Európska stabilita rok po Kryme

Počet zobrazení: 3866

Západné „hlavnoprúdové“ médiá sa vyhýbajú diskusii o národe (ale aj vlasti a ľude), lebo podľa ich vnímania sveta sa môžu dostať do protirečení s aktuálne preferovaným chápaním liberálnej demokracie (lokajsky oddane im sekundujú aj ich slovenské odnože). V prípade ukrajinskej krízy sa však vlna nacionalizmu s prvkami extrémizmu (kde výrazne pôsobila už od jej vypuknutia) prehliadala a začala sa aj rozlične podporovať.

Po kontroverznej zmene vládnej moci v Kyjeve 22. februára 2014 sa situácia na Ukrajine čoraz väčšmi komplikovala a radikalizovala. Prispel k tomu o. i. aj návrh na zrušenie účinnosti zákona o základoch štátnej jazykovej politiky, ktorý bol schválený už nasledujúci deň. Zákon z roku  2012 sa zrejme považoval za dedičstvo „janukovyčovskej“ éry, ktoré bolo potrebné v záujme dokázania vplyvu protiruských síl v nových pomeroch čo najrýchlejšie zrušiť.

Zakrátko sa prišlo na to, že to nebol dobrý ťah, a dočasný prezident O. Turčynov vyhlásil, že rozhodnutie parlamentu nepodpíše, pokiaľ nebude prijatý nový zákon. Došlo aj k ďalším nejasnostiam pri postupe novej moci a vo viacerých častiach štátu prepukli znovu nepokoje – odlišné od tých z konca novembra 2013. Udalosti nadobudli rýchly spád – za necelý mesiac od zmeny vlády v Kyjeve sa bývalé časti Ukrajiny už pod pomenovaním  Republika Krym a Sevastopoľ (mesto federálneho významu) stali súčasťou Ruskej federácie.

Nebudeme opakovať fakty a závery, ktoré sa v súvislosti s prvým výročím týchto udalostí často a podrobne rozoberali. O spôsobe, akým sa to stalo, možno z hľadiska medzinárodného práva treba diskutovať, ale na Kryme je pokoj a poriadok.

A v podmienkach ukrajinskej krízy, ktorá odvtedy prerástla do občianskej vojny (momentálne v stave krehkého prímeria), došlo k tejto zmene bez toho, aby niekoho zabili či zastrelili. Porovnajme to s tým, ako vojensky zasiahli USA v 21. storočí – či už v Iraku, Afganistane alebo Líbyi. Medzinárodné spoločenstvo si ešte pamätá aj to, čo sa odohrávalo v Kosove pred bombardovaním „malej Juhoslávie“ v roku 1999 i po ňom.

Nebudeme sa dohadovať, či zmena statusu Krymu bola anexiou, výsledkom separatistického hnutia alebo čímsi iným. Záleží totiž na uhle pohľadu, ktorý zvolíme – tobôž, keď vidíme, ako sa v medzinárodných vzťahoch uplatňuje zo strany USA a NATO dvojaký meter.

Ide o fait accompli. Doslova to možno preložiť ako dokonanú (či aj vynikajúcu) záležitosť. Voľnejšie to však znamená, že niekoho po neočakávanej rýchlej akcii postavíme pred hotovú vec. Je to čosi ako nezvratný krok, ktorý sa uskutočnil neštandardným spôsobom, a situácia sa v daných podmienkach (priestore a čase) dá už len veľmi ťažko zmeniť.

V ďalšom vývoji ukrajinskej krízy sa medzi bezpečnostnými expertmi, ale aj v iných kruhoch stala „šlágrom“ tzv. hybridná vojna. Z toho, ako sa charakterizuje, však vôbec nevieme, či túto vojnu začalo Rusko proti Ukrajine (v širšom vraj aj Západu) alebo Západ vedený USA proti Rusku. Rinčí sa nielen zbraňami, ale vedie sa aj ekonomická vojna. Vstupujú do nej médiá, „bojuje“ sa na informačnom fronte a pôsobia v nej takisto rozliční neštátni aktéri.

