Mediálne pálenie bosoriek

Povedzme si to na rovinu. Minister Valentovič si zaslúži čoraz razantnejšiu kritiku, lebo za takmer rok vo vedení rezortu zdravotníctva má za sebou nejedno podozrivé rozhodnutie, či naopak nerozhodnutie.
Počet zobrazení: 1422

Povedzme si to na rovinu. Minister Valentovič si zaslúži čoraz razantnejšiu kritiku, lebo za takmer rok vo vedení rezortu zdravotníctva má za sebou nejedno podozrivé rozhodnutie, či naopak nerozhodnutie. To, čo sa však naňho začalo valiť po zverejnení inzerátov s jeho snímkou, je úplná blamáž. Lenže nie pre ministra, ale pre médiá. Tie v tomto prípade ignorovali fakty a dokázali, že im ide iba o propagandu. Práve novinári, ktorých reklama živí v prvom rade, si nedali ani trochu námahy, aby sa zamysleli, či rozhovory s ministrom v denníkoch sú naozaj reklamou. Dokonca sa nad tým nezamyslela ani šéfka Transparency International Emília Sičáková-Beblavá a vopred oznámila, že parlamentný výbor pre nezlučiteľnosť funkcií je pod politickou kontrolou, takže určite ministra „podrží“. Pripomeňme si, čo sa vlastne stalo. V niekoľkých denníkoch sa objavil platený rozhovor s ministrom Ivanom Valentovičom. Ten v ňom vysvetľoval svoje plány týkajúce sa novej regulácie zdravotných poisťovní. Napríklad obhajoval povinné zaradenie „štátnych“ poistencov do verejnoprávnych poisťovní. Podľa informácií médií inzerciu zaplatila raz jedna, raz druhá štátna poisťovňa, ktorá k nej pridala aj vlastnú reklamu. Platný zákon o reklame (č. 147/2001 Z. z.) vymedzuje tento pojem takto: „reklama je prezentácia produktov v každej podobe s cieľom uplatniť ich na trhu, produkt je tovar, služby, nehnuteľnosti, obchodné meno, ochranná známka, označenie pôvodu výrobkov a iné práva a záväzky súvisiace s podnikaním“. Minister Valentovič však vo svojich textoch nehovoril ani o produkte, ani o tovare, (konkrétnej) službe, nehnuteľnosti, ba dokonca sa v nich neobjavilo ani obchodné meno niektorej zo zdravotných poisťovní. Takže rozhovor s ním síce bol inzerciou (plateným priestorom v novinách), ale celkom určite nebol reklamou. Reakcie novinárov a mimovládnych predstaviteľov svedčia o povrchnosti a poukazujú na to, že premiérova kritika je čiastočne oprávnená. Novinári sa sami diskvalifikujú, ak sa z nich stávajú propagandisti. V tomto prípade sa ukázalo, že im ide len o to, aby za každú cenu vyvolali škandál proti ministrovi, hoci – ničoho nezákonného sa nedopustili. S najväčšou pravdepodobnosťou to neurobili naschvál: „iba“ neprofesionálne podľahli hystérii, ktorú cielene vyvolávajú súkromné zdravotné poisťovne, aby chránili vlastné zisky. Lenže v takom prípade je nedôveryhodné aj všetko ostatné, čo takíto novinári produkujú. Autorka sa venuje mediálnym analýzam Autor sa venuje problematike zdravotníctva

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984