Koniec Hummerov

Hummer je symbolom egocentrického a neudržateľného prístupu k prírode a zdrojom. Jeho časy sa však končia – predaj výrazne klesá a výrobca General Motors ohlásil možný odpredaj značky.
Počet zobrazení: 977

Hummer je symbolom egocentrického a neudržateľného prístupu k prírode a zdrojom. Jeho časy sa však končia – predaj výrazne klesá a výrobca General Motors ohlásil možný odpredaj značky. V roku 1990 si chcel Arnold Schwarzenegger kúpiť Humvee, vojenské vozidlo vyrábané v tom čase firmou AM General. Problém bol, že auto nespĺňalo štandardy civilnej dopravy. „Najväčší“ herec však svoje najväčšie auto skrátka chcel, a tak začal u výrobcu lobovať za vznik civilnej verzie. Podarilo sa mu to v roku 1992, zrodil sa Hummer H1. Hummer symbolizoval Ameriku začiatku 90-tych rokov. Sebavedomú, s vierou v nastupujúce „americké storočie“ – autá Humvee zohrali dôležitú úlohu vo víťaznej prvej vojne v Perzskom zálive. Nenásytnú po zdrojoch – ropa bola lacná a hlasy upozorňujúce na vyčerpanie zásob boli na smiech. Bez záujmu o ochranu prírody, veď trh predsa všetky problémy vyrieši. V roku 1998 kúpila značku americká automobilka General Motors a vlastníctvo Hummera sa v rastúcom počte krajín stalo symbolom veľkohubého, okázalého bohatstva. Arnold si ich do svojej flotily nakúpil sedem. Lenže časy sa zmenili. Z Arnolda sa stal kalifornský guvernér bojujúci proti klimatickým zmenám. Hummerov sa zatiaľ nevzdal, no tvrdí, že motory nechal prerobiť na ekologický pohon. Ropa je stále drahšia a autá s dvojcifernou spotrebou vychádzajú z módy. V USA, materskej krajine značky, sa stráca militantný optimizmus začiatku 90-tych rokov, ktorý prispel k ich popularite. Nahrádza ho pesimizmus a zlosť nad súčasnou irackou katastrofou. A to, zdá sa, znamená pre Hummer koniec. O jeden symbol hlúpeho ignorantstva menej. Bohužiaľ, iba symbol. Autor stály spolupracovník Slova

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984