Nová sezóna v Slovenskom národnom divadle

Počet zobrazení: 4132

snd.jpgBratislavská divácka, ale i odborná divadelná verejnosť nebola v posledných rokoch príliš spokojná s činnosťou našej reprezentačnej národnej divadelnej scény. Spôsobili to tak neustále zmätky v personálnom obsadení vedenia SND a tomu adekvátne nejasná koncepcia všetkých troch súborov, ako aj viaceré sporné inscenačné výsledky či dramaturgické voľby.

Na tlačovej konferencii k otvoreniu sezóny 2013/14 sa zúčastnilo celé vedenie SND na čele s generálnym riaditeľom Marianom Chudovským. Hoci sa v poslednom čase niektorým publicistom zdalo, že na predostretie novej koncepcie minulo až priveľa času (pracovalo na nej počas minulej sezóny, naplánovanej ešte predchádzajúcim vedením), výsledok, s ktorým nás teraz oboznámili, vyzerá vo viacerých aspektoch sľubne. Celkove by sme ho mohli charakterizovať ako snahu o zvýšenie profesionality na všetkých úsekoch a ako otvorenie sa divadla voči verejnosti tak smerom k divákovi ako smerom k pertraktovaniu tém hýbajúcich naším dneškom.

Riaditeľ činohry Roman Polák predostrel v dramaturgickom pláne 9 premiér, ktorých zjednocujúcim ideovým prvkom je téma hriechu. Pri často kritizovanej absencii nových pôvodných dramatických diel sa teraz na javisku objaví Gindlova hra o korupcii Karpatský thriller,  Feldekova rozprávka Ako sa Lomidrevo stal kráľom, v niektorých z ďalších titulov majú domáci autori zastúpenie ako upravovatelia próz do dramatickej podoby. Spoločensky aktuálne by mali byť transkripcie klasických predlôh (Flaubertova Pani Bovary, Mannovi Buddenbrookovci, Brontéovej Jana Eyrová), slovenská premiéra Nestroyovej hry Pán Mimo a rovnako spoločensky závažné súčasné hry autora ruského (Ivan Vyrypajev: Ilúzia) a americko-francúzskeho (Jonathan Littell: Láskavé bohyne).

Operný súbor skladá poctu k dvestoročnici narodenia Verdiho nielen premiérou Rigoletta (v obsadení s dvoma kórejskými spevákmi), ale aj niekoľkými októbrovými predstaveniami starších inscenácii majstra, v ktorých budú debutovať či už naši (D. Jenis, J. Fogašová) alebo zahraniční speváci ( lotyšská L. Kinca ako Aida, talianska M. P. Piscitelli ako Lady Macbeth, či rumunský tenorista Marius Vlad ako Otello). Nasledovať budú ešte štyri premiéry – Čekovskej Dorian Gray, Mozartov Titus, Čajkovského Piková dáma a režijne obnovená Bohéma vychýreného Petra Konwitschneho.

Štyri premiéry baletného súboru ponúkajú dramatickú multižánrovú kompozíciu Romea a Julie autorskej dvojice Strike-Ferancová, Čajkovského Luskáčika a opäť Shakespearovom inšpirované baletné večery (Sen noci svätojánskej, Búrka).

Z inscenácií predchádzajúcich sezón na programe zostáva 26 činoherných, 20 operných a 10 baletných inscenácií.

Rozbieha sa aj hosťovanie našich súborov v zahraničí a zahraničných u nás. Riaditeľ baletu napr. informoval o veľkom úspechu inscenácie Romea a Julie v Ríme (vyše 5 tisíc divákov), koncom tejto sezóny dôjde k obnoveniu Chudovského projektu z jeho predchádzajúcej éry, totižto Medzinárodného festivalu hudobného divadla ( s účasťou súborov z Prahy, Ostravy, Viedne a Košíc).

Otvorenie sa voči kultúrnej verejnosti a snahu o prepojenosť umeleckých druhov znamenajú už koncom minulej sezóny začaté programy v Modrom salóne. V prvých dvoch mesiacoch novej sezóny to bude napr. scénické čítanie hry Zuzany Cigáňovej Pes bude rád, Danielom Hevierom zostavené pásma poézie Zabudnutí, Večer rockovej poézie a Blake is black. Iný večer bude venovaný jubilujúcemu Martinovi Hubovi a ďalší zasa diskusii s filozofom Michalom Havranom na závažné spoločensko-morálne témy dneška. Za multižánrový projekt sa dá považovať aj posledná činoherná premiéra súboru s názvom Desatoro, v ktorej 10 mladých režisérov pripraví akési miniinscenácie na tému hriechov, pričom do projektu sa zapoja aj mladí filmári a výtvarníci. V rámci Dňa otvorených dverí (14. 9.) opera SND pripravila s moderátorom Martinom Vanekom a režisérom Pavlom Smolíkom podvečerný program Opera je zábava, ktorého (na spôsob výchovného koncertu pre deti) jadro tvoria ukážky z Donizettiho komickej opery Nápoj lásky. V sezóne sa tento program zopakuje ešte sedemkrát.

Nový dych nabral v SND aj marketing (vedený Danielom Rabinom), vďaka čomu dnes už 15 % záujemcov si objednáva vstupenky on line. Divadlo však zriaďuje aj novú pokladňu v susednej Eurovei. Zaujímavým námetom je lotéria Veľká divácka súťaž, v ktorej po zakúpení vstupenky do SND má návštevník šancu vyhrať lukratívne ceny (vrátane turistických zájazdov). Výchovno-propagačnú funkciu má aj projekt Od textu po predstavenie, v rámci ktorého prostredníctvom internetu si učitelia so žiakmi môžu dohodnúť termín na vzájomné stretnutie či už v škole alebo priestoroch divadla, čo sa dá považovať (popri tradičnej školskej hudobnej a výtvarnej výchove) konečne za akýsi zárodok výchovy k chápaniu divadelného umenia. Pochváliť treba aj aj publikáciu SND 2013/14 – hrací plán, ktorý je nabitý informáciami a fotografiami na takmer 250 stranách, pričom pri opernom a baletnom súbore sa uvádzajú aj dátumy jednotlivých predstavení.

Všetky spomínané aktivity možno chápať ako pokus skvalitniť profesionálnu úroveň našej národnej reprezentatívnej divadelnej inštitúcie a tiež ako snahu prinavrátiť šoubiznisom „pokazeného“ Slováka k ozajstnému umeniu a vrátiť divadlu donedávna ešte takú prirodzenú funkciu, akou bolo divadlo ako súdna sieň spoločnosti a reflexia najzávažnejších ľudských problémov súkromného i spoločenského charakteru. Podarí sa nám to?

Foto zdroj: snd.sk

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984