Dospeli sme ku koncu histórie?

Počet zobrazení: 2749

380546.jpgVo Vydavateľstve Spolku slovenských spisovateľov vyšla kniha Davida Schweickarta Po kapitalizme. Autor na požiadanie editora pripravil predslov k slovenskému vydaniu. Podrobne v ňom analyzuje príčiny súčasnej globálnej krízy. Dielo Po kapitalizme unikátnym spôsobom spája kritiku kapitalizmu s praktickým programom demokratickej alternatívy, kapitalizmus predstavuje ako ekonomický poriadok vedúci k sociálnej a environmentálnej katastrofe. David Schweickart je profesorom politickej filozofie na Loyola University v Chicagu. Napísal niekoľko významných kníh, ktoré preložili do viacerých svetových jazykov. Úryvok z predslovu k slovenskému vydaniu diela Po kapitalizme uverejnil Literárny dvojtýženník č. 3 – 4/2011.

V piatok 29. apríla bude v Bratislave sympózium o knihe Po kapitalizme za osobnej prítomnosti jej autora Davida Schweickarta. S referátmi ku knihe i téme vystúpia: Marek Hrubec, Ilona Švihlíková, Ladislav Hohoš, Marián Vitkovič, Ivan Bajer. Recenziu knihy už Slovo pred časom zverejnilo, prečítajte si ju tu. Na našom webe nájdete aj pozvánku na toto sympózium s podrobnými informáciami, kliknite sem.
 


Robert Lucas, profesor na Univerzite v Chicagu, nositeľ Nobelovej ceny za ekonómiu (1995) to potvrdil aj na výročnej konferencii Americkej ekonomickej asociácie v roku 2003. Vychádzal z toho, že makroekonomika ako vedný odbor vznikla v podobe reakcie na veľkú krízu. Vyhlásil, že po vysvetlení makroekonomických ukazovateľov otvoril otázku zodpovednosti intelektuálov za veľkú hospodársku krízu v tridsiatych rokoch a v tejto súvislosti tvrdil, že „ústredný problém ochrany pred krízou sa z praktického hľadiska vyriešil, a to na mnohé desaťročia“. (Svetlou výnimkou bol Paul Krugman, ktorý dostal Nobelovu cenu v roku 1999 za knihu The Return of Depression Economics.)

Všetci vieme, že americká kríza vyvolala globálnu krízu, preto je dôležité porozumieť jej bezprostredným a najmä hlbším príčinám. Porovnateľné analýzy rozličných kríz, ktoré dnes postihli európske krajiny, sa odlišujú v detailoch, ale všetky (na rozličnej úrovni) vyjadrujú vnútorné protirečenia kapitalizmu, ktorý uvrhol americkú ekonomiku do stavu, o akom pred desiatimi rokmi neuvažoval ani najväčší skeptik.

Hlboká iracionálnosť globálneho kapitalizmu

Jedno nám musí byť jasné – súčasná kríza bude pokračovať v ešte väčšom rozsahu. Skôr by sme mali hovoriť o krízach, pretože nečelíme iba jednej. Zamyslime sa nad základnými príčinami terajšej ekonomickej krízy. Spýtajme sa, prečo neohľaduplní realitní makléri navádzali ľudí, aby podpísali zmluvy, ktorým nerozumeli? Prečo skorumpované ratingové agentúry poskytovali na vysoko rizikové hypotéky s minimálnou zárukou ratingy v podobe trojitého A? Prečo sme dovolili nedbajstvo regulátorom? Prečo investičné banky zmiešavali zabezpečené dlhové obligácie, hoci o ich prehnitosti dobre vedeli, a potom nakupovali swapy úverového zlyhania (CDS), aby ich postavili proti nim.

Dajme rovnako bokom finančné trhy a všetky tie milé „finančné inovácie“ vytvorené novým „plemenom“ na Wall Street, postavme bokom aj kvantov, čo sa zhŕkli do finančného sektora z MIT, Princetonu atď. s doktorátmi z matematiky a fyziky. (The quants – reportér Wall Street Journal tak označil obchodníkov a finančných inžinierov, ktorí používajú sofistikovanú matematiku na finančné špekulácie a vážne narúšajú americký finančný trh – pozn. prekladateľa.) „Finančné inovácie, dve obyčajné slová, ktoré by mali odteraz vyvolávať strach v srdciach investorov,“ tvrdí Paul Krugman.

Zamyslime sa nad štandardným príbehom súčasnej krízy; uvedomujeme si, že krízu spôsobilo spľasnutie realitnej bubliny, ktoré viedlo k cenným papierom garantovaným hypotékou. Išlo o záruky vytvorené prostredníctvom veľkého balíka hypoték, rozporciovaných na časti podľa rozličných rizík. Tieto časti predali investorom, pre svoju toxicitu sa však stali nepredajné a už bol iba skok k zmrazeniu úverových trhov. Nedostupnosť úverov na podnikanie vyústila do prepúšťania pracovníkov, čo sa, prirodzene, prejavilo na zníženom spotrebnom dopyte, a kolobeh pokračoval ďalej – rastúca nezamestnanosť, klesajúci dopyt a tak ďalej donekonečna.

Prečo sme sa však dostali k realitnej bubline a predovšetkým k bubline aktív? (Americký akciový trh kráčal v tandeme s cenami bytov, index Dow Jones sa ustavične zvyšoval a v roku 2007 dosiahol vôbec najvyššiu úroveň – 14 000 bodov. (Dow Jonesov index priemyselného priemeru tvorí cenové vyjadrenie obchodovania na burze tridsiatich najvýznamnejších korporácií vo verejnom vlastníctve, v súčasnosti nielen z ťažkého priemyslu – pozn. prekladateľa.) Ak chceme odpovedať na túto otázku, musíme sa vrátiť k základom – ku Karlovi Marxovi a k Johnovi Maynardovi Keynesovi.

Marx zdôrazňoval, že kapitalizmus je náchylný na krízy, ktoré sú nepredstaviteľné v predkapitalistických formách spoločnosti – na krízy z nadvýroby. Vo všetkých predchádzajúcich epochách vznikali ekonomické krízy vinou nedostatku – materiálneho nedostatku. V súčasnosti sme dospeli ku krízam z materiálneho nadbytku. Nie však vo vzťahu k ľudským potrebám a želaniam, lež vo vzťahu k nákupnej spotrebiteľskej sile. Podľa keynesiánskej terminológie ide o schodok v efektívnom dopyte.

Marx videl zdroj krízy v zásadnom inštitúte – v námezdnej práci. V kapitalistickej ekonomike pracuje väčšina ľudí za mzdy či platy, pritom využíva výrobné prostriedky, ktoré vlastnia iní. Pre vlastníkov mzdy znamenajú výrobné náklady, preto sa ich usilujú udržiavať na najnižšej úrovni. Zároveň však potrebujú predať svoje produkty. A to je problém! Ako som už poznamenal, v prípade, že určitá spoločnosť nemôže predať výrobky, zníži produkciu, prepúšťa zamestnancov. Nezamestnaní nie sú schopní z materiálnych dôvodov kupovať tovary iných spoločností, prepúšťanie sa stupňuje... a dochádza ku klesajúcej recesívnej špirále.

