Dva svetonázory

V rokoch 1989 až 1998 sa počet celoštátnych ľudových hlasovaní v porovnaní s predchádzajúcim desaťročím viac ako zdvojnásobil. Iniciatíva "Viac demokracie" požaduje zavedenie referenda, aby tak pomohla škandálmi otrasenej demokracii na nohy.
Počet zobrazení: 774

V rokoch 1989 až 1998 sa počet celoštátnych ľudových hlasovaní v porovnaní s predchádzajúcim desaťročím viac ako zdvojnásobil. Iniciatíva "Viac demokracie" požaduje zavedenie referenda, aby tak pomohla škandálmi otrasenej demokracii na nohy.

"Chceme preč od demokracie diváka, chceme rozvinúť kultúru participácie, spoluúčasti. Pritom dôverujeme slobode a sebaurčovaniu človeka." Jedným z najdôležitejších politických trendov, tak píše Svetová banka v správe o vývoji sveta v rokoch 1999 a 2000, je posilnenie lokálnej a regionálnej politickej roviny. Vlády národných štátov od Afriky až po Latinskú Ameriku, od Európy až po juhozápadnú Áziu odstupujú práva na nižšie, občanovi bližšie roviny, pričom laptop, stolný počítač a internet uľahčujú túto decentralizáciu.

Široký nástup zla Zbrane masového ničenia, ktoré sú tak charakteristické pre toto storočie, sa vyvinuli pod vedením štátov. K tomu bolo potrebné veľké množstvo surovín a fabrík. Dnes je to ináč. Dnes prichádzajú smrtiace produkty z laboratórií podnikov, ktoré ich využívajú pre komerčné účely s relatívne malou spotrebou surovín. To robí kontrolu zhora stále ťažšou.

Bil Joy, zakladateľ firmy Sun Microsystem, hovorí: "K týmto záležitostiam má prístup mnoho jednotlivcov a ich použitie môže spôsobiť mimoriadne škody. Tento druh demokratizácie zla sme v dejinách ľudstva ešte nezažili."

Formálna demokracia, ako maďarský filozof Georg Lukács (narodený 13. apríla 1885, roku 1970 dostal Goetheho cenu mesta Frankfurt) nazýval parlamentnú demokraciu, nezvádza poslancov len úplatkami do jednodimenzionality ekonómie, ale každému prenecháva aj používanie a distribúciu agresívnych a ľudsky dehonestujúcich produktov (napr. videozáznamov), ktoré im ako súkromným osobám podieľajúcim sa na spoločenskej práci i právne patria. Podľa Lukácsa "privatizácia človeka, z ktorej sa vytvárajú masy, produkuje aj istý postoj, istú mentalitu a morálku, ktorá je v rozpore so skutočnou, živou a život podporujúcou demokraciou".

Demokracia a aristokracia Lukács rozlišoval medzi aristokratickým a demokratickým svetonázorom. Demokratický svetonázor uznáva v človeku tvorcu spoločenského bytia, ktorého zospoločenštené spôsoby práce a produkcie prispievajú k rozvoju rodového vedomia a nie k rozvoju egoistického, na záujmy jednotlivca sa orientovaného vedomia.

Demokracia zostáva formálnou vždy vtedy, keď oddeľuje oblasti zospoločenštenej práce od politického života. Skutočná demokracia je životnou formou, ktorá zahŕňa všetky oblasti spoločenského života. "Demokracia zla", ako nazýva Joy spoločenskú dominanciu ekonomického človeka, môže potešiť tých, čo sa hlásia k aristokratickému svetonázoru a chceli by všetky oblasti života podriadiť panstvu jednej vojenskej a politickej elity, ktorá by ako "diktatúra dobra" pomáhala osvetľovať cestu. Môže nás však viesť aj k zamysleniu sa nad pojmami slobody a rovnosti. Sloboda partikulárne orientovaného homo economicus vytvára slobodu kupca a predavača na svetovom trhu. A pretože pri rovnakých právach nakoniec rozhodne násilie korupcie, armády, nezamestnanosti o tom, kto bude víťazom, tak si môžeme s útechou spomenúť na Lukácsove slová: "Kategórie ako sloboda a rovnosť, ako pokrok a rozum musia dostať nový lesk, novú významovú váhu. Toto môžu dostať len vtedy, keď sociálny obsah demokracie, zodpovedajúc súčasným okolnostiam, znovu nadobudne významovú plnosť a svetlo rokov 1793 alebo 1917. A na druhej strane musia kategórie ako masa stratiť svoju platnosť."

Strach pred masami Tento strach pred "masami", ktorý kultivovali francúzski existencialisti, ovplyvnil tých z generácie roku 1968, ktorí sú dnešnými predstaviteľmi formálnej demokracie a ktorí napĺňajú úrad kancelára, ministerstvo zahraničia a obrany duchom ekonomického človeka, je jednou z najväčších zásobární antidemokratizmu. A to práve tak medzi "masami", ako aj medzi inteligenciou. Lukács videl v "prekonaní izolovaného individualizmu" a v "opätovnom vzkriesení občana" šancu presadiť sa voči aristokratickému svetonázoru, ku ktorému počítal aj jeho fašistickú variantu.

Ľudové hlasovania sú dobrým krokom k tomu, aby sme sa naučili demokracii ako všeobecnej životnej forme, ktorá sa nakoniec nesmie zastaviť ani pred fabrikami.

Autor je prispievateľ týždenníka Freitag

 

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984