Opatrný potlesk pre Brusel

Ďalšia snaha Bruselu o harmonizáciu, tentoraz v oblasti online nakupovania, nemá výrazné slabiny. Čerstvé požiadavky Európskej komisie sledujú zvýšenie obratu v rámci jednotného trhu cez posilnenie bezpečnosti nákupov (ochrana spotrebiteľov pri platbách, ako aj reklamáciách) ako aj urýchlenie dopravy jednotlivých zásielok medzi štátmi.
Počet zobrazení: 910
41-42_19-sebo-ilustracna foto-Herberger Site-m.jpg

Ďalšia snaha Bruselu o harmonizáciu, tentoraz v oblasti online nakupovania, nemá výrazné slabiny. Čerstvé požiadavky Európskej komisie sledujú zvýšenie obratu v rámci jednotného trhu cez posilnenie bezpečnosti nákupov (ochrana spotrebiteľov pri platbách, ako aj reklamáciách) ako aj urýchlenie dopravy jednotlivých zásielok medzi štátmi.

Eurokrati síce razia aj ideológiu, pretože požadujú, aby mali internetové obchody ponúkajúce tovary do celej Európskej únie koncovku „eu“. Avšak kde sa už teraz človek vyhne všadeprítomnej propagande? Tá v informačnej dobe útočí na naše zmysly všade.

Je veľmi zaujímavé, ako sme tento mimoriadne agresívny fenomén rýchlo zafixovali na talentovaného nacistického rétora, chceme naň zabudnúť a odmietame si priznať, že tu je. Propaganda je silná ako nikdy predtým aj so svojimi milovanými deťmi marketingom, hovorcami a stykom s verejnosťou.

Poďme však späť k online nákupom. Kúpna sila napríklad nepustí povedzme Bulharsko v tomto ohľade pred škandinávske krajiny, ale Brusel správne poukazuje práve na legislatívne rezervy chudobnejších štátov, ktoré – ak sa zjednodušením pravidiel odstránia, už nebudú prekážať napríklad aj vyšším daňovým príjmom v ich pokladniciach. Na daniach sa to bude v rade aj v parlamente lámať. Čas ukáže na akých podmienkach sa členské štáty dohodnú napríklad pri dani z pridanej hodnoty. Spotrebiteľove preferencie sú totiž jasné: nakupovať cez internet je rýchle a pohodlné, len keby to bolo aj bezpečné a človek by sa mohol spoľahnúť, že jeho kreditnú kartu nikto nezneužije. A mohol by sa spoľahnúť aj na to, že notebook, prípadne umývačka riadu naozaj dorazí načas. Ako čerstvo oklamaný online nákupca návrhu komisie, ktorý sa chystá aj prísnejšie kontrolovať stránky predajcov, fandím a vítam aj návrhy zefektívniť medzinárodné poštové služby. Zneužívanie súkromných údajov o nakupujúcich na marketingové účely, ktoré chce komisia riešiť takisto, je však príliš ambiciózne a trochu selektívne. Brusel by sa totiž musel, ak chce byť férový, pozrieť aj na stránky leteckých spoločností, facebook a stovky iných portálov. Zatiaľ postačí, ak dodá nákupcom potrebnú sebadôveru na cezhraničné transakcie a dá si pozor, aby pri regulácii nezašiel priďaleko do sféry ich ,,internetových práv a slobôd“.

Autor je korešpondent World Business Press Online v Londýne

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984