Reklama
Reklama

Archív článkov

Klavírne legendy minulosti dokážu stále fascinovať. Na piedestáli zrejme naďalej ostáva ragtimový priekopník Scott Joplin, citlivý komediant Fats Waller, virtuózny syntetik Bud Powell, soulový pionier Ray Charles či „melodický barbar“ Thelonius Monk. Dnešok síce neponúka také nepreberné množstvo štýlotvorných géniov, nemenej vzrušujúcou aktivitou však môže byť sledovanie...

Legendárny a ešte stále nesmierne vitálny hráč na klávesové nástroje Joe Zawinul už pred niekoľkými rokmi prekročil sedemdesiatku. Možno povedať, že ju vlastne preskočil, pretože ani po dovŕšení tejto úctyhodnej méty nepoľavil zo svojich širokospektrálnych aktivitách. Zawinul je viedenským rodákom s čiastočnými slovanskými koreňmi. Jeho starí rodičia mali český a maďarsko-...

Pojem „lingua franca“ odkazuje na všeobecne používaný jazyk, ktorý sa adaptoval ako komunikačný prostriedok medzi skupinou používajúcou odlišný jazyk. Čiže presne to, čím sa v dnešnom čoraz väčšmi globalizovanom svete stáva jazyk anglický. Na otázku, čo predstavuje „lingua franca“ dnešného džezu, sa zrejme málokto odvažuje odpovedať. Mohol by to však byť jazyk komunikatívny a...

Nič nové pod slnkom. Jeden z významných a rešpektovaných pionierov mainstreamového piana vydal ďalšie sólové CD. Natíska sa otázka o zmysle hrávať, ale predovšetkým nahrávať tie isté adaptácie rokmi overených popevkov... Žabomyšie vojny a spory sú v danej chvíli nepodstatné, rovnako ako rôznorodé odpovede na spomínanú otázku. Prítomnosť už len niekoľkých, z čoraz menej...

Gitarista, producent a skladateľ Andrej Šeban sa na sklonku deväťdesiatych rokov stiahol do ústrania. Pre mnohých vyznávačov a obdivovateľov jeho nadžánrovo emotívneho prístupu nielen k samotnej technike gitarovej hry to bola nepredstaviteľná skutočnosť. Šebanovo meno sa v tých časoch skloňovalo v súvislosti so spevákmi Petrom Lipom, Richardom Müllerom, Janou Kirschner či...

Už počas vojnových rokov minulého storočia prischla niektorým hudobným nástrojom džezová vigneta. Saxofón sa ako jeden z nich stal signifikantom a zástupcom celého inštrumentálneho rodu. O svoje zaradenie k nástrojom klasického symfonického orchestra bojoval len viac či menej úspešne. Ale skôr neúspešne, pretože len málo skladateľov pridávalo saxofón k svojmu hudobnému „...

Čierne – biele, akustické – elektrické, južanské - severanské, autentické – štylizované...? To sú len niektoré z často pretriasaných tematických okruhov zanietených vyznávačov hudby zvanej blues. Tí, ktorí už dávno podľahli južanskou poetikou povedané „modrému diablovi“, vedia, že na protiklady a rozporuplné názory o otázkach tejto hudby nie je potrebné jednoznačne odpovedať....

V značne širokej plejáde nezávislých vydavateľstiev je zjavnou snahou poukazovať na rozdielnosti medzi tradičným a avantgardným, uvoľneným a spútaným, uhladeným a šokujúcim. Výber nekonvenčnej dramaturgie je nočnou morou mnohých producentov. Vydavateľstvo Songlines z krajiny rozľahlých severských lesov a nespočetných jazier vytýčilo svoju koncepciu ešte v začiatkoch tvorivého...

Pred dvoma rokmi vydal osobitý kubánsky spevák Ibrahim Ferrer svoj druhý album v produkcii krstných otcov nesmierne vydareného projektu Buena Vista Social Club (World Circuit, 1996). Nikto žiaľ netušil, že album Buenos Hermanos (World Circuit, 2003) bude jeho posledným. Samotný materský projekt Buena Vista sa zdal byť pre mnohých účastníkov doslova naplneným detským snom....

Autentické inšpirácie majú v umeleckom dozrievaní jednotlivých osobností nesmierny význam. Trebárs dobovým fenoménom reprezentantov akustického country blues bola vzájomná naviazanosť a príbuznosť repertoáru. Nevyhýbali sa taktiež adaptovaniu cudzích textov či melodicko–harmonických postupov. Hudbu vnímali ako neohraničenú podstatu s možnosťou voľného a slobodného preskupovania...

Opak pestrofarebnosti v názve parafrázuje nielen titul Stendhalovho románu, ale predovšetkým koloristiku klávesového usporiadania „kráľovského nástroja v hudbe“. Nejeden z jeho dávnych pionierov „ospevoval“ symbiózu kávy s jazzom a to nielen v podobe neodmysliteľnej rannej šálky opojne voňajúceho moku. Swingujúcim zoskupeniam pod značkou amerického labelu Telarc sa takáto...

K susednej rakúskej metropole neodmysliteľne patria kontrasty: zábavný Prater, pokojné Hofburské záhrady či majestátny Svätoštefánsky dóm. Nastávajúci Mozartovský rok 2006 už v predstihu ponúka ochutnávku z pripravovanej nádielky. A júnové počasie je ideálnou príležitosťou preskúmať náročnejšie „atrakcie“ predsezónnej Viedne. Kultúrny šok? Die nackte Wahrheit – Nahá pravda –...

