Výsmech zaslepenosti

V polovici februára prišiel do Prahy Terry Gilliam - režisér, herec a animátor. Predstavil tam film Život Briana. Po dvadsiatich rokoch od jeho premiéry budú môcť českí a slovenskí diváci prostredníctvom Projektu 100 uvidieť humor, ktorí už tri desaťročia nadchýňa alebo poburuje divákov na Západe. "Pytónov" sme dosiaľ mali možnosť spoznať prostredníctvom vysielania ČTV, a jedného z nich Michaela Palina, z cestopisných seriálov BBC vysielaných u nás.
Počet zobrazení: 1596

V polovici februára prišiel do Prahy Terry Gilliam - režisér, herec a animátor. Predstavil tam film Život Briana. Po dvadsiatich rokoch od jeho premiéry budú môcť českí a slovenskí diváci prostredníctvom Projektu 100 uvidieť humor, ktorí už tri desaťročia nadchýňa alebo poburuje divákov na Západe. "Pytónov" sme dosiaľ mali možnosť spoznať prostredníctvom vysielania ČTV, a jedného z nich Michaela Palina, z cestopisných seriálov BBC vysielaných u nás.

Veselá partia

Monty Pythonov Lietajúci Cirkus tvorí šestica bujarých chlapíkov, ktorí v rokoch 1969 - 1974 natočili 45 polhodinových skečov pre BBC. Svojim absurdným britským humorom sa dokázali vysmiať snáď všetkému: od malicherných drobností každodenného života až po "veľkú" politiku. Tém sa chopili s brilantnosťou im vlastnou. Jedným z predpokladov pre to môže byť rôznorodosť ich vzdelania - v skupine nájdeme právnika, lekára, historika, literárneho vedca či animátora.

Na plátna kín sa po prvý raz dostali v roku 1971 s antológiou A teraz niečo úplne iné. O tri roky nasledoval prvý "historický" film Monty Python a Svätý Grál parodujúci povesť o kráľovi Artušovi a rytieroch okrúhleho stola. Druhým bola biblická fraška Život Briana. Skoncentrovaný extrakt provokujúcej satiry - Monty Pythonov Zmysel Života - tak by bolo možné najvýstižnejšie charakterizovať vrcholné dielo ich tvorby z roku 1983, ktoré získalo ocenenie na medzinárodnom festivale v Cannes. Bolo zároveň ich posledným spoločným projektom.

Judea, 33 rokov po Kristovi. Sobota popoludní

Brian sa narodil v rovnaký deň ako Kristus, len nie v tom "správnom" chlieve. Pracuje na amfiteátri ako predavač lahôdok. Tu sa zoznámi s odbojnou skupinou Ľudového frontu Judey (ĽFJ). Spojí ich spoločná nenávisť voči Rimanom. Ako nováčik musí preukázať svoju odvahu a popísať múr paláca protirímskymi heslami. Neskôr sa pokúsi s ostatými členmi ĽFJ o únos Pilátovej ženy. Je zatknutý, no podarí sa mu utiecť. Na úteku sa nedobrovoľne stane prorokom a jeho púť sa končí ukrižovaním.

To je stručný obsah celého filmu. Pri takomto výklade by sa mohlo zdať, že sa nejedná o nič zvláštne. No napriek tomu film pobúril všetky náboženské obce bez rozdielu - či už katolíkov, evanjelikov alebo Židov. Unisono ho obvinili z kacírstva a bohorúhačstva.

Život ber vŽdy z tej lepšej strany

Zámerom Monty Python bolo natočiť zrkadlový príbeh Ježiša Krista. Paralelu však preniesli na bedrá bežného smrteľníka, ktorý nie je, ani nechce byť mesiášom a do víru udalostí je vtiahnutý nedobrovoľne. Film je výsmechom náboženského fanatizmu a fundamentalizmu. Najlepšie je to možné vidieť pri scéne prenasledovania Briana rozvášneným davom. Tu im poslúži akýkoľvek "dôkaz" pre slepé nasledovanie svojho vodcu, či už je to odhodená nádoba alebo stratená sandála. Vo všetkom vidia "božie zjavenie". Priam ukážkovým príkladom psychológie masy a straty individuálneho Ja je príhovor Briana k zhromaždeným poslucháčom. Na jeho slová: "Všetci ste indivíduá" sa mu ako ozvena zborovo ozve " áno, my všetci sme indivíduá"...

Pytóni nemilosrdne pranierujú hlúpe politikárčenie a prázdne radikálne heslá. Ľudový front Judey neustále rokuje, hlasuje a schvaľuje rezolúcie, odsudzuje odštiepencov, ale nie je schopná sa s nimi spojiť a niečo skutočne urobiť v boji proti Rimanom. Briana nechajú ukrižovaného, ale vyjadria mu svoju podporu, zatlieskajú, a? odídu. Nepripomína Vám to doby blízko minulé?

Absurdný monty-pythonovský humor nenechá na pokoji divákov a udržuje ich permanentne vo výbuchoch smiechu. Postupy známe z ich skečov sú prítomné aj tu. Film má dynamický plynulý dej. Tentokrát dostal menší priestor T. Gilliam na svoje cynické animácie. Jeho rukopis je zrejmý pri úvodných titulkoch, sprevádzaných "bondovskou" melódiou. Šok spôsobí krátke vlietnutie mimozemšťanov zachraňujúcich Briana. Na okamih budete mať pocit, že tam bola zostrihnutá sekvencia z iného filmu. Nepôsobí však rušivo, skôr naopak, je príjemným oživením. Gagom najvýstižnejšie vykresľujúcim pytónsku absurditu je scéna s Brianom, maľujúcim protirímske heslá. Rímsky centúrius ho netrestá kvôli obsahu, ale kvôli neznalosti latinčiny. Brian musí stokrát gramaticky správne napísať slogan: "RIMANIA CHOĎTE DOMOV!". Samotná šestica hercov si prakticky vystačí na všetky role, i tie ženské. Najvydarenejšou je asi postava Brianovej matky stvárnená T. Jonesom.

V tejto súvislosti sa mi natíska paralela s českými Cimermannovcami. Dokázať sa vyrovnať so svojou históriou s poriadnou dávkou humoru a nadsádzky, sa nám snáď s výnimkou dvojice L+S, bohužiaľ, na Slovensku nedarí. Je preto dobre, že náš divák bude môcť okúsiť z iného súdka. Zostáva mi len dúfať, že pri našom provinciálnom konzervativizme to nebude prílišný šok. Monty Python so svojim nekompromisným humorom pôsobia ako osvieženie, ktoré by mohlo konečne rozvíriť naše stojaté vody.

Život Briana (Monthy Pythonôs Life of Brian) Veľká Británia 1979 Réžia: Terry Jones Produkcia: John Goldstone Scenár/Hrajú: Graham Chapman, John Cleese, Terry Gilliam, Eric Idle, Terry Jones, Michael Palin Kamera: Peter Biziou Hudba: Geoffrey Burgon Animácia: Terry Gilliam Distribúcia: AČFK a ASFK

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984