Vláda voličom: zabudnite na sľuby, zmena je v nedohľadne

Počet zobrazení: 3556

Matovič a Kollár pred voľbami sľubovali hory doly. Mnohí občania im naleteli a s iróniou možno dodať, zostal im len život holý. Vyhlasovali, budeme len v takej vláde, ktorá zachová všetky sociálne opatrenia od 13. dôchodkov, cez rôzne príplatky, až po obedy a vlaky zadarmo. Dokonca sľúbili ich rozšírenie o autobusy zadarmo, zrušenie doplatkov za lieky i zastavenie exekúcií.

Vzhľadom na zloženie vlády, ale i objektívne podmienky súvisiace s koronavírusom môžeme čakať, že sa tieto sľuby nenaplnia a títo lídri  v relatívne krátkom čase zreálnia svoje programové priority, alebo dovládnu. Matovičov tím by tak bol najradšej, aby ľudia stratili  pamäť a zabudli na sociálne benefity, prijaté predchádzajúcou vládou. Iste budú zdôrazňovať, že za predpokladané nesplnenie sľubov môže koronavírus. Áno, ale len čiastočne, najväčším problémom sú totiž oni sami.
 

Najohrozenejší je trinásty dôchodok
 

Prezidentka Čaputová sa znovu zahrala za peknú a zákon o 13. dôchodku podpísala, lebo vzhľadom na verejnú mienku, nemohla inak. Zároveň sa však zbavila zodpovednosti  a posunula zákon na Ústavný súd, ktorý má posúdiť zákonnosť spôsobu jeho prijatia. Samozrejme, vzhľadom na jeho obsadenie a prijatie v skrátenom legislatívnom konaní je veľmi pravdepodobné, že dôjde k jeho zrušeniu. Tak nie prezidentka, ani nová vláda, ale ÚS bude ten zlý.

Nová koalícia by ho, samozrejme, dokonca s ústavnou väčšinou, mohla poľahky znovu prijať, len je otázne, koľko chuti na to bude mať a či sa na ňom bude schopná zhodnúť. Osobne predpokladám, že asi ťažko. Zásadne proti bude SaS a zamestnávatelia, podobne ako zbrojárska a podnikateľská loby. Obmedzí ich koronavírus a fetiš rozpočtovej zodpovednosti. Jednoducho viac či menej  objektívne výhovorky sa ľahko nájdu.  Budú to mať o to ľahšie, že šéf rozpočtovej rady Ivan Šramko, podobne ako Inštitút finančnej politiky vyzývajú vládu k zrušiť trinásty dôchodok a tak sa majú za koho schovať.
 

Predvolebné sľuby a realita
 

Parlamentné voľby vyhrali opozičné strany OľaNO a Sme rodina najmä vďaka sľubom o nerušení žiadnych sociálnych výhod, dnes už minulej vlády. Malo to platiť predovšetkým o trinástych dôchodkoch, minimálnej mzde, príplatkoch za nadčasy, za prácu v sobotu i v nedeľu. Podobne i o vlakoch a obedoch zadarmo, príspevkoch na lyžiarske zájazdy a školy v prírode i na rekreačné poukazy.

Matovič a Kollár možno v dobrom úmysle však populisticky zavádzali s jasným zámerom, získať naivných voličov. Podarilo sa, len čo s tým teraz? Bolo to nereálne už vtedy, a je to takmer vylúčené teraz, po vypuknutí koronavírusu. Možno predpokladať, že práve na ten sa bude vláda vyhovárať celé štyri roky, pravda ak vôbec dovládne.

Kollárove naivné predstavy o výstavbe 25 000 nájomných bytov ročne by si vyžadovali samostatný komentár. Nie je to však nutné, keď ho zreálnili ekonomický „experti“ na čele so Sulíkom už pred zostavením vlády. Okrem objektívnych  problémov výstavby ide najmä o neschopnosť štátu zabezpečiť ich výstavbu. Pritom v tom, podľa nich, primitívnom a totalitnom socializme sa  v rokoch 1971 až 1979 stavalo na Slovensku priemerne 49 tisíc bytov ročne. Tak sa zdá, že pre nich to nie je žiaden problém, uspokoja sa s tisíckou bytov za rok, aj to len možno. Nečudujme sa, veď je to len 25 krát menej, ako sa pred voľbami zaviazali a 49  krát menej ako za socializmu, ale oni sľuby „plnia“.

V tejto súvislosti si dovoľujem pripomenúť slová Eduarda Bárányho, ústavného právnika „Proti pandémii, je štát zrazu dobrý...“. Ja len skromne dodávam a dobrý je zrazu pre tých, čo presadzovali minimálny štát, tých, čo nastupujú do vlády a aj pre podnikateľov, ktorých má zachraňovať pred krachom.
 