Predkeynesiánski klasickí ekonómovia boli presvedčení, že nedostatok dopytu je iba dočasná záležitosť. Odvolávali sa na Sayov zákon trhu: ponuka vytvára dopyt. (Jean-Baptiste Say /1767 – 1832/, francúzsky podnikateľ a ekonóm – pozn. prekladateľa) Keynes to pokladal za nezmysel (rovnako ako Marx). Nejestvuje nijaká trhová sila, ktorá by priviedla krízovú ekonomiku k plnej zamestnanosti. Po úpadku zvyčajne nasleduje obnova, ale nie nevyhnutne, najmä ak je recesia značne hlboká. Fakt je, dôvodil Keynes, že voľný trh kapitalistickej ekonomiky sa môže stabilizovať na akejkoľvek úrovni nezamestnanosti.

Neviditeľná ruka nás z krízy nevyvedie, ale, hovorí Keynes, nemôžeme ostať nečinní. Intervenovať musí viditeľná ruka vlády, tá je totiž schopná zamestnať ľudí. Môže, tvrdil Keynes, nastrkať bankovky do fliaš, zaplatiť ľuďom za to, že ich zakopú, a potom ich dať vykopať firmám slobodných podnikateľov – nepôjde síce o produktívne využitie práce, ale je to určite lepšie ako sa modliť k trhovému bohu. „Nepochybne je užitočnejšie stavať domy a iné budovy; ak však v tomto smere existujú politické a praktické prekážky, je to lepšie ako nič.“

Zdalo sa, že keynesianizmus zachránil kapitalizmus. Podľa Marxa sa dá vyhovujúcou a správnou vládnou monetárnou a fiškálnou politikou predísť hlbokej kríze. Keynesiánsky recept dobre fungoval tri desaťročia po druhej svetovej vojne. Nastal zlatý vek kapitalizmu, produktivita sa ustavične zvyšovala, príjmy udržiavali pokoj medzi ľuďmi, život bol lepší pre stále viac ľudí. V Spojených štátoch zavládla viera, že naše deti budú žiť vo finančnom blahobyte, v oveľa väčšom ako my.

Zrazu nastali ťažkosti. Mzdy sa stenčovali, príjmy domácností rástli pomaly, iba o 16 percent od roku 1973, a to najmä vďaka zapojeniu žien do pracovného procesu. Paul Krugman poznamenáva, že „... muži predchádzajúcej generácie vo veku od 35 do 40 rokov ešte silno podporovali rodiny so ženami v domácnosti, lebo mzdy očistené o infláciu boli v roku 1973 o 12 percent vyššie ako dnes... pričom priemerné výstupy produkcie na jedného pracovníka za hodinu (dokonca po zohľadnení inflácie) sa za spomenuté obdobie zvýšili o 50 percent“.

Vynára sa ďalšia dôležitá otázka. Ak by mzdy nedržali krok s výrobou, kto by kupoval všetky tie tovary navyše? Prečo sa ekonomika nedostala do recesie v uplynulých tridsiatich piatich rokoch, ako by sme to podľa Marxových analýz očakávali? Časť peňazí sa investovala do reálnej ekonomiky, preto rástla i produktivita. Aj napriek tomu prebytok ponuky smeroval do cenných papierov (akcií a obligácií) a do nehnuteľností, čo znižovalo hodnotu aktív. (Nasledujúce údaje nám poslúžia ako meradlo papierového investovania: v roku 1956 dosiahol Dow Jonesov index 500 bodov, po šestnástich rokoch (1972) to bolo 1000 a v roku 1987 už 2000 bodov. O desať rokov (1997) sa vyšplhal na 8000 a v roku 2007 dokonca na 14 000 bodov. Možno povedať, že Dow Jones sa počas amerického zlatého veku zdvojnásobil (rovnako sa zdvojnásobili aj mzdy; v období znižovania miezd vzrástol štrnásťkrát).

Potom nastal „boom“ s realitami, a to veľmi prudký. Ceny bytov sa v rokoch 1975 až 1997 zvyšovali priemerne ročne o jedno percento, v rokoch 1997 až 2006 medziročný nárast poskočil až na šesť percent.

Explózia hodnoty aktív vyvolala situáciu, ktorú ekonómovia nazývajú efekt bohatstva. Keď ste bohatí, viac aj utratíte. Väčšina vlastníkov aktív mala dobrý dôvod cítiť sa bohatšími. V rokoch 1995 až 2004 sa počet milionárov (údaje sú z roku 2004) v Spojených štátoch zdvojnásobil, rovnako sa zdvojnásobil aj počet domácností s príjmom viac ako päť miliónov dolárov, ale aj s príjmami viac ako desať a dvadsaťpäť miliónov dolárov. Podľa Krugmana za miliardára môžeme považovať každého, koho bohatstvo je väčšie ako priemerný výstup produkcie 20 tisíc pracovníkov (uprostred deväťdesiatych rokov minulého storočia to bola jedna miliarda). V roku 1957 bolo 16 miliardárov, v roku 1968 iba 13 a dnes až 160 miliardárov.

Títo ľudia utrácajú veľmi veľa. (Robert Frank, reportér Wall Street Journalu, dáva knihou Richistan (2007) možnosť nahliadnuť do ich sveta prostredníctvom cesty do novej krajiny. Lenže aj napriek jachtám, vilám a súkromným lietadlám nemôže jedno či dve percentá populácie skonzumovať toľko, aby sa udržal rozkvet ekonomiky.

Ďalšia veľká časť celkového prebytku ponuky – oveľa dôležitejšia ako spotreba ultrabohatých – sa vynaložila na pôžičky pracujúcich. Dlhová explózia, ktorá vypukla paralelne s explóziou hodnoty aktív, najviac zasiahla práve ich. Zamyslime sa nad dvoma štatistikami. V roku 1975 bol dlh domácností v USA primeraný, predstavoval 47 percent hrubého domáceho produktu. Dnes je to 100 percent. Ak ho očistíme od inflácie, je dvakrát väčší ako pred tridsiatimi piatimi rokmi. Podiel osobnej spotreby z disponibilného príjmu domácností predstavoval v roku 1981 až 88 percent, usporiť sa teda dalo 12 percent. V súčasnosti je podiel stopercentný, čiže nulové úspory. (Neznamená to však, že nikto nesporí. Na druhej strane to znamená, že spoločenský nadbytok sa požičal na financovanie spotreby.)

Počas niekoľkých uplynulých desaťročí prišlo k masívnemu zvýšeniu domácich kapitálových pôžičiek, debetných úverových kariet, študentských pôžičiek, pôžičiek na autá atď. Nikdy predtým si toľko ľudí nepožičiavalo tak veľa. Skrátka, kapitalistická trieda namiesto zvyšovania miezd požičiavala veľkú časť svojho zisku pracujúcej triede, navyše s riadnymi úrokmi. Veľmi múdre! Múdre s výnimkou nepríjemnej pravdy: Čo nejde, jednoducho nejde. Kým sa príjmy nehýbu, nemôžu donekonečna rásť dlhy. Čoskoro totiž nastane situácia, že poberateľ pôžičky nedokáže splácať ani úroky, tobôž istinu. Poskytovatelia pôžičiek znervóznejú. Úvery vyschnú, nasleduje platobná neschopnosť a bankrot.

Veľké problémy spôsobila a spôsobuje globalizácia. Efektívnosť keynesiánskych deficitných výdavkov závisí od multiplikačného efektu – poskytnúť ľuďom prácu a zároveň im dať viac peňazí na spotrebu, čo zabezpečí ďalším zamestnanie atď. – opak recesívnej klesajúcej špirály. Lenže globalizácia narúša multiplikáciu. Keď novozamestnaní ľudia použijú svoje peniaze (so sklonom k šetrnosti) na nákup lacných importovaných tovarov vo Wal-Marte, zabezpečí to prácu čínskym pracujúcim, ale nie rodákom.

