Poľská prezidentská kampaň sa opäť amerikanizuje

Poľský premiér Donald Tusk nečakane ohlásil rezignáciu na prezidentskú kandidatúru, s ktorou nemálo Poliakov spájalo nádeje na koniec svojrázneho panovania Lecha Kaczyńského. Krok premiéra, s ktorým sa Kaczyńskému „kohabitácia“ veľmi nedarila, citeľne zvýšil šancu prezidenta na znovuzvolenie, o čo sa jeho volebný tím určite pokúsi s novou vervou.
Počet zobrazení: 925

Poľský premiér Donald Tusk nečakane ohlásil rezignáciu na prezidentskú kandidatúru, s ktorou nemálo Poliakov spájalo nádeje na koniec svojrázneho panovania Lecha Kaczyńského. Krok premiéra, s ktorým sa Kaczyńskému „kohabitácia“ veľmi nedarila, citeľne zvýšil šancu prezidenta na znovuzvolenie, o čo sa jeho volebný tím určite pokúsi s novou vervou. Tuskova liberálna pravica (PO – Občianska platforma) musí teraz nájsť vo svojich radoch dostatočne perspektívneho náhradníka. Vzhľadom na to, že sa doteraz tak okato spoliehala na premiérovu popularitu i na jeho medzinárodnú autoritu, ktoré si vydobyl najmä pokojnou konfrontáciou s prepolitizovaným účinkovaním terajšieho podnájomníka v prezidentskom paláci, to vôbec nebude jednoduché. Denník Gazeta Wyborcza už pred touto novou situáciou (4. 1. 2010) vystopoval, ako sa nadchádzajúca prezidentská kampaň znovu nápadne a azda aj neprimerane amerikanizuje: Poľskí politici plnými hrsťami načierajú do umenia špecialistov politického marketingu spoza oceánu. „Kto je ten chlapík vedľa Nalecza,“ pýta sa jeden z najnovších politických vtipov. Tento ľavicový politik sa totiž na bilborde s heslom – Keby som uveril prieskumom, nestal by som sa prezidentom – ukazuje v spoločnosti Baracka Obamu... „Netvrdím, že som ako Obama. Chcem týmto spôsobom popularizovať americký nápad s primárkami. Keby v USA rozhodovali o kandidátoch na prezidenta stranícke aparáty, tak ako v Poľsku, nebol by kandidátom demokratov Obama, ale Hillary Clintonová.“ Podľa Nalecza sú primárky šancou pre centristické a ľavicové zoskupenia. Musia sa zjednotiť okolo kandidáta, ktorý by v primárkach získal najväčšiu podporu občanov a mohol by zabojovať v konfrontácii s Lechom Kaczyńským či Donaldom Tuskom. V ľavici prebehli primárky už vlani, v čase eurovolieb. Voliči dali dôveru SLD (Zväz demokratickej ľavice). Jej kandidáta Jerzyho Szmajdzińského amerikanizujú vlastní kolegovia. Józef Olexy, bývalý premiér, v ktorého vláde bol Szmajdziński ministrom obrany (pozn.red.) ho počas konventu SLD prirovnal k Johnovi F. Kennedymu. Leszek Miller (tiež bývalý premiér) oceňoval, že je štíhly ako Obama a bývalý prezident Kwasniewski pripomenul I had a dream Martina Luthera Kinga. Kalita, hovorca strany, ubezpečuje: „Chceme ukázať osobitné vlastnosti nášho kandidáta – pokoj, rozvahu, snahu o kompromis,“ a zdôrazňuje, že strana čerpá nápady nielen z USA, ale aj od Strany európskych socialistov, od socialistov španielskych či od britských labouristov. Ďalší kandidát, Andrzej Olechowski, ohlasuje, že o pár dní otvorí svoj internetový portál, pomocou ktorého bude zhromažďovať dobrovoľníkov. Práve takto hľadal prívržencov i peniaze Obama. Olechovski tvrdí, že nemá čo snívať o víťazstve bez angažovanosti jednotlivcov. „A pokiaľ ide o balóniky či ohňostroje, bude moja kampaň najmenej americká, ale veľmi americká bude tým, že ju chcem oprieť o energiu občanov.“ Ibaže v USA je oveľa lepšia ako v Poľsku nielen pripravenosť ľudí angažovať sa v politike, ale aj pripojenosť na internet. Olechowski priznáva, že na jeho mítingy chodí veľa ľudí, ale je u nich očividný emotívny odstup od politikov, takže nebude ľahké vybudiť ich angažovanosť. Zároveň dodáva, že je to jeho jediná šanca. Spolupracovníci úradujúceho prezidenta oddávna dbajú o image Lecha Kaczyńského na internete. Jeho webová stránka pripomína Obamovu, ešte pred Tuskom sa objavil aj v Twitteri. Vlastný portál si otvára aj strana PiS (Právo a spravodlivosť), ktorá ho tiež podporuje. Bývalý šéf Kaczyńského prezidentskej kancelárie, europoslanec PiS-u Michal Kamiński, je entuziastom americkej kampane. Vystríha však, že z nej treba ťažiť múdro, zohľadňujúc poľské podmienky, „aby sme nevyšli na posmech porovnávaním s Kennedym“. A čo Lech Kaczyński? Kamiński tvrdí, že bude viesť kampaň podľa vlastného modelu. Neverí, že by ju zamerikanizoval, s jednou výnimkou – pokusom oprieť kampaň o tému („issues“) konfrontácie ideí a úvah kandidátov o Poľsku. Podľa neho si hodno všimnúť, že to, čo Obama navrhol napríklad na ochranu zdravia, ideálne zapadá aj do filozofie Lecha Kaczyńského a dodáva, že liberálny systém, ktorý chce zaviesť Donald Tusk, Američania opúšťajú. Americké vplyvy boli výrazné už v predchádzajúcich poľských predvolebných kampaniach. V roku 2006 si PiS „požičala“ spot Ronalda Reagana, PO zasa odkopírovala iný spot, v ktorom bol odpoveďou na kričiaceho Jaroslawa Kaczyńského pokojný Donald Tusk. V origináli kričal demokrat Dean, kým pokoj vyžaroval z republikána Busha. Pripravil Viliam Roth

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984