Reklama
Reklama

Prečo sa nezapojiť do 2. piliera

Vláda a súkromné dôchodkové správcovské spoločnosti (DSS) rozpútali najmasívnejšiu reklamnú kampaň v histórii Slovenska. Chcú presvedčiť občanov, aby prestúpili do 2. piliera dôchodkového systému a začali si na svoj dôchodok sporiť. Z niekoľkých dôvodov si to však treba poriadne rozmyslieť.
Počet zobrazení: 593

Vláda a súkromné dôchodkové správcovské spoločnosti (DSS) rozpútali najmasívnejšiu reklamnú kampaň v histórii Slovenska. Chcú presvedčiť občanov, aby prestúpili do 2. piliera dôchodkového systému a začali si na svoj dôchodok sporiť. Z niekoľkých dôvodov si to však treba poriadne rozmyslieť. 1. Neistota DSS by mali úspory občanov zúročiť ich investovaním na finančných trhoch. S tým sa však spája riziko a neistota, čo priznáva aj ministerstvo práce. Preto musia DSS toto varovanie pripájať k reklame, aj keď to robia tak, že si to všimne málokto. Dôchodok sporiteľa môže byť vyšší než iba z 1. piliera, ale aj nižší. Jeho výšku nikto nezaručuje – nárok na presne vypočítateľný dôchodok reforma ruší. Staroba je obdobie života, keď sa neistota znáša obzvlášť ťažko, a v prípade nepriazne starý človek často nemá dosť síl postarať sa o seba. 2. Výška výnosu Vláda i DSS napriek tomu sľubujú, že zapojením II. pilier zabezpečí vyšší dôchodok. Dôvodom má byť údajne vyššia výnosnosť investovania na kapitálových trhoch v porovnaní so štátnymi cennými papiermi. Ekonómovia však v tomto nie sú jednotní. Niektorí sa s autormi reformy stotožňujú, ale iní argumentujú, že výnosy v oboch systémoch sú z dlhodobého hľadiska približne rovnaké. Podľa tejto skupiny vývoj na finančných trhoch kopíruje vývoj reálneho hospodárstva – niečo sa totiž z ničoho vyrobiť nedá. Peniaze musia vyjadrovať reálnu produkciu. Preto výnos z finančných trhov môže byť v určitých obdobiach vyšší ako v priebežnom systéme, ale to je bublina, ktorá časom spľasne. Potom výnosy klesnú tak, ako predtým narástli. Keďže to nemožno predpovedať, nikdy neviete, aká bude situácia v čase vášho odchodu do dôchodku. 3. Poplatky DSS Nič nie je zadarmo a to platí aj v dôchodkovom systéme, v tom zreformovanom obzvlášť. Súkromné DSS si budú z vašich peňazí „ukrajovať“ poriadne poplatky. 4. Bez ochrany voči inflácii Pri odchode do dôchodku si za peniaze na účte bude možné „kúpiť“ dôchodok, ktorý vám bude doživotne vyplácaný. Ten však nebudú chránený proti rastu cien a ani sa v ňom nezohľadní rast miezd. Hoci bude v jednom roku chlieb stáť 30 korún a v ďalšom 35, váš dôchodok sa nezmení. Vaša kúpna sila bude teda klesať – z roka na rok si budete môcť z dôchodku kúpiť čoraz menej. Lenže dôchodky výlučne z 1. piliera budú automaticky upravované podľa rastu platov – a tie zväčša stúpajú vždy rýchlejšie než inflácia. 5. Zbytočnosť a nákladnosť reformy Vláda nás straší prehnanými prognózami vývoja dôchodkového systému. Predpovedá demografickú krízu a spolu s podhodnotenými odhadmi vývoja ekonomiky vykresľuje pochmúrnu budúcnosť. Keby to aj bola pravda, dôchodková reforma nič nevyrieši, pretože nemá vplyv na výkon hospodárstva. Reforma je však nielen zbytočná, ale aj drahá. Náklady sa odhadujú na 600 mld. Sk! Tie zaplatíme z daní a z privatizácie štátnych podnikov. Bez ohľadu na to, či do 2. piliera vstúpite, alebo nie. Reforma je totiž schválená a ťažko predpokladať jej zastavenie. Lenže ak žiadna z DSS nezíska za rok a pol 50tisíc klientov, všetky by mali stratiť licencie. Potom by sa aj šesťstomiliardovým škodám dalo zabrániť. Ostaňte v 1. pilieri! Toto sú dôvody, prečo sa nezapojiť do 2. piliera. V dôchodkovej reforme nejde o blaho občanov. Cieľom je dostať ich peniaze na finančné trhy, rozšíriť ich a zabezpečiť zisky pre súkromné spoločnosti. Reforma stojí len na ideológii nového liberalizmu. Ruší prerozdeľovanie, čo zväčší nerovnosť vo výške dôchodkov. Ruší aj štátnu garanciu v podobe minimálneho dôchodku. V prípade dobrého fungovania kapitálových trhov sa do 2. piliera oplatí zapojiť vari mladým ľuďom s nadpriemernými príjmami. Ak však do tejto kategórie nepatríte (alebo patríte, ale nechcete riskovať), ostaňte výlučne v 1. pilieri! Autor je spolupracovník týždenníka SLOVO

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon
     
Reklama
Reklama
Reklama

Blogy a statusy

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama