Pozvanie do divadla: Siroty

Jedna z troch inscenácií Denisa Kellyho v DAB v Nitre
Počet zobrazení: 4537

perný foto.jpgAk ste sa rozhodli stráviť večer ponorením sa do temnoty a prejsť očistným, katarzným momentom, navštívte Divadlo Andreja Bagara v Nitre, ktoré pripravilo v réžii Svetozára Sprušanského inscenáciu Dennisa Kellyho Siroty. Nastavuje zrkadlo pokryteckej postmodernej spoločnosti, v ktorej sa stáva relatívna aj pomoc ranenému človeku, ktorá sa dostáva do konfliktu s pocitom spoluzodpovednosti.

Dej vás zavedie do predmestia Londýna, ale téma je v rámci priestoru nezávislá a aplikovateľná aj na miestne pomery. Tento aspekt jej dáva väčšiu interpretačnú variabilitu. Na jednej strane zvyšujúci sa problém rómskej problematiky, na druhej strane novodobé vzplanutie pravicového extrémizmu, to sú aktuálne témy, ktoré rezonujú v čase prehlbujúcej sa krízy aj v slovenskej spoločnosti.

Anglický dramatik Denis Kelly bol v tejto sezóne DAB uvedený tri krát (Siroty, Láska a peniaze, DNA) a patrí k úspešným autorom súčasnosti.[1] Výnimočnosť drámy Siroty spočíva aj v minimalistickom obsadení (s výnimkou záveru, kde sa objaví malý chlapec, hrajú celú inscenáciu traja herci) a scénografii (Diana Strauszová navrhla elegantnú scénu moderného mestského bytu). Keďže dielo je založené najmä na dialógoch postáv, dôležité je spomenúť preklad, ktorého autorkou je Dana Silbiger-Sliuková.Traja herci hrajú v priestore bytu v odľahlej mestskej časti, v ktorej vládne násilie a chaos. Kritika malomeštiackeho moralizovania, pretvárky a uprednostňovania individuálneho záujmu pred spravodlivosťou sa ukazuje vo vyostrenom konflikte dobra a zla. Zároveň dielo poukazuje na bezvýchodiskovosť človeka v boji proti vandalom resp. bránenia sa voči nim.

V inscenácii nájdeme množstvo kontrastov a dejových zvratov, pričom sa jasne kladie dôraz na predstavivosť recipienta. Dráma sa odohráva až po zlomovej udalosti. Hlavná postava Liam (Jakub Rybárik), ktorá reprezentuje skazenosť a násilnosť, retrospektívne rozpráva svoj príbeh o pouličnej potýčke. Liam mení výpovede a krv zo symbolického trička prenáša na doteraz slušného Dannyho (Marcel Ochránek) a jeho ženu Lenka Barilíková (Helen), ktorá je zároveň Liamovou sestrou. Úloha Helen je svojím navádzaním na zlo miestami analogická so Shakespearovou Lady Macbeth. V tomto prípade má byť zlo ospravedlnené pre dobro rodiny, čo predstavuje konflikt medzi individuálnym (rodina) a spoločensko-morálnym záujmom (nahlásenie činu polícii a prípadná pomoc zranenému človeku). Helen emocionálne vydiera Dannyho a dostáva ho do bezvýchodiskovej situácie. Zamlčanie resp. neohlásenie zločinu má byť ospravedlnené najmä nespravodlivosťou polície pri riešení trestných činov. Následkom ohlásenia činu by sa stal Liam a celá jeho rodina podozrivou. Ochrana súrodenca v kombinácii s navádzaním na zločin odhalí svoju najkrutejšiu masku až v závere, kedy nastane najsilnejší dejový zvrat.

Expresionistické herecké výkony Jakuba Rybárika nechávajú diváka v napätí od začiatku až do konca. Elegantne zahĺbený Marcel Ochránek taktiež podlieha nervovým výkyvom spolu s manželkou Helen. Silne emocionálne reakcie človeka v extrémnych situáciách sú v hre dominantné.

Siroty sú ťažké, psychologické dielo, ktoré vnikne až do vnútra temnoty ľudskej povahy. Ideálny a romantický večer pri sviečkach sa môže za niekoľko hodín zmeniť v nočnú moru. Všetky istoty sa stratia a človek sa ocitne pod hladinou. Nepredvídateľnosť fabuly tohto diela je ako náš život, ktorý sa môže tak isto zmeniť z idilickej prechádzky rozkvitnutou jarnou lúkou na blúdenie zamrznutou tundrou.


[1]     DLOUHÝ Oleg : Recenzia: Večierok pre divadelných fajnšmekrov In: Pravda.sk. Bratislava. 2012. : Dostupné na internete: http://kultura.pravda.sk/divadlo/clanok/73867-recenzia-vecierok-pre-divadelnych-fajnsmekrov/

Foto: dab.sk

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984