Čas a ticho Leszeka Mozdzera

Klavírne legendy minulosti dokážu stále fascinovať. Na piedestáli zrejme naďalej ostáva ragtimový priekopník Scott Joplin, citlivý komediant Fats Waller, virtuózny syntetik Bud Powell, soulový pionier Ray Charles či „melodický barbar“ Thelonius Monk.
Počet zobrazení: 1259

Klavírne legendy minulosti dokážu stále fascinovať. Na piedestáli zrejme naďalej ostáva ragtimový priekopník Scott Joplin, citlivý komediant Fats Waller, virtuózny syntetik Bud Powell, soulový pionier Ray Charles či „melodický barbar“ Thelonius Monk. Dnešok síce neponúka také nepreberné množstvo štýlotvorných géniov, nemenej vzrušujúcou aktivitou však môže byť sledovanie súčasných reprezentantov tohto kráľovského nástroja. K najosobitejším majstrom džezového klavíra dnes patrí nielen viacero predstaviteľov spoza Atlantiku (Uri Caine, Brad Mehldau, Geri Allen, Geoff Keezer atď), ale aj európski zástupcovia – Poliak Leszek Możdżer a Švéd Esbjörn Svensson. Kým Svensson je verejnosti známy predovšetkým prostredníctvom svojho nekonvenčného zoskupenia Esbjörn Svensson Trio (ich vystúpenie patrilo k vrcholom predposledného ročníka BJD), Możdżer sa predstavuje v rôznorodých medzinárodných zostavách. Na poľskej scéne sa etabloval ako zakladajúci člen kapely Miłość. Pod vedením gitaristu (v tomto zoskupení však kontrabasistu) Tymona Tymańskeho vydali viacero albumov, vrátane dvoch s legendárnym avantgardným trúbkarom Lesterom Bowiem. Od avantgardy a novátorských smerovaní prešiel Możdżer prekvapujúco k Chopinovi. Jeho sólový debut niesol titul Chopin – impresje (Polonia, 1994). Klasický žáner presahujúce transformácie skladieb poľského romantického hrdinu prekvapujú v nejednom ohľade. Możdżerov Chopin nie je vzletný a plný pátosu, ale predovšetkým hravý a komunikatívny. Nezaujatý poslucháč nevníma Impresje ako nepredstaviteľnú fúziu dvoch rozdielnych svetov, ale ako kompaktný a prirodzený celok. Na druhej strane trebárs do Etudy a mol op. 25 nr. 4 neváha začleniť kontrastný motív Diverse bebopového búrliváka Charlieho Parkera. Komornejšími zostavami upriamoval Możdżer pozornosť na nevyhnutnosť osobnej komunikácie. Duetá s americkým kontrabasistom Davidom Friesenom Facing the Wind sa prelínajú s konverzáciou kolegiálneho saxofonistu Adama Pierończyka. Aj s tichom sa Możdżer kontaktoval už na sklonku tisícročia, keď nahral 10 łatwych utworów na fortepian – 10 jednoduchých klavírnych kusov Zbygniewa Preisnera. Ich krehké štruktúry pôsobia na prvé počutie príliš zraňujúco, Możdżer však tieto meditácie transformuje na ojedinelé lyrické výpovede. Odlišnosť a doteraz nepoznané zvukové dimenzie ponúkol úspešný projekt Piano, ktorý sa v roku 2004 stal v Poľsku najpredávanejším albumom. Išlo mu o vybočenie z konceptu témy s improvizáciou a vnesenie poslucháča do sveta predstáv prostredníctvom preparovaného klavíra, ale aj mystéria stredovekého kláštora, ktorý bol miestom realizácie. Koncertná nahrávka Piano Live zo slávnostného ceremoniálu odovzdávania zlatej platne vo varšavskom hudobnom divadle Roma priniesla pestrejšiu dramaturgiu podmienenú momentálnou pódiovou dispozíciou, ale aj prianím publika. Prostredníctvom obrazového záznamu na priloženom DVD sa prekvapený poslucháč stáva svedkom preparácie unikátnej Możdżerovej zvukovosti. Obe nahrávky vyšli v audiofilskom vydavateľstve ARMS Records. Aktualitou dnešných dní je trio s dánskym kontrabasistom Larsom Danielssonom a izraelským bubeníkom Zoharom Frescom. Počas realizácie nahrávky utajoval Możdżer vytýčenú destináciu. Prezradil len napĺňanie predstavy vlastného „dream teamu“, čiže zoskupenia snov. Názov The Time (Outside, 2005) prezrádza fascináciu rytmom a samotným džezovým timingom v časopriestore. Nemierna krehkosť až zraniteľnosť nahrávky unáša poslucháča do nepoznaných diaľav. Klavírne trio je v danom prípade len opornou barličkou, pretože rytmickú sekciu vnímajú jeho členovia nie ako nástroj pulzácie, ale plynutia. Nezáleží, či sa ide o nádherne horizontálne klenutú melódiu úvodnej Asta, dojemný Incognitor, tanečný nápev Sortorello z 13. storočia alebo prekvapujúco nežnú a lyrickú Smeels Like Teen Spirit od Nirvany. Pozastavenosť melódie kulminuje v Danielssonovej Suffering, ktorej druhé predvedenie s bezprostredným vokálnym prejavom všetkých zúčastnených vyústi do rozšafnej kódy presvetľujúcej celé nádherne zádumčivé dielko. U Możdżera je veru stále čo objavovať! Nahrávky Lezseka Możdżera sú na domácom trhu dostupné prostredníctvom distribúcie vydavateľstva Hevhetia (www.hevhetia.com).

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984