Reklama
Reklama

Bujaré oslavy megalománie

Už ich počiatočná tvorba, blackmetalová trilógia Bergtatt (1994), Kveldssanger (1995) a Nattens Madrigal (1996), ktorou si získali obdiv každého milovníka metalovej hudby, sú tri odlišné albumy.
Počet zobrazení: 1002
15-m.jpg

Už ich počiatočná tvorba, blackmetalová trilógia Bergtatt (1994), Kveldssanger (1995) a Nattens Madrigal (1996), ktorou si získali obdiv každého milovníka metalovej hudby, sú tri odlišné albumy. Bergtatt je klasický melodický severský black plný temnoty, zimy a krásnej prírody. Nasledujúci Kveldssanger je pomalý, čisto akustický so zborovými vokálmi, vychádzajúci z nórskeho folklóru. Posledný Nattens Madrigal je, naopak, úplne zverský, jedno z najrýchlejších a najlepších diel v tomto žánri. Povráva sa, že niektoré pasáže sa nahrávali hlboko v lese, aby sa vytvorila dokonalá atmosféra. V roku 1998 však prišiel pre fanúšikov Ulveru obrovský šok – ich ďalší album Themes From William Blake’s The Marriage Of Heaven & Hell už nemá s metalom veľa spoločného. Ako názov albumu napovedá, ide o zhudobnenú Svadbu Neba a Pekla od Williama Blakea. Skreslené gitary na tomto albume už počuť len veľmi zriedka, zato tu nájdete množstvo samplov, elektroniky a scratchov… Aj na tomto albume sa dá Ulver veľmi ľahko identifikovať, hlavne podľa úžasného vokálu speváka a lídra tejto formácie Trickstera G. Alebo, ak chcete, Garma či tiež Kristophera G. Rygga. Jeho démonický prejav, navrstvené vokály a zborové spevy sú charakteristické aj pre jeho ostatné bývalé projekty – Arcturus a Borknagar. V roku 2000 prišla znova obrovská zmena, ktorá dostala názov Perdition City. Gitary na tomto albume už nehľadajte vôbec a na veľké prekvapenie jedinečné vokály Trickera G. sa objavia až v poslednej skladbe. Na tomto albume Ulver naplno rozvinul svoj talent kombinovať živé nástroje, napr. bicie, piano, saxofón (áno saxofón) s elektronikou. Album nesie podnázov Soundtrack to an Interior Film, čo by sa dalo preložiť ako Hudba k vnútornému filmu, ktorý sa odohráva v každom z nás. Booklet obsahuje aj návod na počúvanie: „Toto je hudba na stavy pred a po spaní. Odporúčame použiť slúchadlá.“ Mám odskúšané, že netreba tento návod striktne dodržať, aby ste si užili tento album naplno. Čo nám však toto nórske trio hudobných chirurgov naordinovalo tentokrát? Už počas úvodnej skladby nám pri slabej anestézii urobia trepanáciu lebky a do hlavy nám natlačia hustý koncentrát metalu, džezu, vážnej hudby, industriálu a ambientu, všetko v majstrovskej a originálnej kombinácii. Texty sú silne religiózne, symbolické a veľakrát dvojzmyselné, ale dali by sa zhrnúť do jednej vety z piesne Christmass: „Don’t seek, don’t trust, for all is mystery...“ Za zmienku určite stojí nádherný atmosférický Tricksterov spev, pretože tentoraz je tu znova v plnej kráse, vylepšený o úchylné falzety, ktoré už jemne naznačil aj na poslednom albume Arcturusu. Výsledkom tohto chirurgického experimentu sú dve možnosti: 1. váš organizmus Blood Inside neprijme a v hlave vám zostane len množstvo neidentifikovateľných zvukov a lyrických symbolov, alebo 2. sa vám Blood Inside vryje pod kožu a zažijete veľkolepý cirkus hudobných kreácií. (Ulver: Blood Inside. Jester Records 2005) Autor je správca hudobnej webstránky

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon
     
Reklama
Reklama
Reklama

Blogy a statusy

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama