Plusy a mínusy slovenskej audiovízie 2006

Kancelária MEDIA Desk Slovensko nedávno už po štvrtý raz prezentovala výročnú správu o stave slovenskej audiovízie, tentoraz za rok 2006, ktorej autorom je Miroslav Ulman.
Počet zobrazení: 1053
poster_big-m.jpg

Kancelária MEDIA Desk Slovensko nedávno už po štvrtý raz prezentovala výročnú správu o stave slovenskej audiovízie, tentoraz za rok 2006, ktorej autorom je Miroslav Ulman. Správa prehľadne sumarizuje faktografické a štatistické údaje v 14 kapitolách venovaných legislatíve, školstvu, produkcii, štátnej podpore audiovízie, programu MEDIA, fondu Eurimages, kinodistribúcii, distribúcii VHS a DVD, kinám, filmovým klubom, podujatiam a oceneniam doma i v zahraničí, činnosti Slovenského filmového ústavu a televízii. Hoci ide zdanlivo o suchú reč čísel a faktov, ich pozorné čítanie a interpretácia ponúkajú nejeden zaujímavý postreh. Ministerstvo kultúry SR (mimochodom, Marek Maďarič je ako scenárista prvým ministrom tohto rezortu pochádzajúcim z prostredia audiovízie) v minulom roku reálne poskytlo na audiovíziu vyše 166 miliónov korún, ktorými podporilo 120 z 270 predložených projektov. Najvyššiu podporu spomedzi pripravovaných filmov – 22 miliónov korún – získal projekt Juraja Jakubiska Bathory, 13 miliónov debut Martina Repku Návrat bocianov. Sumou 14 miliónov bol podporený 8. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava. Keďže vývoj a výroba audiovizuálneho diela trvá niekoľko rokov, výška podpory sa neodrazila v audiovizuálnej produkcii daného kalendárneho roka. Copyright 2006 nemá totiž ani jeden celovečerný hraný film, pri ktorom by Slovensko bolo aspoň majoritným koproducentom (takáto situácia nastala po prvý raz od roku 1947!), a tak našu česť v tomto smere zachraňuje len minoritný podiel na snímke Jiřího Menzela Obsluhoval jsem anglického krále, na ktorej sa podieľali aj slovenskí tvorcovia (herci Marián Labuda, Zuzana Fialová, Milan Lasica, návrhy kostýmov Milan Čorba). O niečo lepšie boli na tom naši dokumentaristi: popri celovečernom dokumente Marka Škopa Iné svety, ktorý už má za sebou aj svoju kinopremiéru, vznikol i dlhometrážny film Pavla Barabáša Tepuy o výprave jaskyniarov na nedostupný stolový vrch Chimanta vo Venezuele. Pozoruhodné sú výsledky filmovej distribúcie. Vlani malo u nás premiéru až 179 titulov, spolu s filmami z predošlých rokov sa v klasických kinách premietalo 542 filmov, ktoré si pozreli 3 395 670 divákov, čo predstavuje oproti roku 2005 nárast o 55,51 percenta. (Vyšší nárast – na takmer dvojnásobok – zaznamenala z európskych krajín iba Litva. Priemerný nárast počtu divákov v členských krajinách EÚ bol necelé dve percentá.) Majoritne slovenské filmy – takých sa premietalo spolu 17 – si však prišlo pozrieť len 13 578 divákov, čo predstavuje iba 0,4 percenta (!) celkovej návštevnosti. Podrobnejší pohľad na štatistické údaje hovorí, že slovenskí diváci uprednostňujú multiplexy: hoci 20 kinosál oboch bratislavských multiplexov predstavuje len 8,16 percenta všetkých kinosál, na návštevnosti sa podieľajú takmer 33 percentami (na tržbách takmer polovicou). Najnavštevovanejším filmom bola v minulom roku animovaná Doba ľadová 2, ktorú videlo takmer 284-tisíc divákov, ďalšie priečky obsadili takisto americké tituly Da Vinciho kód a Piráti Karibiku: Truhlica mŕtveho muža. Zo slovenských filmov boli najúspešnejšie už spomínané Iné svety s počtom divákov 3 475; okrem nich sa ako výlučne slovenský film hralo Pururambo Pavla Barabáša a menšinové podiely sme mali v snímkach Šílení (réžia Jan Švankmajer), Zbohom, Harry (r. Robert Young) a Piatok alebo iný deň (r. Yvan Le Moine) – posledné dva dosiahli žalostný výsledok 1 067, resp. 587 divákov. Uvedené výsledky sa dosiahli pri historicky najnižšom počte kín na Slovensku (217 kín s 247 plátnami). V roku 2006 pôsobilo na Slovensku 54 filmových klubov, ktoré majú nezastupiteľné miesto pri výchove filmového diváka. Najúspešnejším klubovým filmom sa stalo Štěstí Bohdana Slámu s počtom divákov 13 174, a teda s obrovským náskokom oproti „striebornému“ Šílení (3 351) a „bronzovému“ Dvojakému životu Veroniky (r. Krzysztof Kieślowski; obnovená premiéra; 2 737). (Už piaty rok za sebou sa stal najnavštevovanejším klubovým titulom český film: 2002 a 2003 Rok ďábla, 2004 Nuda v Brně, 2005 Příběhy obyčejného šílenství). Nie všetky čísla – najmä pokiaľ ide o pôvodnú tvorbu – sú potešujúce. Na tento rok je však naplánovaných 13 premiér slovenských celovečerných filmov, a tak už tie budúcoročné budú možno optimistickejšie. Autor je filmový publicista

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984