Po krymských udalostiach sa dôležitou časťou tzv. hybridnej vojny stali sankcie, ktoré na Rusko uvalili USA a následne aj EÚ. Sankcie na kríze nič podstatné nezmenili, hoci sa sprísňovali a dopĺňali. Bezpochyby na ruskú ekonomiku zle doľahli, ale odvetné opatrenia RF priniesli starosti aj pre viaceré štáty EÚ. Aký je postoj USA k problému, uvádza F. Cunningham v kritickom spravodajstve Informations Clearing House z 20. februára 2015, keď píše, že viceprezident USA J. Biden sa pochválil tónom, ktorý vyznieval, akoby išlo o sexuálny úspech – apatických Európanov bolo vraj treba hrozbami prinútiť pridať sa k sankciám proti Rusku.

Za rok, ktorý uplynul od krymských udalostí, nemožno robiť ďalekosiahle historicko-sociologické závery, no problém sa nedá hodiť za hlavu. Na pozadí ukrajinskej krízy iracionálne rastie napätie na európskom kontinente. „Vojenské“ svaly napína Moskva, ale ešte viac NATO. USA vyvíjajú rôzne aktivity, aby posilnili svoju pozíciu v Európe. Šíria pri tom nestabilitu, ktorá ma síce znepokojovať RF, ale neprospieva ani EÚ.

Z hľadiska vlastnej historickej zodpovednosti (aj za riešenie ukrajinskej krízy) musí EÚ pristúpiť ku globálne nevyhnutnému kroku – uskutočňovaniu politiky odlišnej od USA. Nepôjde o ústupky Moskve, ale o hľadanie primeraného partnerstva medzi susediacimi veľmocami (potenciálnymi superveľmocami) v multipolárnych medzinárodných vzťahoch.  

K náznakom tohto trendu patria rokovania nemeckej kancelárky a francúzskeho prezidenta s prezidentmi Ruskej federácie a Ukrajiny, ktoré umožnili Minsk II. Môže sa ním stať aj diskusia, ktorú nečakane vyvolal J.-C. Juncker úvahou o potrebe vytvorenia armády EÚ. Zatiaľ sa s týmito i ďalšími aktivitami stále spája otázka, čo na to povie Washington. Veľa nám iste ukáže ďalší vývoj rokovaní o transatlantickej dohode o obchode a investíciách.

Autor prednáša medzinárodné vzťahy na Ekonomickej univerzite

Vyšlo v Literárnom týždenníku 11 – 12/2015

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Komentáre

Obrázok používateľa anton b.
#1
anton braxatoris
29. marec 2015, 13:23

Pan Skvrnda, co tak mierne a zdrzanlivo.

Globalny predator prave znackuje svoje teritoria okazalym prechodom svojich obrnenych transporterov, ku ktorym sa po pobalti a Polsku zaradi aj nas bezprostredny sused, ceska republika. Od uspechu tejto znackovaco-propagandistickej akcie bude pravdepodobne zavisiet dalsi postup, mozno aj konkretny datum utoku na Rusku federaciu.

Mier na Ukrajine je v tomto stadiu velkych priprav na Vojnu len takou tuzbou, snom. Kyjevska chunta si robi otvorene dobry den z dohody o primeri Minsk II. Tazku vojensku techniku poschovavali na roznych miestach a k nej v poslednej dobe pribudla dalsia, pravetak sa navysil aj pocet vojakov. Na niektorych miestach sa da hovorit o utocnych formaciach.

Sprava Eduarda Basurina zo vcerajsieho dna:

„Ve srovnání s minulým týdnem se počet útoků zvýšil  2 krát. Rozvědka DNR našla nesrovnalosti ve zprávách o souladu kyjevské generality o odvodu vojenské techniky podle dohody z Minska, ve srovnání se skutečností. Jak se ukázalo, hlášení o úplném odvodu vojenské techniky kyjevského generála Rozmazina bylo zřejmě pokusem uvést v omyl mezinárodní společenství. Ukrajinská armáda neodvedla své raketomety z tzv bezpečnostní  – 30 kilometrové zóny. Ale prostě ukryla zbraně na odlehlých místech:… v továrnách, v lesích, vinicích. Přitom domobrana pozorovala kolony nové vojenské techniky, přicházející stále blíže k linii kontaktu. Podívejte se na infografiku, která označuje umístění ukrajinské těžké vojenské techniky v rozporu s dohodami v Minsku. Porušení této položky bylo objeveno v mariupolském směru, v oblasti Gorlovky, Doněcka, v desítkách osad. Největší koncentrace těžkých zbraní jsou pozorovány v Mariupolu, u Novotrojicka, Karlovky, obce Kurachovo, nedaleko Dzeržinska. Ukrajinská armáda zde ponechala raketomety „Grad“ a „Uragan„, 120 mm minomety, dělostřelecké systémy „Gvozdika“ a „Akacia“, houfnice D-30.

http://lifenewscontent.ru/static/posts/2015/03/151835/c2bd8280ed90e979b40e632a03e209a5.jpg

Kyjevska chunta si robi dobry den aj z dohodnutej vymeny zajatcov, lebo zajatych opolcencov k vymene nedava, namiesto nich tam davaju rozne nahodne pochytanych obcanov alebo dokonca rodinnych prislusnikov tych osob, o ktorych sa dozvedeli, ze bojuju v opolceni.

 

 

 

Obrázok používateľa Peter Zajac-Vanka
#2
Peter Zajac-Vanka
30. marec 2015, 14:56

Stále sa pýtam: Komu vlastne vadí, že Krym v roku 2015 nie je zruinovaný ako Donbas, že tam nie je tak päť-šesťtisíc ľudských obetí, zmarené osudy ľudí, že tam nebol státisícový exodus? Ozaj, komu?

Mal som možnosť pozerať na ČT24 reláciu, kde sa sťažoval nejaký rusofóbny expert, že "tam" (na Kryme) sú teraz utláčaní krymskí Tatári a že to výsmech demokracie. Mimochodom, počul niekto o situácii Krymských Tatárov za Janukovyča a za posledných 20 rokov od osamostatnenia sa Ukrajiny? Nemohol, lebo boli rovnako ochudobňovaní a rovnako utláčaní ako všetci ostatní obyvatelia Ukrajiny, možno nejaká tá vrstva zbohatlíkov sa mohla mať lepšie. No a pretože niektorí "majú za nechtami špinu", prirodzene im to teraz príliš nevyhovuje, že sa Krym prihlásil do Ruskej federácie. Hlavne tí, ktorí spravovali Kolomejského majetky na Kryme, nuž, asi si nová vláda ich služby teraz necení...

No a späť k Slovensku a názoru F.Škvrndu: Citujem: "Z hľadiska vlastnej historickej zodpovednosti (aj za riešenie ukrajinskej krízy) musí EÚ pristúpiť ku globálne nevyhnutnému kroku – uskutočňovaniu politiky odlišnej od USA. Nepôjde o ústupky Moskve, ale o hľadanie primeraného partnerstva medzi susediacimi veľmocami (potenciálnymi superveľmocami) v multipolárnych medzinárodných vzťahoch. "

František, ozaj ste mierny. Napríklad nerozumiem, v čom by slovenskí vládni politici "ustupovali Moskve", ak by zrušili vízovú povinnosť s Ruskou federáciou. Teraz totiž okrem prekážky zhoršeného výmenného kurzu rubľa k euru ešte pôsobí aj hospodárske embargo a vízová povinnosť. ...a tak spadol cestovný ruch i kúpeľníctvo v tržbách v roku 2014 dolu oproti 2013 a v 2015 je vôbec otázne, PREČO by sa u nás mal vyskutovať solventný ruský turista.

Tých sedem "horiacich" fabrík, prevažne strojárskych, z ktorých evidentne RCC Prakovce, (ale i strojárske fabriky z bývalého Sitno-holdingu) krvácajú z neuskutočnených exportov a kvôli embargu, to je iný "ústupok" než Moskve, to je ústupok USA, ktoré napriek tomu cez svoje singapúrske, juhokórejské a iné firmy veselo nahrádzajú naše exportné aktivity tam, kde my, debili, dobrovoľne opúšťame trhy. Táké železničné podvozky, ale i celé vagóny, také obrábacie stroje, ale i ložiská, no radosť eliminovať slovenskú konkurenciu. ..a stačilo by jednoducho povedať NIE! a nepodriadiť sa.  Alebo si zaželať už ako predpríprava fungovania budúcej zmluvy s USA o TTIP, aby nám NATO v plnej miere uhradilo straty a aj budúci ušlý zisk. To by sme videli to "tóčó"...

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984