Slovenské filmy priťahujú

Správa o stave slovenskej audiovízie v roku 2008 – dokument, ktorý v slovenčine i v angličtine každoročne vydáva kancelária MEDIA Desk Slovensko (autor Miroslav Ulman) – je súhrnom čísel a faktov zaujímavých pre každého, komu leží na srdci slovenská kinematografia a audiovizuálna kultúra.
Počet zobrazení: 1020
Plagat__k__filmu_Slepe_lasky_velkaCB-m.jpg

Správa o stave slovenskej audiovízie v roku 2008 – dokument, ktorý v slovenčine i v angličtine každoročne vydáva kancelária MEDIA Desk Slovensko (autor Miroslav Ulman) – je súhrnom čísel a faktov zaujímavých pre každého, komu leží na srdci slovenská kinematografia a audiovizuálna kultúra. Rok 2008 bol prvým rokom platnosti nového audiovizuálneho zákona (č. 343/2007 Z. z.) a rokom, keď Národná rada SR prijala zákon o audiovizuálnom fonde (č. 516/2008 Z. z., účinnosť od 1. januára 2009).

Za suchou rečou legislatívy, čísel a faktov však treba vidieť predovšetkým nové filmy. Uplynulý rok bol pre slovenskú kinematografiu priaznivý: vzniklo 11 filmov, z toho 6 majoritne slovenských. Hranej tvorbe bezpochyby dominoval – odhliadnuc od jeho kvalít – historický veľkofilm Juraja Jakubiska Bathory (koprodukcia s Českom, Veľkou Britániou a Maďarskom), ktorý zaiste netreba osobitne pripomínať. Do minulosti je zasadený aj dej snímky Dušana Rapoša Cinka Panna, takisto so silnou hlavnou hrdinkou, autentickou historickou postavou (rómska primáška).

Predovšetkým mladým divákom je určený film Viktora Csudaia Veľký rešpekt, komédia zo súčasnej Petržalky s presvedčivým zachytením sveta a jazyka súčasných mladých ľudí. Český režisér Zdeněk Tyc sa podpísal pod komornú snímku Malé oslavy (koprodukcia s Českom a Talianskom), intímny príbeh matky a dospievajúcej dcéry, ktoré si zahrali skutočná matka s dcérou – Anna Šišková a Tereza Nvotová. Menšinovo sa Slovensko podieľalo na filmoch Tobruk (r. Václav Marhoul), Anglické jahody (r. Vladimír Drha) a Sněženky a machři po 25 letech (r. Viktor Tauš).

Najúspešnejším slovenským dokumentom roku 2008 boli Slepé lásky Juraja Lehotského, ktoré uviedli ako prvý slovenský film po 37 rokoch na prestížnom festivale v Cannes – získali tu Cenu Medzinárodnej konfederácie artkín, za ktorou nasledoval rad ďalších medzinárodných ocenení i predaj do distribúcie v 10 štátoch. Pozoruhodný je aj dokument Petra Beňovského Posledná maringotka o ľuďoch, ktorí v Európe pokračujú v tradícii kočovných bábkarov. Kým obe tieto snímky môžeme vidieť v klubovej distribúcii, debut mladučkej Terezy Nvotovej Ježíš je normální! zatiaľ uviedli len v rámci tohotoročného Febiofestu a snímka Vojnové hry poľského režiséra Dariusza Jablonského na slovenské uvedenie ešte len čaká. V prvom prípade ide o pohľad na činnosť kontroverzných mládežníckych kresťanských skupín, v druhom o príbeh poľského plukovníka Kuklinského, ktorý zachránil Európu pred atómovou katastrofou – a v oboch prípadoch o menšinový koprodukčný podiel Slovenska.

Rok 2008 bol úspešný aj pre slovenskú distribúciu. Do kín prišli 3 362 513 divákov, teda približne o 21 percent viac než rok predtým, a to spolu na 522 filmov – z nich 178 premiérových (oproti 200 titulom v roku 2007, čo je jediný medziročný distribučný pokles). Najúspešnejším filmom sa stala spomínaná Bathory, ktorú vlani videlo 426 901 divákov (viac než 11 percent celkovej návštevnosti). Na druhom mieste sa v počte divákov umiestnil americký animovaný film Madagascar 2 a na treťom britský muzikál Mamma mia! Bathory sa stala nielen najnavštevovanejším filmom roku 2008, ale aj za celú éru samostatnosti Slovenska. Potešujúce je, že celkovo videlo slovenské filmy až 541 009 divákov (16,26 percenta celkovej návštevnosti; rok predtým len 5,36 percenta), a ak sa vezmú do úvahy len majoritne slovenské filmy, dostaneme číslo 15,64 percenta, čo je neuveriteľné najmä v porovnaní s rokom 2007 (iba 1,06 percenta).

Hoci sa to môže zdať paradoxné, aj pri týchto dobrých výsledkoch klesal počet kín. Oproti tomu pribudli dve viacsálové kiná, takže celkový počet plátien sa vyšplhal na 253 (nárast počtu o dve v porovnaní s rokom 2007). Významná je v tejto súvislosti činnosť filmových klubov, ktorých u nás vlani fungovalo 44 a prišlo do nich 93 999 divákov. Najúspešnejším filmom v klubovej distribúcii boli naše Slepé lásky, druhú priečku obsadil španielsky film Faunov labyrint (r. Guillermo del Toro) a tretiu česká snímka Venkovský učitel (r. Bohdan Sláma).

Zdá sa, že vlaňajšok bol prelomový, pokiaľ ide o vzťah slovenského diváka k domácim filmom. Z prebudeného záujmu o slovenský film, ktorý „spôsobila“ najmä Bathory, ťažia aj snímky, ktoré mali premiéru v tomto kalendárnom roku – za prvé štyri mesiace to bolo až šesť titulov! Popri spomínanom Veľkom rešpekte reprezentujú v kinách slovenskú kinematografiu hrané filmy Pokoj v duši (r. Vlado Balko), Tango s komármi (r. Miloslav Luther), Nebo, peklo... zem (r. Laura Siváková) a Nedodržaný sľub (r. Jiří Chlumský) a dokument Ako sa varia dejiny (r. Peter Kerekes). Zostáva dúfať, že v nastúpenom trende sa bude pokračovať, pokiaľ ide o kvantitu i kvalitu.

Autor je filmový publicista

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984