Čo by povedal Keynes?

John Maynard Keynes, ktorého reputácia v uplynulých desaťročiach značne utrpela, sa opäť dostáva do centra pozornosti, a to oprávnene. Ekonomická teória založená na racionálnych očakávaniach, ktorá nahradila keynesianizmus na väčšine katedier, sa ukázala ako neužitočná najmä v súvislosti s pochopením súčasných udalostí.

Keynesa by súčasná kríza prekvapila viac ako Marxa. Prekvapila by ho vysokým rastom v podmienkach neregulovaných finančných trhov v ostatných desaťročiach. Niektorí ekonómovia písali podobne zádrapčivo ako Keynes o iracionálnosti finančného sektora. Iba niekoľko citácií z dvanástej kapitoly jeho vzorovej monumentálnej práce General Theory of Employment, Interest and Money. Uvádza svoj štandardný pohľad: „Mohli by sme predpokladať, že konkurencia medzi profesionálnymi expertmi, ktorí majú súdnosť a znalosti na oveľa vyššej úrovni ako priemer súkromných investorov, by mohla vyvážiť rozmary neuvedomelého jednotlivca, ponechaného na seba samého. Stalo sa však, že energia a šikovnosť profesionálnych investorov a špekulantov je zameraná odlišným smerom. Väčšina týchto osôb sa vôbec nesústreďuje na vypracovanie presnejších odhadov pravdepodobného výnosu z investícií počas celého obdobia ich životnosti, ale sústreďuje sa iba na to, aby predvídala zmeny konvenčnej základne ohodnotenia o niečo skôr, než tak urobí široká verejnosť.“

Keynesa, ktorý strávil veľa času na londýnskej burze, niekedy postretlo šťastie, inokedy mal smolu, opäť šťastie atď. Tamojšiu atmosféru približuje takto: „Skutočným súkromným cieľom aj tých najkvalifikovanejších investícií je však to, aby sa vytrel zrak a aby falšovanú alebo znehodnotenú mincu podstrčili niekomu inému... Dá sa povedať, že ide o hru na to, čo letí, na čierneho Petra, resp. o jedného viac; o spoločenskú hru, v ktorej vyhráva ten, kto nezdvihne ruku ani priveľmi skoro, ani priveľmi neskoro, kto odovzdá čierneho Petra susedovi skôr, ako sa skončí hra, resp. kto obsadí stoličku skôr, ako sa skončí hudba.“

A situácia sa časom pravdepodobne zhoršuje. „Podľa toho, ako sa zdokonaľuje organizácia investičného trhu, narastá aj nebezpečenstvo, že prevládne špekulácia.“

Čo treba robiť? Keynes v záverečnej kapitole knihy The General Theory... (zdá sa, že poniektorí súčasní ekonómovia ju čítali alebo ju aspoň berú vážne) konštatuje: „Hlavnými nedostatkami ekonomickej spoločnosti, v ktorej žijeme, sú neschopnosť zabezpečiť plnú zamestnanosť a náhodné nespravodlivé rozdeľovanie bohatstva a príjmu.“

Dva nedostatky, zdôrazňuje, sú navzájom prepojené. Veľkým nebezpečenstvom pre modernú kapitalistickú ekonomiku sú nadmerné úspory vo vzťahu k ozaj produktívnym investíciám určeným do reálnej ekonomiky. Bohatí majú tendencie usporiť väčšiu časť zo svojho príjmu ako chudobní, preto aj nesú primárnu zodpovednosť za nedostatok agregátneho dopytu, ktorý spôsobuje nezamestnanosť. (Podľa Keynesa je investovanie na burze alebo na iných finančných trhoch sporením, nie investovaním; investovanie znamená rozšíriť existujúce výrobné kapacity alebo rozvinúť nové.) (Agregátny dopyt predstavuje súhrn všetkých statkov a služieb, ktoré sú ekonomické subjekty ochotné v danom období kúpiť – pozn. prekladateľa)

Keynes nepredpokladal, že tento nezdravý stav môže pretrvať. Bol totiž presvedčený, že kapitál sa čoskoro rozhojní a že návrat ku kapitálu v súlade so základným zákonom ponuky a dopytu čoskoro dosiahne najnižší bod, „...a to bude znamenať tichú bezbolestnú smrť rentiera, a teda zánik stále rastúcej kumulatívnej utláčateľskej sily kapitalistov umožňujúcej vykorisťovanie prostredníctvom hodnoty kapitálu, podmienenej jeho vzácnosťou.“ (To je Keynes, nie Marx.)

Ekonómovia a politickí stratégovia zainteresovaní do hospodárskej rekonštrukcie krajín východného bloku, v ktorých komunizmus skolaboval, pokladali na začiatku deväťdesiatych rokov minulého storočia za významnú reformnú agendu otázky zamestnaneckej samosprávy. Bolo dôležité presvedčiť lídrov týchto krajín, aby zostali „normálni“ a nespoliehali sa na „grandiózne experimenty“ privatizácie, deregulácie a voľnej ruky trhu. Žiaľ, rozpad sovietskej ríše nastal práve v tom okamihu, keď neoliberalizmus ovládol ideológiu Západu. Sebavedomí a suverénni západní ekonómovia spojili sily v záujme ešte cynickejšieho poradenstva.

Jednou z prvých pozorovateliek bola mladá Noreena Hertzová, ktorá vyštudovala ekonómiu na Cambridgskej univerzite. Ako dvadsaťtriročná získala titul MBA na Wharton School of Business, potom odišla do Ruska ako členka tímu Svetovej banky; bolo to po rozpade Sovietskeho zväzu a jej úlohou bolo poradiť Rusom v oblasti ekonomických reforiem. Arogancia, neokrôchanosť a politické kalkulácie washingtonských bossov, ktorí dozerali na jej prácu, ju obrali o všetky ilúzie. „Všetko je o politike,“ povedali jej. „Celou pointou privatizačného procesu bolo vyrvať z rúk štátu majetok.“ „A čo ľudia?“ spýtala som sa. „Trh ich už rozdelí.“

Trh ich skutočne rozdelil. Historická príležitosť sa stratila. Kapitalizmus, teraz bez globálneho rivala, zahodil rukavičky a začal ofenzívu proti odborom, antitrustovej legislatíve a finančnej regulácii. Dôsledky dnes vidí každý.

Dospeli sme ku koncu histórie? Nemyslím si.

Preložil Pavol Dinka
Tento úryvok z predslovu k slovenskému vydaniu diela Po kapitalizme uverejnil Literárny dvojtýženník č. 3 – 4/2011.

 
Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Komentáre

Obrázok používateľa Anonymný
#1
(neuvedené)
26. apríl 2011, 09:31
1. Predovšetký, toto dielo je už oveľa konkrétnejšie v definovaní, ako by mala vyzerať postkapitalistická spoločnosť, teda spoločnosť a ekonomika po kapitalizme , ktorej zárodky vznikajú práve teraz .
Zatiaľ čo podľa M.Alberta participatívna ekonomika parecon vyjadrovala želania k lepšiemu a sociálne spravodlivejšiemu životu, tu D.Schweickartom definovaná ekonomická demokracia je už popísaná v konkrétnejších a reálnejších črtách a realisticky vychádza zo situácie vyspelej spoločnosti na konci prvej dekády 21.storočia. Napriek všetkému tomu pozitívnemu si neodpustím poznámku, že vychádza viac z reálií USA a možno niektorých krajín EU a menej z reálií bývalých postkomunistických krajín.

