Lesk a bieda sociálnych sietí

Počet zobrazení: 2557

Úroveň „samolásky” nadobúda priam obludné rozmery a prostredníctvom sociálnych sietí si, podobne ako cholera v časoch jej najväčšej ničivosti, už vyžiadala nekonečný zástup obetí. Vďaka širokej popularite, ktorej sa závratnou rýchlosťou celosvetovo šíri, je len otázkou, kedy ju zaradia aj medzi olympijské disciplíny... Som si istý, že by sme sa v svetovej konkurencii ani náhodou nestratili. Jarnú sezónu kvetov narcisu vystriedala tá celoročná jeho dvojnohých klonov. Nájdete ich všade. Žiadny pocit spolupatričnosti alebo ohľadu na ostatných. Bez štipky hanby sa vám  na počkanie ochotne odhalia hneď pri prvých vetách, točiacich sa ako kolotoč na Matejskej púti okolo „ja”, „mne”, „nám”, „mám", „chcem”, „moje”, „patrí mi”, „boli sme”, „ideme”... Majú úžasnú schopnosť zakaždým otočiť pozornosť na seba tak, ako to robil v starých filmoch vyšetrovateľ, keď nasmeroval lampu na vypočúvaného. Na téme vôbec nezáleží. Každému proaktívne povedia i ukážu, čo by mal podľa ich názoru dotyčný vedieť a vidieť. 

Zlatí... 

Hravo potierajú existenciu Newtonovho zákona o akcii a reakcii, ktorý by sa tu dal chápať aj ako vyváženosť počúvania a rozprávania. To im však nič nehovorí. Je to iba o nich, oni si zaslúžia. Uštvú svoje obete, ktorých nikdy nie je dosť, nielen neskráteným a subjektívne prikrášleným životopisom, ale aj svojím „bucket” zoznamom, pričom sa vyžaduje súhlasne „wowkanie” ako potvrdenie jedinečnosti ich príbehu. Nie tak dávno rozšírili svoju sféru vplyvu o virtuálny priestor. Cez displej vašej elektroniky sa okázalo vyškierajú a vytrvalo, vlastne nepretržite, uchádzajú o vašu priazeň, váš „lajk”. Kde sa na nich hrabú úbohí politici, tí vás otravujú len pred voľbami a potom vám zase dajú štyri roky pokoj... „Branding” narcisov nespí a fackuje okolie takmer nepretržite! Každý deň majú potrebu podeliť sa so svetom o svoje dobre mienené rady, ako i o to, čo kúpili alebo ešte len kúpia, odkiaľ pricestovali alebo naopak kam sa za pol roka chystajú. Áno, v predstihu, aby stupňovali horúčku očakávania a aby ste sa spolu s nimi mohli aj tešiť. Radi sa podelia napriek nezáujmu zvyšku sveta, ktorý im ani náhodou neprekáža.  Načo aj, veď nie je podstatný. Je to, vždy bolo a vyzerá, že aj vždy bude, iba o nich. 

Zlatí ... 

Tak tvrdo na sebe pracovali a toľko predsa zveľaďovali svoj status vidieckych celebrít. 

Ľudia, nepodliehajte ilúzii šťastia druhých, tak vytrvalo vykresľovanej navyše dosť tupými farbičkami. Tráva nie je zelenšia u suseda ani o tri ulice ďalej. Všade ľudia zvádzajú zápas so životom.  Úroveň nasadenia sa, samozrejme, môže líšiť, no keď sa topíte, je viac-menej jedno, či je to v hĺbke 5 alebo 50 metrov. V oboch prípadoch hrozí rovnaký koniec. Každý sa s niečím borí, nie každý sa však o tom aj zmieňuje. Kým jedni si obdivuhodne s pokorou, bez ponosovania, nesú svoj kríž a iní sa bez prestávky sťažujú, zostatok prekrúca skutočnosť hľadaním úteku z reality. Práve virtuálny priestor sociálnych sietí pre nich zosobňuje úžasne pohodlné útočisko vlastných nenaplnených fantázií a márnych snov, doteraz nepretavených v skutočnosť. Na vlastnej oči som spoznal stret prezentovanej reality so skutkovým stavom. Uhladený a „mediálne” vysnívaný pár si na dovolenke vošiel kvôli zanedbateľnej maličkosti poriadne do vlasov, častujúc sa nie príliš lichotivými prívlastkami. Vytratil som sa skôr, akoby to bolo obom stranám hlúpe. Moja ohľaduplnosť na chvíľu predĺžila ich status lokálnych celebrít. Pri podobných výlevoch sa o ňu skôr či neskôr pripravia sami, teda ak sa už tak medzitým nestalo. Sledovaním sociálnych sietí si ľudia podvedome masírujú vlastné vnemy. Pritom mnohé pokusy „jamarketingu” sú naozaj iba prosbou ľudí o odobrenie vlastného príbehu, poukázaním na nedostatok pozornosti, maskovaním vlastnej neistoty či prostým krikom do tmy. Vážte si, čo máte. Verte, boli by ste šokovaní, koľko z tých pseudocelebrít by s vami ihneď menilo. Nikdy vám to nepovedia, no tíško závidia, že máte to, čo oni nikdy nebudú. Prosto to nevedia nikde zohnať. Žiadny „e-shop” to nemá v ponuke.

Pokoj v duši je veru na nezaplatenie...

(Autor je futbalový tréner a mentor, žije na Sunshine coast, Queensland, Austrália.)

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984