SDĽ - moderná európska socialistická strana

Strana demokratickej ľavice vznikla z poznania, že v historickom spore sociálnodemokratickej a komunistickej vetvy robotníckeho hnutia dal život jednoznačne za pravdu myšlienkam a praxi demokratického socializmu. Preto odmietame akékoľvek recidívy komunistického myslenia v politike SDĽ a v jej vnútrostraníckom živote.
Počet zobrazení: 1108

Strana demokratickej ľavice vznikla z poznania, že v historickom spore sociálnodemokratickej a komunistickej vetvy robotníckeho hnutia dal život jednoznačne za pravdu myšlienkam a praxi demokratického socializmu. Preto odmietame akékoľvek recidívy komunistického myslenia v politike SDĽ a v jej vnútrostraníckom živote. SDĽ už viackrát dokázala, že je schopná ponúkať moderné sociálnodemokratické riešenia a získať pre ne širokú podporu. Chceme preto dosiahnuť, aby SDĽ bola slovenskými voličmi opäť vnímaná ako moderná európska socialistická strana a stala sa svojimi hodnotami, obsahom a spôsobom politiky i svojimi predstaviteľmi na všetkých úrovniach príťažlivou pre mladú generáciu. Pre dosiahnutie týchto cieľov pokladáme za dôležité:

1. Prekonať krízu dôveryhodnosti strany
Základnou podmienkou prekonania krízy dôveryhodnosti, v ktorej sa SDĽ nachádza, je hlboká kritická sebareflexia. Vnútri strany sa musí vytvoriť priestor pre to, aby sa hľadali a presadzovali najefektívnejšie politické postupy a spôsoby komunikácie v záujme posilnenia dôveryhodnosti SDĽ v spoločnosti. Preto sa SDĽ musí otvoriť rôznym názorom a prekonať prevládajúcu psychológiu zvaľovať príčiny ťažkostí na vnútorných a vonkajších nepriateľov. Je potrebné cez dialóg hľadať nový konsenzus v SDĽ v záujme jej nového úspechu. Veď nie vždy väčšina má aj historickú pravdu. Preto sme navrhli vytvoriť v organizačnom poriadku priestor pre názorové platformy.

2. Pokračovať v transformácii strany a modernizovať ju
Ak chce SDĽ úspešne modernizovať Slovensko, musí dokončiť svoju vnútornú transformáciu. SDĽ sa pri svojom vzniku zbavila demokratického centralizmu a dištancovala sa od nedemokratických praktík bývalej KSS. Preto nie je možné dopustiť pokusy znovu ich v strane obnoviť. SDĽ sa taktiež jednoznačne prihlásila k princípom trhového hospodárstva a k transformácii spoločnosti. Vychádzala pritom z poznania, že centrálne plánované hospodárstvo historickú súťaž s trhovým hospodárstvom prehralo. Preto riešenie negatívnych dôsledkov transformačného procesu nie je možné vidieť ani v návrate k štátnemu dirigizmu, ani v ľavicovom populizme, ktorý prehliada zložitosť transformácie. Uplynulý vývoj potvrdil, že nahrádzanie kritiky neprimeraných spôsobov a chýb transformácie kritikou samotnej transformácie a sociálnou demagógiou nevedie k úspechu.. Potvrdzuje to osud ZRS i vývoj preferencií SDĽ v roku 2000. SDĽ preto musí modernizovať svoj vzťah k uplatňovaniu princípov trhového hospodárstva.

Moderná a principiálna ľavicová strana musí odmietať falošnú sociálnosť a populistické návrhy, ktoré nie sú a nemôžu byť kryté reálnymi zdrojmi. Zároveň musí dôsledne presadzovať princípy sociálnej spravodlivosti pri hľadaní východísk. Moderná ľavicovosť neznamená vyrábať rozpočtové deficity a zvyšovať zadlženosť krajiny, ale ani nečinne pozerať na rastúce sociálne rozdiely v spoločnosti. Ľavicovosť nespočíva ani v hľadaní krátkodobých riešení, za ktoré volič dnes zatlieska, ale zajtra zaplatí. Preto východiskom SDĽ pri riešení súčasnej sociálno-ekonomickej situácie je dokončenie transformácie hospodárstva na sociálnotrhové hospodárstvo, jeho modernizácia zodpovedajúca začiatku nového storočia, ako i modernizácia celej spoločnosti a vstup do EÚ. To je jediná cesta k zníženiu nezamestnanosti a zvýšeniu životnej úrovne.

3. Radikálne zvýšiť nároky na odbornosť a politickú profesionalitu
SDĽ môže v zložitých spoločenských podmienkach a tvrdej politickej konkurencii obstáť iba vtedy, ak sa bude opierať o ľavicovú inteligenciu, ktorá jej bude vytvárať odborné zázemie a ak radikálne zvýši nároky na odbornosť, politickú profesionalitu a kultúru tých, ktorí reprezentujú SDĽ nielen na vrcholovej ale aj regionálnej úrovni.

Treba vytvoriť mechanizmy kritického posudzovania individuálnej politickej výkonnosti a foriem pôsobenia s osobitným zreteľom na dôveryhodnosť predstaviteľov SDĽ vo verejnosti. SDĽ musí dávať do postov na všetkých úrovniach výkonnej moci i parlamentu najkvalitnejších ľudí, ktorých má k dispozícii. Personálna politika SDĽ je kľúčom k obnove jej dôveryhodnosti. Základom interpersonálnej súťaže v SDĽ na všetkých úrovniach sa musia stať reálne schopnosti robiť politiku a získavať dôveru voličov a nie vnútrostranícky lobizmus a klientelizmus. V SDĽ musia platiť priehľadné pravidlá interpersonálnej súťaže, ktoré nemožno zmeniť na poslednú chvíľu. SDĽ sa musí orientovať na kvalitu politikov, ktorú ocení volič a nie iba funkcionári strany.

4. Očistiť stranu od podozrení z klientelizmu
Ľavicová strana, ktorá chce byť zástancom čestných ľudí, si nemôže dovoliť žiadne podozrenia z klientelizmu a využívania mocenského postavenia jej predstaviteľov na získanie osobných výhod. SDĽ musí robiť takú politiku, ktorá obhajuje verejný záujem a nie čiastkové záujmy rôznych ekonomických skupín. Je v záujme SDĽ, aby sa odstránilo neprípustné prepojenie hospodárskej, politickej (straníckej) a vládnej sféry, čo produkuje klientelizmus a protekcionizmus. Je v záujme SDĽ, aby sa presadili ďalšie opatrenia na spriehľadnenie a kontrolu financovania politických strán.

5. Rozvíjať občiansku spoločnosť
Moderná ľavicová strana nepresadzuje svoju politiku iba prostredníctvom štátu. Demokratický socializmus predpokladá posilňovanie konsenzuálnych prvkov v spoločnosti, rozširovanie účasti občanov na správe verejných vecí, podporu spontánnych občianskych iniciatív reagujúcich na konkrétne problémy. SDĽ sa preto musí výraznejšie otvoriť spolupráci s mimovládnymi organizáciami a občianskymi iniciatívami v sociálnej sfére, v ochrane životného prostredia, v posilňovaní samosprávy, v ochrane ľudských práv atď.

6. Dôsledne podporovať reformy Iniciatíva chce, aby SDĽ aktívne a dôsledne podporovala hospodárske reformy. Pokladáme za nevyhnutné udržiavať deficit verejných financií na úrovni, ktorá neohrozí hospodársku rovnováhu. V protiklade k pravicovej politike však chceme udržiavať výdavky štátneho rozpočtu na úrovni, na ktorej nebudú poškodené funkcie štátu a presadí sa aspoň minimálna úroveň sociálnej spravodlivosti. Na rozdiel od predstáv časti predstaviteľov SDĽ hlavným motorom urýchlenia hospodárskeho rastu nie sú štátne investície, resp. štátne dotácie, ale vytváranie priaznivého podnikateľského prostredia, ktoré bude lákadlom pre domáce i zahraničné súkromné investície. Iniciatíva chce presadzovať politiku na zlepšovanie konkurencieschopnosti slovenského hospodárstva a tým zvyšovať dopyt po práci.

Zmierňovanie negatívnych dôsledkov reforiem nemôže ísť cestou brzdenia reforiem. Účinnou legislatívou a politickými aktivitami treba podporiť postavenie odborov v podnikoch, zamedziť tunelovaniu podnikov a na to nadväzujúcemu prepúšťaniu zamestnancov. Tunelovanie podnikov, korupcia, daňové úniky a iné formy hospodárskej kriminality odkrajujú neúmerne veľkú časť zo spoločenského bohatstva a prispievajú k ďalšiemu prehlbovaniu sociálnej diferenciácie. Preto ľavica musí zamerať svoju pozornosť predovšetkým na boj s nimi. SDĽ svojimi iniciatívami musí zabezpečiť aj to, aby prístup k vzdelaniu, zdravotnej a sociálnej starostlivosti mali aj ľudia zo sociálne slabších vrstiev.

7. Využiť účasť na vládnutí prevolebný úspech SDĽ Ak chce byť SDĽ úspešná v nasledujúcich voľbách, musí sa pričiniť o úspech koaličnej vlády, ktorej je súčasťou. Najhoršia politika vládnucej strany je politika opozície voči vlastnej vláde a vlastným ministrom. Strana, ktorá sa tvári, že aj je aj nie je vo vláde a vyzúva sa z vládnej spoluzodpovednosti, nemôže byť dôveryhodná. SDĽ by sa v zostávajúcom období vládnutia mala vymaniť z pozície sústavnej kritiky ostatných koaličných partnerov a boja s nimi. Prostredníctvom politiky získavania spojencov vnútri vládnej koalície by mala preberať politickú iniciatívu a nie iba reagovať na otázky, ktoré otvárajú ostatné vládnuce politické subjekty. Tak sa SDĽ môže stať motorom nového konsenzu vo vláde a nového štýlu vládnutia. Strana, ktorej ministri majú faktickú zodpovednosť za hlavné a najzákladnejšie reformy, musí urobiť všetko, aby zmenila terajší imidž protireformnej strany.

8. Dosiahnuť pozitívne výsledky pre voliča V transformačnom procese sa v jeho prvej fáze realizovala pravicová, resp. ultraliberálna alternatíva. Výsledky transformácie ako i dôsledky zaostávania slovenského hospodárstva spred roka 1989 dopadajú predovšetkým na ľavicového voliča. Treba sa vysporiadať aj so sociálno-ekonomickými dôsledkami pravicovo-populistického a nedemokratického Mečiarovho vládnutia. Najnepriaznivejším dôsledkom je vysoká miera nezamestnanosti. Nie je však možné predpokladať, že sa zamestnanosť zvýši v tradičných odvetviach. SDĽ musí presadzovať vytváranie nových pracovných príležitosti založených na vysokej kvalifikácii, investície do vzdelávania a do mladej generácie. SDĽ musí pomôcť hľadať dlhodobé východisko aj pre najpoškodenejšie sociálne skupiny - dlhodobo nezamestnaných, nezamestnaných vyšších vekových kategórií a absolventov škôl. To predpokladá efektívnejšiu politiku trhu práce zameranú viac na pružnú ponuku práce. SDĽ musí dôrazne bojovať proti zneužívaniu sociálnej siete tými, ktorým sa nechce pracovať a proti čiernej práci. Treba, aby sa vytvárali skutočne partnerské vzťahy medzi zamestnávateľmi, zamestnancami a odbormi. Predpokladom zvyšovania životnej úrovne je dosahovanie lepších výsledkov hospodárstva a spravodlivejšie rozdeľovanie vytvorených hodnôt. Obidvoje musí byť cieľom SDĽ.

9. Osloviť voličov modernej ľavice
SDĽ musí prehodnotiť svoj prístup k voličskej základni. Od deklarovania, že zastáva záujmy pracujúcich, musí prejsť k reálnej obhajobe záujmov ľudí, ktorí chcú niesť zodpovednosť za seba. Orientácia iba na vrstvy najviac postihnuté negatívnymi dôsledkami ekonomickej transformácie sprevádzaná radikálnou rétorikou sa neosvedčila. SDĽ musí osloviť aj mladých ľudí, ženy, zamestnancov podnikovej sféry a verejnej správy a drobných podnikateľov. SDĽ sa musí viac orientovať aj na ľudí, ktorí sa vedia pohybovať v trhovom prostredí a manažovať trhové sily. Túto agendu nemôže prenechať výlučne pravici. SDĽ musí výraznejšie zvýšiť svoju ekonomickú kompetentnosť a kompetentnosť v budovaní modernej, decentralizovanej slovenskej štátnosti, aby sa jej úloha v politickom živote nezužovala na pozíciu strany protestu.