2. V diele je dobre spracovaná kritika kapitalistického výrobného spôsobu na začiatku 21.storočia, ktorý čoraz viac spôsobuje deštrukciu ľudského spoločenstva i životného prostredia na planéte Zem.
Odporúčam najprv si prečítať túto analytickú kritiku uvedenú v kapitole IV. (Kapitalizmus s jeho zlé stránky)a kap.II.(Argumentácia obhajcov kapitalizmu) a až potom sa pustiť do štúdia III.kap. (Ekonomická demokracia, čo to znamená?), aby ste porozumeli, čo autor porovnáva a aké východiská si volí pre ekonomickú demokraciu , ktorej črty akoby boli ekonomickým základom pre dodržiavanie sociálnej demokracie , o čo sa snažia márne v kapitalistickom výrobnom systéme politické strany takto definované ako sociálna demokracia.

3. Až potom sa hodí prečítať si kap.I (Kontraprojekt,nástupnícky systém, revolúcia) a radosť zažijete pri čítaní kap.V (Ekonomická demokracia - prečo ju potrebujeme) a kap.VI.(Ako sa dostať odtiaľto tam).

Ak zavriete po poslednej strane knihu,a ak ste sociálne cítiaci a politicky orientovaní vľavo, budete potešení a povzbudení - história sa nekončí, naopak, už vieme, kam kráčame a chceme to zmeniť.

Jediné, čo ma trochu mrzí je, že autor mal prístup k mnohým faktom z oblasti bývalého socialistického usporiadania, ale nemá alebo neuvádza ani len jediný príklad a fakt, ako sa rozvíjal socialistický výrobný a ekonomický systém v Československu, čo to bol za fenomén družstevný podnik akým bol Agrokombinát Slušovice, aké možnosti boli zablokované v roku 1968 a aké boli východiská pre čs.spoločnosť v roku 1990 ( konferencia na zámku Koloděje) než si Klaus presadil reštauráciu kapitalizmu šokovou ekonomickou "terapiou", teda rozvratom ekonomických štruktúr a privatizáciou spoločenského majetku čs.státu.
Obrázok používateľa Anonymný
#2
(neuvedené)
26. apríl 2011, 12:01
Američania nepoznajú základnú pohnútku žiť pre niečo iné ako sú peniaze. už veľmi dávno sa dodržiaval základný princíp prežitia skrýval sa v šestonedelí rodičky. vysvetlím tento pojem, lebo aj ked ho každý pozná nedodržiava sa z rôznych príčin na chybu každého rodiča a je jedno či je to muž alebo žena. hoci na prvý pohľad to nemá nič spoločné s tým či je niekto viac pracovitý ako druhý - či viac bohatí ako iní ludia. šestonedelie sa najviac porušuje v Amerike, tam mamičky nastupujú do práce už pár dní po pôrode. a tie chudobnejšie mamičky si berú svoje novorodeniatko do práce. tam ho kojí, prebaľuje a čičíka - ak samozrejme nepracuje práve v pásovej výrobe. tam to asi nemá ako dodržať, ale k veci. Hovorí sa, že boh dal ženám do vienka tento zázrak prírody a nebol vymyslený pre zábavku, ale mal chrániť život ženy aj dieťatka. presne tak to funguje aj pri tej najhoršej situácii aká môže postihnúť rodičov a to je smrť ich potomka. Boh sa nepozerá iba tak nečinne na bolesť a zúfalstvo, ale dáva im šesť týždňov( málo alebo dosť času kto vie?) na spamätanie sa. to znamená, že prvých šesť týždňov po tragédii sú pozostalý v tranze - nepripúšťajú si smrť nedokážu popísať bolesť. nevedia vnímať fakty. nevedia odpovedať súvisle na otázky. do troch dní pochovajú svoju ratolesť a potom sa vyrovnávajú. ale už sme pokročili aj v tomto, lebo to čo naši predkovia dokázali za tých prvých šesť týždňov my už nedokážeme. vo väčšine sa matky zrútia a utiekajú sa aspoň k bohu. modlia sa alebo sa úplne zosypú. nemôžu a nevedia žiť s toto obrovskou bolesťou. niektorí vyslovia to čo asi každý- Boh nám zlomil srdce. zlomil a zatvrdil. preto naši predkovia poznali toto tajomstvo života môžno trochu na naše pomery neprijateľné, ale hovorili takto jedináčik je ľahko vychovávateľné dieťa má všetko a nemusí sa z nikým deliť o nič, ale ak im ho boh zoberie nezostane im nič. dáva im možnosť mať druhé dieťa, ale ak príroda povie dosť - kúpia si psa s rodokmeňom. a zaplnia prázdne miesto v srdci. preto už naši predkovia vedeli, že je treba mať aspoň dve - tri deti, aby nepociťovali prázdnotu. medicína pokročila a dokážu pomôcť - vedia napraviť aj chybičky krásy. dokážu takmer všetko, ale nedokážu zastaviť smrť. my sme sa vrátili do kapitalizmu akoby sme boli samovrahovia. odstraňujeme aj tie najzákladnejšie ľudské prežite. mamičky sa pchajú rýchlo späť do práce a utekajú im tie najkrajšie chvíle so svojím dieťaťom. odchádzajú za hranice a niekedy sa k nim ani nevrátia. dakedy v socializme sme si vybojovali, že materská "dovolenka", ktorú nám určili ešte komunisti bola iba pol roka a potom dieťa putovalo do jasličiek. a neskôr v 80 rokoch sa dala MD na dva roky. a čo si dnes pýtajú naše mladé mamičky asi zas novú diktatúru paradoxne od pravicovej vlády so silnými komunistickými prvkami. hľadajú si opatrovateľky na stráženie svojich detí a svoje mamy nenápadne zapriahajú do výchovy vnúčat. pričom nové smernice z Eu nám hovoria, že máme robiť najlepšie do 70 a viac rokov. tak ale komu máme uhovieť? tie staré mamy - čo majú svoju kariéru či svoje podnikanie tie nemajú čas pomáhať,lebo musia zarábať na svoju dlhovekosť a muži to isté. ved to už nikam nevedie tento kapitalistický spôsob iba ak na psychiatriu. ale aj psychiatri sú len ludia. tak ešte je tu boh a ten nám dal deň voľna. my ju máme v nedeľu, ale podnikatelia si vybojovali, že musíme robiť aj v nedeľné smeny, aby mohli povedať, že nedeľné ničnerobenie je iba pre darebákov. no a to je všetko. z tohoto urobte ekonomický záver, že kto má pravdu.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
26. apríl 2011, 17:36
Pani Vierka, niekedy sa dobre čítajú Vaše texty, sú také Bednárovské (poznáte spisovateľa, predpokladám...), ale toto tu je o inom.
Dotkli ste sa síce toho, že v Amerike nemajú skúsenosti s iným spoločensko-ekonomickým zriadením než so svojou demokraciou v kapitalizme, takže nebudú rozumieť dvojročnej materskej dovolenke a podobne, ale celkovo je tá téma posunutá trochu inam...
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
26. apríl 2011, 18:57
viem, že som načala tému háklivú a citlivú. ale Amerika nám tu už zasahuje do všetkého. začali to oni, čo sú zadlžení na našich 70 generácií dopredu. je to hanba a neznalosť celej ekonomiky štátu. na hanbu a posmech tam majú bohaté mestá rozdelené ešte horšie ako naše čierne stavby. majú tam kriminalistu na úrovni Klondiku (v podstate na území starého cárskeho Ruska predala im Aljašku cárovná Katarína) a sú schopný zničiť celý svet pre ich veľké oči. nemajú nič okrem starej kapitalistickej demokracii. a ich zdravotníctvo je hanba celého ľudstava. ich zdravotníctvo je na úrovni rovníkovej Afriky tam tiež nemajú žiadne poistenie. už v socializme sme tu mali takzvaných čiernych pasažierov z arabského sveta, lebo už to môžem povedať, pred 21 a po revolúcii 89 ešte viac (a ešte štedrejšie a už nielen z arabského ale celého tretieho sveta) tu rodili ich ženy v našich nemocniciach na naše zdravotné poistenie. napríklad jedna nemenovaná stará dievka čo nikdy nemala a nemohla mať deti - tak bola ochotná za úplatu prepožičať svoj preukaz poistenca, aby mohli rodiť u nás zadarmo, lebo v bohatých Arabských emirátoch, Dubaji, Kuvajte a pod. stál obyčajný pôrod celý majetok. tu sa im to oplatilo, lebo naše hlúpe ženy a občianky SR sú úplatné a stačilo iba im požičať meno občianky SR. ved je to na hlavu celé, lebo zatiaľ sa chodí s krčahom po vodu, kým sa neodtne ucho. a dnes ked nie sú peniaze na nič a už vôbec nie na naše zdravotníctvo. tak sa nenájde nejaký arabský šejk, ktorý by sa ťapol po vrecku. nedajú nám nič, ale tu náš minister obrany Galko posiela jedného vojaka, že vraj bojovať proti diktátorovi. alebo napríklad OSN ako nám zväzuje vo všetkom ruky. nie je to prvý krát čo o nás rozhodovali bez nášho vedomia. a my sa máme pozerať, že ako na nič nie sú peniaze? (tak načo máme vládu SR?) pričom pod ich záštitou sa tu berie všetko - dôchodcom dôchodky, chorým lieky a pomôcky a deťom rodičia i škola. a rodičom ich deti.
Obrázok používateľa Anonymný
#3
(neuvedené)
26. apríl 2011, 19:21
no vidite a ja tu vidim na stranke noveho slova reklamu na nebankovu spolocnost - potrebujete uver? staci kliknut.... co k tomu dodat????????
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
26. apríl 2011, 23:56
Hm, tentoraz s Vami pani Viera nesúhlasím, táto kniha je dôkazom, že aj v USA žije poriadne veľká skupina ľudí, ktorí už vytriezveli z vyše dvestoročnej historickej cesty kapitalizmu a dnešná situácia liberálneho kapitalizmu ich núti rozmýšľať viac ako nás o ceste k socializmu - je iba smutné, že u nás je to takmer zakázaný pojem, kdežto tam to začína byť jedna z alternatív vývoja sveta po kapitalizme . to je prekvapenie, čo?

