Archív článkov

III Pán Ivan, učiteľ dejepisu, rád čítal populárne vedecké články a knihy s prírodovedeckými námetmi. Dejepis, hoci ho študoval na pedagogickej fakulte a učil na gymnáziu už dvadsať rokov, si nielen nevážil, ale opovrhoval ním. Pána Ivana zaujali živočíchy, ktoré žijú nie „v prírode“, na lúkach a v lesoch, ale s nami, ľuďmi, napríklad v kobercoch. Pán Ivan si predstavoval...

I Ak je svet umelecké dielo, ako si kadekto myslí, kozmos pomenujeme, ako sa patrí: „ready made“. Ak je svet vec, ako si tiež kadekto myslí, kozmos je vec a nič viac ako vec. Nevieme, aký bol Boží úmysel. Máme naporúdzi riešenie: „Svet je dvojznačná figúra.“ II Predstavujem si: spadol som do jamy, je hlboká, nebezpečná, vidím z nej len kus oblohy: akoby som sa pozeral...

(Úryvok z pripravovanej rovnomennej knihy) STRATA OSEM 1. Elvíra núti Matúša prisahať. Vrátil sa z nemocnice o desať minút neskôr, ako sa mal vrátiť. „Prisahaj, že si sa nerozprával s Jankou.“ Matúš prisahá. „Prisahaj, že si netelefonoval.“ „Komu?“ „Žene. Nejakej žene.“ „Prečo by som telefonoval?“ „Aha, zahováraš. Len pekne prisahaj.“ Matúš prisahá. „Prisahaj, že s...

Čítať, ako všetci vieme a naučili sme sa v praxi, možno mnohorako. Povrchne, hlboko, pomaly, rýchlo, oddane, s odporom, atď. Čítanie je nenáhodné alebo náhodné. Nenáhodné nás môže sklamať, náhodné nás môže prekvapiť a otvoriť nový spôsob videnia alebo chápania. Mila Haugová: Biele rukopisy Čo je predmet čítania zbierky básní? Napred čítame verš, teda elementárnu časticu...

Čitateľ si nikdy nesmie celkom uveriť. Cieľom čítania je čitateľský zážitok. Je čitateľský zážitok autentický? Je text, ktorý čítam, spracúvam, inkorporujem do svojho zážitkového kontinua, NAOZAJ vecou mojej voľby? Alebo čítam, lebo text „sa“ číta, je v móde, a patrí sa, aby som ho prečítal AJ JA? Nemusel by som sa hanbiť, keby vysvitlo, že som neprečítal Proces? Alebo by...

1. Človek nikdy nevie ÚPLNE, čo robí. V jeho konaní sa objavujú významy, s ktorými nepočíta a NEMÔŽE s nimi počítať. Príklad: starý otec Adolfa Hitlera nešípil, čo robí, keď v slastnej chvíli plodil otca Adolfa Hitlera. Jeho intímny čin bol v skutočnosti nielen jeho osobnou, intímnou príhodou, ale dosť kľúčovou udalosťou svetových dejín. Aký význam nadobudne to, čo tu a teraz...

A. Vynorí sa nám všeličo: literárne (napríklad Čapkove texty, Thomasov Mannov, Baudelairova báseň ), lebo literatúra vyvoláva psíky a mačičky zo snového sveta do rovnako snového sveta textov, aj osobné, neliterárne, príhody a príbehy, na ktoré pre dôvody, ktoré poznáme aj nepoznáme, nemôžeme zabudnúť. Pre mestského človeka psík a mačka už nie sú „len“ zvieratá: Nadobudli...

A Som bastard, uličná zmes, odpočul a odpozeral som z tohto, z tamtoho, verejne, tajne, zámerne, nevedomo, mojimi vzormi sú malí aj veľkí, nie, nie som čistokrvný, hoci rád bývam medzi čistokrvnými, voniam ich pýchu a oblizujem ich krásu. Napodobniť je veľké umenie, napodobňujem tak neobratne, že moja imitácia často vyzerá originálna. Videli ste niekoho, kto sa mi podobá? Ako...

A. Vraj prvý kameň má hodiť, kto je bez hriechu. Ľudia stáli okolo hriešnice, ktorá si zaslúži ukameňovanie podľa božského zákona, a zrazu boli nesmelí. Ešte pred chvíľou si mysleli, že budú s chuťou kameňovať. A zrazu im bránila pochybnosť. „Som bez hriechu?“ Žijeme, akoby sme boli bez hriechu. Byť bez hriechu je dôležitá časť zdravia. Keby som nebol bez hriechu, musel by...

Osvietení Ľudia sú hlúpi a ľahkoverní. Ubezpečujú nás, že v jaskyni býva dvanásťhlavý drak. My osvietení neprijímame povery. Povery sú smiešne. Vieme, že v jaskyni býva sedemhlavý drak. Dulcinea Počestné dievča, Dulcinea sa volalo, doplatilo na bludy akéhosi bláznivého tuláka. Namýšľal si, že je rytier a Dulcinea že je jeho „dáma“. Chlapci na ženenie sa dievčaťu smiali,...

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984