Etika v náboženstve či náboženstvo v etike?

Minister školstva Martin Fronc opäť raz stúpil vedľa. Podľa neho úlohou náboženskej a etickej výchovy nie je rozširovať vedomosti, ale pestovať životné postoje. Hneď nato však pripomenul, že deti musia poznať aj základné pravidlá, ktoré sú zahrnuté v dogmách.
Počet zobrazení: 2475

Minister školstva Martin Fronc opäť raz stúpil vedľa. Podľa neho úlohou náboženskej a etickej výchovy nie je rozširovať vedomosti, ale pestovať životné postoje. Hneď nato však pripomenul, že deti musia poznať aj základné pravidlá, ktoré sú zahrnuté v dogmách. Je teda náboženská výchova rozširovaním vedomostí alebo nie? Ako ináč než rozširovaním „vedomostí“ nazvať vyučovanie kresťanskej verzie stvorenia sveta ? Deti sa na náboženstve neučia len rozlišovať dobro od zla či chápať základné etické hodnoty. Na štátnych školách je do nich odmalička vštepovaná biblická predstava o tom, ako vznikol svet. A tá je na míle vzdialená od toho, čo sa učí vo vyšších ročníkoch na biológii či zemepise, a navyše popiera základné vedecké princípy. Možno sa ešte dočkáme podobnej iniciatívy, aká nedávno vznikla v Spojených štátoch. Tam sa chcú s podporou prezidenta Busha, ktorý má vraj na svoje vojenské akcie požehnanie od Boha, vo verejných školách vyučovať kreacionizmus. Oveľa rozumnejší je návrh poslanca za Smer – sociálnu demokraciu Dušana Čaploviča, aby etika a výchova k občianstvu bola povinná pre všetkých a aby sa náboženstvo vyučovalo na princípe dobrovoľnosti. Žiaci by takto boli konečne a bez rozdielu vychovávaní k všeobecným etickým hodnotám, tolerancii, humanizmu, solidarite a demokracii, a nie k náboženským dogmám, ktoré poskytujú len úzky a často zjednodušený pohľad na svet. Takýto scenár by však asi nehral do kariet kresťanských demokratov a cirkevných kruhov. Tí sa namiesto diskusie radšej uchyľujú k nálepkovaniu „tých druhých“ ako novodobých Goebbelsových učeníkov či nositeľov kultúry smrti. O takéto etické pravidlá má ísť na hodinách náboženstva?

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984