Miloš Boďa

Miloš Boďa patrí k umelcom, ktorých tvorba sa nedá jednoducho zaškatuľkovať a jednostranne interpretovať. Ak by sme chceli charakterizovať súčasnú autorovu výstavu, možno povedať, že je to výstava pohybujúca sa niekde medzi objektom a fotografiou.
Počet zobrazení: 1094

Miesto konania výstavy: Pálffyho palác, GMB, Panská 19 Kurátorka: Beata Jablonská Výstava potrvá do 24. 4. 2005 Otvorené denne okrem pondelka: 11. – 18. h Miloš Boďa patrí k umelcom, ktorých tvorba sa nedá jednoducho zaškatuľkovať a jednostranne interpretovať. Ak by sme chceli charakterizovať súčasnú autorovu výstavu, možno povedať, že je to výstava pohybujúca sa niekde medzi objektom a fotografiou. V Boďovom prípade je ale veľmi dôležité zvýrazniť to „niekde medzi“, lebo ani objekt ani fotografiu nepoužíva v zabehaných a osvedčených intenciách. Slovenská verejnosť si ho určite pamätá ako autora originálneho projektu zaliatych bankoviek, v sérii 37 polyesterových objektov v nominálnej hodnote 46 411, vtedy ešte federálnych korún. Zalievaným objektom, ktorých obsahom sú dotvárané fosílie hmyzu, vtákov a zvierat, zostal naďalej verný, ale ich prezentáciu obohatil o fotografie, ktoré ešte dôraznejšie mystifikujú morbídne (alebo pitoreskné?) obsahy polyesterových objektov. Fotografiu nepoužíva len ako záznam krokov svojej originálnej technológie, ale použitím rôznych technických efektov a metód, ktoré sú skôr vlastné tradičnému obrazu, vytvára dielo, ktoré často len vzdialene odkazuje k pôvodnému fotografovanému predmetu. Série originálov a fotografií, modelov a ich fotografických zväčšenín sú na výstave prestriedané pre autorovu tvorbu z posledných rokov dôležitým cyklom TV-Scream a sériou Portrétov, ktorých špecifikum tkvie taktiež v rafinovaných a pritom v tak jednoduchých efektoch objavených pri fotografovaní filmových záznamov. Miloš Boďa pripravil výstavu, ktorá je vlastne dokumentom premeny pôvodného kabinetu biológie a kuriozít na umelecké dielo, či už ako secesného ornamentu naplneného hrou farieb a tvarov, alebo ako zrekonštruovaného príbehu nerozoznateľne balansujúceho medzi ľahkou fraškou prísnou moralitou. Akoby na nás dýchol čas tajomného manierizmu, keď sa zbierky (tzv. Kunst und Wunderkammern) zvláštnych podivuhodností zo sveta prírody či výsledkov ľudského umu spoločne vystavovali pre pobavenie, vzdelávanie a žasnutie. A úžas, ktorý sa vytratil z našich výstavných siení, sa v prípade tejto výstavy určite do nej vráti. Miloš Boďa na dvoch podlažiach Pálffyho paláca Galérie mesta Bratislavy vystavuje diela z posledných desiatich rokov. Na výstave kurátorsky spolupracovala Beata Jablonská, kurátorka moderného a súčasného umenia Slovenskej národnej galérie. (kul)

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984