Ten nadpis k príhovoru z knihy je myslený ako bulvárna provokácia, inak je to dielo veľmi "toxické" pre liberálnych ekonómov - ak pripustia, že fskty tam spísané sú skutočné, mali by skákať z mrakodrapov.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
27. apríl 2011, 09:39
Pán Peter ale kedy to bude? a prečo to u nás zakazujú a prečo sa náš socializmus tak zosmiešňuje naši mladými analytikmi? Napríklad moja dcéra mala šťastie, že prišla do Británie, ked boli vo vláde Blairovci teda takzvaní ľavičiari - po našom soc. demokrati a do dnes to nechápe. neviem jej to vysvetliť. pričom sa narodila v roku, ked v Černobyle buchol reaktor JE.(mala len 2 mesiace - bála som sa o ňu a jej zdravie, ale vedela som, že máme zdravotníctvo pre všetkých. mojej kamarátke zomrel 9 ročný syn na leukémiu v tom istom roku ako sa stala tá nešťastná havária. a kto bol vtedy v Rusku pri moci? no predsa otec perestojky Gorbačov. to on nebol ochotný povedať pravdu tak isto ako to robia aj dnes naši novinári, len v modrom a nik sa ani nepýta.) Naše deti nevedia čo sme tu vtedy prežívali, že ako sme boli všetci upozorňovaní robili sa rôzne bezpečnostné opatrenia. a naše zdravotníctvo poskytlo Ukrajincom rôzne zdravotné pobyty v našich Tatrách. mali k dispozícii ich deti naše zariadenie na pobyt. dalej liga proti rakovine už vtedy fungovala a snažili sa, aby bolo dostupné každému najlepšie možné podmienky, lebo bohužiaľ vtedy ešte neboli všade nemocnice vybavené tak ako boli v Bratislave. a celé smutné na tom je, že ked moja kamarátka chodila so svojím synom na chemoterapiu tak musela ísť 200 km do BA a autobus bol preplnený a musela ho držať celou cestou na svojich rukách. nebol chudáčik malý schopný ani sám sedieť. zomieral jej pred očami nemala šancu mu inak pomôcť.dnes ked všetko pokročilo tak po revolúcii začali likvidovať naše zdravotníctvo všetko nám zobrali ešte aj tie autobusy a cesty sú v takom stave, že ak by ste mali voziť dieťa s ťažkou diagnózou do vzdialenejšieho mesta tak zomrie po ceste na tých výmoľoch. všetko je tu zničené a pamätám si to najhoršie čo tu zaviedli ešte minister Zajac ked zaviedol poplatky u lekára a za recept. Súkromné záchranky sa nabalili na prasknutie a ešte tá drzosť a morbídnosť, že aká tu nastala medzi lekármi až na zvracanie, lebo to ziskové bolo a je súkromné a stratové je štátne. a ešte tú drzosť, ked nariadil povinné prehliadky ako nejakú novinku. sa tváril akoby včera on sám na celom svete na to prišiel ako ten najväčší objav roka či div sveta. Nikdy v živote som nevidela tak kradnúť z týchto peňazí. a prehliadky sú zlatá žila pre tých lekárov čo nemajú zábrany ťažiť z tohoto alebo( chvalabohu už mám veľké deti) jeden otec(róm) niesol svoje dieťa na rukách v horúčke a zvonil u každého - nech mu pre boha živého niekto požičia peniaze na poplatok na pohotovosť na recept a lieky. bolo mi ho veľmi lúto a dali sme mu peniaze, ale viete koľko je takýchto detí dnes? nemajú auto, nemajú autobusy, nemáme tu nič všetko zlikvidovali pôrodnicu zatvorili. no jednoducho všetko zničil kapitalizmus. a najmä začal to človek - ako je aj bývalý Zajac nikdy v živote by ma nenapadlo, že tento človek zničí všetko na čo siahne a nik mu v tom nezabránil. a naša súčasná predsedníčka vlády(sociologička) pokračuje v jeho šľapajách to ona bola poradkyňou Kaníka. a Sulík zas bol poradca každému ekonómovi v republike. pre boha živého - kto je tento Sulík? jediné čo bol a čo zostal obyčajný emigrant. v živote som nevedela, že nejaký Sulík žije a dnes nás zosmiešňuje v celej EU, lebo je populista trepe, že nemáme prečo pomáhať nemeckým a francúzskym bankám, ale kde bol za celých 20 rokov?, ked sa z našich peňazí ozdavolali banky? kde bol ked tu Dzurinda zlikvidoval každého a všetko, kde bol, ked Radičová povedela, že každý je simulant asi preto, že v socializme tak ako ona dobre vedela - poberali invalidné dôchodky všetci disideti (najmä tí bratislavský a ešte príživníci zlodeji čo kšeftovali pred tuzexom a ešte olášsky cigáni, a preto tak dobre vedela, že kto zneužíva invalidné dôchodky, lebo vraj aj jej otec etnický Slovák bol už ako 40 ročný chorý a vraj nemal poriadnu prácu - to by mal dnes povedať, že kto tu tu má a hlavne, že akú prácu?) v tomto štáte boli iba disidenti invalidi(ostatní občania vtedajšieho Československa nemali možnosť ani len požiadať oň ,lebo by sa neušlo na takých darmožráčov ako boli disidenti a ekonomickí emigranti. lebo politickí emigranti neboli - a ak tak by sa dali spočítať na jednej ruke). disidenti a emigranti invalidní dôchodcovia a práve títo tu robili na čierno a neplatili dane a platil ich západ - za nič nerobenie. ako aj Havel ten sa vozil na Mercedese a nikdy nikde nerobil. Mikloš predával všetko a na dôvažok využil tú možnosť, že jeho dieťa bolo alergické a na základe tohoto dostal byt tak kto tu zneužíval naše socialistické zdavotníctvo? okrem lekárov, poisťovákov a politikov ved liečebné pobyty pri mori tu taľovali iba tým - čo bol napríklad učiteľ, lekár, právnik, politik alebo po novom vraj veľký podnikatelia pričom mnohí získali svoju živnosť iba preto, že pretým tam napríklad robili čašníka. Aj v ČR takto prišli napríklad k pivovarom. a pivovarník bol predtým elektrikár s učňovkou a dnes podporuje v ČR tú najtvrdšiu pravicu TOP 09 (tým radí aj ten náš podarený Rudko Zajac. a na hanbu a posmech tam platia také poplatky v zdravotníctve, že každý čo ide do ČR - bárs by mal z domu všetko zabalené, lebo v ČR sa môžete iba modliť, aby sa vám nič nestalo.) A z učnovkára sa idú posr..aj taký herec ako je napríklad Jan Kraus. asi vie, že prečo, sa oplatí byť za dobre s tými, čo si tu po revolúcii taľovali ako so svojho. Ako je možné, že NADSME sú akcionári a sú tam ludia z BA podnikatelia a rôzni zástupcovia zamestnávateľských zväzov a náš štát tam má iba 1% zastúpenie? ved to je už hriech, lebo ked by tam mal náš štát viac % mohli sme mať všetci, ale nie, tu sa na tejto podivnej čudáckej skupine nabaľujú ludia - čo majú napríklad 5 svojich potomkov s piatymi rôznymi ženami. a má svoju hlásnu trúbu(rádio)a svojich verných napríklad Banášová tam robí, ale že jej otec napísal knihu o Dubčekovi to nechápem, lebo ak mal k nemu úctu, tak by mal byť Soc. Demokrat, lebo Dubček bol soc. demokrat. a Adela robila reklamu pred voľbami SDKU a Lasicovej žene, tak neviem čo to už tam v tej BA je za háveď. každý je v inej strane strčený, že aby mali každý toho svojho kamaráta medzi politikmi. a konské polo sa organizovalo v chránenom území a starosta(SDKU) v Štrbe má to svedomie urobiť si tam všechnopárty a je okrem toho ešte aj ten - čo vyjednáva s vládou ako zástupca tušíme turizmu. či aké to má ešte funkcie okrem starostovania. A v USA sa trápia ako mať socializmus? a tu sa naši mladí bijú do hrude, že v USA všetko je skvelé. tam chudobní nie sú a ani nikdy neboli. ani nevedia čo je to byť chudobní. tam sú všetci bohatí, úspešní a zdraví, tam vôbec nevedia čo je prírodné katastrofy, lebo tam ešte aj počasie ide podľa predstáv kapitalizmu.
Obrázok používateľa Anonymný
#4
(neuvedené)
28. apríl 2011, 11:00
Nereagujem na samotné dielo D.Schweickarta, pretože to je samo o sebe obsažnejšie než avízo o knihe v článku s trochu čudným nadpisom.
Reagujem na obsah článočku, dnes už ani autor myšlienky o konci histórieFrancis Fukuyama nehovorí o tom, ale ostatné dielo pomenoval "Veľký rozvrat" a popisuje chaos spôsobovaný zmenou ekonomických, spoločenských i prírodných podmienok ľudstva.
A práve od toho sa odráža aj skúmanie D.Schweickarta v diele Po kapitalizme-Ekonomická demokracia a navyše, korešponduje s myšlienkami článku "Kyberfenomén a ilúzia Matrixu",od Eleny Klátikovej, ktorý vyšiel v poslednom vydaní časopisu SAV Studia Politica Slovaca číslo 2/2010.
Tu sa hovorí o ilúziách súčasnej civilizácie a o charakteristickom zrýchľovaní, citujem "zrýchlenie sprevádza človeka počas celého civilizačného procesu..." a "reakciou na toto všeobecné zrýchlenie je frustrácia z márnosti svojej snahy zmocniť sa kľúča k pochopeniu a ovládnutiu zmien presahujúcich jednotlivca..." a "je však aj náznakom toho, že náš ekonomický život, ktorý odkrajuje podstatnú časť z nášho času a energie svojim charakterom a miestom, na ktorom sa odohráva, nielenže zväčša neuspokojuje naše emocionálne a sociálne potreby, ale často je s nimi v rozpore."(str.96).
Ato je to tom, že ak dáme človeku nádej, že nájde kľúč k ovládnutiu situácie a k tomu, aby našiel vývhodiská, posyktujeme mu mocnú zbraň aby nerezignoval.

