V znamení pomsty

S dielami súčasných, diváckej verejnosti nie veľmi známych, európskych režisérov sa na slovenskom kinematografickom poli nestretávame tak často, aj keď by sme to určite viacerí ocenili. Distribúciu slovenských kín v týchto prípadoch nahrádzajú filmové kluby a v neposlednom rade filmové festivaly, ako bol i nedávno skončený Medzinárodný filmový festival v Trenčianskych Tepliciach, kde mal film Charakter svoju premiéru.
Počet zobrazení: 1039

S dielami súčasných, diváckej verejnosti nie veľmi známych, európskych režisérov sa na slovenskom kinematografickom poli nestretávame tak často, aj keď by sme to určite viacerí ocenili. Distribúciu slovenských kín v týchto prípadoch nahrádzajú filmové kluby a v neposlednom rade filmové festivaly, ako bol i nedávno skončený Medzinárodný filmový festival v Trenčianskych Tepliciach, kde mal film Charakter svoju premiéru.

Režisér a scenárista v jednej osobe Mike van Diem svojim celovečerným debutom Charakter ponúka nielen unikátnu ukážku holandskej produkcie, ale i ukážku toho najlepšieho, čím európska kinematografia v súčasnosti disponuje. Film po svojom nakrútení v roku 1997 zožal viacero národných filmových cien a v roku 1998 získal zlatú sošku Oscara v kategórii najlepší zahraničný film.

Námetovo film čerpá z noviel holandského klasika Ferdinanda Bordewijka. Dichotómia súčasnosti a minulosti, sveta bohatstva a sveta chudoby dokonale preliata do príbehu otca a jeho nemanželského syna korešponduje s Rotterdamom dvadsiatych rokov. Otcom sa mocný a nenávidený súdny exekútor Dreverhaven (Jan Decleir) stáva v jedinom krátkom ľudskom pomere so svojou domácou. Splodí syna, neskôr ambiciózneho a introvertného právnika Jacoba Katadreufeho (Fedja van Heut). Prvý konflikt medzi nimi nastane ešte pred chlapcovým narodením, keď matka dieťaťa po prvýkrát (a tak po celý svoj život) odmietne vziať si Dreverhavena za muža. Príbeh filmu sa začína smrťou obávaného súdneho exekútora v jedno daždivé popoludnie, pričom jediným podozrivým je čerstvý absolvent práva Katadreufe. Ten prichádza za svojim otcom, aby prvý a poslednýkrát objasnil skutočnú tvár ich vzájomného vzťahu plného nenaplnenej lásky a nenávisti. Oscilácia medzi súčasnosťou a minulosťou sa začína v okamihu, keď je obvinený Katadreufe vypočúvaný na policajnej stanici. Chudobné detstvo prežité s mĺkvou matkou a s nálepkou pankharta sú hlboko zakorenené v Jacobovom vnútri. Snaha naučiť sa, vedieť toho čo najviac, vypracovať a dostať sa vyššie a vyššie sú len ďalšími črtami jeho charakteru. Cestu k úspechu mu však neustále križuje matkou odmietaný Dreverhaven. Krutý emotívno - fyzický zápas dvoch, vlastným spôsobom výnimočných jedincov, dotvára tmavá vizuálna atmosféra filmu, pochmúrna hudba, drsné herectvo. Holandské pojednanie o rotterdamskej chudobe začiatkom dvadsiateho storočia na pozadí existenčného konfliktu otca a syna dáva vo van Diemovom Charaktere možnosť vyniknúť kultúre európskeho filmového výrazu a výpovednej hodnote diela.

Autorka je publicistka

Charakter (Karakter). Holandsko 1997 Réžia: Mike van Diem, Scenár: Mike van Diem, Laurens Geels, Ruud van Megen Kamera: Rogier Stoffers, Hudba: Het Paleis van Boem, Hrajú: Jan Decleir, Fedja van Heut, Betty Schuurmanová, Victor Loew

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984