Poľské dcéry kapitalizmu

Bývalá poľská študentka kinematografie Katarzyna Roslaniecová (29) analyzovala zvyky a konanie dievčat v puberte. Ako sa uvádza v článku Britských listov (11. 3. 2010), nakrútila potom zdrvujúci film Galerianki, dievčatá z nákupných centier.
Počet zobrazení: 1048
13-010-27-ilustracna foto-candrews-m.jpg

Bývalá poľská študentka kinematografie Katarzyna Roslaniecová (29) analyzovala zvyky a konanie dievčat v puberte. Ako sa uvádza v článku Britských listov (11. 3. 2010), nakrútila potom zdrvujúci film Galerianki, dievčatá z nákupných centier. Keď ho vlani na jeseň uviedli do kín, vyvolal celonárodnú debatu o rozklade morálnych hodnôt v tejto konzervatívnej krajine. Ide o príbeh štyroch adolescentiek, ktoré poskytujú starším mužom sex za peniaze a financujú z toho svoju drogovú závislosť od drahých značkových odevov a módnych doplnkov. Film získal taký kultový status, že rodičia v celom Poľsku svojim dcéram konfiškujú jeho nahrávku na DVD, lebo funguje ako návod na použitie. Vychádza najavo, že katolícke dievčatá, často aj zo stredostavovských rodín, sa predávajú za šál od firmy Chanel či za drahšiu večeru. Mnohí teraz bedákajú, že konzumerizmus zničil dušu poľského národa. Roslaniecová charakterizuje dievčatá z nákupných stredísk ako dcéry kapitalizmu: „Rodičia sa im stratili niekde v súťaži o novú práčku alebo auto a málokedy bývajú doma. Štrnásťročná slečna potrebuje hodnotový systém, no ten sa neutvorí bez rodičovského usmerňovania. A tak dievčatá žijú vo svete, kde neexistujú city, len cynická vypočítavosť.“ Roslaniecová poukazuje na to, že tento trend sa nevyskytuje len v Poľsku. Podľa nedávnej štúdie, ktorej vypracovanie si objednal poľský ombudsman pre deti, predáva až 20 percent detských prostitútov a prostitútok svoje telo za značkové šaty, elektroniku či vstupenky na koncerty. Dievčatá sa v priemere stavajú prostitútkami v pätnástich rokoch, chlapci o rok skôr. Podľa kritikov to dokazuje, že katolícka cirkev v Poľsku stratila vplyv na mladú generáciu, pre ktorú sú sex, alkohol a konzumerizmus príťažlivejšie. (ep)

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984