A touto mocnou zbraňou a kľúčom je táto Schweickartova kniha PO KAPITALIZME - EKONOMICKÁ DEMOKRACIA.
Obrázok používateľa Anonymný
#5
(neuvedené)
03. máj 2011, 21:49
Z hľadiska vývojových (dialektických) princípov ekonomické a sociálne krízy, alebo krízy systému vznikali vtedy, keď došlo k nesúladu medzi výrobnými silami a výrobnými vzťahmi, keď zastarané spoločenské väzby medzi ľudmi prestali zodpovedať nahromadenej materiálnej kvantite. Aj krízy z nadvýroby sa v kapitalizme objavili až za hranicami jeho klasickej podoby, po r. 1848. O tom, že krízy z nadvýroby sa vyskytovali už aj predtým, len neboli teoreticky podchytené, svedčí poznatok starých filozofov, ktorí sa obávali bohatstva, pretože vraj rozkladá spoločnosť a privádza ju do krízy.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
03. máj 2011, 22:00
aj keď nevedomky a mieril svojou prácou úplne inde. Za koniec dejín považoval liberálny kapitalizmus. To už aj vnímané enormné zrýchľovanie sociálneho času je však skutočne prejavom konca ľudskej epochy, ľudských dejín. 1. Neznamená to však, že tým koncom je liberálny kapitalizmus. Po ňom ešte nasledujú štyri epochy, aj keď vo veľmi zrýchlenom, skrátenom procese: socializmus a tri epochy globálnej civilizácie. Preto hovorím o 4 epochách, o ktoré zaostáva kapitalizmus vo vývoji. 2. Koniec ľudskej epochy však neznamená, že ľudstvo tým končí. Znamená to len toľko, že končí ako najvyššia vývojová forma, a stáva sa len vedľajšou vývojovou líniou.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
03. máj 2011, 22:11
vyplýva práve z toho enormného zrýchlenia sociálneho času, až enormného skracovania životnosti historických epoch. Nie je to nič mimoriadne, ak si všímame vývojové procesy v prírode, takéto zrýchľovanie je bežné. Nájdeme ho aj vo vývoji živej prírody, písal o ňom už aj Engels. Viditeľné je vo vývoji chemickej formy, vývoji chemických prvkov. Na začiatku chemickej tabuľky badať stabilitu prvkov, ku koncu tabuľky ich životnosť sa prudko skracuje (transurány). Zrýchľovanie súvisí s tým, že na začiatku vývoja systémov tieto obsahujú malý počet prvkov a teda aj malý počet väzieb medzi nimi a teda aj malý počet procesov. S pribúdaním matérie (napr. u chemických prvkov protónov, elektrónov, neutrónov) pribúda aj väzieb a procesov medzi nimi, až systém začne byť preťažený a rozpadať sa. Nahromadená materiálno-energetická kvantita si začne vyžadovať zmenu formy, zmenu väzieb medzi prvkami. A tak je to aj s dnešnou ľudskou civilizáciou, nahromadená produktívna kvantita si vyžaduje úplne nové väzby medzi ľuďmi. Preto vypisovanie o tom, že lepší systém ako kapitalizmus sa už nedá vymyslieť, je úplne laickým pohľadom na pohyb dejín, pohyb systémov.
Obrázok používateľa Anonymný
#6
(neuvedené)
03. máj 2011, 22:33
Preto hovorím, že u západných autorov sa neskreslenej analýzy súčasnosti ťažko dočkáme. Žijú uzavretí v starom kapitalizme a tým sa celý ich rozhľad a fantázia končí. Súčasný spoločenský vývoj vnútorne však už má máločo spoločné s kapitalizmom. Hovorím o vnútorných prúdoch, tie povrchné príznaky ľahko mýlia povrchných pozorovateľov........ Ak chce niekto vypracovať životaschopný spoločenský model, nemôže vychádzať z predstavy, čo po kapitalizme. Samozrejme, treba rátať so silným vplyvom kapitalizmu, ale je to vplyv nepriamy. Asi tak, ako keď si osadníci vybudovali svoje osady v indiánskom území, kde museli rátať so silným vplyvom veľkých indiánskych kmeňov. Ale vplyv indiánskej spoločnosti tu už bol nepriamy, neurčoval podstatný charakter osád, ich výstavba a život podliehali logike vyššieho spoločenského systému, nie indiánskeho. Preto aj pri uvažovaní o budúcnosti už nemožno vychádzať z kapitalizmu, prinajmenšom zo socializmu, aj keď ten už takisto zastaral. S vplyvom kapitalizmu tu treba rátať, ale skôr s jeho negatívnym dopadom, nie s možnosťou logického prechodu kapitalizmu do nového systému. Tak dnešný vývoj vôbec nestojí.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
03. máj 2011, 22:46
Tak sa nám to síce povrchne javí, ale realitný trh a prešpekulovaný finančný systém boli len spúšťacím mechanizmom oveľa hlbšej krízy - krízy ľudskej civilizácie. A keďže kapitalizmus sa pokúša určovať dnešný vývoj, zdanlivo sa nám kríza javí ako kríza kapitalizmu, pritom išlo o oveľa hlbší proces. Ukončenie epochy ľudskej spoločnosti ako určujúcej vývojovej línie, ukončenie úlohy človeka ako vrcholu vývojového rebríčka. Preto krízový stav ľudskej civilizácie bude pokračovať, prax to nakoniec ukazuje. Ako som uviedol vo svojom príspevku o vývojovej nadstavbe, sú možné dve zásadné riešenia: 1. Prechod na vyššiu kvalitatívnu úroveň, do nového systému. Podľa poznatkov z prírody ale takto prechádza len malá časť starého systému. 2. Druhou možnosťou je prechod do štádia vývojoveho nadstavenia (nadstavby) starej formy. To si však vyžaduje úplne zmeniť stratégiu vývoja ľudskej spoločnosti, stabilizovať ju upustením od ekonomického rastu, ktorý by plodil neustále krízy. Za príklad môžu poslúžiť Polynézania, ktorých málo pozmenený prvobytný spôsob pretrval tisícročia.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
04. máj 2011, 12:02
Milan, píšete zaujímavo, ale avantgardne. To znamená, že Vás pochopia možno až generácie v roku 2111, ale nie my dnes. Príliš ste nám utiekli kamsi dopredu, to sa avantgardám stáva.
Viete, osloviť dnes súčasníka a nie bulvárnou senzáciou, či ohromujúcou informáciou, to dá prácu.
Preto sa množstvo mysliteľov dnes snaží osloviť verejnosť tak, aby dokázala zareagovať a aby ju začalo zaujímať, čo sa okolo nás deje. Súhlasím s tým zrýchlením sociálneho času, naozaj už dnes si nerozumejú desaťročné rozumovo vyspelé deti odchované na internete s 28-ročnými rodičmi a tí zase so svojimi 50-ročnými rodičmi a tí zas so svojimi 70-ročnými rodičmi, sociálny posun a technologické tsunami príliš rýchlo posúvajú svet.

Ale práve preto sa pojem post-kapitalistická spoločnosť na časť sociálne-ekonomickú a pojem postmoderný svet na spoločnosť z hľadiska medziľudských a kultúrnych vzťahov a filozofie ujali.
A aj to iba v kruhoch inteligencie a tých, ktorí sa obzerajú okolo seba a nestačia im iba denné "práčky mysle" z headlines bulvárnych masmédií.
Preto sa snažíme dnes hovoriť o spoločnosti, ktorá sa v rámci jedného spoločensko-ekonomického systému už vyčerpala a hľadá iné alternatívy. Liberálni ekonómovia a zástanci tradičného kapitalizmu vuvuzelami trúbia o tom, že NIA alebo TINA, niet inej alternatívy - a stáva sa z toho náboženstvo.
Mali ste prísť na konferenciu k tvorbe alternatív kapitalizmu a zistili by ste, že dnes nám nerobí problém definovať budúce spoločnosti podľa rôznych kritérií a utopických modelov, ale veľmi bojujeme so skostnatelosťou obhajcov kapitalizmu ako "najvyššieho štádia ľudskej spoločnosti" a začína to byť súbojom podobným so stredovekou inkvizíciou. Preto treba, aby verejnosť porozumela a nebola ľahostajná ako v časoch Giordana Bruna, keď jeho výkrik "a predsa sa točí" už vo chvíli popravy málokoho zaujímal. Lebo mu vtedajšia verejnosť nerozumela...
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
04. máj 2011, 16:30
založeného na plytkej propagande, sú tieto myšlienky ťažko pochopiteľné. Len som využil poznámku o zrýchľovaní sociálnych procesov k tomu, aby som ozrejmil, z čoho vyplývajú moje poznámky o tom, že kapitalizmus už má veľmi ďaleko k modernosti, zaostávajúc za možnosťami o 4 epochy, alebo 4 spoločensko-ekonomické systémy. A prečo považujem za neadekvátne hovoriť o postkapitalizme, keďže súčasný vývoj už má svojou podstatou máločo spoločné s kapitalizmom, keďže prekročil už aj možnosti socializmu a zanechal za sebou dokonca aj nenaplnenú potrebu globálnej formy. Práve tento obrovský rozpor medzi vývojom výrobných síl, materiálnej základne ľudskej spoločnosti a zotrvávaním na vysoko zastaraných kapitalistických vzťahoch bol zdrojom krízy v r. 2008 a je zdrojom pokračujúcej krízy civilizácie. Moje tézy teda nehovoria o niečom, čo bude možno reálne v r. 2111, ale o súčasnej realite, za ktorou naše poznanie a naše spoločensko-ekonomické väzby hlboko zaostávajú. Globálnou krízou v r. 1998 sa napr. naplnil čas utvoriť globálnu formu. Tá dodnes nebola utvorená, ale práve to sa tiež stalo zdrojom krízy r. 2008, keďže chýbajú globálne správne a regulačné mechanizmy. To dokonca pochopili aj pravicoví lídri, tradične vychádzajúci z dogmy voľného trhu, ako Sarkozy či Merkelová, ktorí počas krízy hovorili o nutnosti vytvoriť globálne regulačné mechanizmy. Pokusom o to bolo vytvorenie G20, bez reálnych kompetencií, ale kapitalizmus už nemá na to potenciál, aby previedol tieto dôležité kroky (utvorenie globálnych inštitúcií, správy, legislatívy, meny), keďže už dávno nie je určujúcim dejinotvorným subjektom a toto presahuje jeho možnosti.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
04. máj 2011, 16:41
ani pri úvahách o socializme, keď sa mylne jeho relatívna krátkosť (70 rokov) považuje za prejav nepodareného experimentu. Nuž, v porovnaní s prvobytnou formou (2,6 mil. rokov) by sa javil aj kapitalizmus so svojimi 560 rokmi ako nepodarený experiment. Preto, ak chceme vyvodzovať nejaké exaktne podložené závery o niektorej historickej forme, napr. o socializme, musíme sa pozrieť na celú štruktúru ľudských dejín (cyklická štruktúra v podobe špirály) a to nám lepšie ukáže jeho možnosti, obmedzenia, vyplývajúce z postavenia v rámci tejto štruktúry. .............. Inak, keď sa už toto považuje za avantgardné tézy, čo potom s tézami, ktoré si zatiaľ nechávam pre seba, keďže by pri nich niekomu mohlo zabehnúť. Kapitalizmus koná veľký zločin na ľuďoch, keďže ich drží v kazajke starej historickej formy a starých dogiem, čo vedie k tomu, že tieto tézy z hľadiska dnešných možností už prirodzené, vyvolávajú údiv u ľudí. To nie je moja chyba, že v dobe, keď za 10 rokov prebehne toľko zmien, ako v prvobytnej spoločnosti za 2,6 mil. rokov, sa stále uvažuje v nemenných buržoáznych dogmách, ktoré sú už úplne mimo dynamiky dnešného zrýchlenia času. Čo sa napr. zmenilo v sociálnom poznaní za posledných 20 rokov? Stále dookola sa opakujú tie isté propagandistické dogmy, ale neobjavili sa žiadne nové objavy, teórie, koncepcie, idey, dokonca posledná kríza narušila aj tieto dogmy a svet vlastne nemá v rukách takmer nič, žiaden program, žiadnu koncepciu (stačí sa pozrieť na Silvestra, médiá venujú viac priestoru vešticiam ako prognostikom, dokonca aj politici sa viac riadia ich vešteniami ako vedou). Pritom ale vývoj (bohužiaľ idúci teraz mimo nás asi podobne ako išiel tisícročia mimo Polynézanov) zatiaľ preskočil tri historické epochy. Niekdajšie predstavy o tom, kde sa bude nachádzať ľudstvo dnes, že sa bude lietať na iné planéty, neboli nerealistické, boli v súlade s vtedajšou dynamikou, takými sa javia len na pozadí dnešného zaostávania za vývojom.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
05. máj 2011, 10:56
Veľmi veľa sa toho zmenilo, Milan, akurát sa to nekomunikuje v médiách a verejnosť čosi tuší iba z toho, aké zločiny a aké udalosti sa občas odhalia a v "headlines" skratkovo uvedú.
Príkladom je rýchlo rastúca imigrácia do krajín Európskej Únie, to je množstvo ľudí z iných kultúr a civilizácie.
Príkladom je hispanizácia USA a zrovnoprávnenie afroamerického občana v USA, ale aj v tom negatívnom zmysle, že teda afroameričan sa správa rovnako ak je majetný ako "biely", teda stáva sa individualistom a sebcom.
Rastie pocit sociálnej nespravodlivosti v krajinách oblasti Strdomoria, nielen v "P.I.G.S." ale i formou sociálnej revolty v severoafrických krajinách.
Žravý individualizmus a sebectvo dosiahlo nové vrcholy v prípadoch manažérov fin-fondov alebo majiteľov fin-akcií zarábajúcich miliardy z hodinu na hodinu a neochotných sa s nikým podeliť. To výhercovia v lotériách sa optori nim správajú ako Kristus ak rozdávajú aspoň "pár šupov"...
Mení sa správanie sa v generáciách, agresivita 10-ročných už prevýšila časy dvadsaťročných ako sme ich poznali z gangov v 20.storočí stonásobne, individualizuje sa spotreba, atď, atď...

