Predaj hudby cez internet

Predaj hudby cez internet patrí vo svete k rýchlo rastúcim segmentom trhu. Už sú dávno preč časy, keď sa cez „počítač“ kupovali iba klasické hudobné nosiče. Aspoň vo svete sa čoraz agresívnejšie presadzuje platené sťahovanie si hudby v rôznych digitálnych formátoch. Hoci tento spôsob na Slovensko ešte „nedorazil“, nepochybne príde aj k nám, veď najmä mladých ľudí používajúcich výlučne mp3 prehrávače pribúda aj pod Tatrami.
Počet zobrazení: 1610
pc_9-m.jpg

Predaj hudby cez internet patrí vo svete k rýchlo rastúcim segmentom trhu. Už sú dávno preč časy, keď sa cez „počítač“ kupovali iba klasické hudobné nosiče. Aspoň vo svete sa čoraz agresívnejšie presadzuje platené sťahovanie si hudby v rôznych digitálnych formátoch. Hoci tento spôsob na Slovensko ešte „nedorazil“, nepochybne príde aj k nám, veď najmä mladých ľudí používajúcich výlučne mp3 prehrávače pribúda aj pod Tatrami. O tejto problematike sme sa zhovárali s Pavlom Bacigálom z hudobného portálu a obchodu Supermusic. Ako vyzerá súčasný vývoj predaja hudby cez internet u nás a ako vyzerá porovnanie Slovenska so svetom? So vzrastajúcou dostupnosťou internetu u nás sa počet online zákaznikov rapídne zvyšuje. U nás je mesačný nárast klientov zhruba 15 percent a tento trend bude ešte dlhú dobu pokračovať. Ľudia sú vo fáze, v ktorej sa učia nakupovať online, získavajú dôveru k svojmu obchodníkovi, hľadajú výhody, aké im takýto spôsob predaja prináša. Ešte viac by sa nárast prejavil zvýšením kvality poštových a bankových služieb na Slovensku. Na Slovensku sme práve pre spomenuté tri faktory – pošta, banka, dostupnosť internetu – veľmi pozadu. Každý, kto chce nakupovať online, potrebuje nejaký čas, aby „prekutral“ internet a našiel si svojho osvedčeného predajcu a získal dôveru k jeho službám. S tým súvisí i dostupnosť platobných a e-bankových služieb, ktorá na Slovensku nie je ideálna. Svedčí o tom napríklad fakt, že platba dobierkou tvorí dnes až 90 percent z celkového predaja v internetových obchodoch. No a napokon asi najviac je čo naprávať v poštových službách. Desiatky ľudí tlačiacich sa pri okienku jednej, nie vždy milej slečinky je socialistickým prežitkom, ktorého sa nevieme zbaviť. A, žiaľ, konkurencia a ponuka kuriérskych služieb ešte nefunguje tak, ako by to obchodníci s lacnejším tovarom potrebovali. Akú očakávajú odborníci v tejto oblasti budúcnosť, napríklad pokiaľ ide o cenový vývoj v porovnaní s nákupom hudby na „klasických“ nosičoch? A čo ju ovplyvňuje? V prvom rade si treba povedať, čím sa líši internetový predaj od predaja v kamenných obchodoch. Kamenný obchod má svoje obmedzenia – priestorové, informačné. Vďaka prelinkovaniu s inými portálmi a online službami sme schopní ponúknuť potenciálnym zákazníkom oveľa širšie spektrum informácií, ako majú vo fyzických prevádzkach naši konkurenti. Okrem informácií o tituloch, ktoré máme na sklade, vieme ponúknuť zákazníkom i informácie z bookletov a ukážky skladieb k titulom, ktoré na sklade nie sú, ale sú dostupné po objednávke u vydavateľov doma a v zahraničí. Usilujeme sa ponúkať pri albumoch linky na recenzie na iných domácich portáloch, nehovoriac o množstve informácií, ktoré sú vďaka vyhľadávaču Google prelinkované na našom portáli ku každému titulu. Je rozdiel aj v šírke ponuky? Množstvo titulov v predaji je neporovnateľné. U nás majú zákazníci možnosť objednať ihneď 120 000 nosičov, ďalších 400 000 máme k dispozícii na požiadanie mailom a budú sprístupnené v našom obchode do konca roka. Ktorý kamenný obchod môže toto ponúknuť? Ďalšou výhodou je užívateľsky orientovaný obchodný systém (akési e-CRM). Vďaka informáciám, ktoré má každý internetový obchod o svojich zákazníkoch, im vie ponúkať tovar, ktorý je k jeho obľúbeným žánrom najbližšie. Internetová predajňa môže vyzerať pre každého zákazníka úplne inak a je prispôsobená jeho potrebám. V tejto oblasti sú však internetové obchody na Slovensku veľmi pozadu. V neposlednom rade internetový obchodník vybaví všetko za vás, nijaké zháňanie a behanie po obchodoch, tovar máte do dohodnutého termínu doma. Pre ľudí, a na Slovensku to platí dvojnásobne, je veľmi dôležitá cena. Takže ako to vyzerá s vašou cenovou politikou? V kamenných obchodoch sú u drvivej väčšiny titulov ceny vyššie, ako ich nájdete na internete. Výnimkou sú najpredávanejšie tituly, ktorých cenu určujú veľké obchodné reťazce. Drahšie nosiče sa oplatí jednoznačne kupovať po preverení cien vo viacerých e-shopoch na internete. Poštovné sa pri 10-percentnom rozdieli, ktorý bežne býva v cenách na internete, stratí. Pri lacnejších tituloch je, naopak, položka za poštovné výrazná, preto zákazníkom Supermusic pri objednávke troch nosičov už od vzniku obchodu ponúkame poštovné zdarma. Prekvapujúco viac ako tretina našich zákazníkov využíva práve túto akciu. Možno očakávať aj záujem alebo dokonca príchod nadnárodných gigantov na Slovensko? K tomuto sa neviem zodpovedne vyjadriť, nemám toľko informácií. Dá sa však predpokladať, že do piatich rokov budú internetové obchody na Slovensku pohltené veľkými spoločnosťami zo zahraničia. Tie využijú ich lokálnu polohu a budú distribuovať tovar rýchlejšie ako v súčasnosti. Samozrejme, keď sa pozriem ešte ďalej, a to ani nemusím byť Jules Verne, pri predaji online hudby a dostupnosti internetu celej populácii predaj nosičov zanikne a hudba bude k dispozícii na stiahnutie všetkým za „mikroplatby“. Vo svete je tento trend už jednoznačný. Existuje aj na Slovensku možnosť kupovať hudbu jej stiahnutím v rôznych formátoch alebo aj internetové obchody predávajú len klasické nosiče? Supermusic.sk je internetový portál, ktorý vznikol v roku 2002, aby propagoval slovenských interpretov. Nie je prioritne zameraný na predaj hudobných nosičov. Sme mladý obchod, predávame nosiče iba rok a v prvom polroku 2005 sa nám podarilo na Slovensku dosiahnuť obrat 600-tisíc korún. Ponúkame výhradne nosiče, mp3 predaj zatiaľ nie je podľa mňa na Slovensku reálny. Pri známych interpretoch sa pri predaji používa licenčná politika, ktorá takých malých prevádzkovateľov ako som ja znevýhodňuje. Napriek tomu priebežne monitorujeme situáciu, konzultujeme nápady s menšími vydavateľstvami a verím v záujme všetkých, že v blízkej dobe bude spustený i na Slovensku predaj online hudby, i keď nie vo formáte mp3. Pokiaľ viem, chystajú sa projekty predaja vo formátoch WMA a RealMedia.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984