Reklama
Reklama

Rusko prišiel o Markízu

Pavol Rusko definitívne stratil vplyv na televíziu Markíza. Jeho odchod a prebratie jeho podielov americkým partnerom CME sme ako prvý avizovali už v 35. čísle. Aj tak sa to udialo rýchlejšie.
Počet zobrazení: 635
2strana-m.jpg

Pavol Rusko definitívne stratil vplyv na televíziu Markíza. Jeho odchod a prebratie jeho podielov americkým partnerom CME sme ako prvý avizovali už v 35. čísle. Aj tak sa to udialo rýchlejšie. Američania síce o zmenách mlčia, ale hneď po dohode o získaní väčšiny sa ponáhľali za členmi licenčnej rady so sľubom, že k nim dôjde.

Už pred dvoma mesiacmi SLOVO upozornilo, že „v prebiehajúcom boji vo vládnej koalícii sa rozhoduje (...) aj o ďalšom osude televízie [Markíza]“. Za najvážnejšieho kandidáta sme označili práve amerického spolumajiteľa. „Podľa informácií zo zákulisia mediálneho trhu a slovenskej politiky [CME] už dlho P. Ruska presviedča, aby sa svojej kontroly vzdal. (…) Moc Pavla Ruska je minulosťou (…), bude to platiť aj o jeho vplyve na Markízu.” Jediné, v čom sme sa mýlili, bol čas.

Strach o licenciu Všetko sa udialo rýchlejšie. Dôvod sme nepochybne správne odhalili už v auguste: „Teraz je zrejmé, že väčšina vplyvných politikov chce Ruska zlikvidovať. A v konečnom dôsledku budú práve oni rozhodovať o licencii Markízy.” Členov Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVS) volí parlament. Okamžite po Ruskovom odchode z vlády sa dostali pod tlak, aby prestali zatvárať oči pred porušovaním zákona zo strany TV Markíza. A rada naozaj začala byť pri ochrane objektivity spravodajstva razantnejšia. Každý, kto pozná zákon, musel rozumieť, prečo je zrazu v tak krátkom čase tak veľa upozornení, že ho Markíza porušuje. Vysoký počet varovaní by mohol byť zákonným dôvodom na nepredĺženie licencie. O „novej“ licencii televízie bude RVS rozhodovať vo februári alebo marci 2006. Aj majitelia si uvedomili, že sa dostali do novej, pre nich nevýhodnej mocenskej pozície. Televízia zrazu poslušne odvysielala hneď niekoľko upozornení o porušení zákona, ktoré predtým týždne ignorovala. A slovenský spolumajiteľ Ján Kováčik po prvýkrát verejne kritizoval neobjektívnosť spravodajstva a jeho spolitizovanie. Samozrejme, nešlo o vstup do vlastného svedomia ani o návrat k novinárskej etike. Dzurinda a spol. si uvedomovali, že ak sa chcú P. Ruska naozaj zbaviť, musia mu zobrať Markízu. Neobjektívne a zmanipulované spravodajstvo im neprekážalo, kým to bolo v ich prospech. Začalo im prekážať, až keď sa Rusko ocitol v opozícii voči nim. Nejde iba o propagáciu samotného P. Ruska, jeho postojov a jeho strany. Zrazu sa našiel väčší priestor aj pre Smer a Roberta Fica, a to vládnych stratégov vystrašilo viac.

Radšej ustúpil Význam vplyvu na Markízu si P. Rusko uvedomoval tiež. Nešlo pritom len o priestor v najsledovanejšom spravodajstve, ale aj o peniaze, ktoré sa okolo televízie točia a z ktorých už v minulosti profitoval. Svojho vplyvu sa preto vzdať nechcel. Nevedno, či ich očakával, ale vzápätí prišli ďalšie údery. Ivan Mikloš začal a Jirko Malchárek dokončil prípravu trestných oznámení. Nový minister hospodárstva v exkluzívnom rozhovore pre SLOVO nahlas vyslovil podozrenie, že šéf ANO nie je bohatý a aj stranu doteraz financoval na dlh. Ak sa tomu dá veriť, Pavol Rusko sa dostal pod taký tlak, ako nikdy predtým: chrbát mu nedržali ani kamaráti z Markízy, potreboval peniaze na splatenie dlhov, čelil trestným oznámeniam, najvplyvnejší politici sa ho chcú zbaviť. Nervozitu Central European Media Enterprises (CME) navyše v posledných týždňoch zvyšoval pokles podielu TV Markíza na televíznom trhu, čo spôsobil najmä totálny neúspech mimoriadne drahej reality šou Big Brother, ale aj drahého seriálu Medzi nami, navyše ani Televízne noviny sa nevrátili k sledovanosti spred leta. „Hodiť sa na marodku“ je dobrý spôsob, ako získať čas a absolvovať dôležité stretnutia. Z nich potom vyplývajú dôležité rozhodnutia. A tak v pondelok CME „z ničoho-nič“ oznámili, že získali absolútnu väčšinu v Slovenskej televíznej spoločnosti (STS), ktorá vyrába celé vysielanie televízie, i v spoločnosti Markíza Slovakia, ktorá vlastní licenciu na vysielanie. Spomedzi doterajších spolumajiteľov v oboch spoločnostiach zostávajú Ján Kováčik a Milan Fiľo a odchádza František Vizváry. Práve on oficiálne prebral podiely po Pavlovi Ruskovi a nielen to nasvedčovalo, že v skutočnosti reprezentuje jeho vôľu a jeho záujmy.

Podiel za miliardu Viacerí ľudia zo zákulisia slovenského mediálneho trhu nám potvrdili, že Vizváry konal na Ruskov pokyn a nebolo to prvýkrát. Účasť zakladateľa Markízy na celej transakcii potvrdil aj jeho poradca Maroš Havran: „V súvislosti s televíziou Markíza sa uskutočnila jedna obchodná transakcia, ktorej súčasťou sa neskôr stal aj Pavol Rusko. Tá v plnej miere uspokojila všetky zainteresované strany.“ Vrátane nového hlavného majiteľa, ktorého generálny riaditeľ Michael Garin teraz potvrdil informácie, ktoré SLOVO zverejnilo už v lete: „Získanie kontroly nad touto výnimočnou stanicou bolo jednou z najdôležitejších priorít CME.“ Podľa informácií z dôveryhodných zdrojov Mikuláša Dzurindu až z Washingtonu ubezpečili, že ak pomôže záujmom CME v Markíze, posilní to jeho vzťahy s americkou prezidentskou administratívou. Nečudo, veď zakladateľ a väčšinový majiteľ CME Ronald S. Lauder je nielen dedičom najväčšieho súkromného kozmetického impéria Esteé Lauder, ale aj významným členom vplyvnej loby bohatých amerických Židov (predseda Židovského národného fondu), ktorí tradične hrajú v zákulisí tamojšej politiky významnú úlohu. Za republikánov sa v roku 1989 uchádzal o post newyorského starostu a v apríli 1986 ho Ronald Reagan vymenoval za veľvyslanca vo Viedni. A tak sa CME v priebehu dvoch mesiacov definitívne stanú majiteľmi takmer 90- percentného podielu na hlasovacích právach v STS (doteraz mali 49 percent) a 80- percentného podielu hlasov v Markíze Slovakia (doteraz vlastnili 34 percent). Za to zaplatia vyše 28 a pol milióna amerických dolárov, teda asi 940 miliónov korún.

Pripravované zmeny CME sa zatiaľ odmieta vyjadrovať k personálnym zmenám v televízii, hoci je jasné, že dôjde k viacerým. Nejde len o odstránenie „najkrikľavejších“ Ruskových ľudí. TV JOJ začala Markízu vážne ohrozovať, a ak aj druhá séria VyVolených bude rovnako úspešná ako prvá a Big Brother naďalej neúspešný, bude to skutočná katastrofa. Ruskov manažment Markízy kopí profesionálne chyby, ktoré televíziu stoja podiel na trhu a doterajší pozitívny imidž. Jednu zmenu CME prisľúbili hneď v pondelok. Jej zástupcovia sa urýchlene stretli s reprezentantmi licenčnej rady a ubezpečili ich o tom, že zlepšia objektívnosť spravodajstva. Pre jeho redaktorov vydajú manuál, ktorý to má zaručiť. „Mali sme dnes rokovanie s CME a prisľúbili nám to,“ potvrdil riaditeľ kancelárie RVS Andrej Holák. Mediálni odborníci predpokladajú, že „prestavba“ v Markíze rozvíri slovenskú televíznu hladinu. Možno vraj očakávať „lov“ šikovných a skúsených ľudí z iných televízií, najmä do spravodajstva. Jeho revitalizovaním (lebo zďaleka nejde len o objektivitu) by mohli poveriť niekoho z českej Novy. Všetko ukážu najbližšie týždne. My však už teraz môžeme pokojne zopakovať konštatovanie z augusta: „Dočkáme sa zmien, o akých sme prednedávnom ani len nesnívali.”

Autorka sa venuje mediálnym analýzam

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon
     
Reklama
Reklama
Reklama

Blogy a statusy

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama