Kto za koho kope

Predstavujem si, že keby vydanie publicistiky Pod lampou z 2. júna režíroval niektorý z machrov montypythonovskej satiry na britské džentríctvo a iné diagnózy, uľahčil by divákovi orientáciu sa v neprehľadnej situácii nasledovne:
Počet zobrazení: 1432

Predstavujem si, že keby vydanie publicistiky Pod lampou z 2. júna režíroval niektorý z machrov montypythonovskej satiry na britské džentríctvo a iné diagnózy, uľahčil by divákovi orientáciu sa v neprehľadnej situácii nasledovne: k obrazu prítomných pánov a dámy by fixne priradil informatívnu tabuľku s (pravdivým) údajom, koľko ktorý z nich v minulom roku zarobil z našej spoločnej, štátnej či verejnej kasy, a ktorí z nich sa živia a uživia kultúrou na vlastnú päsť. Vyzerá to ako neslušný návrh, ale je to len logické vyústenie nekorektného spôsobu debaty, aká sa teraz vedie o kultúre a kultúrnosti. Z tej pikantnej informácie by diváka asi zaskočil paradox, ako dobre sa dá žiť v takom podvyživenom odvetví. Zjednal by sa prehľad, kto za koho kope a čo mu to vynesie. Montypythonovci by vôbec mohli poslúžiť za zdroj orientácie, ako so satirikmi zaobchádza aj Pod lampou citovaná „Európa“, konkrétne svetovo vzorová BBC. Cyklus Lietajúci cirkus Monty Pythona zo začiatku sedemdesiatych rokov, ktorý sa k nám (do Českej televízie) dostal po roku 1989, sa trvalo a neľútostne vysmieval svojej živiteľke, celému vedeniu BBC. Strieľa práve tam, kam aj kritici a rôzne iniciatívy u nás: do skostnatenej alebo nejestvujúcej programovej štruktúry, zlého hospodárenia s verejnými financiami, do cenzúry, do generálneho šéfa BBC a nevkusnej zábavy. Nevieme, či sa za onoho času satirici nepobili s programovými pracovníkmi BBC. Ale zo záznamov sa dá prečítať, že sankcie ako odvolanie umelcov, ktorí sa dopustili kritiky manažmentu, sa nekonali. Vďaka BBC, ktorej vedenie bolo múdre aj bez peoplemetra, lietala v tom cirkuse trvalá zostava dlhé roky, až kým to neprestalo ľudí baviť. Prednosťou publicistiky Pod lampou je nezvyklo dlhé trvanie. Máte čas stiahnuť pivko, ale stihnete aj individuálny psychologický výskum. Kadečo sa dá uhádnuť z použitého slovníka účastníkov, ktorí pri snahe ohúriť pseudoodbornosťou všeličo odhalí. Keď traja prítomní ekonómovia opakovane použijú módnu floskulu „nastaviť“ ako hlavný predpoklad úspechu, pochopíte nielen prečo to v tej betónovej ruine nefunguje, ale aj kto je za tým. Nositelia tohto slova si zrejme predstavujú, že aj v odvetví, ktoré žije z nehmotnej substancie, zvanej duch, duša, tvorba, inšpirácia, umenie, stačí niečo správne „nastaviť“ a spustí sa proces, z ktorého na druhom konci budú samé od seba vypadávať kvalitné umelecké diela, podobne ako klobásy alebo safaládky. Manažovať sa musí, ale presila ekonómov – kultúry smrť.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984