Reklama
Reklama

Prívetivosť začiatku zimy

Aj keby nám Katarína na blate nepriniesla na Vianoce žiadny sneh, tieto sviatky sa podľa všetkých predpokladov oslavovať budú. Nechcem písať o ich pôvode, radostiach a starostiach, takých príspevkov si do 24. decembra v audiovizuálnych či tlačených médiách užijeme ešte dosť.
Počet zobrazení: 536

Aj keby nám Katarína na blate nepriniesla na Vianoce žiadny sneh, tieto sviatky sa podľa všetkých predpokladov oslavovať budú. Nechcem písať o ich pôvode, radostiach a starostiach, takých príspevkov si do 24. decembra v audiovizuálnych či tlačených médiách užijeme ešte dosť. S blížiacimi sa kresťanskými sviatkami máme však možnosť pozorovať mnohé, väčšinou krátkodobé zmeny v spoločnosti: ľudia sa viac usmievajú, sú prívetivejší a nemajú náladu rozprávať sa o politike. Výhodný čas na presadenie nepopulárnych opatrení...

A nielen nepopulárnych opatrení. V týchto dňoch sa množia výzvy na účasť v charitatívnych akciách, na dobročinných koncertoch alebo benefičných vystúpeniach. Občas sa dozvieme, kde poputuje výťažok z tej či onej lotérie - tento postup je však skôr výnimkou ako pravidlom, pretože osud peňazí, ktoré pochádzajú od občanov, sa väčšinou nezverejňuje. Rozčuľuje ma, že médiá zverejňujú svoju prosbu o pomoc opakovane a v najhustejších intervaloch práve pred Vianocami. A presne rovnako ma rozčuľuje, že väčšina z nás na takéto výzvy reflektuje iba pred Vianocami, pretože počas roka akosi nemáme čas uvedomiť si, že ľudské zdravie sa nedá kúpiť ani vymeniť za nič na svete. Nájdu sa aj takí, a nie je ich málo, ktorí na výzvy tohto charakteru nereagujú vôbec. Lebo - čítate dobre - "oni sami majú deti zdravé a nevypytujú pre ne nič". S väčšou aroganciou sa stretneme už hádam len v scénach z amerických akčných filmov...

Ozaj, a všimli ste si, že tie sviatky pokoja a mieru sú každý rok oveľa skôr "bližšie predo dvermi"? Napríklad v obchodnom dome TESCO už klopali na dvere v polovici októbra, IKEA posielala vianočné ponuky do schránok bytov začiatkom novembra... Deje sa tak z číro komerčných dôvodov, čo znamená prilákanie zákazníkov a orientáciu na zisk? Alebo nám naši predajcovia chcú z humánnych dôvodov vykúzliť úsmev na tvári aj napriek tomu, že pre veľa ľudí budú v porovnaní s rokom predchádzajúcim chudobnejšie? Možno nie, a vraj aj o to sa postarajú naši predajcovia. Množia sa zaručene "posledné zľavy pred Novým rokom", "najvýhodnejšie ponuky v roku", "darčekové balenia pre malých a veľkých"... už len aby ten fishburger od McDonald´s bol z pravého vianočného kapra, čo na tom, že je ešte len začiatok decembra... Aby som nezabudla na pesničkárov. Albumy pre deti sa predávajú najlepšie práve pred sviatkami pokoja a mieru, rovnako ako kompilácie populárnych hitov či piesní s náboženskou tematikou. Iste si mnohí z nás vyberú.

Takmer každému, čo i len priemernému pozorovateľovi okolia sú spomenuté javy známe. Nie je to náhodou tak, že chceme mať aspoň na chvíľu pocit, že dni na začiatku zimy sú pokojnejšie, menej hektické a ľudia prívetivejší? Teda, že máme potrebu vytvoriť si ilúziu o pokoji, aby sme sa aspoň na okamih zbavili pesimistických nálad, ktoré nás po celý rok neopustia? Veď predsa, ak budú začiatkom zimy farby a dekorácie v obchodných domoch živšie, budú sa odzrkadľovať aj na našich tvárach. Škoda len, že vydržia tak krátko. A poväčšinesú neprirodzené.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon
     
Reklama
Reklama
Reklama

Blogy a statusy

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama