, pretože je prevádzkovaná po zabezpečenej dopravnej ceste.

Koniec koncov niektorí verejní činitelia aj zo Smeru si to uvedomujú a ešte v januári roku 2011 vyšla táto správa: „Rušenie osobnej železničnej dopravy na niektorých tratiach, ktoré podľa železničiarskych odborov plánuje štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ŽSSK), považuje banskobystrický župan Vladimír Maňka za nesystémový krok, ktorý ohrozí dopravnú obslužnosť a bude mať negatívny dopad na zamestnanosť.

Ďalej pokračoval:  „Štát sa takto zbaví zodpovednosti a finančne ešte viac zaťaží obyvateľov jednotlivých regiónov,“ uviedol V. Maňka s tým, že je neseriózne, aby samosprávne kraje, trpiace nedostatkom prostriedkov, museli vykrývať straty, za ktoré je zodpovedný štát. Podľa  V. Maňku „Európska únia preferuje posilňovanie železničnej dopravy.“

Uzavriem príspevok mojim uznesením, ktoré adresujem ministerstvu dopravy, atď:

Po prvé: Už nezrušiť ani jeden jediný vlakový spoj v Slovenskej republike! Tam, kde je súbeh, nepovoliť (zrušiť) autobusové spoje.

Po druhé. Obnoviť verejnú vlakovú osobnú prepravu aj na tých železničných tratiach, kde roky vlaky nepremávajú. Napríklad Zbehy – Radošina, Trebišov – Vranov, Komárno – Kolárovo. A ďalšie. V tomto smere je priam trestuhodné, že osobná vlaková doprava už roky neexistuje na trati Zvolen – Krupina – Šahy.

Po tretie. Osobitná kapitolka je cezhraničná osobná vlaková doprava. Hádam už ani neexistuje. Skúste sa dostať vlakom z Holíča do Hodonína. Z Plavča do Krynice. Z Medzilaboriec do Lupkova. V tomto prípade by už ani Švejk nemohol narukovať na front. A to bolo možné dokonca už pred sto rokmi! Alebo na juhu z Komárna do Komáromu a zo Štúrova do Szobu. Pritom na maďarskej strane z uvedených staníc je hustá osobná premávka! Slabo alebo vôbec nefungujú spojenia ani medzi mnohými ďalšími hraničnými bodmi. Tomu sa asi vraví prehlbovanie európskej integrácie!?!

Po štvrté. Už najbližší harmonogram (cestovné poriadky), ktorý začne platiť v decembri 2012 zostaviť podľa platných uznesení a koncepcií, ako aj zdravého rozumu.

P.S. Len mi tak napadlo, ako vzniklo slovné označenie vlak pre „koľajový dopravný prostriedok na hromadnú dopravu osôb alebo tovaru“? Páči sa mi (moje) vysvetlenie, že je odvodené od slova vlákno. Skutočne, železničné trate pripomínajú nitky, vlákna, ktorými je pretkaná krajina...

Foto: Jozef Schwarz, Emil Polák

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Komentáre

Obrázok používateľa Anonymný
#1
(neuvedené)
22. jún 2012, 12:45
akí len boli ti naši predkovia hlúpi, keď toľko tých tratí nastavali, a teraz chudák pán (súdruh?) minister musí ťažko rozmýšľať, ako ich zrušiť (alebo je to všetko inak???)
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
26. jún 2012, 13:41
Áno, je to inak, on nerozmýšľa, ako ich zrušiť. On ich ruší. Apropo, v terajšej vláde niekto vôbec rozmýšľa, alebo len plnia šéfove predstavy?

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984