„Pozor na Mozarta!“ Pri návšteve rakúskej metropoly bude nevyhnutné dané varovanie brať s čiastočnou rezervou. Prítomnosti Amadea a stopám jeho vplyvov sa zrejme nevyhnete. Pravá „mozartománia“ však prepukne, keď si 27. januára 2006 (nielen hudobný) svet pripomenie 250 rokov od narodenia „všadeprítomného“ génia. Tucet spôsobov nepredkladá návod na prípravu obľúbených...

Tendenciou postmoderného poslucháča je kategorizovať a triediť. Snaha vytvárať priehradky a šuflíky prezrádza túžbu absolútnej kontrole nad daným priestorom. Čo takto vymaniť sa z encyklopedického delenia a zrovnoprávniť hudbu? Návodom môže byť širokospektrálny záber mníchovského vydavateľstva Winter & Winter, ktoré oproti „logike svojej doby“ nenazerá na hudbu optikou...

„Chcel by som vedieť popísať, aké to skutočne je – hrať jazz. Niekedy, keď som uprostred vydareného vystúpenia, prepne sa môj mozog na automatické riadenie a ja zistím, že na pódiu iba tak stojím a môjho tela sa totálne zmocní jazzový duch, sám mi pritom vyberá tie správne tóny, správne frázy, správne nápady a radí mi kedy a kde ich zahrať. Je to nesmierna duchovná skúsenosť...

Dežo Ursiny patril k najoriginálnejším osobnostiam slovenskej kultúry. Pod jeho citlivým vedením dozrelo viacero muzikantských osobností, rovnako podnetný bol svojou filmovou dokumentaristickou činnosťou. Tak ako po jeho odchode (2. 5. 1995), aj dnes po desiatich rokoch si mnohí uvedomujú, na koľkých miestach ostalo prázdno... Dvanásť albumov Deža Ursinyho s kapelami...

Od nepamäti bolo slnko pre človeka mystériom, znakom nedosiahnuteľnosti, sprítomnením života a večnosti. Už 2000 rokov pred Kristom doprevádzal jeho znak rôzne (nielen prírodné) náboženstvá. Na kameňoch a obeliskoch ho nachádzame vyrytý dodnes najmä v škandinávskych krajinách. Slnečné koleso je znakom dánskeho vydavateľstva Sundance Records, ktoré zrejme dúfa v silu jeho...

Horace Parlan: Relaxin´ with Horace, Stunt 2004 / Hevhetia Vijay Iyer & Mike Ladd: In What Language?, PI Recordings 2004 / Hevhetia Prírodné národy využívajú v medzikultúrnej komunikácii jednoduchý princíp „call and response“ – „zvolanie a odpoveď“. Skupine vyvolávačov odpovedá druhá skupina. Priama reakcia odkazuje na vzájomnú bezprostrednosť a naviazanosť. Pokiaľ dané...

Swing kedysi býval synonymom nielen jazzu, ale aj populárnej hudby. Bolo to v časoch rozkvetu mestských tančiarní, slávnych bigbandových orchestrov a veľkých speváckych hviezd. Ich popularita v sebe spájala talent s nesmiernou húževnatosťou. Pre veľkú časť obecenstva bol spevák predstaviteľom iného, – lepšieho sveta, alebo aspoň romantickým hrdinom svojej doby. Aj v týchto...

Pokiaľ sme v úvodnej časti našej výpravy označili dejiny jazzu dejinami revolúcií, je potrebné doložiť zmienku o niektorom z jej odbojov. Najlepšie o takom, ktorého dlhoročná existencia nestratila punc aktuálnosti a jeho schopnosťou je naďalej „bojovať“. Alebo trebárs len vypovedať. Národno-oslododzovacie hnutie tejto revolúcie vnímalo hudbu aj ako súčasť otázky rasovej...

Napriek priamočiaro vytýčenému konceptu „aktuálnosti“ prvej Jazzykovky sa dnes presunieme do zdanlivo neaktuálnej minulosti. V tridsiatych rokoch dvadsiateho storočia otec John Alan Lomax a syn Alan Lomax nahrávali afroamerický folklór pre Knižnicu amerického Kongresu. Sami sa označovali ako „ballad hunters“ – „lovci, hľadači príbehov“. Ich cieľom bolo zakonzervovať aspoň časť...

Dejiny hudby „nevážnej“ (jazz nevynímajúc) môžeme pozorovať ako dejiny drobných revolúcií: miestami búrlivejších, ale aj pokojných. Zriedkavejšie pokorných, pretože status rozvracača ustáleného poriadku patril zväčša sebauvedomelým a samoľúbym. Na jazzový piedestál dnes s úctou kladieme „svojho“ Monteverdiho, ktorý z neprehľadného pletiva hlasov vyexcerptoval práve ten...

Zvonenie telefónu. Tichý, kovovo znejúci hlas v ňom bezprostredne vyzýva Poliaka Leszka Możdżera k okamžitému nahrávaniu sólového albumu. Všetko je vraj pripravené. V Holandsku. Możdżer sa odhodláva a už o niekoľko dní prechádza bránami stredovekého kláštorného komplexu v blízkosti Rotterdamu. Namiesto oltára sa v kaplnke vyníma lesknúci Steinway. Zložitý proces preparácie je...