Odbornosť ministrov je až na poslednom mieste
 

Nereálne naplnenie predvolebných sľubov sa stalo realitou už po oznámení o zložení novej vlády, v ktorej je odborníkov ako šafranu. Koaličné strany majú minimálnu členskú základňu, a preto aj odborníkov hľadajú veľmi ťažko. Vo väčšine prípadov sú to ľudia bez ich rezortom zodpovedajúceho vzdelania, bez akejkoľvek praxe v odbore, ktorý majú riadiť. Je preto viac ako otázne, ako zvládnu manažovať štát. Ten štát, ktorí mnohí z nich považujú za takmer nadbytočný a  ktorému chceli pred voľbami obmedziť právomoci.  

Odbornosť možno s  istou dávkou sarkazmu ilustrovať na jednotlivých ministerstvách, keď absolventka múzických umení a profesionálna kritička má rozhodovať o investíciách a eurofondoch, lesník, ochranár a Biela vrana v jednej osobe si posvieti na poľnohospodárstvo. Podobne učiteľ a webový dizajnér bude pôsobiť v  rezorte dopravy a výstavby, kaderník a vizážista v školstve, bezpečnostný analytik v rezorte práce, sociálnych vecí a rodiny. Zbrojársky lobista sa bude realizovať v  obrane, pilot a vojenský spravodajca na ministerstve vnútra, učiteľka dejepisu a podporovateľka dojčenia v parlamente v kultúre. Ich jednoznačne najväčšou „odbornosťou“ je schopnosť kritizovať, rozoštvávať, bojovať proti korupcii, pravda len tej minulej, vládnej. O biede odbornosti svedčí i to, že Sulík dokonca zobral na milosť odídencov z SaS a nominoval za štátneho tajomníka MPSVaR Mihála a za svoju poradkyňu a šéfku krízového manažmentu Kiššovú, hoci neprešli voľbami.

Aby som nebol až taký kritický, treba uznať, že je tam jeden špičkový diplomat Korčok, ktorého si osvojili po Smere-SD a zopár, akých takých odborníkov v rezortoch ekonomiky a hospodárstva, zdravotníctva či spravodlivosti.  Žiaľ, slovenskému občanovi to určite nepomôže a iste sa mu lepšie žiť nebude. .
 

Pochybné priority nových ministrov
 

Problémom ani zďaleka nie je len koronavírus a minimálna odbornosť členov vlády, ale aj ich priority. Už prvé vyhlásenia naznačili, na čo sa budú orientovať noví ministri. Okrem očakávanej snahy o riešenie problémov súvisiacich s kornavírusom jasne naznačili, kde vidia priority. Remišová a Sulík v podpore podnikateľov, Doležal v masívnej výstavbe bytov, čo je však želanie z ríše rozprávok, tak ako u Krajniaka trináste dôchodky či Holého dostavba diaľnic. Jasne sa vyhranil aj minister vnútra, keď jeho najvyššou prioritou je naštartovať vyšetrovanie a stíhanie elít, samozrejme, tých minulých a vymeniť prezidenta policajného zboru napriek, či práve pre jeho dobré výsledky. Naď na obrane chce modernizovať ozbrojené sily a celkom iste čo najskôr sa priblížiť k dvom percentám výdavkov na zbrojenie, ktoré Američanom sľúbil Kiska. Minister pôdohospodárstva chce v tomto rezorte „upratať“ celý systém. Sú to často nerealistické  ciele, ktoré najmä nemajú nič so skutočnými prioritami Slovenska. Tiež je pozoruhodné, že Matovič hovorí o odložení politických čistiek a revanšu,  ale viaceré priority smerujú práve k nim.
 

O tom, čo chcú zamestnávatelia
 

V prvom rade treba ochrániť nie ľudí, ale podnikateľov pred ekonomickými dopadmi pandémie. V tomto duchu formuloval požiadavky na novú vládu viceprezident Asociácie zamestnávateľských zväzov Rastislav Machunka. V relácii TV hovoril o potrebe pomoci podnikateľom, a to zrušením trinásteho dôchodku, znížením či zmrazením minimálnej mzdy, zrušením či znížením príplatkov za prácu v noci, soboty a nedele, zrušiť rekreačné poukazy a všetky opatrenia zo sociálnych balíčkov. Ako bude postupovať pod takýmto tlakom vláda, ktorá pred voľbami naopak sľúbila zachovať všetky sociálne výdobytky, ukáže až čas. Nemali by sme si však robiť žiadne ilúzie.
 

Čo dodať na záver?
 

Uvidíme, či pri riešení problémov súvisiacich so šíriacim sa koronavírusom a predpokladaným úpadkom ekonomiky, budú pre vládu dôležitejší ľudia, alebo mamon peňazí. Či sa jej, aspoň do istej miery, podarí zachovať sociálny charakter štátu. Výsledok sa dá odvodiť od nedeľňajšieho  vyhlásenia predsedu vlády „... ľudia by pochopili, keby sa v danej situácii posunuli 13. dôchodky o rok či dva...“ Asi tak to bude vyzerať aj s ďalšími sociálnymi opatreniami, najskôr odloženie a potom, občan zabudni.

Zvyčajne po výmene vlády konštatujeme: bude, ako bolo. V tomto prípade s vysokou pravdepodobnosťou naozaj dôjde k zmene, bude ako nebolo.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984