10. Dôsledne odmietať populizmus a národnostnú neznášanlivosť
SDĽ sa musí jasne vymedzovať nielen voči pravicovým a pravostredovým stranám, ktoré sú jej koaličnými partnermi, ale najmä voči rôznym odrodám populizmu, ktoré ponúkajú opozičné strany. Ľavicovú principiálnosť treba osvedčovať voči všetkým pokusom hrať s maďarskou či rómskou kartou a vyvolávať v spoločnosti nenávisť a neznášanlivosť. SDĽ musí opustiť svoj doterajší opatrnícky prístup k strane Smer, ktorá jej zobrala viac ako tretinu voličov z roku 1998 a aktívne sa usilovať o ich znovuzískanie poukazovaním na pravicové prvky v politike Smeru a na nereálnosť riešení, ktoré ponúka táto strana.

11. Posilniť pozíciu demokratickej ľavice v spoločnosti
SDĽ, ktorá po voľbách v roku 1998 mala príležitosť stať sa kľúčovou silou modernej ľavice, veľkú časť tohto potenciálu stratila. Našou povinnosťou je obnoviť a posilniť pozíciu SDĽ tak, aby zohrala rozhodujúcu úlohu pri vytváraní silnej ľavice na Slovensku. Spolupráca a vytváranie podmienok pre postupnú integráciu síl demokratickej ľavice a ľavého stredu nie je iba otázkou taktiky a momentálnych volebných preferencií. Ak sa spája pravica, ľavica musí hľadať odpoveď. Spájanie sa programovo blízkych strán rešpektujúcich princípy a hodnoty Socialistickej internacionály je predovšetkým výrazom zodpovednosti za budúcu podobu slovenskej politickej scény, na ktorej dnes dominujú pravicové, konzervatívne a nacionálno-konzervatívne sily a sily ľavice a ľavého stredu im nie sú dostatočnou protiváhou. Vývoj krajiny môže byť ohrozený, ak prevahu nadobudnú pravicovo-populistické a nacionalistické sily so sklonmi k autoritatívnym spôsobom vládnutia. Uvítali by sme, keby proces integrácie SOP a SDSS viedol k posilňovaniu hodnôt, ku ktorým sa hlásime ako súčasť Socialistickej internacionály aj my a vytvoril priestor pre konkrétnu spoluprácu SDĽ, SOP a SDSS v rámci vládnej koalície. Sme pripravení prekonávať predsudky, ktoré sa medzi týmito stranami v minulosti vytvorili. Ľavica na Slovensku bola vždy pluralitná a treba sa k tomu stavať s toleranciou a rešpektom.

12. Presadiť platformu do života strany Cesta k obnoveniu dôveryhodnosti SDĽ vedie cez rozvinutie iniciatívy do platformy dávajúcej strane programovú alternatívu a cez jej uplatnenie v praktickej politike. Prijatie platformy podporí demokratické princípy vo fungovaní SDĽ. Súčasťou tohto demokratizmu je nielen pripustenie vnútrostraníckej diskusie, ale aj vytváranie možností pre presadzovanie programových alternatív vo všetkých orgánoch strany bez toho, aby súčasné vedenie SDĽ nútilo iniciatívu k vytváraniu alternatívnych organizačných štruktúr. S platformou sme prišli práve preto, aby sme zamedzili oslabovaniu, alebo dokonca rozpadu strany. Platforma nie je cestou naplnenia osobných ambícií jej členov, ale cestou k posilneniu strany.


Pozn. red.: Druhá časť 6. zjazdu SDĽ prijala uznesnie, v ktorom sa o. i. hovorí o vypracovaní Charty morálnych princípov politiky (do 31. marca 2011) a o zabezpečení vnúrostraníckej diskusie o možnosti vytvorenia názorových prúdov, resp. platforiem a o ich začlenení do organizačného poriadku strany (do 31. mája), čo by mala na júnovom zasadaní zhodnotiť Republiková rada SDĽ. SLOVO prináša text iniciatívy SDĽ - moderná európska socialistická strana s tým, že na stránkach nášho týždenníka uverejníme i pripomienky k tomuto textu, ako aj návrhy spomínanej charty.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984