Reklama
Reklama

Bratislavský koncertný záver leta a jeseň

Počet zobrazení: 1002

V mesiacoch septembri a októbri sme mali možnosť počuť v Bratislave množstvo zaujímavých koncertov. Už v letných mesiacoch vystupovalo v Koncertnej sieni Slovenského rozhlasu niekoľko mládežníckych orchestrov. Veľmi atraktívny, no širšou hudobnou verejnosťou slabšie zaznamenaný bol koncert orchestra Siam Sinfonietta podliehajúci pod Bangkok Opera Fondation. Orchester, ktorý vznikol v Thajsku v roku 2010, tvoria mladí inštrumentalisti vo veku od 12 do 25 rokov. Teleso obišlo už značnú časť sveta, získalo viaceré ocenenia a septembri t. r. absolvovalo európske turné po Českej i Slovenskej republike a Nemecku. Popri dvoch skladbách európskej moderny (od Ligetiho a Weberna) orchester zahral pre nás exotických thajských autorov, ktorých rukopis siahal od pomerne tradičnej melodickej hudby (Trisdee na Patalung) po avantgardnú premierovanú skladbu modernistu Kioangsiriho. Kuriozitou bolo uvedenie úryvku z opery (celé dielo bude mať premiéru až v budúcom roku) rozprávajúcej o osude slovenskej Židovky Heleny Citronovej v Osvienčime. Sólo kvalitne zaspievala sopranistka Sassaya Chavalit, ktorá sa spevácky zdokonaľovala v Salzburgu. Za sprostredkovanie hudby „iného sveta“ musíme byť talentovaným mládežníkom z Thajska i organizátorom koncertu ozaj vďačný.

Vo vyššie vymedzenom období uskutočnila štyri koncerty Opera SND. V septembri to bol koncert našich sólistov spolu s členmi Kijevskej národnej operety (11. 9.) a otvárací koncert jubilejnej sezóny 2019/2020, (14. 9.), na ktorom sa zúčastnil aj balet SND. Boľavou stránkou oboch koncertov (vo väčšej miere toho prvého) bolo používanie ozvučenia, na ktoré nie sme v opere zvyknutí. V októbri potom nasledoval recitál Miroslava Dvorského a jeho hostí (10. 10.) s prednesom populárnych neapolských canzonet, ktorý však, bohužiaľ, kolidoval s  koncertom v Slovenskej filharmónii. Problém nezladenia termínov medzi oboma vrcholnými kultúrnymi inštitúciami poznáme už aj z minulosti. Atraktívny mohol byť koncert slovenského tenoristu európskeho formátu Pavla Bršlíka preložený z pôvodného septembrového termínu do stredu októbra. Kvôli ochoreniu som sa, bohužiaľ ,na ňom nemohol zúčastniť. Zaujímavým predstavením v opere bola Suchoňova Krútňava (5. 10.), v ktorej za dirigentským pultom stál náš doteraz v Prahe, teraz už opäť aj na Slovensku pôsobiaci vynikajúci dirigent Ondrej Lenárd. Predstavenie prevzal po bratislavskom kolegovi, takže sem-tam čosi zaškrípalo, ale jeho koncepcia bola skvelá, rovnako ako výkon Jolany Fogašovej debutujúcej v úlohe Katreny.

Nepochybne vrchol koncertnej činnosti v Bratislave predstavoval 55. ročník Bratislavských hudobných slávností. Festival mal opäť vynikajúcu úroveň a milovníci vážnej hudby si prišli na svoje najmä pri počúvaní filharmonických telies z Londýna, Petrohradu a Viedne, ale aj pri ďalších z 23 uskutočnených koncertov (27. 9. – 13. 10.)

elina_garanca_2.png
Foto: Facebook

Osobitnú pozornosť treba venovať recitálu jednej z najvychytenejších speváčok súčasnosti – lotyšskej speváčky Elina Garanča. Vlastní vysoký mezzosoprán, ktorý výborne uplatnila v prvej časti v dvoch áriách princeznej Eboli z Verdiho Dona Carlosa, hoci v tej prvej si trocha zjednodušila trilky vo vysokej polohe. V sopránovej árii z Cileovej Adriany Lecouvrer však naopak potvrdila, že jej hlasový rozsah je obdivuhodný. Vibrujúce výšky majú lesk, stredy a hĺbky pôsobia zamatovo. V druhej časti koncertu prešla od opery k ľahšiemu repertoáru, popri niektorých umelých salónnych piesňach predovšetkým k španielskej zarzuele, hispánskej to verzie európskej operety. Skadby plné rytmu a chytľavých melódií (spolu s manželom a dirigentom Karlom Markom Chichonom) spievala uvoľnene miešajúc disciplinovaný spev s efektnými momentmi. Prekvapením bola posledná z týchto árií (No puede ser), ktorú jej skladateľ Sorozabal napísal pre tenoristov rozčarovaných zo vzťahu s milovanou ženou. Práve toto číslo ukončila Garanča mimoriadne efektne, čo potom zopakovala v prídavku známej Granady (rád ju kedysi spieval Peter Dvorský) Mexičana Agostina Laru (manžela legendárnej  filmovej hviezdy Marie Felix). V poslednom prídavku pochopila slávnu Bizetovu Habaneru z Carmen ako šansónový popevok majstrovsky doplnený vtipnou gestikou a mimikou. Bol to obrovský zážitok.

Čoskoro sa začne riadna sezóna SF a na záver mesiaca sa k Jolane Fogašovej ako vychválenej Toscy pripojí výborný Talian Paolo Lardizzone, doteraz na Slovensku hosťujúci iba v Štátnej opere v Banskej Bystrici.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon
     
Reklama
Reklama

Blogy a statusy

Reklama
Reklama
Reklama