Reklama
Reklama

Čo je veľa, môže byť až príliš...

Počet zobrazení: 1881

Zdá sa, že niekto na Slovensku si opäť zmýlil pojmy s dojmami...

Na budúci rok bude krajina pod Vysokými Tatrami hostiť najlepších svetových hokejistov a tak má organizačný výbor plné ruky práce. Pripraviť všetko potrebné pre zúčastnené tímy aj čoraz náročnejších fanúšikov, vybojovať zápas o potrebné financie na rekonštrukciu zimných štadiónov so štátnou mocou, mestskými zastupiteľstvami a závistlivými spochybňovačmi všetkého a čohokoľvek, to nie je maličkosť. Vcelku sa to darí, veď vláda na majstrovstvá sveta v hokeji 2019 už schválila 3,5 milióna eur. Z toho po 500 tisíc pôjde na potrebné opravy štadiónov v Bratislave i v Košiciach. Hlavné mesto prostredníctvom svojej organizácie STARZ pridalo ešte ďalší milión. Dokonca aj fanúšikovia si už vybrali nielen oficiálneho maskota hokejových majstrovstiev sveta (10. až 26.mája 2019), no v hlasovaní rozhodli aj o jeho mene. „Macejko“ – medveď s bačovským opaskom a pastierskym klobúkom bude cudzokrajným návštevníkom za mantinelmi symbolizovať našu vlasť.

hokey_slovakia.jpg

Napriek tomu akoby na Slovenskom zväze ľadového hokeja nemali dôležité úlohy ani závažné témy. Toť, len včera sme v hlavných večerných správach RTVS videli najmodernejšiu verejnú demontáž slovenského štátneho znaku na dresoch slovenského národného tímu. Historické trojvršie vystriedali tri hokejky vztýčené na výstrahu dohora, pod ktorými sa aj kresťanský a slovanský dvojkríž – ako symbol víťazného zmŕtvychvstania – naklonil od strachu z globalizácie... (Vztýčené hokejky v štátnom znaku sú úplný nezmysel. Veď tie majú predsa držať hokejisti nad hlavami len pri predstavovaní ale najmä vždy a len po víťaznom zápase!) Nič proti inováciám a kreativite v marketingu alebo v reklame. Graficky perfektne zvládnuté, až na jednu veľkú maličkosť. Tá nová grafika na dresoch reprezentantov krajiny nie je logo firmy, ani logo hokejového väzu. To je štátny znak. Symbol a označenie mladej krajiny, ktorá musí aj po štvrťstoročí svojej samostatnosti bojovať neustále s tými, čo ju nechceli, nikdy sa s ňou nestotožnili a neustále ju budú znevažovať. A štátny znak používaný na verejnosti podlieha ústavnej ochrane a zákonom Slovenskej republiky. Vraví, sa že všetko so všetkým súvisí. Agresívna amerikanizácia zasiahla najúspešnejší slovenský kolektívny šport. Najskôr cez dvoch zámorských trénerov s kanadskými koreňmi (Glen Hanlon, Craig Ramsay) a teraz už aj vlastným gólom zmenou štátneho znaku na dresoch. Pritom len pre piatimi rokmi pred ZOH 2014 v ruskom Soči vyvolali nové olympijské dresy slovenských hokejistov vlnu celosvetového nadšenia. Zahraničné weby aj najväčšie televízne spoločnosti (ako napr. CBS) obdivovali národnú hrdosť malého štátu v srdci Európy práve preto, že naše dresy boli „inšpirované slovenskými symbolmi – štátnym znakom, farbami trikolóry a slovami slovenskej národnej hymny v úzkych riadkoch po celom obvode“.

Bežnému slovenskému fanúšikovi hokeja, každému hráčovi tejto najrýchlejšej kolektívnej hry, všetkým slovenským klubovým trénerom mládeže aj tisícom dobrovoľníkom, prežívajúcim víkendy na studených zimných štadiónoch, len aby v chudobných podmienkach udržali slovenský hokej pri živote, „padla sánka“. Toto že je najväčším problémom a najnaliehavejšou otázkou pre zmenu?!

Pôsobil som na hokejovom marketingu, niekoľko rokov som ho sám formoval aj rozvíjal. Viem preto o problémoch s financovaním športu, o vzťahoch so sponzormi, o ťažkostiach s merchandisingom našich národných dresov. Tiež ma rozčuľovalo sabotovanie pravidiel licenčného predaja i neustále pirátstvo a príživníctvo ziskuchtivých obchodníkov... Obdobné snahy vtedajšieho šéfa hokeja i môj postoj k nim som opísal v knihe „Lesk a bieda slovenského hokeja“.

Preto viem, že čo je veľa, môže byť až príliš.

Nový reštart slovenského hokeja prináša mnoho zmien i nových pohľadov. Desiatka sponzorov, ktorých logá sa z národných dresov „vytratia,“ zrejme stratí motiváciu finančne podporovať nákladný šport. V marketingu však platí jediné jedno pravidlo. Úspech je meraný ziskom. Zatiaľ sa o tom nahlas ani verejne nehovorí, no zdá sa, že naša hokejová reprezentácie získala jedného jediného – globálneho sponzora. Mňa osobne o tom presvedčil anglický nápis pod novým upgradovaným znakom slovenského hokeja: HOCKEY SLOVAKIA. Na mieste je ale otázka, či sú hokejisti reprezentanti štátu, resp. akého štátu. Dúfam len, že sa na ich bielych prilbách nezjavia už na budúcoročných majstrovstvách sveta červené prúžky s modrými hviezdičkami. Ktovie, či sa už niekde v komerčnom nahrávacom štúdiu nekomponuje za tri milióny eur i nová slovenská štátna hymna s anglickým popevkom „Nad hokejkami sa už blýska...“

A chcem veriť, že sa slovenská hokejová verejnosť ani samotní hráči povolávaní do reprezentácie nedajú inšpirovať nedávnym príkladom organizovaného a hromadného bojkotu hráčov.

Lebo potom by tribúny nielen počas svetového šampionátu zívali prázdnotou...  

(Autor bol šéfom marketingu  SZĽH od novembra 1998 do novembra 2003)

Priemer: 4.8 (51 hlasov)
     
Reklama
Reklama
Počúvanie je nové čítanie

Blogy a statusy

Reklama
Reklama
Reklama