Lenže ako na inom mieste diskutujeme ( o SSN ako kríze novinárstva), toto všetko nemá kto odborne a systematicky v médiách komunikovať a navyše, sociológia sa nedostane do ´médií, iba ak je popularizovaná nejakými celebritno.atraktívnymi témami alebo ako osoba političky...

Na ostatnej konferencii práve k témam z horeuvedenej knižky ku ktorej je tento článok som zistil, že dokonca odborníkom ušlo, že sa v prvej dekáde 21.storočia transformuje pracovník grupujúci sa zo stredného (a stále viac sa rozpúšťajúceho) stavu a z dnes už zanikajúcej triedy proletariátu (teda námezdných a nič nemajúcich robotníkov) na tzv. triedu obslužných pracovníkov, ktorí tvoria až 80-percentnú väčšinu zamestnancov i keď pracujú s CNC-sústruhmi a na PC, a na skupinu pracovníkov, ktorí disponujú vedomosťami a sú teda novodobými majiteľmi takého ekonomického zdroja, ktorý je dnes efektívnejší pri produktivite ako samotný kapitál. Lenže o tom nevedia, neuvedomujú si to a takisto pracujú ako účtovníčky, ako administratívne sily, ale i ako majstri vo výrobe, nemusia to byť iba "ajťáci" a už vôbec nemusia byť na pozícii manažéra.
Veľmi sa sociálne poznanie pohlo vpred, ale nekomunikuje sa a NEVIE SA O TOM. To je ten problém.
Obrázok používateľa Anonymný
(neuvedené)
05. máj 2011, 13:50
spoločenskovedné poznanie. A v tomto smere neviem o žiadnom pokroku. Ale o hlbokom úpadku. Ak napr. čítam článoček o spore, či sa história skončila alebo nie, pripadá mi to, akoby akademici vyťahovali svoje závery z rukáva - a nie z pohľadu na štruktúru ľudských dejín. Z pohľadu na ňu vyplývajú jasné závery. Len pre buržoáznu spoločenskú vedu čoraz viac ideologizovanú, založenú na propagandistickom základe, je to veľká záhada.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984