Ako udržať rast hospodárstva a kvalitu života občanov

Jednorazové a na verejné zdroje náročné opatrenia na zmiernenie dôsledkov globálnej finančnej krízy na občana nie sú dostačujúce na udržateľný rast hospodárstva. Treba prijať systémové pravidlá, ktoré budú rešpektovať ekonomické zákonitosti hodnototvorného procesu:
Počet zobrazení: 1517
11_notinventedhere_cb-m.jpg

Jednorazové a na verejné zdroje náročné opatrenia na zmiernenie dôsledkov globálnej finančnej krízy na občana nie sú dostačujúce na udržateľný rast hospodárstva. Treba prijať systémové pravidlá, ktoré budú rešpektovať ekonomické zákonitosti hodnototvorného procesu:

1. NAHRADIŤ virtuálny fondový trh založený na kurzovej hodnote akcií a kurzových špekuláciách reálnym fondovým trhom založeným na skutočnej pridanej hodnote, na skutočnej ziskovosti podnikov a spoločností, na skutočných úsporách obyvateľstva.

2. NASTOLIŤ vyvážený vzťah medzi štátom (vládou) a funkciami trhu.

3. NEZVÝHODŇOVAŤ finančný trh pred trhom tovarov a služieb, pred trhom pracovnej sily.

4. DOCENIŤ vplyv procesu globalizácie, klimatických zmien na človeka, hospodárstvo a spoločnosť.

5. DOTVÁRAŤ funkcie finančno-ekonomických nástrojov (štátneho rozpočtu, daní a odvodov, transparentnosť a efektívnosť vynakladania verejných zdrojov) tak, aby nástroje a nie inštitúcie boli katalyzátorom zdravého ekonomického rastu, zlepšovania sociálneho a životného prostredia.

6. VRÁTIŤ daňovému a odvodovému systému národohospodársky, vedomostný, sociálny a ekologický rozmer, ktoré dlhodobo a sčasti diferencovane uplatňujú takmer všetky ekonomicky vyspelé štáty (ony už túto možnosť reagovania na krízu nemajú, my áno).

7. PODPOROVAŤ reálnymi nepriamymi vkladmi do vedomostnej spoločnosti (najmä prostredníctvom daňového a odvodového základu) prostredníctvom podnikateľskej sféry a územných orgánov stabilizovať zamestnanosť v regiónoch, rast počtu živnostníkov, malého a stredného podnikateľského stavu, zlepšovanie životného prostredia:
a/ oslobodiť na dva až tri roky od dane z príjmov, príp. aj od dane z nehnuteľností (používaných živnostníkmi na podnikateľskú činnosť) fyzické osoby, ktoré sa rozhodnú pre živnosť a podnikanie (tento návrh sa už sčasti uplatňuje);
b/ uznať v daňovom základe na daň z príjmov právnických osôb reálne vynaložené náklady na vedu, výskum a vývoj, na odborné a jazykové vzdelávanie pracovníkov, na ekologické, sociálne a infraštruktúrne projekty;

8. VIAZAŤ odmeňovanie starostov a poslancov miestnych samospráv:
a/ na príjmy z výnosu priamych daní od živnostníkov (uplatniť ich spoluzodpovednosť za vytváranie podmienok na podnikanie, rast a stabilizáciu zamestnanosti v regionálnych podmienkach);
b/ na rozpočtové výdavky reálne vynaložené na vytváranie podmienok pre mladé rodiny s deťmi, na sociálne byty a zatepľovanie bytového fondu, na sociálnu a kultúrnu starostlivosť o deti a mládež, o seniorov a občanov so zníženou pracovnou schopnosťou;

9. ZNÍŽIŤ 19-percentnú sadzbu DPH na 14 až 10 percent na tovary a služby (podľa výsledku analýzy rozpočtových možností):
a/ poskytované prirodzenými monopolmi s regulovanými cenami (energie, plyn, vodné a stočné, dodávky tepla a teplej vody), je tu možná kontrola a prienik do cien všetkých tovarov a služieb;
b/ spojené so zatepľovaním panelových domov a výstavbou sociálnych bytov vrátane infraštruktúry a bytov pre rómske etnikum (s podmienkou, že výstavbu a rekonštrukciu vykoná toto etnikum vlastnými silami!);
c/ spojené s obnovou kúpeľných miest a zdravotníckych zariadení, s obnovou historických námestí našich miest, s rozvojom aktívneho cestovného ruchu.

Zníženou sadzbou DPH podporiť domáci dopyt a na jeho základe drobné podnikanie, zamestnanosť, rast úspor obyvateľstva ako reálneho úverového zdroja. Obmedziť priestor na zámerné vyhýbanie sa plateniu DPH, úhradami za služby, v hotovosti. Minimalizovať priestor na špekulatívne nadmerné odpočty DPH.

10. ZNÍŽIŤ rozpočtové nároky na krytie deficitu Sociálnej poisťovne, a. s. Zlyhanie finančného trhu a jeho riziká považovať za ďalší vážny dôvod na zásadnú korekciu výšky odvodov poistného do kapitalizačného piliera z doterajších 9 % na 3 %.

11. ÚČINNEJŠIE ZAPOJIŤ kontrolné mechanizmy do zaobchádzania s verejnými zdrojmi a majetkom štátu (štátnymi finančnými aktívami). Vyvodzovať osobnú zodpovednosť za nehospodárne a netransparentné vynakladanie verejných zdrojov a majetku štátu.

12. URÝCHLIŤ výkon správy a kontroly daní, odvodov poistného a ciel na finančných úradoch (využiť poznatky zo systému uplatňovaného na Slovensku do roku 1993).

13. KORIGOVAŤ množstvo priorít vlády v záujme stabilizácie zamestnanosti a zvyšovania efektívnosti zahranično-obchodnej výmeny.

14. GARANTOVAŤ vklady občanov v peňažných ústavoch do úrovne istiny. Bankovým dohľadom zabezpečiť pravidelnú kontrolu dodržiavania kapitálovej primeranosti a tvorbu opravných položiek v úrovni rizík z nesplácania úverov. Progresivitou zdaňovania príjmov reagovať na neprimerané odmeňovanie manažmentov spoločností, bánk, finančných inštitúcií a prirodzených monopolov.

15. POVAŽOVAŤ prípadnú pomoc štátu finančným a nefinančným spoločnostiam za akcionársky podiel štátu zabezpečujúci nielen zdroje z dividend, resp. z predaja akcií, ale aj jeho účasť na kontrole ich činnosti.

16. AKTUALIZOVAŤ systém tvorby rozpočtu verejnej správy a v jeho rámci najmä štátneho rozpočtu. Už vo východiskách rozpočtu definovať podiel jednotlivých druhov výdavkov na HDP (príp. na hrubom domácom dôchodku) podľa účelu ich použitia – na hospodárstvo; na vedu a výskum; na sociálne služby; na zdravotníctvo; na obranu; na pôdohospodárstvo, atď. Pri programovom rozpočtovaní zameranom na výsledky vychádzať z vládnych priorít a nie rozpočtované zdroje následne formálne napĺňať programami.

17. NEZNIŽOVAŤ podiel príjmov a výdavkov rozpočtu na HDP, ani úroveň prerozdeľovania zdrojov a bohatstva prostredníctvom rozpočtu. Zásadne stransparentniť hospodárenie so štátnymi finančnými aktívami, najmä úspešnosť vymáhania zahraničných aj vnútorných pohľadávok štátu, zabezpečiť efektívnosť dlhovej služby.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984