Mondovino

Dokumentárna reportáž o globalizácii v oblasti vinohradníctva. Poučné a zároveň alarmujúce. O Mondovine som sa chystala napísať už dávno. Som rada, že na tohoročnom filmovom frankofónnom festivale v Bratislave upútal aj slovenského diváka a získal si jeho priazeň, čoho dôkazom bolo záverečné ohodnotenie cenou publika.
Počet zobrazení: 881
14_mondovino-m.jpg

Dokumentárna reportáž o globalizácii v oblasti vinohradníctva. Poučné a zároveň alarmujúce. O Mondovine som sa chystala napísať už dávno. Som rada, že na tohoročnom filmovom frankofónnom festivale v Bratislave upútal aj slovenského diváka a získal si jeho priazeň, čoho dôkazom bolo záverečné ohodnotenie cenou publika. Vo Francúzsku mal film premiéru v novembri 2004 a odvtedy sú sály kín neustále plné. Nemyslím, že jediným dôvodom je svetoznáma láska Francúzov k vínu, ktoré je stredobodom celého filmu. Režisérovi Jonathanovi Nossiterovi ide o viac – o našu kultúrnu identitu. Tento dokumentárny film ukazuje, ako globalizácia zasahuje aj do vinárskeho priemyslu. Dnes spracovanie a výroba vína podlieha čím, ďalej tým väčšmi americkému štandardu vínneho kritika pána Parkera, ktorý takto diktuje našim chuťovým bunkám a snaží sa zuniformizovať svetovú produkciu vína podľa vzoru californských vinohradníkov v Napa Valley. Sága o výrobe vína Mondovino je ságou o výrobe vína. Film spracovaný vo forme prieskumnej reportáže svojského štýlu nás zavedie do viníc a k ich majiteľom do celého sveta. Vďaka neustále kmitajúcej kamere (ktorá sa hýbe až príliš na môj vkus; po dvoch hodinách v kine sa cítim ako v aute rútiacom sa zákrutami...) sa dozvieme, ako sa pestuje hrozno v Californii, v Argentíne či v talianskom Toskánsku. Ako vínne chute závisia od intenzity slnka, typu pôdy, spôsobu pestovania a spracovania hrozna v týchto rozdielnych regiónoch planéty. Vďaka priamym výpovediam vinohradníkov sa oboznámime s faktom, že aj slávne francúzske Bordeaux podlieha svetovej štandardizácii a opúšťa od svojich starých a osvedčených techník, za cenu udržania sa na konkurenčných svetových trhoch. Pán Michel Rolland, poradca pre výrobu vína najprestížnejších svetových viníc a „châteaux“ (medzi inými aj vyššie spomenuté Bordeaux), má radu pre všetky druhy hrozna už dopredu pripravenú: „Nevyhnutná je oxidácia – prevzdušňovanie vášho vína. “ Ďalší slávny Američan, pán Robert Parker, hlava kritiky v oblasti náuky o víne, považovaný v súčasnosti za ambasádora demokracie vo vinárskom svete, môže svojím jediným (jednoznačne subjektívnym) ohodnotením zmeniť celkovú reputáciu ktoréhokoľvek vína... a s ním jeho cenu, záruku predaja, exportné podmienky! Boj o prežitie je tvrdý a adaptácia nevyhnutná. Hlavou mi preletí otázka: Do akej miery sme pripravení zmeniť naše predsavzatia a presvedčenia s cieľom udržať si zákazníkov či odberateľov? Boj o „dušu vína“ Jonathan Nossiter svojím dokumentárnym filmom perfektne vystihol myšlienku snahy o zachovanie kultúrnych identít a tradícií národov v súčasnej dobe. Víno, v celej svojej významovej komplexite, je symbolom západných civilizácií už po niekoľko tisícročí. Spája židovsko-kresťanské ako aj grécko-románske tradície, udržuje ich v čase: žijúce, vitálne a pulzujúce v nás. Je istým symbolom odrážajúcim ľudskú dušu. Nikdy predtým nebol boj o „dušu vína“ taký krutý. Nikdy predtým nešlo o toľko peňazí a slávy ako v tomto tisícročí – období všadeprítomnej pani globalizácie. A predsa, súčasný bojový poriadok je oficiálne nastolený: lokálna resp. malo-výroba proti multi-národným firmám, jednoduchý vinohradník proti industriálnemu magnátovi. Je možné aj vo svete vína nastoliť „globalizačný proces“ ? V prenesení do slovenského kontextu by som mohla otázku pozmeniť: „Budú naše vnúčatá vedieť, ako chutia pravé slovenské bryndzové halušky ?“ Na záver Verím, že film Mondovino sa dostane aj do sál slovenských kín a neostane len perlou tohoročného Medzinárodného festivalu frankofónnych filmov v Bratislave. Určite poteší našich domácich znalcov a odborníkov na víno, ako aj labužníkov tohto nápoja, a tiež poskytne mnohé zaujímavé informácie o jeho príprave a vinohradníckych metódach. Dúfam, že nás podnieti zachovať kultúru, dušu aj chuť našich slovenských vín, takých, aké ich poznáme a máme radi. Ak sa chcete o filme dozvedieť viac, prečítajte si rozhovor s režisérom Jonathanom Nossiterom alebo sa pozrite do zákulisia nakrúcania Mondovina; internetová stránka je vám k dispozícii. Filmografia režiséra Jonathana Nossitera : Jonathan Nossiter je filmovým tvorcom, režisérom, producentom, ale aj odborníkom v náuke o víne. Je držiteľom diplomu pre „podávateľov vín“, ktorý získal po absolvovaní špeciálnych štúdií v New Yorku, a sám je autorom nespočetných „vínnych menu“, ktoré skomponoval pre rôzne medzinárodné reštaurácie. Celovečerné filmy : Mondovino (2004), režisér a producent, film bol zaradený do oficiálneho výberu Filmového festivalu v Cannes 2004. Signs & Wonders (2000), režisér a spoluscenárista, oficiálny súťažný výber na Festivale v Berlíne 2000. Sunday (1997), Resident Alien (1991). Medzi známe dokumentárne a krátkometrážne filmy patria : Losing the Thread (2002), Making Mischief (2001), Sympathy for the Distributor (2000), Montreal Trust (2000), Searching for Arthur (1997). Autorka je mediálna analytička, pôsobí na Univerzite v Toulouse vo Francúzsku Mondovino (Film FR-USA, 2004), 2h 15min, režisér – Jonathan Nossiter Cena publika na Medzinárodnom festivale frankofónneho filmu v Bratislave

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984