Jeden výlet

V slovenských kinách premietajú film Alexandra Payna Bokovka. Získal dva Zlaté glóbusy, ceny Independent Spirit Awards za najlepší film, réžiu, za vedľajšiu mužskú a ženskú úlohu a za hlavnú mužskú úlohu, a z piatich nominácií na Oscara premenil jednu – za najlepší adaptovaný scenár.
Počet zobrazení: 1191
14_bokovka1-m.jpg

V slovenských kinách premietajú film Alexandra Payna Bokovka. Získal dva Zlaté glóbusy, ceny Independent Spirit Awards za najlepší film, réžiu, za vedľajšiu mužskú a ženskú úlohu a za hlavnú mužskú úlohu, a z piatich nominácií na Oscara premenil jednu – za najlepší adaptovaný scenár. Film nakrútili podľa románu Rex Picketa Sideways, ktorý však poslúžil skôr len ako námet. Scenár má totiž oproti románu značné posuny: v charakteristike postáv, v spôsobe rozprávania, v deji, v celkovom vyznení príbehu. K posunu, ako sme si zvykli, napomohol aj „tradičný“ česko-slovenský preklad názvu. Názvom Sideways vyjadruje eufemizmus pre prijímanie väčšieho množstva alkoholu, keď sa mozog začína odkláňať zo svojej rozumnej funkcie k rôznorodým zbytočným potulkám. Vhodnejším prekladom by potom bolo azda Bočné úlety (alebo chodníčky). Film nemusí byť vždy iba vyprázdnenejšou verziou románového deja. Tým, že pre svoju formu zjednodušuje dej, môže vypichnúť iné skutočnosti, pridať im na význame, postaviť príbeh do zreteľnejšieho svetla. Napríklad aj v tomto prípade, román môže mať, nehovorím že tak je, množstvo zbytočného textu o víne, nedobre vykreslené alebo preexponované postavy či kostrbaté nepresvedčivé dialógy. Podstatou dejového pásma príbehu, a budem sledovať ten filmový, je týždňový výlet dvoch priateľov Milesa a Jacka z Kalifornie do kalifornskej vinárskej oblasti Santa Ynez. Pre našinca informačne prekvapujúca adaptácia vinárskej oblasti do turistického raja ochutnávok s množstvom zastávok v malých mestečkách. Miles a Jack sú na rozhraní tridsiatky a štyridsiatky: niečo za nimi, neistota pred nimi. Stredoškolský učiteľ a autor rukopisu románu Miles je vykresľovaný ako frustrovaná postava s patetickými sklonmi. Miles sa na začiatku príbehu dozvedá, že jeho rukopis bol v newyorskom vydavateľstve posunutý šéfredaktorovi na rozhodnutie. Jack je niekdajší úspešný herec, teraz topiaci sa v bezvýznamných reklamách. Výlet je pre neho rozlúčkou so slobodou. Čo iného si želať, ako si ešte naposledy poriadne užiť s nejednou ženou pred konečným riešením monogamie? Miles je na rozdiel od neho už dva roky zvieraný bolestným rozpadom svojho manželstva. Jeden chce teda relaxovať pri víne a golfe, druhý si užívať so ženami. Opatrnosť a nechuť Milesa k sexuálnym avantúram vzbudzuje v jeho priateľovi mnohé pochybnosti: Prečo najprv odháňa bližší kontakt a neskôr možnosť milovať sa so ženou, ktorá mu preukazuje náklonnosť? Odpoveď: Ako by si intelektuál mohol rozumieť so ženou, ktorá je čašníčkou? Ale ona predsa tiež pracuje intelektom – študuje na vysokej škole vinárstvo. Nemali by si rozumieť? Nie je homosexuál? Jack sex odporúča, s použitím šťavnatých výrazov, ako všeobecný liek na všetky psychické traumy. Možnosť vyššej senzitivity a súkromnej záležitosti tohto aktu mu nie je dostatočne zrozumiteľná. (Na niektorých dvadsaťročných divákov v kine Miles samozrejme pôsobil ako slaboch a ťuťmák, čo hlasným smiechom dávali na vedomie.) Dva rozličné ľudské typy môžu pôsobiť ako dobrí priatelia. Existuje azda pre priateľstvo nejaká šablóna? Jack nadviaže blízky vzťah s predavačkou z vinotéky. Blízkosť po dvoch dňoch je taká tesná, že uvažuje o odložení svojho sobáša. Veľmi perspektívneho sobáša, ale čo už, keď predavačka Stephanie mu otvorila nové obzory?! Nestráca čas a svoje herectvo využije na sľubovanie krásnych zajtrajškov. Raz svetlé zajtrajšky s vodou po holení, inokedy s motorovým olejom alebo beztučným jogurtom, teraz s novou láskou. Nevyjde? Prestanete kupovať. Našťastie pre neho sa jeho pripravovaný sobáš prezradí, a on sa môže šťastne oženiť. Na rozdiel od Milesa, s ktorým Stephanina kamarátka Maya po podvode preruší sľubne sa rozvíjajúci vzťah. A samozrejme, stredoškolskému učiteľovi niekde z Kalifornie vráti newyorské vydavateľstvo jeho rukopis späť – marketingovo neperspektívny. Tento príbeh neponúka brilantnú zápletku dobývania cieľa, ani nijaký strastiplný prechod hlbokými a bolestnými vzťahmi s ťaživými rozhodnutiami a s fatálnymi dôsledkami na vývoj života. Nie obzvlášť epochálny – tak toto je dnešný svet, s exkluzívnou výpoveďou umelca – konečne objav pravdy. Je to jeden z výletov, aké boli v živote pred ním a budú aj po ňom. A keď aj na konci príbehu Maya po určitom čase nechá na záznamníku osobný odkaz veštiaci nádej, reakcia Milesa, ktorý sa ju vyberie navštíviť, nemusí nič sľubovať. Po zaklopaní na Mayne dvere môže totiž pokojne otvoriť napríklad jej nový priateľ. A príbeh sa pre Milesa môže začať odznova, ďalším výletom. Autor je vysokoškolský pedagóg

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984