Reklama
Reklama

Láska, ale iná

Počet zobrazení: 1981

Medzi liberálnou a konzervatívnou bublinou sa rozbublalo more, až sa vylievala z brehov tá láska, ktorá je láska iná, je to nenávisť. Dvaja názoroví oponenti sa rozhodli verejne vyprať svoju čistú bielizeň, a tak vyšli najavo aj nečisté vášne ich sympatizantov.

Novinár Karol Sudor chcel pochopiť politika a publicistu Vladimíra Palka. Knihu rozhovorov promovali v jednom denníku a už to mali liberáli – teda ľudia slobodomyseľní – autorom za zlé. Palka? Katolibanca a v liberálnom denníku? To kam by sme došli?

Tak som si tú knihu išla kúpiť. Ani s jedným z autorov sa môj svet a ich svet neprelína, ale stojí za to spoznať ho. Vladimír Palko v knihe okrem iného premýšľa, kto je tá väčšina, ťahajúca sa od Mečiara, cez Slotovu SNS, Fica až po Kotlebu a Harabina:

„Osobne to nazývam oportunistickým pseudokonzerva­tivizmom, pričom ide o autonómnu silu, ktorá tu bude vždy.“ Tých môžeme dať pred zátvorku, lebo sú zlo. Konzervatívci a liberáli sú dobro, a keby katolibanci popustili, mohli by byť dobrom jediným. Mnohorakosť (pluralita) – áno, nech sa páči, ale nie, aby si každý bol iný ako my.

Zuzana Piussi podobne rozbúrila jednotné more svojím ostatným filmom Unesený štát. Skúma v ňom, ako sa to mohlo stať, že občan je iba do počtu, rozhoduje „čosi“ za oponou. Aspoň tak to cíti ten anonymný neznámy občan. Vo filme dala priestor rozličným názorom, nielen jedinej správnej pravde. Niektorí zamestnanci médií zmerali, že vo filme dostali viac priestoru tí hoaxoví na úkor „pravdovravných“. Filmárka sa spoľahla na to, že na konci diela je divák, ten si vytvorí názor sám, nemusí ho čítať z úst protagonistov (ak ide o umenie, nie o propagandu). Ale to nemala, kam by sme došli!

Protivládne médiá každý deň riešia na svojich stránkach, či má Smer dobrú kampaň. Nahnevalo ich už logo – Zodpovedná zmena. Čo si to dovoľujú? rozhorčil sa jeden komentátor. Iní marketéri a prieskumníci verejnej mienky spolu s opozičnými zamestnancami médií skúmajú, či zaberie na jednoduchých voličov insitné video z detskej škôlky. Odhalia, že je to iba kópia, veď podobné mal aj izraelský premiér Benjamin Netanjahu. A inšpirácia asi pochádza od toho istého marketéra z Izraela, ktorého si vládny Smer najal na kampaň.

Iný odborník na marketing hodnotí tú láskavejšiu tvár kampane – video premiéra Petra Pellegriniho. Tiež na ňom nenechá nitku suchú. Zlý produkt chce podľa neho niekto predať v dobrom obale – čo sa nedá. Ten zlý produkt je zatiaľ najúspešnejší politický subjekt.

Až tak sa neprezrádzaj, upozorňoval spisovateľa Ladislava Balleka v čase dospievania jeho otec. To vtedy, keď šermoval rukami vyše ramien. V mediálnej mienke vládne vzácna jednota. A keby náhodou nie, máme tu ponaučenie od skupiny Monty Python: Pred domom Briana, ktorého považujú za Mesiáša, sa zhromaždí dav. Brian ich nabáda rozmýšľať, lebo sú jednotlivci. Dav mu zborovo odpovedá: „Všetci sme jednotlivci!“ Len vzadu sa ozve nejaký hlas: „Ja nie som.“ A tak sa do neho pustia…

(Text vyšiel na Pravda.sk 18. 12. 2019)

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon
     
Reklama
Reklama

Blogy a statusy

Reklama
Reklama
Reklama