Reklama
Reklama
Počúvanie je nové čítanie

Zmena civilizačného kódu

Televízii JOJ sa podaril celkom slušný marketingový ťah, keď mimoriadne zaradila 2. septembra v prime time neplánovanú debatu o dlho avizovanej reality šou VyVolení. Podnetom bola rezolúcia adresovaná vedeniu televízie JOJ.
Počet zobrazení: 967

Televízii JOJ sa podaril celkom slušný marketingový ťah, keď mimoriadne zaradila 2. septembra v prime time neplánovanú debatu o dlho avizovanej reality šou VyVolení. Podnetom bola rezolúcia adresovaná vedeniu televízie JOJ. S osemdesiatimi tisícami podpismi katolíckych veriacich žiadajúcich tento program zrušiť. Autori jej textu a signatári (v deň relácie ich bolo už 90- tisíc) sa odvolávajú na svoju zlú skúsenosť s maďarskou a českou verziou VyVolených. Táto reality šou podľa nich ohrozí mravnú výchovu mládeže a môže prispieť k znecitliveniu televízneho diváka voči mravným hodnotám, a latke našej kultúry teda hrozí opätovný pokles. Všetko bolo, povedal by azda veľmajster etikety pán Guth-Jarkovský – ktorý vzdelával aj zopár našich predkov – „comme il faut“ : žalujúca strana vyslala mediálne ostrieľaných borcov Mariána Gavendu, hovorcu Konferencie biskupov Slovenska, a Jozefa Kováčika zastupujúceho tentoraz novinársku skupinu Network. Debatu spoločensky a politicky korektne usmerňovala skúsená moderátorka Anna Vargová a divák bol svedkom, že je možné kultúrne a demokraticky sa zhovárať aj o veciach, na ktorých sa názory účastníkov rozpravy diametrálne rozchádzajú. Kultivovovanej debate sa však nepodarilo trafiť klinec po hlavičke. Pojem mravnosti sa zúžil na sex, na spoločné sprchovanie sa mladých ľudí, na predvádzanie nahoty na obrazovke vôbec. Nazdávam sa, že viac než samotná nahota by malo televíziu i diváka mrzieť, že reality šou toho druhu, aký v koncentrovanej podobe predstavujú VyVolení, prispieva nepokryto surovým a bezohľadným úsilím získať veľký balík peňazí k narušeniu obyčajnej, krehkej ľudskej solidarity, ktorá sa formovala vo všetkých známych kultúrach sveta dlhé tisícročia. To, že sa ľudia snažia mať čo najviac všetkého pre seba, je známe. Ale že sa nám tento fakt skrz také vplyvné médium podsúva ako zábava, že sa nám servíruje ako samozrejmosť, médiom overená a teda pozitívna, ba chvály a nasledovaniahodná, a že jej víťazi sú celebrity, ktoré máme nasledovať, je už niečo celkom iné. Vidím v tom ľahkovážny, účelný zásah do civilizačného kódu, ktorý je už aj tak dosť ohrozený. V deň, keď sa vysielala debata o VyVolených, boli obrazovky sveta plné signálov o zlyhaní civilizačného kódu solidarity: kto mal v neworleanských mestách fungujúce auto a dosť peňazí, aby prežil nejaký týždeň v hoteli, sa zachránil. Obeťami sa stali najmä starí, chorí a chudobní.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon
     
Reklama
Reklama
Reklama

Blogy a statusy

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama