Cyklisti ďakujú Železničnej spoločnosti Slovensko a. s. ...

Počet zobrazení: 2639


cykloznacka-mensia.jpg

Všade vo svete sa podporuje cyklistika – budujú sa cyklotrasy, organizujú sa cyklovlaky, cyklobusy, poskytujú sa zvýhodnené tarify pri preprave bicyklov, dokonca firmy zvýhodňujú svojich zamestnancov, ktorí chodia do práce namiesto autami alebo verejnou dopravou na bicykloch. Vo vyspelých krajinách, ako je napríklad Holandsko alebo Rakúsko, už dávno prišli na to, že rozvoj cyklistiky pomáha spoločnosti aj prírode. Pri bicyklovaní vznikajú len minimálne splodiny a odpady (maximálne ak nejaký nesvedomitý cyklista – aj takí sú – odhodí papier, umelohmotnú fľašu alebo nejakú plechovku nie do smetného koša, ale v prírode), a príroda tak netrpí ako pri automobilovej doprave. Málokedy sa stane, že cyklista zabije nejaké zvieratko alebo vtáčika, ktorých smutné pozostatky tak často vidíme pri cestách, po ktorých premávajú dnešné autá alebo skôr tanky ohrozujúce nielen ľudí, ale aj všetku živú prírodu primárne už len svojou rýchlosťou a druhotne svojimi splodinami, ktoré čím, ďalej tým viac otravujú životné prostredie nás všetkých napriek všetkým proklamovaným výzvam a heslám o ochrane prírody.

Cykloturistika šetrí komunikácie, prispieva k rozvoju cestovného ruchu, pomáha zvyšovať fyzickú zdatnosť populácie. To všetko sú nepopierateľné klady tohto všeobecne sa rozmáhajúceho druhu turistiky, ktorý má vo vyspelých krajinách všade zelenú a dostáva sa mu všemožnej podpory.

Pravda, celkom inak je to na Slovensku. Stačí si len porovnať cyklotrasy napríklad v Bratislave a vo Viedni. Pritom rozvoj cyklodopravy má podporu aj európskych fondov, treba to len využiť, pripraviť projekty cyklotrás a podieľať sa symbolicky na ich spolufinancovaní. Občas sa niečo aj podarí a cyklisti si môžu vychutnať pekne upravené nové úseky cyklochodníkov. Žiaľ, ešte stále sa vyskytuje aj taká prax, ktorá by mala byť už dávno zakázaná. Myslím tým nehoráznosť, s ktorou sa na Slovensku často stretávame – na bežnú cestnú komunikáciu husto frekventovanú automobilmi nielen osobnými ale dokonca aj nákladnými autami a veľkorozmernými kamiónmi sa „vycapia“ tabuľky akože toto je cyklotrasa. Pritom na tých cestách ide o život a neraz cyklisti aj na nepozorných vodičov doplatia zraneniami, ale často aj životmi. Hádam najsmutnejšie sa takto „preslávili“ takéto úseky v okolí Malých Karpát, či je to cesta západne od nich – Malacky – Senica, alebo východne od nich od Bratislavy po Trnavu a aj ďalej...

Najnovšie „potešila“ cyklistov Železničná spoločnosť Slovensko... Úplne v tichosti totiž prešlo nehorázne zvýšenie cien za prepravu bicyklov vo vlakoch z 1 eura na 1,50 eur, čo je „panečku“ zvýšenie ceny o rovných 50 percent! A čo zato ponúka tento prepravca? Napríklad na často využívanej trase Kúty – Trnava a opačne nie sú v predpotopných vlakových súpravách najčastejšie ani len miesta na odkladanie bicyklov a cestujúci ich alebo musí ručne držať celou cestou, alebo riskovať, že bicykel spadne, prípadne si na ňom iný cestujúci idúc okolo roztrhne gate.

Zase raz niekto na Slovensku dokázal, aká sme vyspelá spoločnosť a ako sa prispôsobujeme vyspelým krajinám... Tak na tomto úseku také Holandsko alebo aj Rakúsko nedobehneme ani vtedy, keby bežali – ako sa to svojho času o Japonsku a Československu (ale to bol ešte hlboký socializmus) vyjadril Julo Satinský – oproti nám... Takže milá Železničná spoločnosť Slovensko a. s., vrelo ďakujeme a vaše skvelé služby môžeme naozaj každému, ale najmä cyklistom, len vrelo odporúčať... Nech sa vám darí a naďalej si vylepšujte svoje hospodárske výsledky na úkor cykloturistov, ktorým ste takto „zodvihli“ životnú úroveň a prispeli k príjemným zážitkom z takých cyklovýletov, pri ktorých sú nútení použiť vaše spoje.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Komentáre

Obrázok používateľa Peter Zajac-Vanka
#1
Peter Zajac-Vanka
22. jún 2014, 19:05

Ďalšia "menšina" o ktorú má bojovať "ľavica"? To myslíte vážne?

Ale no tak, súdruhovia cyklisti! Ak si myslíte, že kvôli vám pôjdeme do ulíc protestovať a prípadne budeme bojkotovať vlaky Slovenských železníc, nie ste na omyle?

1.príklad "pozitívnej menšinovej diskriminácie" cyklistov v slovenskej spoločnosti: vytvorilo sa veľa chodníkov a ciest pre cyklistov, ale nikde sa nepíše, koľko zranení spôsobujú cyklisti svojou rýchlou a bezočivou jazdou chodcom - o tom vedia iba lekári na pohotovosti....

