Zrušme sliepky v korporáciách!

Počet zobrazení: 3133

Zo správ sa dozvedám, že kampaň za ukončenie klietkového chovu sliepok získala 15 000 podpisov. Na Slovensku už 60 rokov chováme kvôli vajciam ročne 6 miliónov sliepok, z ktorých takmer 90 % žije v klietkach. Podľa predsedu združenia Humánny pokrok získala táto kampaň za dva mesiace podporu od maloobchodných predajcov a vajcia z klietkového chovu sa zaviazali vyradiť zo svojej ponuky aj reťazce, ako Tesco, Lidl a Kaufland.

Prekvapením v tomto výpočte je pre mňa snáď len absencia Billa. Áno, to je ten rakúsky obchodný reťazec, ktorý na rozdiel od vajec cenzorsky bleskovo vyradil v roku 2018 z predaja časopis Zem a vek. Sliepky sa dočkali, sloboda slova mimo oligarchických médií nemá zatiaľ v Slovenskej republike ochrancu. Pritom ombudsmanov máme u nás ako Juro Jánošík zbojníkov. Ústavnú funkciu verejného ochrancu práv zastáva aktuálne Mária Patakyová.  Komisárom pre deti a zdravotne ťažko postihnutých sa stala Viera Tomanová. Bankovým ombudsmanom je Eva Černá, telekomunikačným Anna Ghannamová, poštovým Ján Jasovský, senior ombudsmanom v Poprade sa stala Petra Vargová Čákovská, funkciu ombudsmana pre malých a stredných podnikateľov vykonáva Peter Belinský, ombudsmanom v regionálnom školstve je Martin Maták. Funkciu zvieracej ombudsmanky zastáva Zuzana Stanová.  Ak by ste sa chceli náhodou sťažovať na hlúposti v agende europoslancov, môžete sa obrátiť dokonca na Európskeho ombudsmana v Štrasburgu Emily O’Reillyovú.

Zrejme však pochodíte ako malý Jožko v lampárni... Alebo ako ja teraz, pri aktuálnej komunikácii s firmami poskytujúcimi služby. Musel som ich osloviť a kontaktovať po tom, čo moju 94-ročnú mamu premiestnili po úraze do sociálneho zariadenia pre imobilných klientov s najvyšším stupňom odkázanosti. Neželám to ani najväčšiemu nepriateľovi. Lebo ak si myslíte, že v dnešnej elektronickej dobe alebo pri fungujúcom e-govermente dokážete vybaviť všetko potrebné cez elektronické formuláre na ich webových stránkach, spoznáte svoj omyl. Formuláre nefungujú a urputne vás budú presviedčať, že ste zle napísali svoju vlastnú e-mailovú adresu. Jednoducho to neodošlete a musíte to opakovať 2 – 3 krát, až pochopíte, že platí osvedčené: „No pasaran!“ Vrátite sa teda o štvrťstoročie späť.  Ak veríte, že na zrušenie odberného miesta dodávky elektriny v ZSE po vysťahovaní a uvoľnení bytu v Domove seniorov alebo na zrušenie nepotrebnej a nepoužívanej pevnej telefónnej linky Telekomu, na zrušenie poistenia domácnosti v Allianz, odhlásení koncesionárskych poplatkov v RTVS či na zrušenie káblovej televízie pochodíte  osobným doručením písomnej žiadosti s opisom ťažkého stavu klienta (ktorý nie je schopný chodiť ani sa podpísať)..., tak žijete skôr v rozprávkovom svete Pavla Dobšinského. Hoci sa kontaktné miesta v nadnárodných korporáciách zvyčajne pomenúvajú honosne ako „oddelenie starostlivosti o zákazníkov“, sú to len mimikry dravcov požierajúcich a vysávajúcich čo najdlhšie bankové účty ľudí, z ktorých žijú. Pre nich je zrejme optimálne, ak ich zákazník či klient upadne na tri roky do kómy a môžu od vás neustále a dookola požadovať generálnu plnú moc, alebo splnomocnenie zákazníka nielen s jeho overeným podpisom, no tiež s podpisom najbližšieho príbuzného. Iba preto, aby sa príjmové perpetuum mobile nenarušili. Ktosi  dostatočne skúsený raz skonštatoval, že „najväčšou tragédiou nie je zrážka s blbcom, ale zrážka s imúnnym blbcom, odolným voči následkom svojej blbosti, nie však voči blbosti samotnej“... A to ešte nemal „tú česť“ (ako ja) komunikovať napríklad v zákazníckom centre T-com s dievčinou, ktorá namiesto empatického prístupu a pochopenia problému zvolala: „ja sa predsa kvôli vám nenechám zavrieť!“ A na moje veľké prekvapenie jej dal za pravdu aj vedúci kontaktného miesta. Alebo neskôr členkou tímu reklamácií v Slovak Telekom či s reprezentantkou zákazníckej starostlivosti  ZSE. Samozrejme, ich ochranným štítom je odvolávka na interné predpisy slovútnej spoločnosti, v ktorej mene konajú. Priznávam, mňa ani po týchto veľkonočných sviatkoch nevzrušuje, či sme s vnukmi maľovali a s priateľmi i rodinou aj jedli vajíčka z klietkového, podstielkového či z obohateného chovu sliepok...

Ja volám po tom, aby sme v Slovenskej republike zrušili chov „sliepok“ v nadnárodných korporáciách očividne učiacich na školeniach mladých nemyslieť. Vedú ich k tomu, aby za všetkých okolností odolali nutkaniu vcítiť sa do situácie rodiny riešiacej vážnu životnú situáciu a bránia schopnosti konštruktívne ju riešiť. Posledný rok ukázal, že Slovensko má zrejme najväčší počet investigatívnych novinárov. Som zvedavý, koľkým z nich sa podarí  pranierovať a odhaľovať  „šmejdov“ s liberálnymi hodnotami,  metódami trhacieho kapitalizmu a globalizačnou bezcitnosťou, ktorí sa, žiaľ, zakuklili aj v seriózne sa tváriacich firmách...

Úvodné foto: wikimedia.org

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984