2. Len tak v Bratislave - Most SNP - celá jedna strana (od Petržalky ľavá) je "vyhradená" cyklistom - skúste tam ako peší chodec vôjsť, budú na vás "cinkať" a prípadne i nejaká nadávka sa vám ujde. Len preto, že povedzme chcete ísť po tej strane, kde sa dá pozerať na prírodu a nie na mesto... ale nič neriešite, ak disciplinovane pôjdete cez most na strane "vpravo" od Petržalky - i tak vás takmer "zrazí" cyklista na svojom horskom "tátošovi", pretože veď "oni môžu", nie sú predsa auto.... a to už na zbúranom starom Moste Červenej Armády, keď bol ponechaný úzky asi jednometrový chodník pre peších, s vyznačeným zákazom pre bicykle, si nik z nich nezosadol a neprešiel most "pešo", každý si jednoducho "strihol" jazdu s tým, že občas ani len nebolo počuť ako ide, len sa to prehnalo okolo vás vo vzdialenosti na šírku menej ako 3-4 centimetre!

3. A ešte Petržalka - cesta hneď medzi Sadom Janka Kráľa a dunajským nábrežim - renovovaná cesta, na ktorej je jeden prúd pre autá, dva prúdy pre cyklistov (tam i späť) a žiadny chodník pre chodcov ( veď načo, väčšina nech sa prispôsobí a nech ide alebo cez Sad J.Kráľa alebo priamo na nábrežie Dunaja.

Tak takto, súdruhovia menšinoví cyklisti. Ak máte na tristoeurový bicykel, určite máte i na cestovný lístok na železnicu a je drzé, že mestskou dopravou chcete jazdiť bezplatne. Ak ja ako chodec idem povedzme s rozmernejším kufrom, už musím platiť. Tu ide o množstvo zabraného miesta a nie o diskrimináciu. Diskrimináciu zažívame my, odkedy pravicový premiér Dzurinda vymyslel, že "cyklisti sú diskriminovaná menšina" v lesoch....

Obrázok používateľa Jozef Schwarz
#2
Jozef Schwarz
22. jún 2014, 20:24

Začal som písať svoju poznámku asi okolo 18,20. Odskočil som si pozrieť nové hlúposti v správach v televízore. Kým som sa vrátil, môj neúplný text mi zmizol (som čiastočný počítačový nedouk) a objavil som poznámky priateľa PZV.

Ani ich obsah nezmenil môj názor vyjadrujúci podporu autorovi v názore na nesprávny prístup slovenskej osobnej železničnej spoločnosti voči cyklistom. Myslím, že hlavným cieľom poznámky FV bola železnica. V tom som s nim zajedno. (A, že sú cyklisti, ktorí mi idú na nervy to môžem potvrdiť aj ja. Napríklad na pešej zóne v Starom meste bratislavskom: kedy ste videli cyklistu tlačiaceho svoj bicykel ako mu to prikazuje predpis a slušnosť? Správajú sa ako tucty automobilov, ktoré tam tiež nemajú čo hľadať. ale preto, že existujú "pacyklisti", nebudem odsudzovať cyklopolitiku, ktorú v dnešnej podobe považujem za správnu.)

Späť k železnici. Bohužiaľ kvázi politika železníc nepriateľská človeku nie je len proti cykloturistike, ale aj proti inej turistike. Železničná prepava osôb je jednou zo služieb spoločnosti svojim občanom. Ňie je len kvoli zisku, dokonca môže byť stratová, ale je pre občana aby ho dopravila z bodu A do akéhokoľvek bodu. U nás to neplatí. Ako senior využívam osobitné cestovné (úctivo ďakujem ŽSSK) a tiež využívam počas dvoch letných mesiacov za osobitný príplatok cestovať neobmedzene. Dokonca ani cenu nezvyšujú. Ale radikálne obmedzili cestovné možnosti, to znamná že za tie isté peniaze dostanem azda o tretinu menej tovaru. Napríklad sa nedostanem vlakom do Radošiny, či Lednických Rovní, na gemerské trate do Muráňa, Slavošoviec a Dobšinej. Na východe sa neodveziem do Veľkých Kapušian, či z Trebišova do Vranova. Podobne na Spiši. Vlakom do Dudiniec sa tiež nedostanete. A to nehovorím o absolútnej výhodnosti železničnej dopravy pred cestnou. Pred časom ste si mohli prečítať moje výhrady k železniciam, týkajúce sa cezhraničnej železničnej dopravy.

Preto sa opätovne pridávam ku kritike železníc za nedostatočné služby občanom, služby, ktorých zlepšenie je v ich možnostiach aj počas globálnej krizy.

Obrázok používateľa Peter Zajac-Vanka
#3
Peter Zajac-Vanka
24. jún 2014, 15:36

Ale veď ak niekto chce kritizovať Slovenské železnice ako podnik plne sa správajúci za kapitalizmu princípmi "efektívnosti" zisku, teda od prepúšťania "nadbytočných" cez zvyšovanie cien služieb tým, ktorí "musia" cestovať, to beriem.

Len nechápem, kde sa tu "berie" taká srdcervúca "komunálna kritika" ktorá manipuluje s verejnou mienkou a za ktorou stojí úzka skupinka cyklistov, ktorí si luxusne odvezú svoj "bajk" zadarmo, zatiaľ čo my ostatní si za iné batožiny priplácame.

To sa potom môže ozvať aj skupina detí od 2 mesiacov do 5 rokov (prirodzene, ústami ich rodičov), že chcú, aby ich železnice vozili v osobitnom vykurovanom či chladenom (podľa klimatického obdobia) vagóne a na každom peróne nech je taký ten "japonský*" nakladač a vykladač, ktorý mamičkám úctivo pomôže s kočíkom, nech sú vagóny rozvoňané a nech sa tam podáva Sunar a iné pochutiny v duchu klientskej orientácie - pre mamičky ZADARMO.

No nemáme my to peknú ľavicovú agendu pre železnice, povedzte!

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984